15 ταινίες που πρέπει να δεις online στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

15 ταινίες που πρέπει να δεις online στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

Για πολύ κόσμο που δεν μπορεί να βρεθεί με φυσική παρουσία στις αίθουσες για το 62ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης που μόλις ξεκίνησε, το online πρόγραμμα είναι πλούσιο. Ξεχωρίζουμε τα καλύτερα.

Μας μίλησε πρόσφατα ο Ορέστης Ανδρεαδάκης, καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, για την συγκίνηση του να επιστρέφει η διοργάνωση στον φυσικό της τόπο μετά από διαδοχικές online εκδόσεις. Κι ενώ αυτό το συναίσθημα είναι κατανοητό και δεδομένο, υπάρχουν ωστόσο πολλοί λόγοι για τους οποίους κανείς δε θα έχει την ευκαιρία να βρεθεί στους φυσικούς χώρους και τις αίθουσες.

«Ήταν ωραίο που βγάλαμε τότε το Φεστιβάλ online και κάναμε αυτές τις ενέργειες, ήταν ένα θετικό πράγμα», μας είπε ο Ανδρεαδάκης. «Αυτό που μένει κι από το δικό μας κι από τα άλλα αντίστοιχα που έγιναν, είναι ότι μπορούμε πια να χρησιμοποιούμε την online δυνατότητα σε κάποιες περιπτώσεις».

Πράγματι, αυτή είναι μια από αυτές τις περιπτώσεις. Μια online επέκταση του 62ου Φεστιβάλ που διατίθεται σε θεατές όλης της Ελλάδας, προσφέροντας τη δυνατότητα παρακολούθησης ενός πολύ μεγάλου μέρους του προγράμματος. Και, πολύ σημαντικά, το 100% των ταινιών που συμπεριλαμβάνονται σε κάποιο από τα τρία φετινά Διαγωνιστικά τμήματα.

Οι επιλογές είναι πολλές και, επειδή Σαββατοκύριακο έρχεται, ξεχωρίζουμε μερικές από τις καλύτερες επιλογές. Κάθε εισιτήριο κοστίζει 3 ευρώ και η ενοικίαση του τίτλου διαρκεί μέχρι τη λήξη του Φεστιβάλ.

Τι Βλέπουμε Όταν Κοιτάμε τον Ουρανό;

Όταν η Λίσα και ο Γκιόργκι συναντιούνται τυχαία σε έναν δρόμο της Γεωργιανής πόλης Κουταΐσι, γεννιέται ένας έρωτας με την πρώτη ματιά. Ο έρωτας τούς χτυπάει τόσο αιφνιδίως που ξεχνούν ακόμα και να ρωτήσουν ο ένας το όνομα του άλλου. Προτού χωρίσουν οι δρόμοι τους, συμφωνούν να συναντηθούν την επόμενη μέρα. Δεν ήξεραν όμως πως η μοίρα τούς επιφύλαξε κάτι διαφορετικό. Θα καταφέρουν να ξανασυναντηθούν; Και αν ναι, θα ξέρουν ποιοι είναι; Ένα ρομαντικό μοντέρνο παραμύθι, που παίζει με τον μαγικό ρεαλισμό με νέους, παθιασμένους τρόπους. Στο μέλλον θα θεωρείται classic.

Αγέλη Προβάτων

Ο Θανάσης αδυνατεί να ξεπληρώσει το χρέος του στον Στέλιο. Όταν μαθαίνει πως κι ο Αποστόλης βρίσκεται στην ίδια θέση, του ζητά να συμμαχήσουν για να πετύχουν μια καλύτερη συμφωνία με τον Στέλιο. Κι ενώ βρίσκει κι άλλους πρόθυμους να τον ακολουθήσουν, δύο νεαροί μικροεγκληματίες φτάνουν στην πόλη για να εκφοβίσουν αυτούς που χρωστούν στον τοκογλύφο. Δημήτρης Λάλος και Άρης Σερβετάλης σε ένα πολυαναμενόμενο ελληνικό φιλμ του Διεθνούς Διαγωνιστικού.


Βγαίνουμε Όλοι στην Αρένα

«Θέλω να πάω στην Παγκόσμια Έκθεση». Πες το τρεις φορές κοιτώντας την κάμερα του υπολογιστή σου. Τρύπα το δάχτυλο σου, άσε λίγο αίμα να κυλήσει και πασάλειψε την οθόνη. Τώρα πάτησε play στο βίντεο. Λένε πως με το που το δεις, ξεκινούν οι αλλαγές… Κάπου σε μια μικρή πόλη, μια ντροπαλή και απόμακρη έφηβη βυθίζεται στον κόσμο ενός διαδικτυακού παιχνιδιού ρόλων. Μία ταινία με θέμα τη φαντασία, την οικειότητα και τα παιχνίδια ταυτότητας στην ψηφιακή σφαίρα, η οποία αντλεί την έμπνευσή της τόσο από τη συμβατική αφηγηματική φόρμα όσο και από το ατελείωτο σκρολάρισμα στις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης, προσπαθώντας να μιλήσει αυθεντικά στη γλώσσα του διαδικτύου.

Ξεσφίγγοντας τις Γροθιές

Κάπου στη Βόρεια Οσετία, στην περιοχή του Καυκάσου στη Νότια Ρωσία, σε μια πόλη που παλιά ζούσε από τα ορυχεία της, μια νεαρή γυναίκα που η οικογένειά της αντιμετωπίζει σαν παιδί υποφέρει από την ασφυκτική της ζωή στο σπίτι. Τραυματισμένη τόσο σωματικά όσο και συναισθηματικά από γεγονότα του παρελθόντος, αναγκάζεται να γίνει κάτι σαν υπηρέτρια για τον καταπιεστικό πατέρα της, ενώ ο εμμονικός μικρότερος αδερφός της δεν την αφήνει να ανασάνει. Όταν επιστρέφει σπίτι ο μεγάλος της αδελφός, που έχει καταφέρει να ξεφύγει, και ο πατέρας της αρρωσταίνει ξαφνικά, όλα δείχνουν το δρόμο προς την πιθανή απόδραση. To βραβείο του τμήματος «’Ενα κάποιο βλέμμα» στο τελευταίο Φεστιβάλ των Καννών αποτελεί ένα ζωντανό, προκλητικό δράμα, το οποίο μετατρέπεται σε διεισδυτική μεταφορά για τις γυναίκες που ξεφεύγουν από τις έμφυλες (και εθνικές) σχέσεις εξάρτησης.

Σελήνη, 66 Ερωτήσεις

Μετά από χρόνια απόστασης, η Άρτεμις επιστρέφει αναγκαστικά στην Αθήνα λόγω της εύθραυστης κατάστασης υγείας του πατέρα της. Με την ανακάλυψη ενός μεγάλου μυστικού του, η Άρτεμις γνωρίζει τον πατέρα της για πρώτη φορά. Τον καταλαβαίνει με τρόπο που τόσα χρόνια αδυνατούσε. Tον αγαπάει πραγματικά, για πρώτη φορά. Η Σοφία Κόκκαλη πρωταγωνιστεί στο μεγάλου μήκους ντεμπούτου της ήδη πολυβραβευμένης Ζακλίν Λέντζου.


Μαθήματα Ξένων Γλωσσών

Όταν ο σύζυγος του Άνταμ του κάνει δώρο-έκπληξη εβδομαδιαία μαθήματα ισπανικών, ο Άνταμ αγχώνεται για το πώς θα ενταχθεί αυτό το νέο στοιχείο στην προσεκτικά δομημένη ζωή του. Όταν όμως μια αναπάντεχη τραγωδία αναστατώνει τη ζωή του, ο Άνταμ αποφασίζει να συνεχίσει τα μαθήματα και αναπτύσσει έναν περίπλοκο συναισθηματικό δεσμό με την καθηγήτριά του, την Καρίνιο. Ρομαντικό δράμα γυρισμένο μέσα από απομακρυσμένες οθόνες, μεσούσης πανδημίας και λοκντάουν.

Ευλογία

H ταραγμένη ζωή του ποιητή του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου Ζίγκφριντ Σασούν, μέσα από το βλέμμα ενός από τους πιο αναγνωρίσιμους δημιουργούς του σύγχρονου κινηματογράφου, τον Τέρενς Ντέιβις. Πορτρέτο μιας σύνθετης προσωπικότητας που επέζησε από τη φρίκη του πολέμου αλλά άσκησε δριμεία κριτική στην κυβέρνηση όταν έληξε η θητεία του, η ταινία αποδίδει με οπτικούς όρους τη μεγαλειώδη, πλην υπόκωφη παρακαταθήκη ενός από τους κορυφαίους πολεμικούς ποιητές της εποχής. Η ιστορία του μιλά για έναν ανήσυχο άνθρωπο σ’ έναν διαλυμένο κόσμο, ο οποίος ψάχνει για ειρήνη και αποδοχή του εαυτού του: ένα θέμα που παραμένει εξίσου επίκαιρο σήμερα.

Αγία Έμυ

H Έμυ νιώθει ξένη μέσα στην κλειστή κοινότητα των Φιλιππινέζων Χαρισματικών Καθολικών του Πειραιά, που έχει καλωσορίσει με θέρμη την αδερφή της, την Τερέζα. Οταν η Τερέζα μένει έγκυος, η Έμυ έλκεται από μυστηριώδεις δυνάμεις που κατοικούν μέσα της. Μια από τις ξεχωριστές ταινίες του νέου ελληνικού σινεμά, ένα φιλμ τρόμου που ζει στο περιθώριο της νεοελληνικής κοινωνίας. Με βραβείο στο Λοκάρνο, όπου και μιλήσαμε με τη σκηνοθέτη Αρασέλη Λαιμού.

Η Ραχοκοκαλιά της Νύχτας

Σε αυτή την εξαιρετικά βίαιη ταινία φαντασίας, αρχέγονες πρακτικές της μαύρης μαγείας πέφτουν στα λάθος χέρια και εξαπολύουν τον προαιώνιο πόνο στην ανθρωπότητα. Μια ομάδα ηρώων από διαφορετικές εποχές και κουλτούρες πρέπει να ενώσουν τις δυνάμεις τους για να εξουδετερώσουν το κακό – όποιο κι αν είναι το τίμημα. Αυτό το συγκλονιστικό έπος κινουμένων σχεδίων, βασισμένο στην τεχνική της χειροποίητης ροτοσκόπησης και εμπνευσμένο από τις κλασικές καλτ δουλειές καλλιτεχνών όπως ο Ραλφ Μπάκσι και ο Φρανκ Φρανζέτα, αξιοποιεί στο έπακρο τη δυναμική του είδους, όπως αυτό προσδιορίστικε τη δεκαετία του 1970: ένα σινεμά που ξεφεύγει από τα όρια, πολιτικά προοδευτικό και οπωσδήποτε ατρόμητο.


Στην Αυλή του Σχολείου

Κάπου στο σημερινό Βέλγιο, η επτάχρονη Νόρα και ο μεγάλος της αδερφός, ο Αμπέλ, επιστρέφουν στα θρανία για τη νέα σχολική σεζόν. Όταν η Νόρα γίνεται μάρτυρας του bullying που δέχεται ο αδερφός της από τους συμμαθητές του, σπεύδει να τον προστατεύσει λέγοντάς τα όλα στον πατέρα τους. Αλλά ο Αμπέλ την αναγκάζει να σωπάσει. Μουδιασμένη από αυτή την κρίση αφοσίωσης, η Νόρα θα προσπαθήσει να βρει τη δική της θέση ανάμεσα στον κόσμο των παιδιών και στον κόσμο των ενηλίκων.


Μαγνητικά Πεδία

Μετά την τυχαία συνάντησή τους καθ’ οδόν σε ένα νησί, μια γυναίκα και ένας άνδρας αποφασίζουν να περιπλανηθούν μαζί σε αναζήτηση του κατάλληλου μέρους να θάψουν ένα μεταλλικό κουτί. Μεγάλου μήκους ντεμπούτο για τον κομίστα Γιώργο Γούση.

Το Κορίτσι και η Αράχνη

Η Λίζα μετακομίζει. Η Μάρα μένει πίσω. Με φόντο κάποιες κούτες που μετακινούνται, τοίχους που βάφονται και ντουλάπια που χτίζονται, μια άβυσσος αρχίζει να ανοίγεται και ο χώρος ξαφνικά γεμίζει νοσταλγία, πυροδοτώντας μια σειρά συναισθηματικών μεταπτώσεων. Το δεύτερο μέρος μιας τριλογίας με θέμα την ενότητα των ανθρώπων είναι μια κωμικοτραγική ταινία καταστροφής, μια ποιητική μπαλάντα για την αλλαγή και την παροδικότητα, η οποία προσκαλεί τον θεατή σε ένα πανοπτικό που ζυγίζει κάθε μορφή ανθρώπινων σχέσεων, καθώς εναλλάσσεται από μελέτη της καθημερινής ζωής σε παραμύθι και από εκεί σε ψυχογράφημα ενός εύθραυστου κόσμου.

Η Φαμίλια

Μια ομάδα έφηβων κοριτσιών έχουν μεταφερθεί σε ένα κέντρο παροχής στέγασης και περίθαλψης όπου ζουν με κοινωνικούς λειτουργούς. Αυτή η καταναγκαστική «οικογενειακή» εμπειρία ξυπνά απρόοπτες εντάσεις και δεσμούς. Ένα συγκεκριμένο συμβάν, όμως, πυροδοτεί μια σειρά υπερβολικών αντιδράσεων. Το ξέσπασμα αυτό φέρνει στην επιφάνεια τις αδυναμίες του οπισθοδρομικού συστήματος πίσω από τα ιδρύματα ανηλίκων, αλλά και τους δαίμονες που επηρεάζουν τη Φαμίλια. Όμως η όρεξη για ζωή ενδυναμώνει κάθε σχέση. Ακριβώς όπως σε μια οικογένεια. Ένα κοινωνικό δράμα που καθρεφτίζει τους προβληματικούς μας ηθικούς κώδικες.

Σαλός Θεός

Μια πειραματική ταινία stop-motion animation γυρισμένη σ’ έναν κόσμο γεμάτο τέρατα, τρελούς επιστήμονες και γουρούνια του πολέμου. Μια μοναδική κινηματογραφική εμπειρία σε σύλληψη του θρυλικού καλλιτέχνη των οπτικών εφέ και του stop-motion Φιλ Τίπετ (ενός από τους βασικούς συντελεστές των ταινιών “RoboCop” και “Ο πόλεμος των άστρων”) και σκηνοθεσία του ιδίου, όπου όλα τα σκηνικά, τα πλάσματα και τα περιβάλλοντα σχεδιάστηκαν στο χέρι σε διάρκεια τριών δεκαετιών. Μια ώριμη ταινία φτιαγμένη με μια τεχνολογία που συνοψίζει με τον τρόπο της όλη την ιστορία του κινηματογραφικού μέσου – μια κυριολεκτική βουτιά στη λαγουδότρυπα, η οποία αναδεικνύει (με κέφι, αλλά και μια αίσθηση δέους) τη στενή σχέση ανάμεσα στη δημιουργικότητα και την τρέλα.

Ενδοχώρα

Όταν ένας πρώην κατάδικος του Μεγάλου Πολέμου επιστρέφει στην πατρίδα του και βρίσκει τους συντρόφους τους βάναυσα δολοφονημένους, αποφασίζει να αναζητήσει τον κατά συρροή δολοφόνο για να τον φέρει ενώπιον της δικαιοσύνης. Γυρισμένη σχεδόν αποκλειστικά με την τεχνική της blue screen, αυτή η συγκλονιστική σπουδή αναζητά τα ίχνη της τοξικής αρρενωπότητας στο ιστορικό παρελθόν της Ευρώπης, ισορροπώντας με κομμένη την ανάσα ανάμεσα στον κόσμο ενός δύστροπου, θορυβώδη, βίαιου άντρα και στα σύνθετα τοπία της ψυχής των υπόλοιπων πρωταγωνιστών, που έχουν σημαδευτεί από βαθιές πληγές.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα