Ολοκλήρωση του διαγωνισμού για το Άκτιο-Αμβρακία ανακοίνωσε ο Καραμανλής
Από το βήμα της Βουλής, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών σηματοδότησε την επιστροφή στον διαγωνισμό του 2018 για την ολοκλήρωση του αυτοκινητόδρομου Άκτιο-Αμβρακία.
- 16 Ιουνίου 2020 09:01
“Η δέσμευση που μπορούμε να δώσουμε είναι, και εδώ θα χρειαστεί να βάλουμε όλοι λίγο νερό στο κρασί μας, να αφήσουμε τις διαμάχες και να τρέξουμε έτσι ώστε τα υπόλοιπα χιλιόμετρα που υπολείπονται να γίνουν μέχρι το τέλος του 2023”.
Με αυτά τα λόγια ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής σηματοδότησε την επιστροφή στον διαγωνισμό του 2018 για την ολοκλήρωση του αυτοκινητόδρομου Άκτιο-Αμβρακία.
Από το βήμα της Βουλής σε απάντηση του βουλευτή του Κινήματος Αλλαγής, κ. Κωνσταντόπουλου, ο κ. Καραμανλής εξιστόρησε την μέχρι τώρα πορεία του έργου και το πως φτάσαμε μέχρι εδώ. “Το ενδιαφέρον της κυβέρνησης το έχουμε δείξει εμπράκτως. Δεν είμαστε διατεθειμένοι να επαναλάβουμε τα λάθη του ΣΥΡΙΖΑ” είπε χαρακτηριστικά.
Χαρακτήρισε λάθος την απόφαση του 2018 για την εργολαβία-σκούπα και με πολύ μεγάλο τίμημα (150 εκατ.ευρώ) όταν, όπως σημείωσε, όλο το έργο με την έκπτωση θα στοίχιζε 177 εκατ.ευρώ. Μάλιστα τόνισε πως δεν σχεδιάστηκε με τη δέουσα σοβαρότητα και έγινε “η χαρά των δικηγόρων”. Επίσης τόνισε πως πρόκειται για σπατάλη των χρημάτων των πολιτών καθώς το κόστος ανά χιλιόμετρο για το έργο του Άκτιο-Αμβρακία μέχρι σήμερα έχει φτάσει σε 6,1εκατ.ευρώ/χιλιόμετρο.
Ο υπουργός ΥΠΟΜΕ υπογράμμισε πως “εμείς βρήκαμε το έργο σε τέλμα, με εγκλωβισμένη την κοινοπραξία που είχε αναλάβει το έργο από το 2018. Από τότε ξεκίνησαν οι προσφυγές (…) και λάβαμε απόφαση να γίνει νέος διαγωνισμός διότι μετά από 24 μήνες, δεν είχε ξεκινήσει ένα έργο με 30 μήνες διάρκεια. Έγινε νέος προγραμματισμός αλλά συνεχίστηκαν οι προσφυγές και τελικά βγήκε η απόφαση του ΣτΕ. Θα πρέπει να επιστρέψουμε στο διαγωνισμό του 2018 και να ζητήσουμε από τις εταιρείες που συμμετέχουν στον διαγωνισμό να ανανεώσουν τις προσφορές”.
Ποια θα είναι η συνέχεια
Σύμφωνα με πληροφορίες, οι εταιρείες που θα κληθούν να ανανεώσουν την ισχύ των προσφορών τους είναι η GD Infrastrutture, η METKA (Μυτιληναίος) και η ΑΒΑΞ. Στη συνέχεια και ανάλογα με την κρίση της κάθε συμμετέχουσας, θα ανακηρυχθεί ο μειοδότης και τελικά ανάδοχος του έργου. Όπως τόνισε και ο υπουργός Υποδομών, ο χρόνος κυλάει αντίστροφα για το έργο. Καθώς μιλάμε για ένα έργο-γέφυρα (δηλαδή τραβάει χρηματοδότηση από δεύτερο συνεχόμενο ΕΣΠΑ) πρέπει να ολοκληρωθεί υποχρεωτικά μέχρι τη λήξη της τρέχουσας προγραμματικής περιόδου, δηλαδή μέχρι το τέλος του 2023.
Τα χρονικά περιθώρια του έργου είναι ιδιαίτερα στενά καθώς εφόσον έχουμε ανάδοχο που υπογράψει μέχρι το τέλος του έτους θα πρέπει να τρέξει άμεσα και χωρίς χρονοτριβή στην ολοκλήρωση του. Πρώτη προτεραιότητα είναι η “αραχνιασμένη” παράκαμψη Αμφιλοχίας, έργο που υποθετικά θα έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί από τις αρχές του 2013. Το τμήμα αυτό, το πιο δύσκολο του άξονα της Αμβρακίας Οδού, είναι το πλέον προχωρημένο με πηγές να αναφέρουν ότι θα χρειαστούν έργα κάποιων μηνών.
Ο κ.Καραμανλής πάντως μιλώντας για την Αμβρακία, καυτηρίασε την επιλογή της “σαλαμοποίησης” των έργων και τόνισε πως “μαγικό ραβδάκι δεν υπάρχει. Όταν κάνεις κατάτμηση ενός έργου όπως είναι το Πάτρα- Πύργος, ή της Αμβρακίας Οδού, δυστυχώς πληρώνεις και το τίμημα. Το έργο αυτό αν δεν τελειώσει ως το 2023 κινδυνεύουμε να χάσουμε μέρος των χρημάτων της Ε.Ε. και να το χρηματοδοτήσουμε με εθνικούς πόρους κι αν δεν τελειώσει μέχρι το 2025 κινδυνεύουμε με την λεγόμενη δημοσιονομική διόρθωση δηλαδή να έρθει η Ε.Ε και να ζητήσει τα χρήματα της πίσω” ανέφερε χαρακτηριστικά.
Τέλος έκανε σφοδρή επίθεση κατά του ν.4412/2016 και είπε πως πρέπει να υπάρξει και μία άνω τελεία καθώς “όπως ετσι όπως ψηφίστηκε και έτσι όπως πέρασε είπε αντί να συμμαζέψει στον κυκεώνα των προσφυγών έκανε ακριβώς το αντίθετο. Είμαστε στη δυσάρεστη θέση να έρθουμε να αναθεωρήσουμε σε ένα ή δύο νομοθετήματα και όχι σε 325 τροπολογίες όπως είχε κάνει ο ΣΥΡΙΖΑ” ανέφερε ο κ.Καραμανλής.