Όταν οι Massive Attack αφιέρωναν τη μουσική τους στους πρόσφυγες στη Λέσβο
Massive Attack. Η μπάντα που με τη δύναμη της εικόνας και όχι του στίχου, δηλώνει "Είμαστε όλοι πρόσφυγες" με κάθε ευκαιρία.
- 06 Μαρτίου 2020 06:21
Όλοι λίγο – πολύ έχουμε ακουστά τη μπάντα που εφηύρε τη λεγόμενη μουσική κατηγορία “Trip Hop”, το συγκρότημα που συνδυάζει μοναδικά ήχους από Hip hop, ηλεκτρονική και με επιρροές reagge/ soul και post-punk, τους Massive Attack.
Πρόκειται για συγκρότημα πολύ αγαπητό στο ελληνικό κοινό και το οποίο θα απολαύσουμε στο Release Festival στις 20 Ιουνίου.
Αναγνωρισμένο από πολλούς ως ένα από τα πιο ελπιδοφόρα βρετανικά συγκροτήματα, οι Massive Attack (= Μεγάλη Επίθεση), που μετράει πλέον 33 χρόνια ζωής, πέρα από τους πρωτοποριακούς ήχους, κρύβουν και βαθιά πολιτικά μηνύματα στη μουσική τους, κάτι που καταφέρνουν μάλιστα χωρίς να χρησιμοποιούν σχεδόν καθόλου πολιτικό στίχο.
Η φιλο-προσφυγική τους ρητορική είναι γνωστή. Δεν επιδίωξαν ποτέ να την κρύψουν άλλωστε. “Όλοι μας είμαστε μετανάστες”, φωνάζει περήφανα ο frontman της μπάντας ανοίγοντας μία συναυλία στη Βιέννη.
Όποιος έχει βρεθεί σε Live τους έχει γίνει μάρτυρας του μοναδικού σκηνικού. Μηνύματα με αριθμούς – στοιχεία για το πόσοι πρόσφυγες πνίγονται στο Αιγαίο, πόσοι ακόμη αγνοούνται, τι ποσοστό από αυτούς είναι παιδιά, φωτογραφίες από το προσφυγικό δράμα, πορτοκαλί σωσίβια, μωρά που κλαίνε, βλέμματα φοβισμένα, διαδέχονται η μία την άλλη, ενώ το κοινό παρακολουθεί υπνωτισμένο, ακούγοντας τους ήχους μίας καθαρά “εγκεφαλικής” μουσικής.
Girl I love you
Ένα κομμάτι των Massive Attack, όχι από τα πιο δημοφιλή τους και σίγουρα που δεν θα περίμενε κανείς να κρύβει πολιτικά μηνύματα.
Λέγεται ότι ένα πρωινό του 2015 ο 3D, κατά κόσμον Robert Del Naja, των Massive Attack, δέχθηκε ένα περίεργο τηλεφώνημα. Στο άλλο μέρος του ακουστικού βρισκόταν ένας από τους σημαντικότερους φωτογράφους παγκοσμίως, ο Giles Duley, ο οποίος από το νησί της Λέσβου ήθελε να μοιραστεί τις εικόνες που αντίκριζε.
Εικόνες τραγικές, θλιβερές, μάρτυρες του ανθρώπινου δράματος. Ο Duley του οποίου η ιστορία είναι γνωστή: το 2011, ενώ βρισκόταν σε αποστολή στο Αφγανιστάν πάτησε αυτοσχέδιο εκρηκτικό μηχανισμό και σαν αποτέλεσμα έχασε τα πόδια και το ένα του χέρι, αυτός ο άνθρωπος λοιπόν δεν μπορούσε να διανοηθεί τις εικόνες που έβλεπε.
“Δεν είχα ξαναδεί μάζες ανθρώπων να κινούνται με αυτόν τον τρόπο, ρισκάροντας τα πάντα για την ελευθερία, για μία ασφαλή ζωή. Δεν είχα ξαναδεί αποτυπωμένο τον τρόμο στα μάτια τόσων ανθρώπων, αλλά συνάμα και το αίσθημα της ανακούφισης που τελικά τα καταφέρανε. Βρισκόμασταν στην Ευρώπη!”
“Χιλιάδες άνθρωποι έφταναν κάθε μέρα σε μία μικρή παραλία της Λέσβου. Στην ίδια παραλία όπου ξεβράζονταν πολύ συχνά και πτώματα παιδιών και γυναικών. Δεν περίμενα ποτέ να δω κάτι τέτοιο”, ανέφερε ο ίδιος σε συνέντευξή του στο Guardian μερικά χρόνια αργότερα.
Ο φωτογράφος αυτός λοιπόν, αντί να τηλεφωνήσει στον αρχισυντάκτη του αποφάσισε να καλέσει το συγκρότημα.
“Ήθελα να κάνω κάτι περισσότερο από το να τραβήξω απλά φωτογραφίες που θα δημοσιεύονταν σε μία εφημερίδα. Σκέφτηκα τα παιδιά, και συγκεκριμένα τον 3D. Τον πήρα τηλέφωνο και άρχισα να του περιγράφω ό,τι ακριβώς έβλεπα, ενώ έπειτα τον ρώτησα τι θα μπορούσαμε να κάνουμε γι’ αυτό.
Η περιγραφή των εικόνων άγγιξε τον 3D, ο οποίος αποδέχτηκε την πρόκληση.
Σε κάθε συναυλία των Massive Attack, με την αναπαραγωγή του κομματιού “Girl I love you”, προβάλλονται εικόνες και μηνύματα σχετικά με το προσφυγικό δράμα.
Το κομμάτι αυτό έχει συνδυαστεί και είναι αφιερωμένο αποκλειστικά στους πρόσφυγες.