Γιατί το πιάνο θεωρείται ο “βασιλιάς” των οργάνων;

Γιατί το πιάνο θεωρείται ο “βασιλιάς” των οργάνων;
unsplash

Ο Χαράλαμπος Αγγελόπουλος, που έχει αναλάβει την καλλιτεχνική επιμέλεια του Φεστιβάλ Πιάνου της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ, μιλά στο NEWS 24/7.

Το καθιερωμένο Φεστιβάλ Πιάνου της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ, αφιερωμένο στον «βασιλιά των οργάνων», ανανέωσε το ετήσιο ραντεβού με το αθηναϊκό κοινό για πρώτη φορά εκτός του ΚΠΙΣΝ, στην ιστορική αίθουσα του Φιλολογικού Συλλόγου Παρνασσός (Πλ. Αγίου Γεωργίου Καρύτση 8, Αθήνα) και τις 27 μέχρι Οκτωβρίου 2022 χαρίζει ξεχωριστές συναυλιακές βραδιές -και μάλιστα με ελεύθερη είσοδο-, πάντοτε σε συνεργασία με το Φεστιβάλ Πιάνου Θεσσαλονίκης και σε καλλιτεχνική επιμέλεια του Χαράλαμπου Αγγελόπουλου.

Πέντε αναγνωρισμένοι Έλληνες πιανίστες με διεθνή σταδιοδρομία, οι Δημήτρης Βασιλάκης (23/10), Λορέντα Ράμου (24/10), Κάρολος Ζουγανέλης (25/10), Πρόδρομος Συμεωνίδης (26/10) και Χρίστος Παπαγεωργίου (27/10), ερμηνεύουν κάποια από τα σημαντικότερα πιανιστικά έργα του 20ού και του 21ου αιώνα, καλύπτοντας ένα ευρύτατο φάσμα μουσικών τάσεων και συνθετικών δημιουργιών. Έργα, μεταξύ άλλων, των Κλωντ Ντεμπυσσύ, Μωρίς Ραβέλ, Σεργκέι Ραχμάνινοφ, Σεργκέι Προκόφιεφ, Ισαάκ Αλβένιθ, Άρνολντ Σαίνμπεργκ, Ντμίτρι Σοστακόβιτς, Ολιβιέ Μεσσιάν, Ιάννη Ξενάκη αλλά και πιανιστικές συνθέσεις των ημερών μας συνθέτουν ένα ιδιαίτερα ενδιαφέρον πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα.

Οι παράλληλες δράσεις του Φεστιβάλ περιλαμβάνουν δύο απογευματινές συναυλίες των ανερχόμενων σολίστ Ναταλίας Γιαννάκη (23/10) και Μαργαρίτας Κολάση (26/10) και masterclass πιάνου των συμμετεχόντων καλλιτεχνών.

Πιάνο, ο βασιλιάς των οργάνων

Ο Χαράλαμπος Αγγελόπουλος που έχει αναλάβει την καλλιτεχνική επιμέλεια του φεστιβάλ φανερώνει καταρχάς γιατί το πιάνο θεωρείται «βασιλιάς των οργάνων»: “Το πιάνο είναι το μοναδικό θεωρώ πολυφωνικό όργανο που έχει τόσο μεγάλη γκάμα ήχου και διαφοροποιήσεων δυναμικής, ‘όπως επίσης και δυνατότητα να ‘υποκαταστήσει’ κατά κάποιον τρόπο τον πλούτο του ήχου μιας συμφωνικής ορχήστρας. Το δε ρεπερτόριο του οργάνου είναι αχανές και δίνει τη δυνατότητα στον εκάστοτε ερμηνευτή να επιλέξει μουσικά προγράμματα ανάμεσα σε μία πληθώρα διαφορετικών τάσεων, προσεγγίσεων και συνθετικών στυλ”.

Και συνεχίζει μιλώντας για το πώς καταρτίστηκε το φετινό πρόγραμμα του φεστιβάλ λέγοντας “Η βασική σκέψη μας ήταν η θεματική ενότητα του. Μέχρι τώρα δεν είχαμε παρουσιάσει κάποιο πρόγραμμα στοχευμένο στις μουσικές του 20ου και του 21ου αιώνα, θεωρήσαμε λοιπόν ότι ήρθε η ώρα να γίνει. Από εκεί και πέρα το πρόγραμμα της κάθε συναυλίας είναι σχεδόν αποκλειστική επιλογή του κάθε ερμηνευτή. Ο δικός μου ρόλος είναι κατά κάποιος τρόπο “συνδετικός’, είμαι σε συνεννόηση με τους καλλιτέχνες, ώστε να πετύχουμε την κατά το δυνατόν μεγαλύτερη διαφορετικότητα και ποικιλία στα προγράμματα των συναυλιών”.

Ο Χαράλαμπος Αγγελόπουλος

Γιατί αποφασίσατε να βγούμε εκτός των τειχών του ΚΠΙΣΝ;

Αυτό είναι μία απόφαση της Εναλλακτικής Σκηνής, που σχετίζεται με την επιθυμία της εξωστρέφειας της και του ‘ανοίγματος’ της εκτός ΚΠΙΣΝ, όπως επίσης και με τη λογική της χρονικής «αποσυμφόρησης» της αίθουσας της Εναλλακτικής Σκηνής. Ο Φιλολογικός Σύλλογος Παρνασσός, η ιστορικότερη ίσως αίθουσα της Αθήνας, είναι ένας χώρος εξαιρετικής ακουστικής και είναι χαρά μας που φιλοξενούμαστε εκεί.

Μιλήστε μας για τα Masterclass πιάνου που θα λάβουν χώρα..

Τα masterclass δίνουν τη δυνατότητα σε νέους φερέλπιδες πιανίστες να δουλέψουν τα έργα που μελετούν με καταξιωμένους μουσικούς. Είμαστε χαρούμενοι γιατί είχαμε πάρα πολλές συμμετοχές, σε βαθμό που χρειάστηκε να κάνουμε ακρόαση για να επιλέξουμε τους πιανίστες που συμμετέχουν ενεργά.

Πώς βλέπετε εσείς ο ίδιος τους νεότερους ανθρώπους, τους μη μυημένους στη κλασική μουσική;

Η μουσική κατά τη γνώμη μου είναι μία και υπάρχει παντού. Μπορεί κανείς να ακούσει ποιοτική μουσική κλασική, ροκ, τζαζ, έντεχνη, παραδοσιακή κτλ. Το βασικό λοιπόν είναι να δημιουργήσουμε την κουλτούρα στη νέα γενιά να κρίνει και να μπορεί να επιλέξει τι πραγματικά αξίζει καλλιτεχνικά.
Το οικογενειακό περιβάλλον και το σχολείο επηρεάζουν τους νέους ανθρώπους στα ερεθίσματα που θα προσλάβουν. Από εκεί και πέρα το να ασχοληθεί κάποιος νέος επαγγελματικά με το πιάνο αλλά και τη μουσική γενικά προυποθέτει αγάπη, πειθαρχία και προσωπική δουλειά.

Αναλυτικά, το πρόγραμμα του Φεστιβάλ Πιάνου έχει διαμορφωθεί ως εξής:

Ρεσιτάλ που έπονται:

Λορέντα Ράμου/Δευτέρα 24 Οκτωβρίου 2022 / Ώρα έναρξης: 20.30/Έργα Γκε, Γουλφ, Δραγατάκη, Κάουελ, Κέιτζ, Μάρκους, Μπουλέζ, Ρζέφσκι, Σαίνμπεργκ,Σακελλαρίου – Ράμου

Η πιανίστρια Λορέντα Ράμου, καταξιωμένη στις συνειδήσεις των φιλόμουσων για την πολύχρονη και σε βάθος σχέση της με την πιανιστική αβανγκάρντ, πέραν των αναγνώσεών της σε σπουδαίες σελίδες της πιανιστικής πρωτοπορίας παρουσιάζει έργα «ειδικών προδιαγραφών», που υπόσχονται συναρπαστικά ακροάματα και εξάπτουν τη φαντασία μας.
Ετοιμαστείτε να ακούσετε πώς ένα πιανιστικό έργο
φλερτάρει με το μουσικό θέατρο, ζητώντας από τον εκτελεστή να ξετυλίξει έναν περιπαθή μονόλογο την ώρα που παίζει, πώς χρησιμοποιείται η τεχνική των κλάστερ για να παιχτεί αρχαία κινέζικη μουσική, πώς η επέμβαση αντικειμένων στις χορδές μεταμορφώνει ριζικά τον ήχο ή πώς ένα μικροσκοπικό παιδικό πιάνο συμπορεύεται με ηλεκτρονικούς ήχους…

Ο Κάρολος Ζουγανέλης Michael Gandy


Κάρολος Ζουγανέλης/Τρίτη 25 Οκτωβρίου 2022 / Ώρα έναρξης: 20.30: Έργα Προκόφιεφ, Ραχμάνινοφ, Σοστακόβιτς, Ταίηλορ
Ο ακμαίος και πολύπλευρος βιρτουόζος Κάρολος Ζουγανέλης μάς ξεναγεί στον κόσμο του ρωσικού πιανιστικού ρεπερτορίου του πρώτου μισού του 20ού αιώνα, το οποίο αποτελεί ένα από τα λαμπρότερα κεφάλαια της πιανιστικής φιλολογίας όλων των εποχών. Το ρεσιτάλ περιλαμβάνει σπουδαία έργα των Σεργκέι Προκόφιεφ, Σεργκέι Ραχμάνινοφ και Ντμίτρι Σοστακόβιτς, καθώς και έναν εντυπωσιακό πιανιστικό κύκλο του διακεκριμένου Έλληνα συνθέτη Νέστορα Ταίηλορ.

Πρόδρομος Συμεωνίδης/Τετάρτη 26 Οκτωβρίου 2022 / Ώρα έναρξης: 20.30/Έργα Μεσσιάν, Ντεμπυσσύ, Ξενάκη, Πίντσερ
Ο Πρόδρομος Συμεωνίδης, πιανίστας ταγμένος στην υπηρεσία της σύγχρονης μουσικής και αναγνωρισμένος διεθνώς για τη δύναμη και το κύρος των ερμηνειών του, μας ταξιδεύει με το ρεσιτάλ του στο Παρίσι του 20ού αιώνα, που υπήρξε ένα από τα σπουδαιότερα κέντρα της μουσικής (και όχι μόνο) πρωτοπορίας. Στο πρόγραμμά του, ο ίδιος σταχυολογεί με γνώση και έμπνευση από το πιανιστικό έργο τριών μέγιστων συνθετικών φυσιογνωμιών του αιώνα που πέρασε: του Κλωντ Ντεμπυσσύ, του Ολιβιέ Μεσσιάν και του Ιάννη Ξενάκη, που όλοι έζησαν και έδρασαν στη γαλλική πρωτεύουσα.

Χρίστος Παπαγεωργίου/Πέμπτη 27 Οκτωβρίου 2022 / Ώρα έναρξης: 20.30/Έργα Παπαγεωργίου:
Στις Στιλιστικές παραλλαγές τού πάντα ανήσυχου και πολυσχιδούς συνθέτη και πιανίστα Χρίστου Παπαγεωργίου, το απέριττο θέμα από το γνωστό σε όλους μας τραγούδι «Στο περιγιάλι το κρυφό» του Μίκη Θεοδωράκη μεταμορφώνεται με πολλά και διαφορετικά μεταξύ τους στιλ, από αυτό του Κουπρέν και του Χαίντελ ως αυτό του Κραμπ, του Κηθ Τζάρρετ ή του ροκ εντ ρολ, γενόμενο έτσι ένα εισιτήριο σε ένα φαντασμαγορικό μουσικό ταξίδι στον χώρο και τον χρόνο. Ένα τολμηρό καλλιτεχνικό εγχείρημα, που αποκτά ακόμα μεγαλύτερη αξία δεδομένου ότι ερμηνευτής του έργου είναι ο ίδιος του ο συνθέτης.

Συναυλίες ανερχόμενων σολίστ:

Ναταλία Γιαννάκη/Κυριακή 23 Οκτωβρίου 2022 / Ώρα έναρξης: 18.30/Έργα Αλβένιθ, Μπετόβεν, Παπαϊωάννου, Παπαντόπουλο, Ραχμάνινοφ, Στραβίνσκι

Μαργαρίτα Κολάση/Τετάρτη 26 Οκτωβρίου 2022 / Ώρα έναρξης: 18.30/Έργα Καλομοίρη, Λιστ, Ντεμπυσσύ, Ντυτιγαί, Ραβέλ, Σκαλκώτα

Παράλληλη δράση

Masterclass πιάνου στην αίθουσα του Φιλολογικού Συλλόγου Παρνασσός/23-27 Οκτωβρίου 2022 / Ώρες: 10.00-16.30/Η Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ προσκαλεί σπουδαστές πιάνου να συμμετέχουν στο masterclass με τους Χρίστο Παπαγεωργίου (23/10), Δημήτρη Βασιλάκη (24/10), Λορέντα Ράμου (25/10), Κάρολο Ζουγανέλη (26/10) και Πρόδρομο Συμεωνίδη (27/10) που θα διεξαχθεί στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Πιάνου της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ, το οποίο θα πραγματοποιηθεί στην ιστορική αίθουσα του Φιλολογικού Συλλόγου Παρνασσός.

Η πρόσκληση απευθύνεται σε νέους πιανίστες, σπουδαστές Μέσης σχολής, Ανωτέρας σχολής, πτυχιούχους και διπλωματούχους. Το ρεπερτόριο που καλούνται να παρουσιάσουν οι ενδιαφερόμενοι σπουδαστές είναι ελεύθερο. Θα δοθεί έμφαση στα πιανιστικά έργα του 20ού και του 21ου αιώνα.

Το masterclass πιάνου θα πραγματοποιηθεί τις ίδιες ημέρες με το Φεστιβάλ Πιάνου, από τις 23 έως και τις 27 Οκτωβρίου 2002 και ώρες 10.00-16.30. Οι ενεργά συμμετέχοντες, καθώς και οι ακροατές, θα παρακολουθήσουν το masterclass χωρίς οικονομική επιβάρυνση.

Ιnfo

Έως 27 Οκτωβρίου 2022/Ώρα έναρξης: 20.30 (συναυλίες ανερχόμενων σολίστ: 18.30)/Αίθουσα Φιλολογικού Συλλόγου Παρνασσός/Είσοδος ελεύθερη με δελτία εισόδου προτεραιότητας

Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα