Πλειστηριασμοί: Το “ξόρκι” της κυβέρνησης εν όψει των εκλογών

Πλειστηριασμοί: Το “ξόρκι” της κυβέρνησης εν όψει των εκλογών
Ακίνητα στο κέντρο της Αθήνας sooc

Το ζήτημα το εάν νομιμοποιούνται οι servicers να κάνουν πλειστηριασμούς δε θα λυθεί με πολιτικό τρόπο, με νομοθετική παρέμβαση. Το "μπαλάκι" περνάει στο γήπεδο της Ολομέλειας του Αρείου Πάγου, που με συνεδρίασή της θα κληθεί να αποφανθεί, κάτι όμως που θα απαιτήσει μήνες.

Στον “πάγο” έβαλε η κυβέρνηση του θέμα που έχει δημιουργηθεί με αντικρουόμενες αποφάσεις του Αρείου Πάγου σε σχέση με την εκτέλεση πλειστηριασμών από εταιρείες διαχείρισης για λογαριασμό των επενδυτών που έχουν αγοράσει τις τιτλοποιήσεις κόκκινων δανείων. Το όλο θέμα, όπως διεφάνη, κι από τη συζήτηση την Πέμπτη το απόγευμα, στην Επιτροπή Οικονομικών της Βουλής, για τον εξωδικαστικό μηχανισμό και το ιδιωτικό χρέος, δε θα λυθεί με πολιτικό τρόπο, με νομοθετική παρέμβαση αλλά το “μπαλάκι” περνάει στο γήπεδο της Ολομέλειας του Αρείου Πάγου, που με συνεδρίασή της θα κληθεί να αποφανθεί, κάτι όμως που θα απαιτήσει μήνες. Σημειώνεται ότι φέτος ο Άρειος Πάγος έχει εκδώσει τρεις αποφάσεις (822/2022, 1102/2022 και 1343/2022). Η πρώτη απαγορεύει στις εταιρείες διαχείρισης να προχωρούν σε πλειστηριασμούς τιτλοποιημένων δανείων, αλλά οι άλλες δύο να επιτρέπουν κάτι που έχει δημιουργήσει κενά και ασάφειες στην εφαρμογή του πλαισίου λειτουργίας των servicers, αλλά και του σχεδίου “Ηρακλής” όσο και του Εξωδικαστικού.

Είναι προφανές ότι παρά τις πληροφορίες που είχαν διαρρεύσει και ήθελαν την εισαγωγή στη Βουλή σχετικής ρύθμισης, η κυβέρνηση “ξόρκισε το κακό” φοβούμενη το πολιτικό κόστος επιλέγοντας τον δρόμο της αναβολής. Άλλωστε με την προεκλογική διαδικασία να είναι σε τροχοδρόμηση δε θα ήταν και το πιο ευχάριστο να άνοιγε μια “ατζέντα πλειστηριασμών” έστω κι αν αυτοί αφορούσαν περιπτώσεις με χρόνιες εκκρεμότητες ή μεγάλες οφειλες. “H οδός αυτή δεν γίνεται αποδεκτή από την ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών” τόνισε ο κ. Σταϊκούρας επιλέγοντας να αποστεί της όποιας πολιτικής παρέμβασης στο θέμα νομιμοποίησης των servicers, κάτι που ωστόσο δημιουργεί ζητήματα, ενώ βέβαια επαναφέρει στο προσκήνιο άλλη μια πάγια τακτική κυβερνήσεων, που όταν “δουν τα δύσκολά” δεν προχωρούν σε κινήσεις νομοθέτησης αλλά αφήνουν τις Ολομέλειες δικαστηρίων να αποφανθούν.

Τα “μέτωπα”

Να σημειωθεί, ωστόσο, ότι όπως έχει αναφέρει αναλυτικά σε σχετικά του ρεπορτάζ το news247.gr, με βάση και τις αναφορές των servicers δημιουργούνται ζητήματα. Χαρακτηριστικά, όπως ανέφερε ο πρόεδρος της Ένωσης των servicers και διευθύνων σύμβουλος της do Value, Τάσος Πανούσης “η διαδικασία του εξωδικαστικού μηχανισμού στην οποία συμμετέχουμε, επειδή πρόκειται για προ πτωχευτική διαδικασία αφερεγγυότητας, που συνδέεται με τις διαδικασίες αναγκαστικής εκτέλεσης και αυτή η μη νομιμοποίηση, η δική μας, θέτει εν αμφιβόλω τη δυνατότητά μας να προχωράμε σε εξωδικαστικό μηχανισμό. Αρα, καταλαβαίνετε ότι αν δεν λυθεί το πρόβλημα αυτό, ακόμα και εξωδικαστικό μηχανισμό είναι παράνομο να κάνουμε”, ανέφερε ο Τ. Πανούσης.

Επίσης, με βάση παράγοντες της αγοράς, υπάρχει κίνδυνος κατάπτωσης των κρατικών εγγυήσεων του “Ηρακλή” την ώρα που η Eurostat έχει θέσει θέμα εγγραφής του στο χρέος.

Με βάση τον κ. Πανούση επειδή έχει παρασχεθεί η εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου για μέρος των ομολογιών τους, προβλέφθηκαν συγκεκριμένα επιχειρηματικά σχέδια (business plans) στα οποία οι Εταιρείες Διαχείρισης έχουν δεσμευθεί και οφείλουν να εκπληρώσουν.

“Αυτά τα business plan, τα οποία συμφωνήθηκαν με το ελληνικό δημόσιο στο πλαίσιο της παροχής των κρατικών εγγυήσεων, περιλαμβάνουν αυστηρές προδιαγραφές εκτέλεσης για τις Εταιρείες Διαχείρισης και εξίσου αυστηρές κυρώσεις σε περίπτωση υποαπόδοσης. Ωστόσο, για την ομαλή εκτέλεσή τους, προϋπόθεση αποτελεί η εύρυθμη λειτουργία όλου του συστήματος, δηλαδή η εφαρμογή του συνόλου των μέσων που προβλέπονταν όταν συμφωνήθηκαν τα business plan. Είναι φανερό ότι σε περίπτωση που κρίσιμες παράμετροι μεταβληθούν, όπως για παράδειγμα το σκέλος των διαδικασιών αναγκαστικής εκτέλεσης υπάρχει σοβαρός κίνδυνος να καταστεί προβληματική η υλοποίηση των επιχειρηματικών σχεδίων”, τόνισε ο κ. Πανούσης.

Υπενθυμίζεται ότι στον «Ηρακλή» οι τέσσερις συστημικές τράπεζες έχουν μεταβιβάσει δάνεια (τιτλοποιήσεις) ύψους 47,9 δισ. ευρώ, έναντι των οποίων (έναντι του senior κομματιού των τιτλοποιήσεων) έχουν λάβει κρατικές εγγυήσεις 18,7 δισ. ευρώ.

Η Αντιπολίτευση

“Σε συνθήκες πολύ υψηλού πληθωρισμού, εκρηκτικού κόστους ενέργειας και διαβίωσης, το ιδιωτικό χρέος διογκώνεται και δημιουργεί συνθήκες ασφυξίας για τα νοικοκυριά και τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Η κυβέρνηση έκανε συγκεκριμένες επιλογές με σαφές πρόσημο, ο πτωχευτικός νόμος, η απελευθέρωση των πλειστηριασμών, ο εξωδικαστικός μηχανισμός, χωρίς καμία δεσμευτικότητα για τις τράπεζες. Αυτές τις επιλογές πληρώνει η κοινωνία σήμερα”, τόνισε η Έφη Αχτσιόγλου στην Επιτροπή Οικονομικών της Βουλής.

Αναφερόμενη στον όγκο του ιδιωτικού χρέους σημείωσε ότι τα “κόκκινα δάνεια” στην ελληνική οικονομία ανέρχονται σε 111 δισ. και έχουν διογκωθεί επί διακυβέρνησης της ΝΔ. Επίσης, τα ληξιπρόθεσμα στην ΑΑΔΕ διαμορφώθηκαν στα 112,6 δισ. -αύξηση άνω των 8 δισ. από το 2019- και στα ασφαλιστικά ταμεία στα 43,4 δισ. -επίσης αύξηση άνω των 8 δισ. από το 2019- ενώ η κυβέρνηση επιμένει να μην προχωρά σε μια ριζική ρύθμιση των χρεών αυτών. Ο ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. έχει καταθέσει συγκεκριμένη πρόταση για ρύθμιση με κούρεμα οφειλών και προστασία της πρώτης κατοικίας”.

Η κ. Αχτσιόγλου επισήμανε ότι “η ΝΔ νομοθέτησε έναν εξωδικαστικό μηχανισμό σύμφωνα με τις απαιτήσεις των τραπεζών. Δύο χρόνια μετά ο εξωδικαστικός έχει αποτύχει παταγωδώς, ούτε 3 στους 100 από όσους αιτούνται δεν παίρνουν ρύθμιση”.

Υπογράμμισε, ακόμα, ότι “τα funds αρνούνται να κάνουν ρυθμίσεις. Δεν απαντούν καν στα αιτήματα των πολιτών. Άλλες φορές ζητούν υπέρογκα ποσά ως προκαταβολές μόνο για να συζητήσουν μια ρύθμιση, χωρίς να δεσμεύονται για το περιεχόμενο και τους όρους αυτής. Αλλά και όταν κάνουν πρόταση ρύθμισης, αυτή είναι εντελώς εκτός πραγματικότητας. Τα funds ελέγχουν σήμερα με εμπράγματη εξασφάλιση περίπου 700.000 ακίνητα και η μόνη μέριμνά τους είναι πώς θα γίνουν πλειστηριασμοί”.

Για το ζήτημα της απόφασης του Αρείου Πάγου, η τομεάρχης Οικονομικών του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. Εφη Ατχσιόγλου δήλωσε ότι “ο υπουργός Οικονομικών είπε ότι δεν θα φέρει την τροπολογία, αυτό σημαίνει ότι τα funds στο εξής πρέπει να λειτουργήσουν με τον νόμο του 2015, ο οποίος προβλέπει σαφείς δικλίδες και δεσμεύσεις υπέρ των οφειλετών, προβλέπει την υποχρέωση να προτείνουν ρύθμιση στον δανειολήπτη, αλλά και τη φορολόγηση των πράξεών τους. Ενώ για μεταβιβάσεις δανείων που έχουν ήδη γίνει με τον νόμο του 2003 –δηλαδή η συντριπτική πλειονότητα–, οι πλειστηριασμοί δεν θα προχωρήσουν. “

Η Έφη Αχτσιόγλου ανέφερε ότι ο Εξωδικαστικός έχει αποτύχει παταγωδώς, ούτε 3 στους 100 από όσους αιτούνται δεν παίρνουν ρύθμιση. “Τα funds αρνούνται να κάνουν ρυθμίσεις. Δεν απαντούν καν στα αιτήματα των πολιτών. Αλλες φορές ζητούν υπέρογκα ποσά ως προκαταβολές μόνο για να συζητήσουν μια ρύθμιση, χωρίς να δεσμεύονται για το περιεχόμενο και τους όρους αυτής. Αλλά και όταν κάνουν πρόταση ρύθμισης, αυτή είναι εντελώς εκτός πραγματικότητας. Τα funds ελέγχουν σήμερα με εμπράγματη εξασφάλιση περίπου 700.000 ακίνητα και η μόνη μέριμνά τους είναι πώς θα γίνουν πλειστηριασμοί”.

Το ΠΑΣΟΚ

‘’Το πλαίσιο για τον πτωχευτικό κώδικα και τον εξωδικαστικό μηχανισμό, εξελίσσονται στο απόλυτο Βατερλώ για την κυβέρνηση και θηλιά για τους πολίτες.’’ τόνισε ο επικεφαλής της κοινοβουλευτικής ομάδας του ΠΑΣΟΚ κ. Μιχάλης Κατρίνης, υπογραμμίζοντας ότι η ατολμία και η απροθυμία της κυβέρνησης να αντιμετωπίσει το εκρηκτικό πρόβλημα του ιδιωτικού χρέους έχει συνέπειες για τους πολίτες και την οικονομική και κοινωνική σταθερότητα.

Επισήμανε ότι το πρόβλημα με τα κόκκινα δάνεια είναι υπαρκτό και δεν αντιμετωπίστηκε ούτε από την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας ούτε από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ.

Ο κ.Κατρίνης μιλώντας κατά τη συνεδρίαση της Επιτροπής Οικονομικών της Βουλής ανέφερε ότι οι ρυθμίσεις του εξωδικαστικού που έφεραν και οι δύο κυβερνήσεις απέτυχαν γιατί:

-Ήταν σχεδιασμένες όχι στα μέτρα των οφειλετών, αλλά στα μέτρα των πιστωτών.

-Οι τράπεζες και οι πιστωτές δεν είναι υποχρεωμένοι να υποβάλλουν πρόταση ή να εξετάσουν αντιπρόταση που υποβάλλεται από τον οφειλέτη, αφού δεν εφαρμόζεται ο κώδικας δεοντολογίας

– Δεν υπάρχει κάποιος θεσμός (τραπεζικός διαμεσολαβητής, Συνήγορος του Καταναλωτή, επιτροπές της Ειδικής Γραμματείας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους) που να αξιολογεί τη βιωσιμότητα των προτεινόμενων ρυθμίσεων

Κάλεσε την κυβέρνηση αλλά και το σύνολο του πολιτικού συστήματος να αποφασίσουν αν θα νομοθετούν υπέρ των πολιτών ή θα αφήσει το ζήτημα του ιδιωτικού χρέους να το διαχειρίζονται ασύδοτα τα funds και οι τράπεζες.

‘’ Αυτό έχει ως αποτέλεσμα, τα τραγικά μικρά ποσοστά ρυθμίσεων, αφού οι τράπεζες απορρίπτουν το 67% των ρυθμίσεων και οι servicers το 34%, αξιοποιώντας τους πλειστηριασμούς ως μέσο πίεσης.’’ τόνισε ο Μιχάλης Κατρίνης επισημαίνοντας ότι μέχρι το τέλος του 2022 θα γίνουν 50.000 πλειστηριασμοί ενώ από τα 700.000 ακίνητα που είναι σε υποθήκη, εκτιμάται ότι το 1/3 θα ρευστοποιηθεί μέχρι το 2025.

Ταυτόχρονα οι πλειστηριασμοί θα επιταχυνθούν προκειμένου οι servicers να πετύχουν τους στόχους των τιτλοποιήσεων, τονίζοντας την ανάγκη να επανέλθει πλαίσιο προστασίας πρώτης κατοικίας για τους αδύναμους δανειολήπτες που έχουν αυξηθεί υπερβολικά εν μέσω της κρίσης ακρίβειας και πληθωρισμού.

Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα