Λιανεμπόριο: Κάτω από τον πήχη του 2019 οι πωλήσεις

Λιανεμπόριο: Κάτω από τον πήχη του 2019 οι πωλήσεις
Αγορά στο κέντρο της Αθήνας Menelaos Myrillas / SOOC

Μπορεί το 60% των επιχειρήσεων να κατέγραψε αύξηση τζίρου σε σχέση με το 2021, ωστόσο μόλις το 14,4% είχε μεγαλύτερες εισπράξεις σε σχέση με το 2019. Ευνοημένες οι επιχειρήσεις στις τουριστικές περιοχές, ορατή μείωση στις υπόλοιπες.

Παρά την έντονη παρουσία της τουριστικής κίνησης στην Αθήνα ακόμη και τον Αύγουστο, αλλά και ενάμιση περίπου μήνα της εκπτωτικής θερινής περιόδου, οι εισπράξεις των εμπορικών επιχειρήσεων στο αθηναϊκό κέντρο δεν μπόρεσαν να αγγίξουν το έτος βάσης -δηλαδή εκείνες του 2019- παρουσιάζοντας ωστόσο βελτίωση σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2021.

Σύμφωνα με τη γενική διατύπωση του προέδρου του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών, σχολιάζοντας τα ευρήματα της τελευταίας εξαμηνιαίας έρευνας, υπήρξε μεν ανάκαμψη των πωλήσεων για σειρά επιχειρήσεων, ωστόσο, ο τζίρος απέχει ακόμη από τα προ πανδημίας επίπεδα.

Ειδικότερα, έξι στις δέκα εμπορικές επιχειρήσεις της Αθήνας πραγματοποίησαν αυξημένο τζίρο κατά τη διάρκεια των θερινών εκπτώσεων σε σχέση με το 2021, ωστόσο ένα αντίστοιχο ποσοστό αναφέρει ότι δεν ισοφάρισε τις επιδόσεις του 2019.

Η έρευνα

Η έρευνα πραγματοποιήθηκε σε αντιπροσωπευτικό δείγμα 400 επιχειρήσεων στην Αθήνα, -τόσο σε ανοιχτές αγορές, όσο και σε εμπορικά κέντρα- με τη συνεργασία του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών και την επιστημονική επιμέλεια του καθηγητή Γ. Μπάλτα.

Από τα συμπεράσματα της έρευνας προκύπτει πως οι επιχειρήσεις που εδράζονται στο κέντρο και πέριξ των περιοχών υψηλής τουριστικής κίνησης (περίπου το 40% του δείγματος) ευνοήθηκε σαφώς από την αυξημένη κίνηση, ωστόσο, στις πιο αποκεντρωμένες αγορές οι επιχειρήσεις δεν επωφελήθηκαν από το «μπόνους».

Ειδικότερα στην ερώτηση, τι ποσοστό του τζίρου οφείλεται στον τουρισμό, το 63,5% των καταστημάτων δήλωσε ότι το 0 – 10% του τζίρου τους, το 15,8% των καταστημάτων, δήλωσε ότι το 11 – 25% του τζίρου τους οφείλεται στο τουρισμό, το 9,4% των καταστημάτων, δήλωσε ότι το 26 – 50% του τζίρου τους επωφελείται, το 4,3% των καταστημάτων δήλωσε ότι το 51 – 80% του τζίρου τους οφείλεται στο τουρισμό, το 3,6% των καταστημάτων, δήλωσε ότι το 81% και άνω του τζίρου τους, οφείλεται στο τουρισμό ενώ «Δεν ξέρω – Δεν απαντώ» απάντησε το 3,4% των καταστημάτων.

Έτσι, περίπου 4 καταστήματα στα 10 που δραστηριοποιούνται σε σημεία που προσελκύουν τουριστική ροή, είτε αυτά βρίσκονται στο κέντρο της Αθήνας κοντά στον κύκλο της Ακρόπολης, είτε σε εμπορικά κέντρα (malls), ενίσχυσαν σημαντικά τον τζίρο τους από τους ξένους επισκέπτες. Το υπόλοιπο κέντρο της πρωτεύουσας, οι συνοικιακές αγορές της Αθήνας καθώς και οι περιφερειακές αγορές που αντιπροσωπεύουν το 63,5% του δείγματος και δεν επηρεάζονται από τον τουρισμό, αντιμετώπισαν σοβαρό πρόβλημα, γιατί το διαθέσιμο εισόδημα των Ελλήνων καταναλωτών δεν μπόρεσε να τονώσει τον τζίρο.

Έτσι, συνοπτικά, καλύτερο τζίρο δήλωσε το 57,7% των επιχειρήσεων, ίδιο τζίρο δήλωσε το 19,7% και χειρότερο τζίρο δήλωσε το 21,6%. Όμως στην ερώτηση, εάν ο τζίρος ήταν καλύτερος σε σχέση με το 2019, καλύτερο τζίρο δήλωσε μόλις το 14,2%, ίδιο τζίρο δήλωσε το 20,4% και χειρότερο τζίρο δήλωσε το 59,8%. Στην ερώτηση πώς θα χαρακτήριζαν οι επιχειρηματίες τον τζίρο των φετινών εκπτώσεων, με βάση τον επιχειρηματικό προγραμματισμό των επιχειρήσεων, ο τζίρος των φετινών εκπτώσεων ήταν αναμενόμενος για το 34,3% των ερωτηθέντων, χειρότερος για το 49,4%, καλύτερος για το 14,4% ενώ δεν απάντησε στην ερώτηση ένα ποσοστό 1,9%.

Σημειώνεται ότι το 56% του δείγματος των καταστημάτων, ανήκουν στην κατηγορία ένδυση – υπόδηση – αθλητικά – αξεσουάρ, είδη που έχουν και τον πρωτεύοντα ρόλο στην εκπτωτική περίοδο. Τα αποτελέσματα από την έρευνα για τις πωλήσεις του 2022, σε σύγκριση με αυτές του 2021, αποτυπώνουν μία σταδιακή ανάκαμψη της αγοράς. Όμως, το διεθνές περιβάλλον, η έλλειψη ρευστότητας, η άνοδος κόστους ενέργειας και μεταφορών σε συνδυασμό με την άνοδο των τιμών στα είδη πρώτης ανάγκης, δημιουργούν έλλειμμα στο διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών και εμποδίζουν τη δυναμική ανάπτυξη των πωλήσεων.

Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα