Επτά καλλιτέχνες μιλούν στο NEWS 24/7 για το Synthesis: Μια μαραθώνια περφόρμανς – εγκατάσταση στη Λυρική
To έργο δημιουργήθηκε μέσα από ιστορική και καλλιτεχνική έρευνα πολλών μηνών, παρουσιάζεται στη διάρκεια των τριών ημερών που παραπέμπουν εννοιολογικά στα τρία στάδια της Επανάστασης (μέθη του αρχικού ξεσπάσματος, εσωστρέφεια των επόμενων χρόνων, «κόπωση» της όψιμης περιόδου) και αποτελεί μια νέα ανοιχτού τύπου συλλογική «ανάγνωση» της επανάστασης.
- 29 Οκτωβρίου 2021 15:10
Το έργο Synthesis, μια νέα εικαστική επιτελεστική εγκατάσταση μακράς διάρκειας σε σύλληψη, σχεδιασμό και επιμέλεια της χορογράφου Τζένης Αργυρίου και του εικαστικού Βασίλη Γεροδήμου, έρχεται στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος στις 29, 30 και 31 Οκτωβρίου 2021. Το έργο, ανάθεση της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ, παρουσιάζεται στο πλαίσιο του εορτασμού των 200 ετών από την έναρξη της Ελληνικής Επανάστασης.
Πάνω από 30 καλλιτέχνες από όλο το φάσμα των παραστατικών και των εικαστικών τεχνών με τη συμμετοχή σπουδαστών της Ανώτερης Επαγγελματικής Σχολής Χορού της ΕΛΣ συμπράττουν στη δημιουργία ενός έργου μακράς διάρκειας που συσχετίζει τις περίπλοκες διαδικασίες του εθνικοαπελευθερωτικού Αγώνα με την ίδια τη δημιουργία ενός πολυσύνθετου συλλογικού καλλιτεχνικού εγχειρήματος.
To έργο δημιουργήθηκε μέσα από ιστορική και καλλιτεχνική έρευνα πολλών μηνών, παρουσιάζεται στη διάρκεια των τριών ημερών που παραπέμπουν εννοιολογικά στα τρία στάδια της Επανάστασης (μέθη του αρχικού ξεσπάσματος, εσωστρέφεια των επόμενων χρόνων, «κόπωση» της όψιμης περιόδου) και αποτελεί μια νέα ανοιχτού τύπου συλλογική «ανάγνωση» της επανάστασης.
Στη διάρκεια των τριών ημερών παρουσίασης του Synthesis στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ, ο θεατής θα έχει τη δυνατότητα να κινηθεί μέσα στην εγκατάσταση, να παρακολουθήσει από διαφορετικές γωνίες θέασης διαφορετικές προσεγγίσεις, να καθορίσει τον χρόνο παραμονής του, να κάνει τη δική του σύνθεση και εντέλει να βιώσει θραύσματα της Επανάστασης στο «εδώ και τώρα».
Εμείς μιλήσαμε με 7 καλλιτέχνες που συμμετέχουν στο εξαιρετικά ενδιαφέρον αυτό project και τους ζητήσαμε να μας εξηγήσουν τι θα δούμε σ΄αυτό, αλλά και το πώς αυτό συσχετίζεται με την επανάσταση.
Μπάμπης Μακρίδης σκηνοθέτης
Το «Synthesis» είναι ένα πολυεπίπεδο, πολυμορφικό, πολύπλοκο έργο που επεξεργάζεται την έννοια της επανάστασης, του έθνους, των συνόρων, της πατρίδας και του ανθρώπου – ατόμου σε σχέση με όλα τα παραπάνω. Παρουσιάζει θραύσματα ιστορίας, τμήματα λόγου και εικόνας που συναρμολογούνται και αποδομούνται σε πραγματικό χρόνο μπροστά στα μάτια των θεατών. Κατσαβίδια, ξύλα, πριόνια, άνθρωποι, μπουλόνια, δοκάρια, μουσικές, τρυπάνια, βίδες, καρφιά, άνθρωποι, ήχοι, κραυγές, σημαίες, χάος, άνθρωποι και σφυριά χτίζουν και γκρεμίζουν εδώ μπροστά, τώρα. Γιατί τι άλλο μπορεί να είναι η επανάσταση πέρα από ρήξη, κατεδάφιση και μετά ανοικοδόμηση;
Κιτ Τζόνσον, χορογράφος
Είμαι ενθουσιασμένη που συμμετέχω στο έργο «Synthesis» των Τζένη Αργυρίου και Βασίλη Γεροδήμου. Τα τελευταία είκοσι χρόνια επισκέπτομαι συχνά την Ελλάδα, τόσο για παραστάσεις, όσο και για σεμινάρια, αλλά δεν είχα ποτέ την ευκαιρία να γίνω μέρος ενός τόσο μεγάλου προτζέκτ. Για το «Synthesis» δούλεψα πάνω στα τρία κύματα του φιλελληνισμού και πώς αυτά μπορούν να συνομιλήσουν μέσα από τις παραστατικές τέχνες. Είναι λεπτή η ισορροπία όταν καταπιάνεται κάποιος με ένα τόσο σημαντικό ιστορικό γεγονός, καθώς παραμονεύει ο κίνδυνος του λαϊκισμού. Αυτό ήταν το μεγάλο στοίχημα για μένα προκειμένου να μιλήσω για την Ελληνική Επανάσταση με τη γλώσσα της σύγχρονης τέχνης. Είχα την απεριόριστη χαρά να δουλέψω με τους σπουδαστές της Ανώτερης Επαγγελματικής Σχολής Χορού της Εθνικής Λυρικής Σκηνής. Πραγματικά εντυπωσιάστηκα από τις χορευτικές τους ικανότητες. Στο έργο, επίσης, συμμετέχω και με δύο χορευτικά ντουέτα σε συνεργασία με την Δήμητρα Μερτζάνη.
Δανάη Μπλέτσα σοπράνο – συνθέτρια
To έργο «Synthesis» καλεί σε θέαση 24 ωρών. Σε πραγματικό χρόνο. Ξεχωριστό του σημείο είναι η πολυφωνία, καθώς είναι ένα κράμα από υλικά από σύγχρονο χορό, εικαστικό θέατρο, σύγχρονη όπερα. Και ταυτόχρονα εμείς οι-πολύ διαφορετικοί- ερμηνευτές καλούμαστε να συνυπάρξουμε σαν μία απολύτως ομοιογενής ομάδα. Έχοντας κλείσει 4 μήνες ενασχόλησης με το project, θεωρώ πλέον ότι το κέντρο του έργου είναι αυτή η πάρα πολύ φιλόδοξη εικαστική εγκατάσταση του Βασίλη Γεροδήμου, με τα τρία πανύψηλα αναπτύγματα που δομούνται και αποδομούνται από εμάς τους ερμηνευτές τους ίδιους. Η δραματουργία δεν αφορμάται πάντα από τη δράση – στην πραγματικότητα συνυπάρχουμε με τα υλικά, είμαστε σε διάλογο με τα υλικά. Ενίοτε και σε σύγκρουση. Και δεν πρόκειται για μία θεατρική παράσταση ή έστω μια performance -στον πιο ελεύθερό της ορισμό-, η οποία απλά θα τοποθετηθεί στο χώρο της Εναλλακτικής. Είναι μία performance η οποία επηρεάζεται από αυτό που συμβαίνει οπτικά γύρω της, πράγμα που αποτυπώνεται στη μουσικότητα, στο κείμενο και στην ενέργεια που φέρεις ως performer.
Υπάρχουν πάρα πολλές κατασκευές, πάρα πολλοί δυνατοί ήχοι οι οποίοι είναι πάρα πολύ primitive: τα ξύλα, τα μέταλλα, τα τρυπάνια. Τα οποία εμένα ως συνθέτρια με πείθουν ότι θα μπορούσαν να είναι το ηχητικό τοπίο της Επανάστασης. Δηλαδή πέρα από την ιστορική έρευνα αυτό που αντιλαμβάνομαι ενστικτωδώς είναι ότι καλώς ή κακώς η Επανάσταση είναι μια ιστορία βίας. Και νομίζω ότι αυτό φαίνεται και οπτικά και ακουστικά.
Σοφία Μαυραγάνη, χορογράφος
Το «Synthesis» είναι ένα περίπλοκο εγχείρημα τόσο σε καλλιτεχνικό όσο και σε πρακτικό – λειτουργικό επίπεδο. Για μένα έντονο ενδιαφέρον προκάλεσε ο συνεχής προσδιορισμός των ορίων και του ρόλου κάθε συντελεστή μέσα σε αυτό και οι διακυμάνσεις της δημιουργικής πρόκλησης. Η θεματική του έργου, η Ελληνική Επανάσταση, δημιούργησε πληθώρα αντικρουόμενων συναισθημάτων και αντιδράσεων. Τι σημαίνει επαναστατική διαδικασία; Τι σημαίνει επανάσταση γενικά, επανάσταση ιστορικά, επανάσταση χρονικά, επανάσταση γεωγραφικά, επανάσταση καλλιτεχνικά, επανάσταση προσωπικά. Οριστικές απαντήσεις ευτυχώς ή δυστυχώς δε μπορώ να δώσω. Αρκεί να μη χάσει το νόημά της.
Νίκος Παπαδημητρίου, εικαστικός
Το έργο «Synthesis» είναι μια επιτελεστική εγκατάσταση στην οποία μπορεί να δει κανείς στοιχεία τα οποία υπό κλίμακα και αναλογίες προσομοιάζουν με το βαθμό δυσκολίας ενός επαναστατικού εγχειρήματος. Χρειάστηκε για την ολοκλήρωσή της τον συντονισμό, την συνεργασία και την συνεννόηση καλλιτεχνικών από διαφορετικά πεδία με άλλο αντικείμενο, άλλες καταβολές, διαφορετικό τρόπο σκέψης και λειτουργίας για την ολοκλήρωση ενός δύσκολου στόχου. Όλοι αυτοί οι συντελεστές δομούν και αποδομούν, συνθέτουν και αποσυνθέτουν μια εγκατάσταση με εμφανής συμβολισμούς, συμπιέζοντας τα χρόνια της επανάστασης του 21 σε μια 24ωρη δράση. Προτείνουν μέσα από ένα ευρύ καλλιτεχνικό δημιουργικό φάσμα, μια ελλειπτική ανάγνωση σε παραλληλία με τα ιστορικά γεγονότα της Ελληνικής επανάστασης του 1821.
Φίλιππος Τσιτσόπουλος εικαστικός – περφόρμερ
Μια φορά και εάν καιρό είχα ακούσει ένα παραμύθι από τον πατέρα μου. Ήταν η ιστορία ενός γερού που ζούσε μια μοναχική ζωή σε ένα παλιό σπίτι και τίποτα δεν άλλαζε. Μια μέρα βγήκε από το σπίτι του είδε τον κόσμο να λάμπει αλλά γυρνώντας πάλι στο σπίτι του όλα ήταν ιδιά και απαράλλαχτα. Αποφάσισε λοιπόν να αλλάξει τα ονόματα στα πράγματα και να λέει την καρεκλά τραπέζι, το κρεβάτι καθρέφτη, τον καθρέφτη ποτήρι, το πρωί φτυάρι, τις παντόφλες πηγάδι, τα πόδια σύννεφα, τα σύννεφα πατερίτσες, το νερό οχιά, το πουκάμισο λουλούδι, το λουλούδι μέλι, το πρόσωπο φυλακή, το παράθυρο αστακό την οχιά μολύβι το χαρτί πέτρα και να γελάει μόνος του φτιάχνοντας φράσεις που μόνο αυτός καταλάβαινε. Έλεγε συνεχώς «πρέπει να αλλάξουν τα πράγματα», και διασκέδαζε με την καινούργια του γλώσσα. Έλεγε λοιπόν «ξυπνούσα το φτυάρι» και καθόμουν στον καθρέφτη, έβαζα το πηγάδι μου, και κούμπωνα τα κουμπιά του λουλουδιού μου, έριχνα πολλές οχιές στη φυλακή μου και κοιτούσα έξω από τον αστακό. Μετά πήρε τετράδια και έκανε τη σύνθεση της δικιάς του επανάστασης, σαμποτάζ στην πραγματικότητα. Μέχρι που ήρθε μια μέρα που ξέχασε την παλιά του γλώσσα και πια δεν μπορούσε να επικοινωνήσει με κανένα. Αυτός ίσως να είναι και ο κίνδυνος της κάθε επανάστασης. Μετά από καιρό όταν μεγάλωσα βρήκα αυτό το βιβλίο που μου έφτιαξε μικρός ο πατέρας μου. Πέτερ Μπιξελ, «Η Αμερική δεν υπάρχει».
Μάρθα Κυλάφη περφόρμερ – διδασκαλία φωνής, Βιργινία Μαστρογιαννάκη εικαστικός – περφόρμερ
Η ιστορία του Κόσμου είναι η ιστορία των επαναστάσεων, προχωρά και εξελίσσεται μέσα από αυτές. Σε αυτήν του 1821 συναντούμε κοινές και όμοιες μεταξύ τους προθέσεις και αντιδράσεις των ανθρώπων της εποχής. Πυροδοτήθηκε διεκδικώντας την ελευθερία, τα ανθρώπινα δικαιώματα και τη χρόνια καταπιεσμένη ταυτότητα. Η ανθρωπότητα οφείλει να καθιστά τα αιτήματα αυτά αδιαπραγμάτευτα, διαχρονικά. Η επιλογή μας να δουλέψουμε επάνω σε κείμενα του Ρήγα Βελεστινλή και κυρίως στο κείμενο «Νέα Πολιτική Διοίκησις» βασίζεται στο προοδευτικό πνεύμα του συγγραφέα. Ο Ρήγας επηρεασμένος από τις ιδέες της Γαλλικής Επανάστασης οραματίστηκε και συνέθεσε ένα διεθνιστικό πολιτικό σύστημα που μέχρι και τις ημέρες μας μοιάζει να είναι δυσπρόσιτο.
Το «Synthesis» των Τζένη Αργυρίου και Βασίλη Γεροδήμου υλοποιείται με τη συνδημιουργία πλήθους διαφορετικών καλλιτεχνικών και επιστημονικών και τεχνικών ιδιοτήτων. Οι δυο τους ενορχηστρώνουν το έργο δίνοντας χώρο και χρόνο στις επιμέρους προτάσεις των συντελεστών. Το «Synthesis» φωτίζει τα διαχρονικά στοιχεία που καθιστούν την ιδέα της Επανάστασης σύγχρονη και επίκαιρη χωρίς να μένει μόνο στην ιστορική αφήγηση. Δομικά το έργο αρθρώνεται με μία πρόθεση προβολής της παρασκηνιακής λειτουργίας, φανερώνοντάς την ως μέρος της παραστατικής δράσης. Η περφόρμανς μας συνάδει με τη δομή του έργου παρουσιάζοντας τη μεθοδολογία της προετοιμασίας ενός εγχειρήματος. Προκύπτει με τρόπο φυσικό, συνέπεια της μακρόχρονης συνεργασίας μας και της διαδραστικής σχέσης διδάσκοντα και διδασκόμενου.
Ιnfo
Συντελεστές: Σύλληψη, σχεδιασμός, επιμέλεια: Τζένη Αργυρίου, Βασίλης Γεροδήμος/ Συμμετέχουν: Αργυρώ Χιώτη σκηνοθέτρια, Γεωργία Μαυραγάνη σκηνοθέτρια, Μπάμπης Μακρίδης σκηνοθέτης κινηματογράφου, Βασίλης Γεροδήμος εικαστικός, Μάρω Φασουλή εικαστικός, Νίκος Παπαδημητρίου εικαστικός, Θοδωρής Αμπαζής συνθέτης, Φώτης Σιώτας συνθέτης, Coti K. συνθέτης, Δανάη Μπλέτσα σοπράνο – συνθέτρια, Κιτ Τζόνσον χορογράφος, Σοφία Μαυραγάνη χορογράφος, Τζένη Αργυρίου χορογράφος, Ερμής Μαλκότσης χορογράφος – χορευτής, Πωλίνα Κρεμαστά χορογράφος – χορεύτρια, Σταυρούλα Σιάμου χορογράφος – χορεύτρια, Αμαλία Τσεκούρα ηθοποιός, Γιώργος Ζυγούρης ηθοποιός, Δήμητρα Μερτζάνη χορεύτρια, Ελίνα Ρίζου ηθοποιός, Κωνσταντίνος Ζωγράφος ηθοποιός, Κωνσταντίνος Παπανικολάου χορευτής, Κωστής Κορωναίος ηθοποιός, Φίλιππος Τσιτσόπουλος εικαστικός – περφόρμερ, Βιργινία Μαστρογιαννάκη εικαστικός – περφόρμερ, Μάρθα Κυλάφη περφόρμερ – διδασκαλία φωνής, Βασίλης Σακελλίου τεχνικός σκηνής και τοποθέτηση δαπέδου, Μανώλης Κασιμάκης τεχνικός σκηνής και ηχολήπτης, Παναγιώτης Γαβριήλ τεχνικός σκηνής, Συμεών Κωστάκογλου τεχνικός σκηνής, Βασίλης Σακκής επιβλέπων κατασκευαστής, Βασιλεία Ροζάνα ενδυματολόγος, Τάσος Παλαιορούτας σχεδιαστής φωτισμών, Ανδριάνα Χαλκίδη βοηθός επιμελητών, Χρήστος Χριστόπουλος βοηθός επιμελητών, Μηνάς Αντύπας ιστορικός μελετητής, Ελένη Ρήγα επιμελητική σύμβουλος, Ερατώ Τζαβάρα καταγραφή – σχεδιασμός web, Άρμιν Κέρμπερ καλλιτεχνικός συνεργάτης, Μιγκέλ Άνχελ Μελγάρες καλλιτεχνικός συνεργάτης, Θόδωρος Κοτεπάνος πιάνο, Σοφία Ευκλείδου βιολοντσέλο, Αλέξανδρος Άσπλιντ εικονολήπτης, Θωμάς Τσιφτέλης εικονολήπτης, Κωνσταντίνος Ζβες αρχιτεκτονικός σχεδιασμός, Βερενίκη Κοντοδήμου βοηθός εικαστικών, Μαίρη Βόσσου βοηθός εικαστικών, Μαρίνα Παπούλια βοηθός σκηνοθέτριας Γεωργίας Μαυραγάνη, Δημήτρης Κατσάνης web development, Αριστοτέλης Παπακωνσταντίνου κινηματογραφιστής – οπτικοακουστική καταγραφή, Cultόpια υποστήριξη παραγωγής, Άμορφη εκτέλεση παραγωγής
Συμμετέχουν σπουδαστές της Ανώτερης Επαγγελματικής Σχολής Χορού της ΕΛΣ
Εναλλακτική Σκηνή Εθνικής Λυρικής Σκηνής/Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος/ 29, 30, 31 Οκτωβρίου 2021 /Ώρες εισόδου κοινού: 19.30 (Παρασκευή) • 12.00, 16.00, 19.30 (Σάββατο) • 12.00, 16.00 (Κυριακή)// Τιμή εισιτηρίου: 5€/ Προπώληση: Ταμεία της ΕΛΣ στο ΚΠΙΣΝ (2130885700, καθημερινά 09.00-21.00), ticketservices.gr, καταστήματα PUBLIC/
Σημειώνεται ότι οι αίθουσες της ΕΛΣ στο ΚΠΙΣΝ θα λειτουργούν, βάσει του ΦΕΚ 4674/Β ́/08-10-2021, ως αμιγείς χώροι για εμβολιασμένους και νοσήσαντες, στο 100% της χωρητικότητάς τους (οι θεατές οφείλουν να επιδεικνύουν έγκυρο σχετικό πιστοποιητικό). Τα παιδιά έως 11 ετών θα προσκομίζουν δήλωση self-test τελευταίου 24ώρου. Για παιδιά από 12 έως και 17 ετών ισχύει η επίδειξη πιστοποιητικού εμβολιασμού ή νόσησης.
Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις