Χρέος, έλλειμμα και κρατικές οφειλές σε συνταξιούχους – Τρίλιζα “συναγερμού”
Οι θεσμοί φέρεται να "βάζουν" πάγο σε όποια προσπάθεια επίσπευσης της εξόδου της χώρας από τη διαδικασία μεταμνημονιακής εποπτείας με κύριο επιχείρημα τη μην τήρηση συγκεκριμένων δεσμεύσεων.
- 22 Οκτωβρίου 2021 07:21
Καμπανάκι κίνδυνου για την πορεία της οικονομίας κρούουν τα δημοσιονομικά δεδομένα, που αναφέρονται στην πορεία του χρέους, του ελλείμματος και του πληθωρισμού. Πιο συγκεκριμένα στα 341,086 δισ. ευρώ ή 206,3% του ΑΕΠ ανήλθε στο τέλος του 2020 το χρέος της Γενικής Κυβέρνησης, ενώ το έλλειμμα, σύμφωνα με το ESA 2010, ανήλθε σε 16,674 δισ. ευρώ ή 10,1% του ΑΕΠ.
Αυτό προκύπτει από τη δεύτερη κοινοποίηση των δημοσιονομικών μεγεθών της χώρας από την ΕΛΣΤΑΤ στη Eurostat, στο πλαίσιο της Διαδικασίας Υπερβολικού Ελλείμματος.
Υπενθυμίζεται ότι στη Γενική Κυβέρνηση εντάσσονται η Κεντρική Κυβέρνηση, οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ Α’ και Β’ Βαθμού) και οι Οργανισμοί Κοινωνικής Ασφάλισης (ΟΚΑ).
Σε σχέση με τα στοιχεία που κοινοποιήθηκαν τον περασμένο Απρίλιο, το χρέος εμφανίζεται τον Οκτώβριο αυξημένο κατά 0,7 μονάδες (ήταν 205,6% του ΑΕΠ) και το έλλειμμα είναι αυξημένο κατά 0,4 μονάδες (ήταν 9,7% του ΑΕΠ).
Αναλυτικά, το ΑΕΠ ανήλθε πέρυσι σε 165,326 δισ. ευρώ από 183,250 δισ. ευρώ το 2019. Τα έσοδα της Γενικής Κυβέρνησης ανήλθαν πέρυσι σε 82,197 δισ. ευρώ (49,72% του ΑΕΠ) από 89,823 δισ. ευρώ (49,02% του ΑΕΠ) το 2019. Ενώ οι δαπάνες της Γενικής Κυβέρνησης διαμορφώθηκαν πέρυσι σε 98,871 δισ. ευρώ (59,8% του ΑΕΠ) από 87,758 δισ. ευρώ (47,89% του ΑΕΠ) το 2019, λόγω και των μέτρων στήριξης για την πανδημία.
Επίσης με βάση τα στοιχεία που δημοσιοποίησε χτες η ΕΛΤΑΤ η Ελλάδα καταγράφει μεν χαμηλότερα ποσοστά πληθωρισμού στην ΕΕ, ωστόσο έχει μεγάλη μηναία αύξηση. Πιο συγκεκριμένα το Σεπτέμβριο ο δείκτης ανέβηκε κατά 2,1% καταγράφοντας τη μεγαλύτερη μηνιαία αύξηση πληθωρισμού στην Ευρώπη. Κεντρικό ρόλο σε όλη αυτή τη διαδικασία παίζει το ράλι των τιμών στην ενέργεια. Χαρακτηριστικό είναι ότι η τιμή της βενζίνης παραμένει σταθερά η 4η υψηλότερη στην Ευρώπη.
Τα ληξιπρόθεσμα “κόκκινο πανί” για τους θεσμούς
Σε αυτά τα εντόνως ανησυχητικά δεδομένα έρχεται να προστεθεί και ο όγκος των ληξιπρόθεσμων χρεών του δημοσίου προς ιδιώτες που αποτελούν «κόκκινο πανί» για τους θεσμούς. Το συνολικό ποσό ανέρχεται σε επίπεδα άνω των 2 δισ. ευρώ και στο πλαίσιο 12ης αξιολόγησης οι δανειστές εξαπέλυσαν δριμεία κριτική στη κυβέρνηση κάνοντας λόγο για ολιγωρία και αθέτηση δεσμεύσεων, ειδικά και για το θέμα των συντάξεων.
Οι τρεις συντάξεις και ο “Πύργος Ελέγχου”
Γι’ αυτό και ήδη χτες, σε πρώτη φάση, τέθηκε τόσο από τον Υπουργό Εργασίας Κωστή Χατζηδάκη όσο και από την Διοίκηση του ΕΦΚΑ ένας συγκεκριμένος ποσοτικός στόχος με άμεση εφαρμογή: την έκδοση 3 συντάξεων από τον κάθε υπάλληλο-εισηγητή ανά ημέρα με καθημερινό έλεγχο της απόδοσης των διευθύνσεων, των διευθυντών και των υπαλλήλων που είναι επιφορτισμένοι με την έκδοση των συντάξεων.
Μάλιστα ο Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστής Χατζηδάκης έκανε λόγο για έναν «Πύργο Ελέγχου του ΕΦΚΑ» που , όπως τόνισε «θα είναι ένα νέο ηλεκτρονικό εργαλείο δουλειάς με το οποίο ο Οργανισμός μπορεί να διαπιστώσει πώς προχωρούν τα πράγματα στις συντάξεις, ποια διεύθυνση δουλεύει, ποια δεν δουλεύει, ποιος εισηγητής δουλεύει και ποιος όχι. Και βεβαίως με αυτόν τον τρόπο θα γίνουν και οι αναγκαίες κινήσεις για να έχουμε καλύτερα αποτελέσματα στην έκδοση των συντάξεων. Θα υπάρχει στοχοθεσία και στοχευμένες παρεμβάσεις στις προβληματικές περιπτώσεις. Σε πρώτη φάση θέτουμε ένα στόχο 3 συντάξεων την ημέρα για κάθε εισηγητή και βεβαίως θα υπάρχει αντίστοιχη πίεση στους διευθυντές γιατί οφείλουμε όλοι, υπάλληλοι του ΕΦΚΑ, Διοίκηση και φυσικά το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων να είμαστε εντάξει απέναντι στους ασφαλισμένους. Διότι αυτό είναι στην πραγματικότητα η κοινωνική πολιτική και όχι τα συνθήματα και τα μεγάλα λόγια του καθενός!».
Οι οφειλές
Αναλυτικά με βάση τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία το περασμένο Ιούλιο το δημόσιο χρωστούσε σε ιδιώτες 1,75 δισ. ευρώ και επιπλέον 547 εκατ. ευρώ για επιστροφές φόρων δηλαδή συνολικά 2,3 δισ. ευρώ. Από αυτά τα νοσοκομεία έχουν ληξιπρόθεσμες οφειλές τους να φθάνουν στα 927 εκατ. ευρώ και να ακολουθούν οι Οργανισμοί Κοινωνικής Ασφάλισης με 470 εκ. ευρώ με τις απλήρωτες συντάξεις να ξεπερνούν τις 200.000 ή σε ποσά τα 359 εκατ. ευρώ.
Ο “πάγος”
Στο φόντο αυτό, σύμφωνα με πληροφορίες, οι θεσμοί «βάζουν» πάγο σε όποια προσπάθεια επίσπευσης της εξόδου της χώρας από τη διαδικασία μεταμνημονιακής εποπτείας με κύριο επιχείρημα τη μην τήρηση συγκεκριμένων δεσμεύσεων. Παράλληλα ζητούν οι όποιες πρόσθετες παροχές να γίνουν με πολύ προσεκτικό τρόπο ώστε να μη δημιουργήσουν ανατροπές σε εύθραυστο δημοσιονομικό τοπίο. Να σημειωθεί ότι λόγω του ράλι των τιμών στην ενέργεια, σχέδιο για πρόσθετες παροχές παραμένει στο τραπέζι των συζητήσεων με τους θεσμούς με τις τελικές αποφάσεις να ξεκαθαρίζουν τον επόμενο μήνα με την κατάθεση του τελικού σχεδίου για το νέο προϋπολογισμό.
Τα αναδρομικά
Στο φόντο αυτό δεν είναι τυχαίο ότι στο οικονομικό επιτελείο επικρατεί έντονος πονοκέφαλος για ενδεχόμενο νέων προσφυγών για αναδρομικά (περικοπές συντάξεων, εισφορά αλληλεγγύης) από δημόσιους λειτουργούς και δη τους δικαστικούς, που μάλιστα, όπως αναφέρεται από κυβερνητικά χείλη απολαμβάνουν και πιο ευνοϊκού μισθολογικού καθεστώτος σε σχέση με άλλους δημόσιους υπαλλήλους.
«Θέλουμε να βγάλουμε την εισφορά αλληλεγγύης το 2023 στο βαθμό που θα υπάρχει δημοσιονομικός χώρος. Οποιαδήποτε προσφυγή θα δυσχεράνει αυτές τις αποφάσεις. Ελπίζω να μη γίνει» ανέφερε πριν λίγες μέρες κυβερνητική πηγή δίνοντας το στίγμα προσθέτοντας ότι «μια προσφυγή δημιουργεί δημοσιονομική αβεβαιότητα που δυσχεραίνει αποφάσεις. Κι αυτό δεν αφορά μόνο τους δικαστές αλλά και όλους τους δημοσίους υπαλλήλων».
Με την τροπολογία, η οποία ενσωματώθηκε ως άρθρο 74 στον Νόμο 4837, ο οποίος δημοσιεύτηκε σε ΦΕΚ την ημέρα της ψήφισης (αρ. Φ. 178/1.10.21), η κυβέρνηση οφείλει στο εξής να καθορίζει ετησίως με Κοινή Υπουργική Απόφαση (Οικονομικών, Εργασίας και Υγείας) το ποσό που θα διαθέτει από το 0,5% του ΑΕΠ για την κάλυψη κατά πρώτον της δαπάνης που δημιουργείται, ετησίως, σε εφαρμογή των παλαιότερων αποφάσεων της Ολομέλειας του ΣτΕ (1890/2019 και 1891/2019) και κατά δεύτερον τη δαπάνη πολιτικών πρόνοιας και κοινωνικής αλληλεγγύης και υγείας.
Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις