Βασίλης Μαγκλάρας: “Το δίκτυο 5G θα φέρει επανάσταση στη χώρα μας”
Ο Γενικός Γραμματέας Τηλεπικοινωνιών & Ταχυδρομείων, Βασίλης Μαγκλάρας, αναλύει στο NEWS247 τη σημασία των δικτύων νέας γενιάς και τις αλλαγές που αυτά θα φέρουν στη χώρα μας τα επόμενα χρόνια.
- 01 Ιουλίου 2019 17:00
Οι σύγχρονες ηλεκτρονικές επικοινωνίες και υπηρεσίες αποτελούν σημαντικούς μοχλούς για την οικονομική και κοινωνική αλλαγή. Εκτός από την προώθηση της ανάπτυξης και της απασχόλησης, συμβάλλουν επίσης στην παραγωγικότητα, την εξοικονόμηση δημοσίων πόρων και προσφέρουν νέες ευκαιρίες για προσωπική έκφραση. Επιπλέον, η ψηφιακή οικονομία μπορεί να βοηθήσει αρκετά τη σύγχρονη βιομηχανία να αναπτυχθεί. Στη χώρα μας, βέβαια, μέχρι και πριν μερικά χρόνια δεν είχαν γίνει σημαντικές τηλεπικοινωνιακές επενδύσεις και έργα, τα οποία να βοηθούν ή να προωθούν την οικονομική ανάπτυξη σε αντιστοιχία με τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες.
Ωστόσο, τον τελευταίο καιρό βαδίζουμε ολοταχώς προς μια διαφορετική κατεύθυνση. Ακούμε συνεχώς για δίκτυα νέας γενιάς, το ταχύτατο και επαναστατικό δίκτυο 5G, αλλά και όρους όπως ultra-fast broadband, τους οποίους αρκετοί δεν γνωρίζουν ή δεν καταλαβαίνουν ακριβώς περί τίνος πρόκειται. Εμείς μιλήσαμε με τον Γενικό Γραμματέα Τηλεπικοινωνιών & Ταχυδρομείων του υπουργείου Ψηφιακής Πολιτικής, κ. Βασίλη Μαγκλάρα, ο οποίος προσπάθησε με τον πιο απλό τρόπο να μας δώσει μερικές εξηγήσεις.
Καλησπέρα κ. Μαγκλάρα, πείτε μας αρχικά, τι εννοούμε όταν λέμε δίκτυα νέας γενιάς;
‘Τα δίκτυα νέας γενιάς είναι με απλά λόγια οι σύγχρονοι λεωφόροι της πληροφορίας. Πάνω σε αυτά θα πατήσουν όλες οι σύγχρονες τεχνολογίες, οι οποίες θα διέπουν ένα πολύ μεγάλο κομμάτι της καθημερινότητάς μας σε κάθε δραστηριότητα. Από την ψυχαγωγία, μέχρι τον τρόπο που επικοινωνούμε, σε όλους τους τομείς της κοινωνικής και οικονομικής ζωής. Άρα χρειαζόμαστε αυτά τα δίκτυα, προκειμένου να εισάγουμε τις τεχνολογίες στην καθημερινότητά μας. Διαφορετικά ως οικονομία, αλλά και ως κοινωνία θα μείνουμε πάρα πολύ πίσω. Σκεφτείτε παραδείγματος χάριν πώς θα ήμασταν ως κοινωνία χωρίς τηλέφωνο. Όλες οι συσκευές που διαθέτουμε θα είναι συνδεδεμένες στο διαδίκτυο με τον έναν ή τον άλλο τρόπο κι αυτό θα είναι μία ζωτική λειτουργία τους. Αυτή η τεχνολογία υπάρχει ήδη και τη συναντάμε στα αυτοκινούμενα οχήματα. Σε μερικά χρόνια, ένα όχημα θα ξεκινάει από την Ολλανδία και θα φτάνει χωρίς οδηγό στο λιμάνι του Πειραιά. Αυτό μπορεί να γίνει πραγματικότητα μέσω του 5G.
Τι είναι λοιπόν αυτό το δίκτυο 5G που ακούμε συνεχώς;
Το 5G δεν είναι μια απλή βελτίωση της τεχνολογίας, αλλά αλλαγή παραδείγματος στην τεχνολογία. Κάτι εντελώς καινούργιο και επαναστατικό. Πολλαπλασιάζει τις ταχύτητες επί χίλια, δίνει τη δυνατότητα σε πολλές συσκευές να συνδέονται στο διαδίκτυο και συνεπώς κάνει την τεχνολογία κομμάτι της καθημερινότητας και της ζωής μας. Είναι κάτι που θα αλλάξει τελείως τις μηχανές και τον τρόπο που αναπτύσσονται και λειτουργούν. Παρά το γεγονός ότι ως χώρα βρισκόμαστε σχετικά πίσω όσον αφορά τις νέες τεχνολογίες, με το 5G προνοήσαμε και είμαστε αρκετά μπροστά από άλλες χώρες. Έχουμε υπογράψει μνημόνια συνεργασίας με τρεις μεγάλους Δήμους και τις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας. Κάθε εταιρεία αναπτύσσει το δικό της δίκτυο σε μια πόλη της Ελλάδας. Η Wind στην Καλαμάτα, η Vodafone στα Τρίκαλα και ο ΟΤΕ στου Ζωγράφου και ήδη έχουμε τα πρώτα αποτελέσματα αυτής της πιλοτικής εισαγωγής του 5G για εμπορική χρήση. Η Ελλάδα αυτή τη στιγμή είναι ανάμεσα στους πρωτοπόρους αυτής της νέας τεχνολογίας.
Όσον αφορά τις ταχύτητες των δικτύων, η χώρα μας σε ποια θέση βρίσκεται σε σύγκριση με άλλα ευρωπαϊκά κράτη;
Δυστυχώς, η Ελλάδα βρίσκεται πάρα πολύ χαμηλά κι αυτό γιατί διαχρονικά δεν έχουν γίνει επενδύσεις και η κρίση φυσικά δεν βοήθησε καθόλου σε αυτό το κομμάτι. Τα δίκτυα είναι από κατασκευαστικής άποψης η μητέρα όλων των κατασκευών. Πρέπει για να αναπτυχθεί ένα καινούργιο δίκτυο, όπως έγινε με το δίκτυο χαλκού να σκαφτεί η Ελλάδα από άκρη σε άκρη. Μιλάμε φυσικά για ένα τεράστιο κόστος. Τα προηγούμενα δέκα χρόνια δεν είχε γίνει σχεδόν τίποτα. Ούτε επενδύσεις, ούτε υιοθέτηση νέων τεχνολογιών. Ωστόσο, τα τελευταία τρία χρόνια ξεκινήσαμε τέσσερα μεγάλα συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα για να αλλάξουμε αυτή την κατάσταση. Το Super Fast Broadband που είναι κουπόνι επιδότησης της ζήτησης προς τους πολίτες. Έχει ξεκινήσει εδώ και ένα χρόνο. Το μεγάλο ΣΔΙΤ των 870 εκατομμυρίων ευρώ, που βρίσκεται σε διαγωνιστική διαδικασία εδώ και ένα μήνα. Το Connected Enterprises που είναι το αντίστοιχο κουπόνι για τις επιχειρήσεις θα ξεκινήσει μέσα στο καλοκαίρι. Και το τέλος το έργο της εσωτερικής καλωδίωσης που αφορά στη δημιουργία υποδομών οπτικής ίνας εντός των κτιρίων. Με αυτό το φάσμα των έργων έχουμε καλύψει όλους τους επιμέρους τομείς και έχουμε παρακινήσει 3 δις ιδιωτικές επενδύσεις, ενώ μαζί με την επένδυση ενός δις που θα κάνει το ελληνικό δημόσιο με την Ευρωπαϊκή Ένωση τα επόμενα τέσσερα χρόνια τα δίκτυα νέας γενιάς θα είναι μια πραγματικότητα για την χώρα μας. Αν συνεχιστούν αυτά τα έργα, η Ελλάδα από ουραγός θα βρίσκεται στις πρώτες θέσεις των χωρών της ΕΕ όσον αφορά στα δίκτυα νέας γενιάς.
Παρά την τεχνολογική εξέλιξη, θα λέγατε πως υπάρχει τεχνοφοβία στην χώρα μας από αρκετό κόσμο;
Για τα ασύρματα δίκτυα υπάρχει όντως μια αδικαιολόγητη τεχνοφοβία. Είναι αδικαιολόγητη γιατί και ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας, η Ευρωπαϊκή Ένωση και οι Ελληνικές Αρχές βεβαιώνουν κι από τις μετρήσεις, αλλά και από την εμπειρία 25 και πλέον ετών ότι με τα όρια που υπάρχουν σήμερα, δεν υπάρχει κανένας απολύτως κίνδυνος. Οι τεχνολογίες αυτές εφόσον χρησιμοποιούνται με το σωστό τρόπο δεν κρύβουν κινδύνους. Υπάρχουν φυσικά ομάδες πολιτών που αισθάνονται δυσανεξία απέναντι στην τεχνολογία, κυρίως επειδή δεν την έχουν συνηθίσει και δεν αποτελούσε για πολλές δεκαετίες μέρος της καθημερινότητάς τους. Σκέφτονται ότι ίσως είναι προτιμότερο να μην έχουν την τεχνολογία, παρά να την έχουν και να διατρέξουν έναν υποθετικό κίνδυνο. Κατ’ αναλογία, θα μπορούσε κανείς να πει ότι είναι σαν να φοβόμαστε τα αυτοκίνητα σήμερα.
Αποτελεί αυτός ο ψηφιακός μετασχηματισμός της χώρας και μια λύση για να βγει η Ελλάδα από την κρίση;
Βεβαίως είναι μία από τις λύσεις. Θα έλεγα μάλιστα πως είναι και η λύση σε πολλά προβλήματα, ξεκινώντας από τον τουρισμό που απαιτεί καλύτερες υπηρεσίες. Το πρώτο πράγμα που ρωτούν οι τουρίστες που επισκέπτονται τη χώρα μας έχει να κάνει με την επικοινωνία. Όταν μια χώρα έχει 4mbps και τα ξενοδοχεία πασχίζουν με ταχύτητες 15ετίας να διασυνδέσουν τους πελάτες τους, όταν το ηλεκτρονικό εμπόριο τρέχει μέσα από πεπαλαιωμένα δίκτυα, δεν έχεις ανταγωνιστικό πλεονέκτημα και όλη η οικονομία μένει πίσω. Οι οικονομίες που αναπτύσσονται, όπως οι ασιατικές, είναι οι οικονομίες της τεχνολογίας. Εμείς πώς θα είμαστε καλύτεροι και πιο ανταγωνιστικοί αν δεν βελτιωθούμε σ’ αυτούς τους τομείς της σύγχρονης τεχνολογίας; Το να επιμένουμε σε ένα παλιό μοντέλο ανάπτυξης δεν βοηθάει κανέναν.
Αναφερθήκατε και στο Ultra Fast Broadband. Πώς μπορεί να βοηθήσει αυτό το έργο τη χώρα μας;
Το Ultra Fast Broadband (UFBB) είναι το μεγαλύτερο έργο ΣΔΙΤ, αθροιστικά διπλάσιο από όλα όσα έχουν υλοποιηθεί στην Ελλάδα. Είναι και το μεγαλύτερο τηλεπικοινωνιακό ΣΔΙΤ όλης της Ευρώπης. Αποτελεί πραγματικά μια πολύ μεγάλη επιτυχία. Αν και ουραγοί στις τεχνολογίες στην Ε.Ε., καταφέραμε με πολλή δουλειά να φτιάξουμε αυτά τα τέσσερα προγράμματα που ανέφερα και προηγουμένως. Το Super Fast Broadband ήδη έχει δεχθεί θετικά σχόλια από τη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης και έχει γίνει πιλότος για πολλά άντιστοιχα έργα στην Ε.Ε. Η Deutsche Telekom που δραστηριοποιείται σε πολλές χώρες μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα, καθώς και η Ιταλική Κυβέρνηση έχουν ξεκινήσει να αντιγράφουν αυτό το σχέδιο, το οποίο έχει πάρει και τις αναγκαίες εγκρίσεις ότι δεν επηρεάζει αρνητικά τον ανταγωνισμό, προκειμένου για να προωθήσουν την ανάπτυξη της ευρυζωνικότητας και στις δικές τους χώρες. Ανοίξαμε το δρόμο λοιπόν θα λέγαμε και στην υπόλοιπη Ευρώπη. Για το Ultra Fast Broadband υπάρχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον. Είναι μια πολύ καλή επένδυση για όποιον την επιχειρήσει και θελήσει να εισέλθει ανταγωνιστικά σε αυτό το έργο. Είναι ένα έργο υποδομής, πάνω στο οποίο θα πατήσει η σύγχρονη οικονομία μας για τα επόμενα 50 χρόνια. Σύμφωνα με τα στοιχεία μας, μέχρι το 2023 το 76% του πληθυσμού θα έχει πρόσβαση σε σύνδεση ταχύτητας της τάξης του 1 Gbps, το 21% σε ταχύτητες τουλάχιστον 100 Μbps, ενώ το υπόλοιπο 3% σε ταχύτητες τουλάχιστον 30 Mbps. Έτσι, η Ελλάδα θα ανέβει στην πρώτη τριάδα της σχετικής λίστας των κρατών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Κλείνοντας, θα θέλαμε να μας πείτε δυο λόγια και για το ‘ΚΛΕΙ.Δ.ΔΙ.’, το κλειστό δορυφορικό δίκτυο που σχεδιάσατε.
Αυτό είναι μια πρωτοβουλία της Γενικής Γραμματείας Τηλεπικοινωνιών που προέκυψε από την ανάγκη να δημιουργηθεί ένα κλειστό και ασφαλές δίκτυο επικοινωνίας μεταξύ των προσώπων υψηλού ενδιαφέροντος, δηλαδή των μελών της Κυβέρνησης, των σωμάτων ασφαλείας και άλλων θεσμών αντίστοιχου τύπου. Εμείς είχαμε τη δυνατότητα λόγω των αναμεταδοτών που διαθέτει σήμερα η πολιτεία, να αξιοποιήσουμε χωρίς κανένα κόστος αυτό το δορυφορικό φάσμα και να φτιάξουμε την υποδομή με τη βοήθεια του ελληνικού στρατού, έτσι ώστε να μπορούν επιτέλους συγκεκριμένοι θεσμοί να επικοινωνούν με ασφάλεια μέσα από δικά μας 100% κλειστά δίκτυα. Σε αυτά δεν μεσολαβεί κανένας ιδιώτης και καμία εταιρεία, ενώ την εποπτεία τους την έχει πλήρως το ελληνικό δημόσιο και ο ελληνικός στρατός.