Skinnytok: Το νέο trend – εμμονή των social media που προκαλεί ανησυχία
Διαβάζεται σε 3'
Παρέμβαση της Αρχής Προστασίας Δεδομένων και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την προώθηση του ακραίου αδυνατίσματος μέσω της πλατφόρμας του TikTok.
- 18 Απριλίου 2025 17:27
Ένα ακόμα trend που έρχεται να υπενθυμίσει την εμμονή των μέσων κοινωνικής δικτύωσης με τη λεπτότητα, τις size zero φιγούρες και τις ακραίες πρακτικές αδυνατίσματος έχει κάνει τελευταία την εμφάνισή του στο TikTok. Σε μία πλατφόρμα που οι τάσεις έρχονται και παρέρχονται με αστραπιαία ταχύτητα, η άνοδος του “SkinnyTok” έχει πάρει ανεξέλεγκτες διαστάσεις, προκαλώντας μεγάλη ανησυχία.
Ενώ τα τελευταία χρόνια έχει γίνει στροφή προς έναν υγιεινό τρόπο ζωής μέσω ισορροπημένης διατροφής και άσκησης, αρκετό από το περιεχόμενο που προβάλλεται μέσω του TikTok διαιωνίζει το πρότυπο που παραπέμπει στην κουλτούρα των διατροφικών διαταραχών, των αρχών της δεκαετίας του 2000. Ειδικά τα σχόλια που γίνονται κάτω από τα βίντεο, διαμορφώνει μια ακόμη πιο σκοτεινή εικόνα, με μηνύματα που ενθαρρύνουν την καταστολή της πείνας, υποτιμούν εκείνους που επιλέγουν να φάνε και προτείνουν γεύματα που είναι ανησυχητικά ανεπαρκή για ένα παιδί, πόσο μάλλον για έναν ενήλικα.
“Το Skinnytok, μια τάση που προωθεί την ακραία ισχνότητα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Απαράδεκτο”, έγραψε η υπουργός Ψηφιακής Πολιτικής, Κλάρα Σαπάς σε ανάρτησή της στο LinkedIn, επιβεβαιώνοντας πως προσέφυγε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τη Ρυθμιστική Αρχή Οπτικοακουστικής και Ψηφιακής Επικοινωνίας (Arcom).
Η Αρχή Προστασίας Δεδομένων δήλωσε στο AFP ότι έχει ήδη αναλάβει τη διερεύνηση του θέματος, δεδομένου του κινδύνου για τη δημόσια υγεία που μπορεί να ενέχει αυτό το φαινόμενο. Η αρχή ανέφερε επίσης ότι θέλει να “συγκεντρώσει τα στοιχεία που θα μπορούσαν να χαρακτηρίσουν αυτόν τον κίνδυνο στη Γαλλία” και να “ενημερωθεί για τα μέτρα που έχει λάβει το TikTok για να το αντιμετωπίσει”.
Σύμφωνα με το γαλλικό μέσο ενημέρωσης, η λέξη-κλειδί “skinny” συνδέθηκε με περισσότερες από 500.000 αναρτήσεις την Παρασκευή το μεσημέρι. Τα βίντεο αυτά, τα οποία δημοσιεύουν κυρίως νεαρές γυναίκες, περιέχουν συμβουλές για το πώς να χάσει κανείς βάρος.
Η πλατφόρμα έχει τοποθετήσει ένα μήνυμα πρόληψης, το οποίο εμφανίζεται ως banner πάνω από τις αναρτήσεις και οδηγεί τους χρήστες σε μια σελίδα με πηγές που σχετίζονται με τις διαταραχές διατροφής.
Στις αρχές Μαρτίου, οι Γάλλοι βουλευτές ενέκριναν τη δημιουργία μιας επιτροπής έρευνας για τις ψυχολογικές επιπτώσεις του TikTok στα παιδιά και τους εφήβους, καθώς το κοινωνικό δίκτυο είναι ιδιαίτερα δημοφιλές στους νέους.
Αξίζει να σημειωθεί πως στο κοινωνικό δίκτυο Instagram, η αναζήτηση της λέξης-κλειδί “skinny” οδηγεί απευθείας σε μια σελίδα βοήθειας, την οποία μπορείτε να παρακάμψετε για να αποκτήσετε πρόσβαση στις δημοσιεύσεις.