Τροχαίο στη Γλυφάδα: Ο ΚΟΚ αντί να αποτρέπει την εγκατάλειψη θυμάτων, ουσιαστικά την ενθαρρύνει
Η πιο αποτρόπαια πράξη που μπορεί να κάνει κάποιος είναι να αφήνει τον συνάνθρωπό του να πεθάνει στο δρόμο, ενώ θα μπορούσε να σωθει. Πώς ο ΚΟΚ αφήνει παράθυρο για μια τέτοια συμπεριφορά
- 24 Φεβρουαρίου 2020 06:12
Μουδιασμένη είναι η ελληνική κοινή γνώμη τις τελευταίες ημέρες έπειτα από την είδηση ότι οδηγός παρέσυρε, σκότωσε και στη συνέχεια εγκατέλειψε νεκρό 25χρονο μοτοσυκλετιστή στη Γλυφάδα, ενώ στη συνέχεια παρέμεινε εξαφανισμένος για 48 ώρες.
Το News 24/7 μίλησε με τον Μανώλη Σταυρουλάκη, μέλος του διοικητικού συμβουλίου του SOS Τροχαία Εγκλήματα, ο οποίος δήλωσε “απηυδισμένος” με την ισχύουσα κατάσταση, μία κατάσταση που περιλαμβάνει μία πραγματικότητα όπου βάσει του ΚΟΚ ο οδηγός που χτυπάει και εγκαταλείπει το θύμα του αβοήθητο, τιμωρείται με μία ελάχιστη ποινή, ενώ έρχεται αντιμέτωπος με κατηγορίες σε βαθμό πλημμελήματος.
“Είμαστε σε μία χώρα που συζητάμε χρόνια το θέμα των τροχαίων, της εγκατάλειψης των θυμάτων στους δρόμους και της ατιμωρησίας των οδηγών, βάσει του ΚΟΚ. Σαν σύλλογος (σ.σ. SOS Τροχαία Εγκλήματα) έχουμε κάνει χιλιάδες διαμαρτυρίες. Δυστυχώς υπάρχει μία νομοθεσία, η οποία αντί να αποτρέπει την εγκατάλειψη θυμάτων στους δρόμους, την προτρέπει! Όπως είναι η νομοθεσία σήμερα, ενθαρρύνει λέγοντας: “Σκότωσε και φύγε”, γιατί αν καθίσεις θα βρεις τον μπελά σου!
Ο κύριος αυτός με την Corvette στη Γλυφάδα σκότωσε και εγκατέλειψε. Δολοφόνησε έναν νέο άνθρωπο, έφυγε και παρουσιάστηκε με τον δικηγόρο του έπειτα από 48ώρες και αφέθηκε ελεύθερος. Ήταν μεθυσμένος; Βρισκόταν υπό την επήρεια ναρκωτικών; Δεν θα το μάθουμε ποτέ.
Ο νόμος λέει: “Φύγε, περίμενε να περάσουν 48 ώρες και παρουσιάσου μετά σαν κύριος στην Τροχαία. Στη συνέχεια θα πας στο σπιτάκι σου, να συνεχίσεις τη ζωή σου. Αυτή είναι η ελληνική νομοθεσία.
Η πιο ανήθικη, η πιο αποτρόπαια πράξη που μπορεί να κάνει ο άνθρωπος είναι αυτό. Να εγκαταλείπει τον συνάνθρωπό του τραυματία, να τον αφήνει να πεθάνει στον δρόμο, ενώ θα μπορούσε να σωθεί. Μιλάμε για τρελά πράγματα που γίνονται μόνο στην Ελλάδα.
Τι να σχολιάσω; Το έγκλημα; Την ανηθικότητα; Την απανθρωπιά;
Την τελευταία πενταετία είναι καθημερνό φαινόμενο, απλά δεν τα μαθαίνουμε όλα. Ο Έλληνας νομοθέτης δεν το βλέπει, θεωρεί ότι ο δράστης έπαθε “σοκ”, που σκότωσε έναν άνθρωπο. Σκοτώνει, παθαίνει σοκ και φεύγει.
Είναι αδιανόητα πράγματα αυτά. Δεν ξέρουμε τι άλλο να κάνουμε σαν σύλλογος. Έχουμε κάνει τόσες παρεμβάσεις. Όλοι σφυρίζουν αδιάφορα. Αν είμαστε χώρα που μας αρέσει αυτό το θέμα, να βλέπουμε τον συνάνθρωπο μας να πεθαίνει στην άσφαλτο και εμείς να μην κάνουμε τίποτα, τότε είμαστε άξιοι της μοίρας μας.
Οι δράστες των τροχαίων έχουν την κάλυψη της ελληνικής δικαιοσύνης. Δολοφονούνται άνθρωποι καθημερινά στο οδικό δίκτυο και υπάρχει ένα δίχτυ προστασίας για αυτούς. Τέτοιες παράνομες πράξεις, που παράγουν τόσες τραγωδίες, τόσο πόνο, τόσο αίμα, να μένουν σχεδόν ατιμώρητες. Δεν την ενδιαφέρει την ελληνική δικαιοσύνη αν διαλύονται σπίτια ή αν μένουν άνθρωποι ανάπηροι”.
Ένα παράλογο άρθρο του ΚΟΚ, το άρθρο 43
Το έργο πάνω – κάτω το έχουμε ξαναδεί. Ένας δράστης πανικόβλητος και “μουδιασμένος” για δύο μέρες, συμπτωματικά όσο ουσιαστικά διαρκεί το αυτόφωρο, αλλά και όσος χρόνος χρειάζεται για να μην ανιχνεύεται το αλκοόλ στο αίμα, παρουσιάζεται έπειτα από 48 ώρες και επωφελείται από την εύνοια του νόμου.
Τα νομικά κενά στον ποινικό κώδικα, ο οποίος ναι μεν προβλέπει με το άρθρο 306 την τιμωρία όποιου “εκθέτει άλλον και έτσι τον καθιστά αβοήθητο, αλλά και όποιον με πρόθεση αφήνει αβοήθητο κάποιον που βρίσκεται υπό την προστασία του ή που έχει την υποχρέωση να τον διατρέφει και να τον περιθάλπει, ή ακόμα και ένα πρόσωπο που ο ίδιος τραυμάτισε υπαίτια”, με φυλάκιση τουλάχιστον έξι μηνών. Ωστόσο το άρθρο αυτό του Ποινικού Κώδικα δεν έχει εφαρμογή στις περιπτώσεις εγκατάλειψης στον δρόμο θύματος τροχαίου, αλλά σε όλες τις υπόλοιπες περιπτώσεις.
Άλλη τιμωρία προβλέπει ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας για τους οδηγούς που τραυματίζουν ελαφρά ή θανάσιμα και στη συνέχεια εγκαταλείπουν το θύμα τους αβοήθητο στον δρόμο.
Συγκεκριμένα, για τους οδηγούς θεσπίστηκε ειδική νομοθεσία (άρθρο 43) που υποβίβασε σε έξι μήνες την προβλεπόμενη ποινή για το ίδιο αδίκημα.
Ο οδηγός που εγκαταλείπει στον δρόμο το θύμα του θεωρείται ότι διαπράττει πλημμέλημα κατ’ εφαρμογή του άρθρου 43 ΚΟΚ και απειλείται με ποινή, η οποία μπορεί να είναι και εξαιρετικά χαμηλή και να φτάσει τους έξι μήνες εξαγοράσιμης φυλάκισης.
Με άλλα λόγια, θα έλεγε κανείς, πως ουσιαστικά ο ΚΟΚ “παροτρύνει” κατά κάποιον τρόπο έναν μεθυσμένο οδηγό που τραυμάτισε το θύμα του να το εγκαταλείψει και να εμφανιστεί έπειτα από 48 ώρες, γλιτώνοντας με αυτόν τον τρόπο το αυτόφωρο, την ανίχνευση αλκοόλ στο αίμα του, αλλά και φροντίζοντας να τη βγάλει “στα μαλακά” καθώς θα έρθει αντιμέτωπος με κατηγορίες σε βαθμό πλημμελήματος.
Έτσι, μετά την παρέλευση του 48ωρου αυτόφωρου, ο δράστης εμφανίζεται στο Αστυνομικό Τμήμα, του αποδίδονται κατηγορίες σε βαθμό πλημμελήματος και αφήνεται ελεύθερος ακόμα και αν επήλθε θάνατος του θύματος.
Οι αριθμοί μιλούν από μόνοι τους: σύμφωνα με την Τροχαία Αθηνών, το 2019 στην Αθήνα καταγράφηκαν 1.903 τροχαία με τραυματισμό και από αυτά τα 136 ήταν τροχαία με εγκατάλειψη- ποσοστό περίπου 8%. Η Τροχαία Καλλιθέας κάνει λόγο για 245 τροχαία με τραυματισμό μέσα στο ίδιο έτος, εκ των οποίων τα 26 ήταν τροχαία με εγκατάλειψη.
Νομικές συνέπειες της εγκατάλειψης του τόπου ατυχήματος:
Αν από τη συμπεριφορά του ο παθών περιήλθε σε κίνδυνο ζωής ή επήλθε θάνατος ή βαριά σωματική βλάβη αυτού, ο υπαίτιος τιμωρείται με φυλάκιση τουλάχιστον έξι (6) μηνών εφόσον η πράξη δεν τιμωρείται βαρύτερα με άλλη διάταξη στις δύο πιο πάνω περιπτώσεις και με αφαίρεση της άδειας ικανότητας οδηγού για χρονικό διάστημα τριών (3) έως έξι (6) μηνών, η οποία επιβάλλεται υποχρεωτικά από το δικαστήριο.
Σε περίπτωση σωματικής βλάβης, η οποία προκαλείται από όχημα, αν ο οδηγός αυτού συμμορφώθηκε με τις υπoχρεώσεις της παραγράφου 2 (μη εγκατάλειψη και παροχή βοήθειας) του άρθρου αυτού, δεν εφαρμόζονται oι διατάξεις για κράτηση του άρθρου 419 του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας. Στην περίπτωση αυτήν οι αστυνομικοί που επιλαμβάνονται ως προανακριτικοί υπάλληλοι, μετά τη συλλογή των απαραίτητων στοιχείων και την ενέργεια των σχετικών προανακριτικών πράξεων, παύουν την προσωρινή κράτηση του οδηγού. Aν πρόκειται για οδηγούς οι οποίοι είναι ύποπτοι φυγής ή ιδιαίτερα επικίνδυνοι, προκύπτουν δε σε βάρος τους στοιχεία ενοχής, οι πιο πάνω υπάλληλοι προσάγουν αυτούς στον αρμόδιο εισαγγελέα, ο οποίος μπορεί να εφαρμόσει τις διατάξεις του άρθρου 419 του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας.
Δεν έχουν επίσης εφαρμογή στα αυτοκίνητα οχήματα, στα τρίτροχα οχήματα και τις μοτοσικλέτες, κατά την έννοια του παρόντος Kώδικα, οι για άρθρου αυτού και κατέθεσε απoδεικτικό ασφάλισης (βεβαίωση αναγνωρισμένης στην Eλλάδα ασφαλιστικής εταιρείας) του οχήματος ή απoδείξει ότι είναι κάτοχος δελτίου διεθνούς ασφάλισης, τα οποία αποτελούν δήλωση αναδοχής χρέους για τα ισχύoντα στην Eλλάδα ελάχιστα ποσά ασφαλιστικής κάλυψης, τα οποία προβλέπονται από τα νομίμως εγκεκριμένα τιμoλόγια ασφαλίστρων ή προκειμένου για αυτοκίνητα και τρίτροχα οχήματα δημόσιας χρήσης, καταθέσει δήλωση αναδοχής χρέους αλληλοασφαλιστικού συνεταιρισμού ή αλληλοασφαλιστικού ταμείου συνεταιρισμού, που λειτουργεί νόμιμα, στον οποίο το όχημα είναι ασφαλισμένο.
Tα οχήματα που εγκαταλείπονται για οποιονδήποτε λόγο στον τόπο του ατυχήματος, καθώς και τα απομακρυνθέντα και μη παραληφθέντα οχήματα λόγω παράνομης στάθμευσης, σύμφωνα με την παράγραφο 8 του άρθρου 34 του παρόντος Κώδικα, εφόσον εμποδίζουν την οδική κυκλοφορία, απομακρύνονται με μέριμνα των ιδιοκτητών ή κατόχων τους και σε περίπτωση αδυναμίας ή αδιαφορίας αυτών, απομακρύνονται από την αρμόδια Αστυνομική Αρχή, η οποία, μετά παρέλευση διμήνου, τα παραδίδει στον Ο.Δ.Δ.Υ. για εκποίηση.
Χτυπάς, εγκαταλείπεις και συνεχίζεις τη ζωή σου
Πολυάριθμες οργανώσεις και πολίτες “αγκομαχούν” να αλλάξει η παρούσα κατάσταση, ζητώντας να είναι κατά τον ίδιο τρόπο και στον ίδιο βαθμό ποινικά κολάσιμη η εγκατάλειψη θύματος τροχαίου συμβάντος του άρθρου 43 ΚΟΚ με την κακουργηματική πράξη του άρθρου 306 Ποινικού Κώδικα, δηλαδή με την κακουργηματική πράξη της έκθεσης ανθρώπου σε κίνδυνο που δεν σχετίζεται με οδηγικές συμπεριφορές και τροχαία συμβάντα του 43 ΚΟΚ.
Γονείς και φίλοι των θυμάτων καλούνται πέρα από τον θρήνο για την απώλειά τους να συμφιλιωθούν και με το γεγονός ότι ο δράστης που χτύπησε και εγκατέλειψε τον δικό τους άνθρωπο θα παραμείνει ουσιαστικά ατιμώρητος και έπειτα από την ελάχιστη ποινή του θα συνεχίσει να κυκλοφορεί ανενόχλητος στους δρόμους..
Μένει να δούμε αν οι αρμόδιοι θα ανταποκριθούν στο αναπάντητο κάλεσμα της κοινωνίας των πολιτών μετά το τελευταίο τραγικό περιστατικό στη Γλυφάδα, καθώς και ποιες θα είναι οι αλλαγές που έχει προαναγγείλει το αρμόδιο υπουργείο. Ελπίζοντας να περιοριστεί το διαρκές έγκλημα που συντελείται στους δρόμους της χώρας.