Δημήτρης Παπαϊωάννου εις διπλούν τον Δεκέμβριο
Τον Δεκέμβριο ο σπουδαίος αυτός καλλιτέχνης επανέρχεται στην Ελλάδα και μάλιστα με δύο δημιουργίες του.
- 29 Νοεμβρίου 2021 14:02
Η αλήθεια είναι πως μεσολαβούσης της 18μηνης πολιτιστικής σιωπής οι δημιουργίες του έλειψαν πολύ από το ελληνικό κοινό. Ο ίδιος ωστόσο έκανε αρκετές εμφανίσεις σε πολύ σημαντικά φεστιβάλ του εξωτερικού και τελευταία ενθουσίασε το λονδρέζικο κοινό με το νέο του έργο “Εγκάρσιος Προσανατολισμός”. Ο λόγος για τον Δημήτρη Παπαϊωάννου για τον οποίο τον Ιούνιο του 2021 η εφημερίδα Le Figaro έγραψε χαρακτηριστικά πως «είναι χωρίς αμφιβολία ένας από τους τέσσερις πιο σημαντικούς χορογράφους στον κόσμο». «Αν ο Μιχαήλ Άγγελος ζούσε τώρα, μια τέτοια δουλειά δεν θα μας παρέδιδε;» αναφέρει το κορεάτικο auditorium. kr· «κόσμημα εφευρετικότητας και ομορφιάς» γράφει το γαλλικό Le Progrès· «μια παρατεταμένη πράξη καλλιτεχνικής μαγείας που δημιουργήθηκε μπροστά στα μάτια μας από τους ανυπέρβλητα ακριβείς ερμηνευτές» επισημαίνουν οι New York Times.
Τον Δεκέμβριο ο σπουδαίος αυτός καλλιτέχνης επανέρχεται στην Ελλάδα και μάλιστα με δύο δημιουργίες του. Από τις 22 Δεκεμβρίου έως 16 τις Ιανουαρίου θα δούμε τον “Εγκάρσιο Προσανατολισμό” (Εγκάρσιος Προσανατολισμός ονομάζεται η μέθοδος που χρησιμοποιούν τα έντομα για να διατηρούν μια σταθερή γωνία προς μια μακρινή πηγή φωτός για προσανατολισμό, ο λόγος για τον οποίο πετούν προς ό,τι λάμπει) στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση. Η παράσταση άρχισε το παγκόσμιο ταξίδι της τον Ιούνιο του 2021 και έχει ήδη παρουσιαστεί στις πιο σημαντικές σκηνές της Ευρώπης, με μια ομάδα σημαντικών συντελεστών και ερμηνευτών.
Στις 27-28-29-30 Δεκεμβρίου στο πρώην Δημόσιο Καπνεργοστάσιο – Βιβλιοθήκη και Τυπογραφείο της Βουλής θα δούμε τη δημιουργία του 2019 ““Sisyphus / Trans / Form”. Το έργο -όπου συμμετέχουν έξι ερμηνευτές- βασίζεται στον μύθο του Σισύφου, που καταδικάζεται από τους θεούς να σπρώχνει ένα βράχο στην κορυφή ενός βουνού, που όμως κυλάει αμέσως μετά προς τα πίσω, ώστε να είναι υποχρεωμένος να επαναλαμβάνει ατέρμονα την άσκηση. Στην ερμηνεία του Παπαϊωάννου, το βουνό και ο βράχος μεταμορφώνονται σε μια ενιαία, τεράστια, ορθογώνια πέτρινη πλάκα. Το έργο Sisyphus / Trans / Form είναι κατά βάση ένας διαλογισμός στο παράλογο, τη συνειδητοποίηση -όπως αυτή περιγράφεται από τον Γάλλο φιλόσοφο και συγγραφέα Αλμπέρ Καμύ- ως αποτέλεσμα της αντιπαράθεσης μεταξύ της ανθρώπινης ανάγκης για ευτυχία και λογική και της «παράλογης σιωπής του κόσμου». Όπως λέει ο ίδιος ο Παπαϊωάννου, «τέχνη είναι να χρησιμοποιείς το ταλέντο σου για να αναλογιστείς πάνω σε θέματα της ανθρώπινης ύπαρξης, είτε ευχάριστα είτε όχι». Η ατέρμονη μάχη του Σισύφου με τον βράχο μοιάζει με την επαναλαμβανόμενη ρουτίνα των εργαζομένων και αποτελεί έναν φόρο τιμής του Παπαϊωάννου στον πατέρα του, που είναι εργάτης. Μια ρουτίνα που οδηγεί αρχικά στη μελαγχολία και μετά στη μεταμόρφωση. Αντί η βιοπάλη -ο βράχος- να είναι ένα αφόρητο φορτίο, μετατρέπεται σε αφύπνιση. Όπως έγραψε ο Καμύ, «οι συνθλιπτικές αλήθειες πεθαίνουν όταν τις αναγνωρίζεις».
Η εν λόγω παράσταση οργανώνεται από τον ΝΕΟΝ στο πλαίσιο της έκθεσης Portals | Πύλη στο πρώην δημόσιο Καπνεργοστάσιο σε συνεργασία με τη Βουλή των Ελλήνων.
Ποιος είναι ο Δημήτρης Παπαϊωάννου
Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου (γενν. 1964, Αθήνα) ζει και εργάζεται στην Αθήνα. Είναι σκηνοθέτης, χορογράφος και ερμηνευτής. Συνδυάζει πειραματικό χορό, σωματικό θέατρο και performance art, σε σουρεαλιστικές, ονειρικές παραστάσεις. Έχει την πλήρη εποπτεία του καλλιτεχνικού οράματος σχεδιάζοντας τα σκηνικά, τα κοστούμια και τον φωτισμό στα έργα του.
O Παπαϊωάννου αρχικά επιθυμούσε να γίνει εικαστικός καλλιτέχνης. Σπούδασε δίπλα στον διάσημο Έλληνα ζωγράφο Γιάννη Τσαρούχη και στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών. Δημοσίευσε πολλά κόμικς και εικονογραφημένα μυθιστορήματα, τα πρώτα του είδους τους στην Ελλάδα που περιλάμβαναν στοιχεία πανκ και σκληρές ομοφυλοφιλικές εικόνες. Η καλλιτεχνική του πρακτική άλλαξε δραστικά αφότου παρακολούθησε την παράσταση Café Müller της Γερμανίδας χορεύτριας και χορογράφου, Πίνα Μπάους.
Ο Παπαϊωάννου τράβηξε την προσοχή της καλλιτεχνικής αθηναϊκής σκηνής όταν ίδρυσε, με την Αγγελική Στελλάτου, την Ομάδα Εδάφους δίνοντας άντεργκράουντ παραστάσεις από το 1986 έως το 2001, φτάνοντας αργότερα μέχρι το αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου. Σε πλήρη αντιδιαστολή με τους έως τότε χώρους που επέλεγε και τους πόρους που διέθετε για τις παραστάσεις του, ανέλαβε τη θέση Καλλιτεχνικού Διευθυντή της Τελετής Έναρξης και Λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας το 2004.
Το πρώτο διεθνές εγχείρημα του Παπαϊωάννου, Ο Μεγάλος Δαμαστής (2017), ήταν η πρώτη ελληνική παραγωγή που παρουσιάστηκε στο Sadler’s Wells στο Λονδίνο, στο Théâtre de la Ville στο Παρίσι, και στο BAM στην Νέα Υόρκη. Έπειτα, ακολούθησε η παράσταση-φόρος τιμής στο έργο της Πίνα Μπάους, Since She (2018), που ερμήνευσε το δικό της Χοροθέατρο του Βούπερταλ.
Έργα του Παπαϊωάννου έχουν παρουσιαστεί σε φεστιβάλ και θέατρα σε Ευρώπη, Ασία, Αυστραλία, Βόρεια και Νότια Αμερική. Το 2015, ο καλλιτέχνης ήταν στη λίστα υποψηφιοτήτων των βραβείων ΕΜΜΥ στις κατηγορίες Σκηνοθεσία, Καλλιτεχνική Διεύθυνση, Σκηνικός Σχεδιασμός και Σκηνική Διεύθυνση. Το 2017 ήταν ο πρώτος Έλληνας που έλαβε το Βραβείο Ευρώπη για το Θέατρο ενώ ήταν υποψήφιος στα Βραβεία Olivier το 2019.
Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις