Εθνικό Συμβούλιο Οινοτουρισμού στην Ελλάδα – οι πρωτοβουλίες του Υπουργείου Τουρισμού

Εθνικό Συμβούλιο Οινοτουρισμού στην Ελλάδα – οι πρωτοβουλίες του Υπουργείου Τουρισμού

Με εκκίνηση από τη Σαντορίνη (πάλι), ξεκινά ένα οδοιπορικό γνωριμίας και προβολής του οινοτουρισμού.

Η Σαντορίνη για μια ακόμα φορά είχε την τιμητική της και ομολογουμένως, δεν την είχε και τόσο ανάγκη, λόγω του ήδη καταξιωμένου brand name. Το εκ των εμβληματικών νησιών της χώρας μας, πέρυσι υποδέχθηκε τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη για την έναρξη της τουριστικής σεζόν, εν μέσω πανδημίας, και φέτος, η υφυπουργός Τουρισμού, Σoφία Ζαχαράκη, με αρμοδιότητα στις θεματικές μορφές τουρισμού, επέλεξε ξανά τη Σαντορίνη, αυτή τη φορά για το νέο ξεκίνημα του οινοτουρισμού.

Ναι, μεν, η Σαντορίνη διαθέτει 13.000 στρέμματα αμπελοκαλλιέργειας, εκ των οποίων τα 10.500 της ποικιλίας Ασύρτικο, ωστόσο πρωτοπόρος στην ανάδειξη της σημασίας του οίνου στο τουριστικό προϊόν, ήταν η Βόρειος Ελλάδα και ίσως από εκεί –μια και μιλάμε για γεωγραφικό άνοιγμα του τουρισμού και επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου- θα έπρεπε να ξεκινήσει η νέα, σημαντική προσπάθεια ανάδειξης του οινοτουρισμού.

Πάντως, η Σοφία Ζαχαράκη, μιλώντας στη διήμερη εκδήλωση, εστιασμένη στον οινοτουρισμό, με θέμα: «Ελληνικός Οινοτουρισμός – Στρατηγικές & προοπτικές για την μετά-Covid εποχή», ανέφερε ότι επόμενος σταθμός είναι η Δυτική Μακεδονία, με τους εξαιρετικούς αμπελώνες και τα πολλά επισκέψιμα οινοποιεία.

Παράλληλα, η υφυπουργός Τουρισμού, τόνισε ότι θα δημιουργηθεί ψηφιακό portal για τα επισκέψιμα οινοποιεία, θα επανατοποθετηθεί και θα ενισχυθεί το Σήμα Επισκέψιμου Οινοποιείου (Σ.Ε.Ο.), ενώ θα θεσπιστεί Εθνικό Συμβούλιο Οινοτουρισμού.

Ο οινοτουρισμός, λοιπόν, εισέρχεται σε μια νέα εποχή. Το Υπουργείο Τουρισμού φέρεται έτοιμο να υποστηρίξει με συγκεκριμένες πρωτοβουλίες τις αλλαγές που έχουν δρομολογεί, ορισμένες εκ των οποίων, που αφορούν εν γένει τις θεματικές μορφές τουρισμού, θα προωθηθούν με κοινές αποφάσεις, με το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης, και θα ενισχυθούν από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, όπως είπε η γενική γραμματέας Τουρισμού, Βίκυ Λοϊζου.

Ο αναπληρωτής γενικός γραμματέας του ΕΟΤ, Κώστας Ζήκος, αναφέρθηκε στη στροφή που κάνει ο ΕΟΤ ως προς την προβολή της χώρας, με τις δυναμικές καμπάνιες, συμπεριλαμβάνοντας και τον οινοτουρισμό, καθώς αποτελεί σημαντική θεματική μορφή τουρισμού. Τόνισε ότι 27 εκατ. Αμερικανοί ταξιδεύουν και για το κρασί, καθώς και 5 εκατ. Ιταλοί. Πρόκειται για νέα αγορά, με τουρίστες που ενδιαφέρουν, έχουν ειδικό προφίλ επισκέπτη και αποτελούν τουρισμό πάνω από το μέσο όρο. Παράλληλα, όπως είπε, θα αυξηθούν οι πωλήσεις του ελληνικού κρασιού, διεθνώς, σε νέες αγορές, και θα ενισχυθεί η εικόνα.

Η Δρ. Παναγιώτα Διονυσοπούλου, προϊσταμένη Γενικής Διεύθυνσης Τουριστικής Πολιτικής του Υπουργείου Τουρισμού, ανέφερε ότι ο οινοτουρισμός είναι μία από τις τέσσερις ενότητες του Τουρισμού Υπαίθρου, ενώ παρουσίασε έρευνα για τα επισκέψιμα οινοποιεία, για το αν φέρουν Σήμα ή όχι και για τις υποδομές που διαθέτουν (προσβασιμότητα, ξενώνα, πωλητήρια, ξεναγό, οινολόγος κ.ά.).

Ο Αντώνης Σιγάλας, δήμαρχος Σαντορίνης, μίλησε για το Σχέδιο Βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης στη Σαντορίνη, για την ταύτιση του επισκέπτη με τα προϊόντα και την ενίσχυση των ειδικών μορφών τουρισμού, ότι ο οινοτουρισμός αποτελεί κορυφαία επιλογή για τη Σαντορίνη, ότι διαθέτει έναν μοναδικό, άνυδρο αμπελώνας, 17 ενεργά επισκέψιμα οινοποιεία και εκτεταμένο δίκτυο διαδρομών.

Μάλιστα, επισήμανε ότι οι χαρακτηρισμένες εκτάσεις με αμπέλια, δεν μπορούν να οικοδομηθούν κάτω από 10 στρέμματα, κι αυτό τη στιγμή που η Σαντορίνη άλλαξε πολύ τα τελευταία χρόνια με την αύξηση της δόμησης. Μάλιστα, μίλησε για ένα νέο σχέδιο, για πλήρη προστασία του σαντορινιού αμπελώνα, ενώ ετοιμάζεται φάκελος υποψηφιότητας για εγγραφή στη λίστα παγκόσμιας κληρονομιάς της Unesco.

Ο José Antonio Vidal, ιδρυτής, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Παγκόσμιου Οργανισμού Οινοτουρισμού (GWTO), στάθηκε στη δημιουργία Εθνικών ακαδημιών γαστρονομίας.

Ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα ήταν η τοποθέτηση της Δρ. Μαρίας Αλεμπάκη, ερευνήτριας στο Ινστιτούτο Αγροτικής Οικονομίας και Κοινωνιολογίας Αττικής του ΕΛ.Γ.Ο. «Δήμητρα», η οποία είπε ότι «πριν το 1993, υπήρχαν λίγα οινοποιεία που προσέλκυαν επισκέπτες. Η απαρχή έγινε από τη Βόρειο Ελλάδα με 13 οινοποιούς, ενώ το 2016 συγκροτήθηκε η Εθνική Επιτροπή Οινοτουρισμού.»

Σήμερα 240 οινοποιεία εμπλέκονται σε οινοτουριστικές δραστηριότητες. Το θέμα είναι πόσα θα αποκτήσουν σήμα. Σε Μακεδονία, Πελοπόννησο και Κρήτη, βρίσκονται τα περισσότερα. Σχεδιάζονται νέα οινοποιεία με βάση της επίσκεψη, ενώ υπάρχει μίγμα οινοποιείων, άλλα με βάση τον οινοτουρισμό και άλλα με βάση τις εξαγωγές.

Τόνισε, δε, ότι ο αυθεντικός οινοτουρισμός περιλαμβάνει ανάδειξη ολόκληρης της περιοχής, ότι δεν είναι όλα τα οινοποιεία έτοιμα για την ψηφιακή επανάσταση και ότι χρειάζεται ενίσχυση των μικρών επιχειρήσεων.

Παραδείγματα χωρών που έχουν κάνει τεράστια βήματα στον οινοτουρισμό, έφερε ο Ιωάννης Καρακάσης, Master of Wine.

Συγκεκριμένα, είπε για τη Napa Valley των ΗΠΑ (κοντά στο Σαν Φραντσίσκο), ότι είχε 3,9 εκατ. οινικούς επισκέπτες το 2018, 2,23 δισ. δολάρια κέρδη, 19% ξένους τουρίστες, 35% μονοήμερες εκδρομές, 180.000 διανυκτερεύσεις και 3-5 οινοποιεία ανά επίσκεψη.

Επίσης, στο Μπορντό της Γαλλίας, είχαν 1,8 εκατ. επισκέπτες το 2016, ήταν ο πιο δημοφιλής οινικός προορισμός της χώρας, με 35% ξένους επισκέπτες που ξόδεψαν διπλάσια χρήματα από τους άλλους τουρίστες.

Το Douro Valley, στην Πορτογαλία, έχει 2 εκατ. επισκέπτες το χρόνο, 2,6 μέρες μέση διαμονή, 15% ξένους επισκέπτες, και δίνει θέσεις εργασίας σε νέους, σε περιοχές με γερασμένο πληθυσμό.

Κι ακόμη, το Montalcino, ένα μικρό μέρος της Ιταλίας, έχει 1,1 εκατ. επισκέπτες το χρόνο και παρουσιάζει 10% ταχύτερη αύξηση του τουρισμού, σε σχέση με την Τοσκάνη, με το 72% να είναι ξένοι τουρίστες.

Καταλήγοντας, ο Δρ. Ιωάννης Βογιατζής, πρόεδρος Δ.Σ. ΕΔΟΑΟ και πρόεδρος Δ.Σ. ΣΕΟ –Εθνική, Διεπαγγελματική Αμπέλου και Οίνου, χαρακτήρισε το 2014, όταν νομοθετήθηκε ο οινοτουρισμός, μεγάλη στιγμή, ενώ είπε ότι η επόμενη μέρα περιλαμβάνει την κατάρτιση των ανθρώπων, τη βιώσιμη ανάπτυξη στον οινοτουρισμό, την ψηφιοποίηση και το ηλεκτρονικό εμπόριο.

Στις διήμερες εκδηλώσεις, που είχαν δυνατά σημεία, όπως η περιήγηση σε αμπελώνες της Σαντορίνης και η οινογνωσία σε οινοποιητικές μονάδες που έχουν λάβει το ειδικό Σήμα Επισκέψιμου Οινοποιείου («ΣΕΟ») του Υπουργείου Τουρισμού, αλλά και τρωτά ως προς την οργάνωση, παρακολούθησαν Έλληνες και ξένοι δημοσιογράφοι, ειδικοί του οίνου και του οινοτουρισμού, ενώ συμμετείχαν θεσμικοί παράγοντες του οινοτουρισμού σε διεθνές και εθνικό επίπεδο, καθώς και πρέσβεις ξένων χωρών (Γερμανία, Κύπρος, Ηνωμένο Βασίλειο), Ελληνες παραγωγοί και ειδήμονες του κλάδου.

Το κρασί είναι ποίημα, όπως είπε ο Κώστας Ζήκος, και οφείλουμε, πλέον, να το… απαγγέλλουμε σωστά.

Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα