Έκθεση του απολλώνιου Σπύρου Παπαλουκά – Ένας ερευνητής του αινίγματος της ζωγραφικής

Έκθεση του απολλώνιου Σπύρου Παπαλουκά – Ένας ερευνητής του αινίγματος της ζωγραφικής
Σπύρος Παπαλουκάς,Αυτοπροσωπογραφία στη Μυτιλήνη, 1925, Λάδι σε χαρτόνι, 37x36εκ Συλλογή Ιδρύματος Β&Μ Θεοχαράκη

Γνωστά και άγνωστα έργα του "Ερευνητή του Αινίγματος της Ζωγραφικής" Σπύρου Παπαλουκά σε έκθεση που εγκαινιάστηκε στο Ίδρυμα Β&Μ Θεοχαράκη.

Το Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη παρουσιάζει την έκθεση “Σπύρος Παπαλουκάς. Ερευνητής του αινίγματος της ζωγραφικής. Γνωστά και άγνωστα έργα” έως τις 16 Οκτωβρίου 2022.

Ο Σπύρος Παπαλουκάς (1892- 1957) συγκαταλέγεται μεταξύ των σημαντικών δημιουργών των αρχών του 20ού αιώνα, που συνέβαλαν στην αναμόρφωση και στον εκσυγχρονισμό της ελληνικής ζωγραφικής. Συνεχίζει και διευρύνει το έργο των πρωτοπόρων, Κωνσταντίνου Παρθένη, Κωνσταντίνου Μαλέα, Γεωργίου Μπουζιάνη, ενώ με τους Νικόλαο Λύτρα, Μιχάλη Οικονόμου, Νικόλαο Οθωναίο προτείνουν καινοτόμους τρόπους απόδοσης της φύσης.

Το έργο του Παπαλουκά χαρακτηρίζεται από έναν διαρκή προβληματισμό και την αμφίδρομη σχέση κατανόησης του μοντέρνου, μέσα από τα δεδομένα της δικής μας παράδοσης και αντίστοιχα τη χρήση στοιχείων της παράδοσης κατά την ερμηνεία της μοντέρνας τέχνης.

Ο μεγάλος αυτός ζωγράφος ήταν φίλος του Φώτη Κόντογλου και έζησαν μαζί για χρόνια στο Παρίσι. Συγκρούστηκαν όμως όταν εκείνος δεν θέλησε να ακολουθήσει την παράδοση, όπως τη γνώριζε και τη μελετούσε, ο Κόντογλου αλλά άνοιξε τα φτερά του για την έκφραση του προσωπικού του οράματος, μέσα από ένα ιδιαίτερο ιδιότυπο όμορφο πλαστικό ιδίωμα. Από τη θάλασσα της Πάρου έως τα μικρά έργα από την Αίγινα πάντα θα αποκαλύπτεται ένας ζωγράφος με τεράστιες δυνατότητες στο σχέδιο και την αρμονία των χρωμάτων. Ένας ζωγράφος που μπορεί να ερμηνεύσει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τη μαγεία της φύσης και το θαύμα του ανθρώπου” λέει στο NEWS 24/7 ο κ. Τάκης Μαυρωτάς, Διευθυντής του Εικαστικού Προγράμματος του Ιδρύματος Β.&Μ. Θεοχαράκη.

Και όπως αναφέρει στο λεύκωμα της έκθεσης: “Ο απολλώνιος Παπαλουκάς σ’ όλη του τη ζωή πειθαρχεί απόλυτα στο πνεύμα και το λόγο του έργου του. Η ρυθμικότητα του ‘Είναι’ του ταυτίζεται με αυτήτην ίδια λειτουργία της φύσης την οποία αποδίδει με δέος. Τα 260 έργα του αποτελούν αντιπροσωπευτικό και αδιάψευστο μάρτυρα της πορείας του προς την κατάκτηση της ερμηνείας του ελληνικού τοπίου, λουσμένου μέσα στο μοναδικό φως, αναδεικνύονται υποδειγματικά από τη συλλογή του Ιδρύματος Θεοχαράκη“.

Ποιος ήταν ο Σπύρος Παπαλουκάς

Γεννημένος στη Δεσφίνα Φωκίδας, απόκτησε τις πρώτες γνώσεις ζωγραφικής κοντά σε αγιογράφο της πατρίδας του, συνέχισε τις σπουδές του στην Αθήνα, στο Σχολείο Καλών Τεχνών και, την ίδια εποχή, συνάντησε τον Φώτη Κόντογλου και τον Στρατή Δούκα, δύο προσωπικότητες που τον σημάδεψαν. Η γνωριμία του με τη μοντέρνα τέχνη κατά την παραμονή στο Παρίσι (1917-1921) υπήρξε καθοριστική για την εξέλιξή του και φαίνεται πως επηρεάστηκε από τις πιο συντηρητικές τάσεις της ευρωπαϊκής ζωγραφικής, του μετεμπρεσιονισμού των Ναμπί και μιας ήπιας εκδοχής του φωβισμού.

Έργο του Σπύρου Παπαλουκά Ιδρυμα Θεοχαράκη

Μετά την εμπειρία του Παρισιού, η παραμονή του Παπαλουκά επί έναν χρόνο στο Άγιον Όρος, με τον Στρατή Δούκα, συνέβαλε αποφασιστικά στη διαμόρφωση του καλλιτεχνικού του ιδιώματος. Εργάστηκε πυρετωδώς, ζωγραφίζοντας τοπία, μοναστήρια, αρσανάδες και αντέγραψε τοιχογραφίες, εικόνες, χειρόγραφα και έργα μικροτεχνίας, πολλά από τα οποία επεξεργάστηκε αργότερα στην αγιογράφηση του ναού της Ευαγγελίστριας στην Άμφισσα (1927-1932). Ο ίδιος αποφαίνεται για την επίδραση της βυζαντινής τέχνης: “Μου έδωσε την πίστη σε καθετί που μου ήταν ακόμα αναζήτηση. Εκεί πάνω στον Άθω είδα καθαρά πως η τέχνη σε κάθε μεγάλη εποχή της δεν είναι παρά φόρμα και χρώμα που έπρεπε να έχουν ανταπόκριση σε μια «μορφή»,…ένα σύνολο αισθητικών κανόνων που σύμφωνα με αυτό ένας λαός και σε μια εποχή θεραπεύουν τις ανάγκες της ζωής“.

Οι τόποι που κατά καιρούς έμεινε και ζωγράφισε, Αίγινα, Λέσβος, Σαλαμίνα, Παρνασσός, Πάρος, Ύδρα, δημιουργούν διακριτές τεχνοτροπικά ενότητες, που ανταποκρίνονται κάθε φορά στα αιτήματα της εποχής.

Η ζωγραφική πρέπει να συγκινεί με τα υλικά της μέσα και όχι με το θέμα

Παράλληλα, ζωγράφισε πορτρέτα, γυμνά, νεκρές φύσεις και ασχολήθηκε με τη σκηνογραφία και την εικονογράφηση βιβλίων. Βασικός στόχος της έκθεσης του Ιδρύματος Θεοχαράκη είναι η ανάδειξη της καλλιτεχνικής πορείας του Παπαλουκά, με κύριο χαρακτηριστικό τη συνεχή και μεθοδική αναζήτηση της προσωπικής του ζωγραφικής έκφρασης, όπως αναδεικνύεται από τα πολλαπλά σχέδια και τις σπουδές της προετοιμασίας ως την επιτέλεση του τελικού πίνακα.

Είναι μια πρόκληση για τον θεατή, να έχει την αίσθηση πως βρίσκεται στο εργαστήριο του ζωγράφου και παρακολουθεί τις διαδοχικές φάσεις της δημιουργίας ενός πίνακα, ενώ συγχρόνως διαπιστώνει τις μεταλλάξεις του τεχνοτροπικού του ύφους

Από τα αχνά τοπία της Αίγινας στις αυστηρά δομημένες συνθέσεις του Όρους, στους έντονους χρωματικά και σχηματικά πίνακες της Σαλαμίνας ως τις αφαιρετικές απόψεις της Πάρου και τα λιτά εκθαμβωτικά στιγμογραφικά έργα της τελευταίας περιόδου. Παράλληλα, στις μακέτες των μνημειακών του θρησκευτικών και κοσμικών εικονογραφήσεων, αναδεικνύεται η πρωτοτυπία του προσωπικού του ύφους, με σεβασμό πάντα στην παράδοση και στη λειτουργικότητα των χώρων.

Τέλος, επιχειρείται με τις ενότητες των πινάκων και των σχεδίων της έκθεσης (πολλά από τα οποία παρουσιάζονται για πρώτη φορά), την παράθεση αποσπασμάτων και σχολίων του ίδιου του Παπαλουκά, να προβληθεί το ευρωπαϊκό προφίλ του καλλιτέχνη και να τονιστεί η προσφορά του στην εξέλιξη της νεοελληνικής ζωγραφικής.

Επιμέλεια έκθεσης: Ευθυμία Γεωργιάδου – Κούντουρα, Διάρκεια Έκθεσης: 12 Ιουλίου 2022 – 16 Οκτωβρίου 2022, Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα-Κυριακή 10:00-18:00.

Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα