Στο “μικροσκόπιο” ο τουρισμός της Αθήνας – Μπαίνουν κανόνες στο AirBnB

Στο “μικροσκόπιο” ο τουρισμός της Αθήνας – Μπαίνουν κανόνες στο AirBnB
Τουρίστες στο κέντρο της Αθήνας eurokinissi

Ο ΣΕΤΕ, το Υπουργείο Τουρισμού, η Περιφέρεια Αττικής και ο Δήμος Αθηναίων σε κοινή προσπάθεια για την επανάκτηση της δυναμικής του προορισμού "Αθήνα". Τι συζητήθηκε στην ειδική εκδήλωση του Συνδέσμου για τα καταλύματα τύπου AirBnB.

Με κοινό στόχο την περαιτέρω ανάπτυξη και προώθηση του τουρισμού στον ευρύτερο προορισμό «Αθήνα», ο Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων συγκέντρωσε όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, για να παρουσιάσει τη μελέτη για την Εθνική Στρατηγική και τα σχέδια δράσης για την Περιφέρεια Αττικής, με ορίζοντα το 2030, αλλά και για συζήτηση.

Οι ειδήσεις που προέκυψαν από την ειδική εκδήλωση ήταν πολλές και σημαντικές, με ελάχιστες διαφωνίες, αλλά με αρκετές κοινές παραδοχές. Ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ, κ. Γιάννης Ρέτσος ήταν σαφής και κατηγορηματικός όσον αφορά στο όνομα – ομπρέλα του προορισμού, δηλαδή «Αθήνα», που είναι διεθνώς αναγνωρισμένος και δημοφιλής και κάτω από τον οποίο περιλαμβάνεται ολόκληρη η Αττική, μαζί με τα νησιά του Αργοσαρωνικού.

Η επανάκτηση της δυναμικής του προορισμού «Αθήνα» μεταπανδημικά, η βελτίωση των υφιστάμενων και η δημιουργία νέων υποδομών με έμφαση σε μητροπολιτικό συνεδριακό κέντρο, η διεύρυνση των ήδη επιτυχημένων συμμαχιών για την προώθηση και προβολή του brand της πόλης όπως το σχήμα This is Athens and Partners, καθώς και οι τρόποι προσέλκυσης νέων επισκεπτών, ήταν μερικά από τα ζητήματα που αναδείχθηκαν από τους ομιλητές.

Όπως ανέλυσε ο γενικός διευθυντής του ΙΝΣΕΤΕ κ. Ηλίας Κικίλιας και ο επιστημονικός διευθυντής του κ. Άρης Ίκκος, ο ευρύτερος προορισμός και brand «Αθήνα», αποτελεί έναν «προορισμό ομπρέλα» και έναν από τους πιο εδραιωμένους, δημοφιλείς και εμβληματικούς προορισμούς της χώρας με σημαντική αναπτυξιακή δυναμική σε όλα τα κύρια τουριστικά προϊόντα λόγω των σημαντικών πόρων και υποδομών που διαθέτει ως το μεγαλύτερο αστικό κέντρο της χώρας. Επιπλέον όπως τόνισαν, τα σημαντικά έργα και οι επενδύσεις που έχουν ξεκινήσει αναμένεται να υλοποιηθούν στο παραλιακό μέτωπο πρόκειται να συμβάλλουν στην ανάπλαση αυτού και στην περαιτέρω τουριστική του αξιοποίησή του.

Β. Κικίλιας: 40 έργα σε fast-track για την Αθήνα

Στην κεντρική τοποθέτησή του, ο υπουργός Τουρισμού, κ. Βασίλης Κικίλιας, ευχαρίστησε τους ανθρώπους του τουρισμού για την προσπάθεια και τη συμβολή τους στην επιτυχία της τουριστικής σεζόν που τώρα ολοκληρώνεται. Όπως τόνισε αξιολογήθηκε το σύνολο των προτεινόμενων παρεμβάσεων της μελέτης του ΙΝΣΕΤΕ «Ελληνικός Τουρισμός 2030 –Σχέδια Δράσης», εντοπίστηκαν προορισμοί με μεγάλη τουριστική κίνηση και προτεραιοποιήθηκαν 39-40 έργα που υποστηρίζουν τη βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη, σύμφωνα με το φυσικό αντικείμενο τους και την εκτιμώμενη διάρκεια για την υλοποίηση τους. «Τα έργα αυτά θα αποτελέσουν προϊόν διαβούλευσης με Δήμους και περιφέρειες ώστε να καταστήσουμε εφικτό τον στόχο της βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης», είπε ο υπουργός. Ανάμεσα σε αυτά είναι το πάρκινγκ των τουριστικών λεωφορείων στο κέντρο της Αθήνας.

Αναφερόμενος στην μεγάλη προσέλευση των Αμερικανών τουριστών, ο κ. Κικίλιας είπε ότι οι πτήσεις θα συνεχισθούν αφού της επόμενες ημέρες μια αμερικανική αεροπορική εταιρεία θα ανακοινώσει την επέκταση των απευθείας δρομολογίων της προς Αθήνα μέχρι και τις 10 Ιανουαρίου.

Γ. Ρέτσος: Τα έσοδα του τουρισμού φέτος θα ξεπεράσουν αυτά του 2019

Στην τοποθέτησή του ο Πρόεδρος του ΣΕΤΕ, κ. Γιάννης Ρέτσος, τόνισε την ανάγκη εφαρμογής της Εθνικής Στρατηγικής για τον Τουρισμό 2030 και των Σχεδίων Δράσης. Μιλώντας για τη τουριστική σεζόν του 2022 δήλωσε ότι τα έσοδα θα φτάσουν και θα ξεπεράσουν αυτά του 2019.

Ειδικότερα, για την Αθήνα σημείωσε ότι «Ο ελληνικός τουρισμός κατάφερε και τη φετινή χρονιά, σε ένα σύνθετο περιβάλλον με μακροοικονομικά και γεωπολιτικά ζητήματα, να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων, ενισχύοντας το ΑΕΠ της χώρας πέρα από κάθε προσδοκία, δημιουργώντας έτσι πόρους για πολιτικές στήριξης της κοινωνίας από την υπέρμετρη αύξηση του ενεργειακού κόστους και την εκτίναξη του πληθωρισμού. Το πέτυχαμε αξιοποιώντας το ισχυρό brand της Ελλάδας που έχει εδραιωθεί την τελευταία πενταετία. Ένα σημαντικό κεφάλαιο στην στρατηγική προώθησης του ελληνικού τουρισμού, αποτελεί και η ενίσχυση της δυναμικής του προορισμού της Αθήνας στις διεθνείς αγορές.

Ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ επεσήμανε για ακόμη μια φορά ότι η Αθήνα είναι η μόνη πρωτεύουσα στην Ευρώπη που δεν διαθέτει αυτόνομο συνεδριακό κέντρο, ώστε να μπορεί να προσελκύσει διεθνείς διοργανώσεις υψηλών αξιώσεων.

Γ. Πατούλης: Νέος οργανισμός διαχείρισης του προορισμού

Στον χαιρετισμό του ο Περιφερειάρχης Αττικής, κ. Γιώργος Πατούλης, επεσήμανε ότι η στρατηγική ανάπτυξης του Τουρισμού της Περιφέρειας Αττικής είναι ευθυγραμμισμένη με τους στόχους της μελέτης του ΣΕΤΕ για τον Τουρισμό 2030, ως προς την μετάβαση στην αειφορία, την κυκλική οικονομία, και την Πράσινη Συμφωνία και ανέφερε χαρακτηριστικά ότι η Αττική κέρδισε την 1η θέση μεταξύ των προορισμών Αειφόρου Τουρισμού της Ευρώπης για το 2022, στα World Travel Awards, ανάδειξη την οποία, εν πολλοίς οφείλει, όπως είπε, «στο ολοκληρωμένο σχέδιο που υλοποιεί η Περιφέρεια προκειμένου να καταστεί η πρώτη Πράσινη Περιφέρεια».

Ο Περιφερειάρχης Αττικής υπογράμμισε τη διαρκή επένδυση, από πλευράς της διοίκησης, στην αναβάθμιση των υποδομών της Αττικής, τονίζοντας ως παράδειγμα τον εκσυγχρονισμό του οδικού δικτύου σε υπερσύγχρονο, έξυπνο, οδικό δίκτυο που μεγιστοποιεί την οδική ασφάλεια. «Το Σχέδιο Δράσεων που παρουσιάζεται σήμερα εδώ, αποτελεί αναμφίβολα χρήσιμο υλικό το οποίο θα ληφθεί υπόψη στην κατάρτιση του Στρατηγικού Σχεδίου, από την Περιφέρεια Αττικής, τον νέο DMO και τον Αναπτυξιακό Οργανισμό της Περιφέρειας «Νέα Μητροπολιτική Αττική», διαβεβαίωσε ο κ. Πατούλης, και εξήγησε ότι σε συνεργασία με το Υπουργείο Τουρισμού και βάσει του Νόμου 4875/2021, η Περιφέρεια Αττικής προχωρά στην σύσταση Οργανισμού Διαχείρισης και Προώθησης Προορισμού, DMO, μέσω του Αναπτυξιακού Οργανισμού της Περιφέρειας Αττικής, τη «Νέα Μητροπολιτική Αττική».

Κ. Μπακογιάννης: Απελευθερώνονται 150 κτήρια στην Αθήνα

Στην ομιλία του, ο Δήμαρχος Αθηναίων, κ. Κώστας Μπακογιάννης, επισήμανε ότι «Επενδύουμε στην εξωστρέφεια της Αθήνας, στις σημαντικότερες διεθνείς τουριστικές εκθέσεις και εκθέσεις θεματικού τουρισμού, εξασφαλίζοντας με αυτόν τον τρόπο συνεργασίες και σημαντικές διοργανώσεις για την Αθήνα. Ο κ. Μπακογιάννης τόνισε ότι σημασία έχει να γίνει μια πραγματική συζήτηση για το μέλλον της Αθήνας, με ορίζοντα το 2030. Όπως είπε η μεταμόρφωση της Αθηναϊκής Ριβιέρας είναι ένα ιστορικό γεγονός, καθώς η πόλη θα στραφεί μετά από 200 χρόνια προς τη θάλασσα. Επιπλέον έθεσε το θέμα της μεταστέγασης πολλών υπουργείων και δημοσίων υπηρεσιών στις εγκαταστάσεις της πρώην «Πυρκάλ», κίνηση που θα απελευθερώσει 150 κτήρια από την πρωτεύουσα, καθώς και η ανάπτυξη του Ελληνικού. Όπως είπε, «το σχέδιο είναι να μεγαλώσουμε την πόλη μας, καθώς δεν έχει κανένα νόημα να «παγιδεύουμε» τους τουρίστες σε ένα τρίγωνο πέριξ του Συντάγματος. Γι’ αυτό προχωράμε με την ανάπλαση με αφετηρία το γήπεδο του Παναθηναϊκού στον Ελαιώνα, αλλά και άλλα μεγάλα έργα όπως η Ακαδημία Πλάτωνος και το μουσείο των Αθηνών».

Η CEO της Marketing Greece, κα Ιωάννα Δρέττα, υπογράμμισε ότι «Η Αθήνα τα τελευταία 10 χρόνια έχει κάνει άλματα, σε επίπεδο προϊόντος η πόλη έχει εξελιχθεί πολύ. Η συνθετότητα όμως και το βάθος του προϊόντος που μπορεί να διαμορφώσει, σε συνδυασμό με το ότι είναι μία μεγάλη μητρόπολη, βάζουν το πήχη πολύ ψηλά και μας αναγκάζουν όλους, ιδιωτικό και δημόσιο τομέα, να είμαστε σε εγρήγορση. Η προστασία της ταυτότητας και του χαρακτήρα της πόλης, είναι μία πρόκληση, ταυτόχρονα όμως, είναι και μία ευκαιρία που συνάδει με τις παγκόσμιες τάσεις του τουρισμού. Σε αυτή την κατεύθυνση πρέπει να δουλέψουμε, όχι μόνο στην προβολή, αλλά κυριότερα στη δημιουργία του προϊόντος».

Η βραχυχρόνια μίσθωση στο μικροσκόπιο υπουργείου Τουρισμού και Δήμου Αθηναίων

Αναφερόμενος στις βραχυχρόνιες μισθώσεις, ο κ. Ρέτσος σημείωσε ότι αναγνωρίζονται ως μέρος του τουριστικού προϊόντος. Ωστόσο, τόνισε ότι «πέραν της μεμονωμένης δραστηριότητας υπάρχει και ένα γκρίζο θεσμικό πλαίσιο που πρέπει να αλλάξει καθώς επιτρέπει σε επιχειρηματικούς ομίλους υπό το μανδύα της βραχυχρόνιας μίσθωσης να ασκούν δραστηριότητα πλήρως ανταγωνιστική προς τα ξενοδοχεία ή τα ενοικιαζόμενα δωμάτια με ότι αυτό συνεπάγεται ως προς την εισφοροδιαφυγή. Ανάμεσα στις προτάσεις που έχουν κατατεθεί είναι κατά το πρότυπο και άλλων ευρωπαϊκών πόλεων να δοθεί η δυνατότητα στους δήμους να θέτουν όρια στην άσκηση της δραστηριότητας». Παράλληλα, υπογράμμισε ότι πρέπει να δοθεί βαρύτητα στη βελτίωση των υποδομών όχι μόνο προς όφελος του τουρισμού, αλλά και της ζωής των κατοίκων. Ιδιαίτερα στάθηκε στην ανάγκη δημιουργίας μητροπολιτικού συνεδριακού κέντρου στην Αθήνα, το οποίο αποτελεί αίτημα του κλάδου εδώ και χρόνια.

Σχετικά με τις βραχυχρόνιες μισθώσεις, ο κ. Κικίλιας ανακοίνωσε ότι όσον αφορά όλες τις πλατφόρμες, τύπου Booking.gr, Expedia.com που προβάλουν για ενοικίαση εκτός από ξενοδοχεία και άλλου τύπου καταλύματα, η κυβέρνηση θα τους ζητήσει να διαχωριστεί το κομμάτι της διαφήμισης που έχει να κάνει με τα ξενοδοχεία, ξεκαθαρίζοντας ότι δεν μπορεί να διαφημίζονται ξενοδοχεία χωρίς αστέρια, δηλαδή στα φίλτρα επιλογής των ξενοδοχείων, να περιλαμβάνονται και άλλου είδους καταλύματα. Επιπλέον ο κ. Κικίλιας είπε ότι θα γίνει διαχωρισμός, στο ποιος μισθώνει. Όπως εξήγησε άλλο η τουριστική μίσθωση ενός μικρού καταλύματος από μια οικογένεια και άλλο η οργανωμένη, μαζική βραχυχρόνια μίσθωση καταλυμάτων από ιδιώτες και εταιρείες. Μάλιστα είπε ότι έχουν απευθύνει ερώτημα στην Ε.Ε. ώστε να νομοθετήσει το θέμα της βραχυχρόνιας μίσθωσης για όλες τις χώρες, με κοινές αποφάσεις.

Για το ίδιο θέμα ο Δήμαρχος Αθηναίων κ. Κώστας Μπακογιάννης, δήλωσε ότι όπως σε όλη την Ευρώπη, έτσι και στην Ελλάδα ήρθε η ώρα να αποκτήσουμε σοβαρό ρυθμιστικό πλαίσιο για τις βραχυχρόνιες μισθώσεις και το βάρος πέφτει στην Τοπική Αυτοδιοίκηση. «Υπάρχουν περιοχές της Αθήνας που έχουν ξεπεράσει το όριο του κορεσμού και άλλες που θα είχαν ανάγκη αυτή τη δραστηριότητα. Άλλο η ενοικίαση ενός καταλύματος από έναν ιδιώτη και άλλο ένα ολόκληρο κτίριο που κρύβει μέσα του ένα ξενοδοχείο αλλά λειτουργεί ως AirBnB», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Μπακογιάννης.

Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα