Το παράλογο της Google στο κυνήγι των Fake Views

Το παράλογο της Google στο κυνήγι των Fake Views

Το YouTube είναι το προϊόν που αντιπροσωπεύει τη μισή από την "κίνηση" όλων όσων ανήκουν στη Google. Εταιρία που δίνει χρήματα, βάσει των views, παρέχοντας στη μηχανή αναζήτησης όλες τις πληροφορίες για το πώς μπορείς να "κλέψεις" το σύστημα.

Eκατοντάδες άνθρωποι, σε όλον τον κόσμο, πληρώνονται αδρά για να δημιουργούν και να προωθούν ψευδείς ειδήσεις. Που επηρεάζουν κόσμο, στο βαθμό που διαπιστωμένα έχουν επηρεάσει και αποτελέσματα εκλογών. Δεκάδες είναι αυτοί που έχουν αφοσιωθεί στο να πουλάνε ψευδείς θεάσεις (fake views) στο YouTube. Περιττό να θυμίσουμε πως οι YouTubers βγάζουν χρήματα, ανάλογα με τα views, έτσι; Αυτό είναι το νέο trend για όσους έχουν σχετικές γνώσεις και ο νέος πονοκέφαλος, για εκείνος που διαχειρίζονται τα social networks. Πριν προχωρήσουμε, να ενημερώσουμε ότι υπάρχουν και tutorials, για να κάνεις δουλίτσα.

Για να κατανοήσουμε ωστόσο, το νέο φαινόμενο πρέπει να βεβαιωθούμε ότι ξέρουμε (ξέρετε) πώς λειτουργεί το παλιό: τα fake news, τα οποία από την αρχή τους ήταν άμεσα συνδεδεμένα με το YouTube.

Βήμα πρώτο: Γράφετε κάτι για ένα δημοφιλές, αμφιλεγόμενο, πρόσωπο.

Βήμα δεύτερο: Βάζετε έναν τίτλο που να “τραβά” το ενδιαφέρον -ακόμα και αν δεν έχει την παραμικρή σχέση με το περιεχόμενο του άρθρου.

Βήμα τρίτο: Προσθέτετε ένα video που κάνει θραύση στο YouTube.

Μόλις ολοκληρώσατε. Κάπως έτσι, πολλά sites σε όλη την υφήλιο “βγάζουν” από 8.500 έως 10.000 ευρώ το μήνα. Στο ίδιο διάστημα, ξοδεύουν 2.500 ευρώ για προώθηση των σχετικών άρθρων στο Facebook (το γνωστό boost), το ρεύμα του χώρου στον οποίον δραστηριοποιούνται και τη συντήρηση των μηχανιμάτων.

Διευκρίνιση: δεν είναι ανάγκη να ‘χετε την παραμικρή σαχέση με τη δημοσιογραφίαλ. Οι δυο άνδρες που διαχειρίζονται το Liberty Writers News (εκ των πιο επιτυχημένων του είδους), δεν νοιάζονται για το περιεχόμενο. Εστιάζουν στο share. Όχι στην αλήθεια ή το συντακτικό. Όπως έχουν πει “πάντα βοηθά ένα ***Share this right Now!”.

Από πού προέκυψε ο όρος για το φαινόμενο που υπάρχει από τον 13ο αιώνα

Το fake news (ψευδείς ειδήσεις) είναι νεολογισμός που δημιουργήθηκε, ώστε να προσδιορίζονται οι κατασκευασμένες ειδήσεις, αυτές που ουδεμία σχέση με την πραγματικότητα έχουν. Φαινόμενο που για πρώτη φορά καταγράφηκε τον 13ο αιώνα π.Χ. Τότε που ο Φαραώ Ραμσής, ο Μέγας, έλεγε ό,τι ήθελε, για να παρουσιάσει τη Μάχη του Καντές (των Αιγυπτίων εναντίον των Χετταίων), ως τεράστια νίκη για τους Αιγύπτιους. Μέχρι σήμερα σώζονται οι 13 πάπυροι που έχουν εικόνες του θριάμβου -και τον ίδιο να είναι μεγάλος εκτελεστής. Παρεμπιπτόντως, η εν λόγω μάχη είχε οδηγηθεί σε αδιέξοδο, 16 χρόνια μετά την αρχή του και οι δυο πλευρές προχώρησαν σε συνθήκη ειρήνης.

Οι κατηγορίες των fake news

Η εκπομπή “60 Minutes” του CBS (το πιο επιτυχημένο πρόγραμμα, στην ιστορία της αμερικανικής τηλεόρασης, βάσει των εκατομμυρίων τηλεθεατών) είχε ερευνήσει το θέμα και είχε καταλήξει στο ότι τα fake news έχουν κατηγορίες. 1) Σάτιρα ή παρωδία (“χωρίς πρόθεση να προκαλέσουν κακό, αλλά με στόχο να παραπλανήσουν”), 2) ψευδή σύνδεση (“οι τίτλοι και οι λεζάντες δεν έχουν σχέση με το περιεχόμενο”), 3) παραπλανητικό περιεχόμενο (“παραπλανητική χρήση πληροφορίας για να “παγιδευθεί” ένας άνθρωπος ή ένα θέμα”), 4) ψευδές περιεχόμενο (“ένα πραγματικό/αυθεντικό περιεχόμενο μοιράζεται μαζί με ψευδείς πληροφορίες”), 5) περιεχόμενο χειραγώγησης (“μια πραγματική είδηση ή φωτογραφία χρησιμοποιείται κατά τρόπο που να παραπλανήσει”) και 6) κατασκευασμένο περιεχόμενο (“νέο περιεχόμενο που είναι 100% ψευδές και έχει δημιουργηθεί, για να κάνει κακό”).

Τα παρεμφερη URL

Όσοι έχουν την επιμέλεια των fake news, δημιουργούν ιστοσελίδες που είναι… δίδυμες αδελφές με υπαρκτές και επιτυχημένες και έχουν παρόμοιο URL. Εσείς μπορεί να νομίζετε πως διαβάζετε άρθρο του ABC News και στην πράξη, να είστε στη σκιώδη αντιγραφή του. Αυτό λέγεται “website spoofing” και οι ειδικοί έχουν ως συνεργούς τα social media.

Ο ρόλος της Google

Πόλεις ολόκληρες ζουν με τον τρόπο που διαβάσατε παραπάνω. Η Guardian είχε επισκεφτεί το Veles, των 44.000 κατοίκων, που βρίσκεται στα κεντρικά της FYROM -κοντά στο Βαρδάρη. Όπως η προεκλογική περίοδος στις ΗΠΑ έφτανε στο τέλος της (στις εκλογές που “βγήκε” ο Donald Trump), διαπιστώθηκε ότι σε εκείνο το σημείο του παγκοσμίου χάρτη εδράζονταν 100 ιστοσελίδες παραγωγής ψευδών ειδήσεων και στόχο τους Αμερικανούς αναγνώστες. Μία που έφτανε σε 800 ζευγάρια μάτια, κέρδιζε 130 ευρώ, από τις διαφημίσεις στο Google. Σε ένα μήνα, ένα μέσο κέρδος είναι 1500 ευρώ -μισθός που “βγάζει” όλη η πολυκατοικία στην οποία μένει ένας εκ των διαχειριστών (ο μέσος μηνιαίος μισθός είναι 362 ευρώ).

Μετά την Guardian, αποστολή ετοίμασε -για το Veles- και το CNN. Μίλησε με κάποιον που δημιουργεί σελίδες στο Facebook (κάνει από εκεί τη δουλειά). Ο άνδρας με τον κωδικό όνομα Mikhail είχε πει “δεν με νοιάζει γιατί ο κόσμος το διαβάζει. Είμαι 22 και βγάζω 2.200 ευρώ το μήνα. Περισσότερα από όσα θα βγάλει ο μέσος συμπατριώτης μου σε όλη του τη ζωή”. Μια σελίδα του εν λόγω είχε 1.5 εκατομμύρια followers. Ο κύριος όγκος ήταν από την Αμερική. Λίγους μήνες μετά το Facebook και η Google, του “έριξαν” τη σελίδα. Είχε ήδη έτοιμη και στον “αέρα” την επόμενη. Έχει πληρωθεί βλέπετε, να γράφει καλά πράγματα για τον Trump έως τις αμερικανικές προεδρικές εκλογές του 2020. Εξήγησε πως μέσα στις τακτικές που χρησιμοποιεί, είναι να αγοράζει, για 2 ευρώ, σελίδες μικρών παιδιών στο Facebook και μετά να τις κάνει… πιο αμερικανικές.

Οι αρχές της πόλης ξέρουν τι συμβαίνει στο Veles. Ξέρουν όμως, και ότι η ανεργία στη χώρα έχει φτάσει στο 50%.

Ο ρόλος του Facebook

Το Facebook έγινε ο μεγαλύτερος διακινητής ψευδών ειδήσεων και πληροφοριών, καθώς είναι το social network που χρησιμοποιούν οι περισσότεροι άνθρωποι στον πλανήτη. Εκ αυτών το 40% είναι ενήλικες που έχουν επιλέξει να ενημερώνονται μόνο online. Τώρα ξέρετε πώς ο κολοσσός έχει κατηγορηθεί πως έπαιξε ρόλο στο αποτέλεσμα των αμερικανικών εκλογών. Το φθινόπωρο του 2017 υπήρχαν μόνο φήμες. Μετά ξέσπασε το σκάνδαλο με την αποτυχία της εταιρίας να προστατεύσει τα προσωπικά μας δεδομένα.

Από το 2016 πολλοί κατηγορούσαν το Facebook πως επέτρεψε την προπαγάνδα, μέσω διασποράς άρθρων που δεν ήταν έγκυρα, καθώς κανείς δεν τα έλεγξε. Tότε, ο Mark Zuckerberg απαντούσε πως “ο κόσμος υπερβάλει, σχετικά με το μέγεθος των fake news”.

Ώσπου ήλθε η μέρα να καταθέσει στο Κογκρέσο, για την επιρροή των hackers στη νίκη του Trump και την πληρωμή troll farm (φάρμα δημιουργίας ψεύτικων προφίλ που μπαίνουν σε online συζητήσεις για να προκαλέσουν αντιδράσεις) της Ρωσίας που είχαν ως στόχο ψηφοφόρους και μετά… ήλθε και αυτή που κατέθεσε για το σκάνδαλο με υποκλοπές προσωπικών στοιχείων των χρηστών.

Για την ιστορία, ο Zuckerberg επιμένει μέχρι σήμερα πως δεν είναι εύκολος ο έλεγχος των fake news, τη στιγμή που ένας 20χρονος φοιτητής προγραμματισμού από τη Λάρισα, ο Βαλεντίνος Τζέκας μίλησε στο Ευρωκοινοβούλιο για το site που δημιούργησε, με στόχο την καταπολέμηση του προβλήματος

Πάμε τώρα και στο ρόλο του YouTube

Θα διαβάσατε παραπάνω πως για να αυξηθούν κατακόρυφα οι πιθανότητες επιτυχίας μιας ψευδούς είδησης, βασική προϋπόθεση είναι να φτιάξετε ένα video στο YouTube. Πλέον, το εν λόγω social network, αυτό που αντιπροσωπεύει τη μισή “κίνηση” στο σύνολο των προϊόντων της Google, το δεύτερο δημοφιλέστερο “ψαχτήρι” μετά το Google, των δισεκατομμυρίων views την ημέρα υπονομεύεται. Υπονομεύεται από ανθρώπους που χειρίζονται, όπως θέλουν, το ψηφιακό νόμισμα που “δίνει” αξία στους χρήστες. Τα fake views στο YouTube είναι μεν, ένα μικρό ποσοστό, παρ’ όλα αυτά έχουν τεράστια επιρροή σε καταναλωτές και διαφημιζόμενους.

Άπαξ και σε “πιάσει” το σύστημα να κλέβεις, σε αποβάλει. Δια παντός. Την ίδια ώρα, στο Google μπορείτε να βρείτε ουκ ολίγα videos με το πώς να κλέβεις το “σύστημα” και να κερδίζεις έως και εκατομμύρια views. Στο Google θα βρείτε και sites που θα κάνουν τη δουλειά για εσάς.

Δημοσιογράφος των New York Times πλήρωσε για views εννέα εταιριών. Σε δυο εβδομάδες τα νούμερα αυξήθηκαν κατακόρυφα. Μια εταιρία που ανέλαβε την αύξηση ήταν η Devumi.com. Είχε “βγάλει” 1.2 εκατ. δολ. σε μια τριετία, πουλώντας 196 εκατ. views στο YouTube. Στους πελάτες της άνηκε και ένας υπάλληλος του RT, oργανισμού media που ανήκει στη ρωσική κυβέρνηση και ένας υπάλληλος στο Al Jazeera.

Πολλοί είναι και οι μουσικοί που αγοράζουν τις θεάσεις τους, για να δείχνουν πιο δημοφιλείς. Βλέπετε, το YouTube παίζει ρόλο και στις μετρήσεις που γίνονται για τη θέση τραγουδιών στα charts (όπως στο Billboard’s Hot 100).

Φυσικά και το YouTube έχει ομάδα (fraud and abuse) που ασχολείται και με αυτό το θέμα, όπως ασχολείται με τον εντοπισμό και την “εξαφάνιση” videos με επιθετικό, βίαιο περιεχόμενο, τα fake news (τα κρατά σε ποσοστό μικρότερο του 1% την ημέρα) και τα bοts (το 2013 ήταν τόσα που οι ειδικοί είχαν φοβηθεί πως θα μπερδέψουν το σύστημα και αντί να ανιχνύει την απάτη, θα ανίχνευε τα αυθεντικά). Γενικά, τα μέλη αυτής της ομάδας δεν κάθονται.

Οι παραβάτες ωστόσο, επιμένουν πως ο μόνος τρόπος για να νικηθούν “είναι να βγουν τα views τελείως από το YouTube”.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα