ΤΕΜΠΗ: ΑΝΑΡΜΟΔΙΟ ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΣΦΑΛΕΙΑ – ΤΙ ΚΑΤΕΘΕΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΜΕΝΟ ΣΤΕΛΕΧΟΣ
Το NEWS 24/7 είδε και αποκαλύπτει όσα κατέθεσε ο κατηγορούμενος σε βαθμό κακουργήματος Διευθυντής Επιβατικών Μεταφορών του υπουργείου στον ανακριτή Λάρισας για τα Τέμπη.
Στην αίθουσα του δικαστικού Μεγάρου Λάρισας, την Παρασκευή 4 Απριλίου, η φωνή του κατηγορούμενου ακουγόταν μονότονα να επαναλαμβάνει τις ίδιες λέξεις ως απάντηση, σε μια σειρά επίμονων ερωτημάτων του εφέτη Ανακριτή Σωτήρη Μπακαΐμη.
Το υπουργείο Μεταφορών είναι αναρμόδιο για την ασφάλεια του σιδηροδρόμου. Δεν έχει καμία εμπλοκή στο πώς γίνονται τα δρομολόγια και δεν έχει αρμοδιότητα να εποπτεύει ούτε τη Hellenic Train. Αυτή ήταν η υπερασπιστική γραμμή που επέλεξε ένα ακόμη κρίσιμο στέλεχος του υπουργείου που κατηγορείται σε βαθμό κακουργήματος για την υπόθεση των Τεμπών.
Πρόκειται για τον μέχρι σήμερα Διευθυντή Επιβατικών Μεταφορών που την ημέρα της σύγκρουσης κατείχε και την θέση του αναπληρωτή Γενικού Διευθυντή Μεταφορών του υπουργείου. Αρχικά μέσω απολογητικού υπομνήματος και στη συνέχεια απαντώντας στις ερωτήσεις του ανακριτή, αρνήθηκε οποιαδήποτε ευθύνη τόσο για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων, όσο και για την σύμβαση 717. Υπενθυμίζεται πως μερικές ημέρες πριν τη δική του απολογία, είχε προηγηθεί εκείνη της Προϊσταμένης της Διεύθυνσης Σιδηροδρομικών Μεταφορών του υπουργείου. Τα όσα ισχυρίστηκε η τελευταία, αποκάλυψε το NEWS 24/7 την περασμένη εβδομάδα.
Με την απολογία του Διευθυντή Επιβατικών Μεταφορών, την οποία παρουσιάζει σήμερα το NEWS 24/7, ολοκληρώθηκαν οι καταθέσεις των κρίσιμων στελεχών του υπουργείου που κατηγορούνται για την τραγωδία.
«Καμία ευθύνη για ασφάλεια και υποδομές»
Ο κατηγορούμενος συμπληρώνει περίπου τριάντα χρόνια στο υπουργείο, έχοντας περάσει από την Διεύθυνση Τεχνικού Ελέγχου Οχημάτων, το Τμήμα Διεθνών Σχέσεων του υπουργείου στον Τομέα μεταφορών συμμετέχοντας σε σειρά συμβουλίων υπουργών στις Βρυξέλλες, ενώ από το 2013 μέχρι σήμερα παραμένει Διευθυντής Επιβατικών Μεταφορών. Την ημέρα του δυστυχήματος ήταν, παράλληλα με την ως σήμερα θέση του και αναπληρωτής Γενικός Διευθυντής Μεταφορών, θέση που κατείχε από τις 9 Φεβρουαρίου 2022 μέχρι τις 14 Φεβρουαρίου 2024.
Στην απολογία του, είπε στον ανακριτή πως από την ημέρα που ανέλαβε τα καθήκοντα του αναπληρωτή Γενικού Διευθυντή Μεταφορών, ενημερώθηκε για τις αρμοδιότητες της διεύθυνσης Σιδηροδρομικών Μεταφορών για την οποία είπε πως έχει διοικητική εποπτεία του ΟΣΕ και της ΡΑΣ αλλά «αποκλείοντας κάθε αρμοδιότητα για θέματα ασφάλειας την οποία αποκλειστική αρμοδιότητα είχε και έχει ως σήμερα η ανεξάρτητη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων η οποία υπόκειται μόνο σε κοινοβουλευτικό έλεγχο».
Συμπλήρωσε δε, πως η εποπτεία της υπηρεσίας του, συνίσταται μόνο στην νομοτεχνική επεξεργασία μετά από εισηγήσεις του ΟΣΕ και της ΡΑΣ. Παράλληλα, πέταξε από την Διεύθυνση Μεταφορών οποιαδήποτε ευθύνη για την κατάσταση στον ελληνικό σιδηρόδρομο και τα συστήματα ασφαλείας ERTMS, τα οποία όπως είπε ήταν στην αποκλειστική αρμοδιότητα της Γενικής Γραμματείας Υποδομών.
«Δεν είχαμε καμία αρμοδιότητα να παρέμβουμε στην ΕΡΓΟΣΕ και στην Γ.Γ. Υποδομών του υπουργείου για επιτάχυνση του χρονοδιαγράμματος ολοκλήρωσης των έργων. Σε κάθε περίπτωση, η λειτουργία του σιδηροδρόμου σύμφωνα με την ευρωπαϊκή και εθνική νομοθεσία, ανήκει στα βασικά καθήκοντα του ΟΣΕ».
Μπαράζ ερωτημάτων με αποποίηση ευθυνών
Ο ανακριτής του απηύθυνε σειρά ερωτημάτων, ζητώντας του εξηγήσεις για το τις πράξεις του όσο καιρό κατείχε τη θέση του στη Γενική Διεύθυνση Μεταφορών.
Συγκεκριμένα, τον ρώτησε ποιες ενέργειες έκανε για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων, αν είχε λάβει γνώση των διαμαρτυριών των συνδικαλιστικών φορέων, αν είχε επαφή ή συντονισμό με τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων για ζητήματα ασφαλείας, αν είχε επαφή με τον ΟΣΕ για αντίστοιχα ζητήματα και αν είχε προβεί σε ενημερώσεις προς την Ευρωπαϊκή Ένωση, τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Σιδηροδρόμων αλλά και τον υπουργό, τον υφυπουργό και τον Γενικό Γραμματέα Μεταφορών για ζητήματα ασφάλειας της σιδηροδρομικής κυκλοφορίας.
Ο ανακριτής μάλιστα του διευκρίνισε πως οι ερωτήσεις του προκύπτουν από τις αρμοδιότητες της θέσης που κατείχε ο κατηγορούμενος, όπως περιγράφονται στο κατηγορητήριο.
Σε αυτό το μπαράζ ερωτημάτων, το στέλεχος του υπουργείου περιέγραψε τον εαυτό του ως πλήρως αναρμόδιο για τα παραπάνω.
«Δεν είχα να εκτελέσω καθήκοντα για την ασφάλεια, καθώς αυτό αποτελεί αρμοδιότητα της ΡΑΣ», «Δεν είχα γνώση των διαμαρτυριών των συνδικαλιστών γιατί δεν απευθύνονταν στην Διεύθυνση Μεταφορών», «Δεν είχα συνεργασία με τη ΡΑΣ για ζητήματα ασφαλείας γιατί στη θητεία μου δεν είχε αποστείλει έγγραφο στην Διεύθυνση Μεταφορών», «Δεν υπάρχει εποπτεία από την Διεύθυνση για ζητήματα ασφαλείας στον ΟΣΕ, γιατί έχει αυτοτέλεια στη λήψη αποφάσεων για την ασφάλεια», ήταν η απαντήσεις του. Όσον αφορά το αν υπήρχαν ενημερώσεις από το υπουργείο προς την Ευρωπαϊκή Ένωση και τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Σιδηροδρόμων για ζητήματα ασφαλείας, είπε ξανά πως «είναι αποκλειστική αρμοδιότητα της ΡΑΣ», ενώ για ενημερώσεις της διεύθυνσής του προς την ηγεσία του υπουργείου είπε πως «δεν είχαν γίνει γιατί την αρμοδιότητα της ασφάλειας την έχει ο ΟΣΕ».
Σημειώνεται στο σημείο αυτό, πως, όπως είχε αποκαλύψει το NEWS 24/7 την περασμένη εβδομάδα, η ίδια η Γενική Διεύθυνση Μεταφορών ήταν ενήμερη για τις διαμαρτυρίες των συνδικαλιστών, αφού τον Σεπτέμβριο του 2021 είχε αποστείλει εσωτερικό έγγραφο προς τον υπουργό, τον υφυπουργό και τον ΓΓ. του υπουργείου περιγράφοντας την «ελλιπή συντήρηση του σιδηροδρόμου και τον κίνδυνο ατυχημάτων και συμβάντων».
Ακόμη, αναφορικά με τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων, η κατηγορούμενη πρόεδρός της, στη δική της απολογία στον ανακριτή, ισχυρίστηκε πως η ΡΑΣ είχε περιορισμένες εξουσίες, συμπληρώνοντας πως και το υπουργείο Μεταφορών είναι υπεύθυνο εκτός από τη χρηματοδότηση και για τον καθορισμό των στρατηγικών προτεραιοτήτων στον σιδηρόδρομο.
Επιστρέφοντας στην απολογία του στελέχους του υπουργείου, ο κατηγορούμενος είπε πως ο γ.γ. Μεταφορών, Ξιφαράς, ουδέποτε ζήτησε ενημέρωση από την υπηρεσία του για θέματα ασφαλείας, ενώ σημείωσε πως δεν γνωρίζει αν κάποιος προκάτοχός του είχε θέσει εγγράφως ή προφορικά ζητήματα ασφαλείας προς την πολιτική ηγεσία του υπουργείου.
Ακόμη, ισχυρίστηκε πως ουδέποτε απευθύνθηκε στην ηγεσία του υπουργείου για την κατάπτωση των συστημάτων ασφαλείας του δικτύου γιατί «δεν εμπίπτουν στα καθήκοντα της Γενικής Διεύθυνσης Μεταφορών. Αποτελεί αποκλειστική αρμοδιότητα της ΡΑΣ και του ΟΣΕ».
Επιπροσθέτως κατέθεσε πως δεν είχε ενημερωθεί καν για την πλήρη παύση λειτουργίας της Τηλεδιοίκησης στη Λάρισα τον Ιούλιο του 2019, ενώ ερωτώμενος για το αν τον απασχόλησε ποτέ, λόγω της θέσης του, το ζήτημα της καθυστέρησης υλοποίησης της σύμβασης 717, απάντησε πως «δεν έχω καμία αρμοδιότητα στην παρακολούθηση έργων σιδηροδρομικών υποδομών».
Ούτε εποπτεία στη Hellenic Train- Ευθύνη σε σταθμάρχη, μηχανοδηγό και ΟΣΕ
Ούτε όμως και για την εποπτεία της Hellenic Train, της εταιρείας που εκτελεί το μεταφορικό έργο στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο, έχει οποιαδήποτε αρμοδιότητα η Διεύθυνση Μεταφορών σύμφωνα με το κατηγορούμενο στέλεχος. «καμία εποπτεία δεν ασκείτο, καθώς αποκλειστικά αρμόδια για τον σκοπό αυτό είναι η ΡΑΣ», είπε.
Τέλος, ερωτώμενος για το πού αποδίδει την ευθύνη για τη σύγκρουση των τρένων στα Τέμπη, ανέλυσε: «Θεωρώ ότι ευθύνη μπορεί να καταλογιστεί στον Σταθμάρχη Λάρισας καθώς παρέβη τον Γενικό Κανονισμό Κυκλοφορίας, στον μηχανοδηγό ο οποίος ενώ δεν έλαβε σαφή οδηγία για τη γραμμή που έπρεπε να κινηθεί, δεν ζήτησε διευκρίνιση, στον Επιθεωρητή Γ Περιφέρειας που δεν θα έπρεπε να εμπιστευτεί τη θέση του σταθμάρχη σε άτομα με ελάχιστη εμπειρία, στον ΟΣΕ για το πρόγραμμα εκπαίδευσης και εξέτασης των σταθμαρχών και στον ρυθμιστή Κυκλοφορίας του ΟΣΕ που θα μπορούσε να διαπιστώσει αδυναμία στον σιδηροδρομικό σταθμό Λάρισας».