Τηλεοπτικά σήματα καταλληλότητας: Η ταινία που τα “έφερε” στην Ελλάδα
Από τις 30 Σεπτεμβρίου και μετά από πρόταση του ΕΣΡ αλλάζουν τα σύμβολα καταλληλότητας των τηλεοπτικών προγραμμάτων - Η ιστορία τους μέχρι σήμερα, πότε πρωτοεμφανίστηκαν στη χώρα και με ποια αφορμή.
- 29 Σεπτεμβρίου 2019 08:31
Η ερχόμενη Δευτέρα μας φέρνει στις οθόνες μας νέα τηλεοπτικά σήματα καταλληλότητας.
Συγκεκριμένα, έπειτα από πρόταση του ΕΣΡ, το υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής αποφάσισε την αντικατάσταση των παλιών σημάτων που είχαν τη μορφή γεωμετρικών σχημάτων με νέα, τα οποία θα βασίζονται στην απεικόνιση των ηλικιών.
Μέσα σε μαύρο τετραγωνάκι και με ένα κύκλο στη μέση, θα υπάρχει η ένδειξη καταλληλότητας ως “Κ”, για όλες τις ηλικίες.
Πέρα από αυτό, στις άλλες τέσσερις κατηγορίες θα εμφανίζεται ένα από τα ακόλουθα νούμερα, 8-12-16 και 18 που θα υποδεικνύουν το ηλικιακό όριο και πάνω του τηλεθεατή, για το εκάστοτε προβαλλόμενο πρόγραμμα.
Αναλυτικά, πώς διαμορφώνονται τα νέα σήματα:
– Το κατάλληλο για όλους πρόγραμμα με σύμβολο το (Κ) και ώρα μετάδοσης στην ευχέρεια του παρόχου.
– Το κατάλληλο για άνω των 8 ετών (8) και ώρα μετάδοσης στην ευχέρεια του παρόχου, αρκεί να μη μεταδίδεται σε ζώνη παιδικού προγράμματος, καθώς και 30 λεπτά πριν και μετά τη συγκεκριμένη ζώνη.
– Το κατάλληλο για άνω των 12 ετών (12) και ώρα μετάδοσης μετά τις 21:30 έως τις 6:00 Παρασκευή, Σάββατο, παραμονή αργιών και κατά τη διάρκεια των σχολικών διακοπών μετά τις 22:00.
– Το κατάλληλο για άνω των 16 ετών (16) και ώρα μετάδοσης μετά τις 23:00 έως τις 6:00.
– Το κατάλληλο για άνω των 18 ετών (18) και ώρα μετάδοσης μετά τη 1:00 έως τις 6:00. Κατά την έναρξη του προγράμματος και μετά από κάθε διακοπή του θα εμφανίζεται στις οθόνες οπτικό και ηχητικό σήμα της κατηγορίας κατάταξης του προγράμματος.
Σημειώνεται, επίσης, πως οι τηλεοπτικοί σταθμοί θα είναι υποχρεωμένοι να βάζουν ένα από τα πέντε νέα σήματα ακόμα και στην προβολή των τρέιλερ των ταινιών που θα έχουν στο πρόγραμμά τους.
Επιπλέον ειδική επιμέρους σήμανση θα προσδιορίζει το είδος της ακαταλληλότητας του τηλεοπτικού προγράμματος όπως για παράδειγμα προγράμματα που περιέχουν σκηνές σεξ, βίας, χρήση ουσιών ή ακατάλληλης φρασεολογίας.
Η λεκτική σήμανση εμφανίζεται κάτω από το οπτικό σύμβολο κατάταξης των τηλεοπτικών προγραμμάτων.
Η ιστορία των πολυγωνικών σημάτων:
Ο χαρακτηρισμός καταλληλότητας τηλεοπτικών προγραμμάτων στην Ελλάδα θεσπίστηκε επίσημα στις 17 Μαρτίου του 2000.
Οι κατηγορίες είχαν καθοριστεί από το άρθρο 3 παράγραφος Ε’ της υπ’ αριθμόν 6138/Ε/17.3.2000 αποφάσεως του Υπουργού Τύπου και Μ.Μ.Ε., κατά το οποίο καθ’ όλη τη διάρκεια των τρέιλερ επιβαλλόταν η εμφάνιση του συμβόλου καταλληλότητας.
Σε κάθε χαρακτηρισμό αντιστοιχούσε ένα σύμβολο (με διαφορετικό σχήμα και χρώμα).
Τι είχε προηγηθεί; Η προβολή της ταινίας Showgirls σε prime time στην ελληνική τηλεόραση, και συγκεκριμένα από το κανάλι Star.
Η ταινία που… σάρωσε στα Χρυσά Βατόμουρα (Όσκαρ χειρότερων ταινιών) παίχτηκε στις ελληνικές αίθουσες των κινηματογράφων τον Φεβρουάριο του 1996, αλλά στις 26 Οκτωβρίου του 1999 το Star επέλεξε να την προβάλει την ώρα που διεξαγόταν ο αγώνας Ρεάλ – Ολυμπιακός στο Μπερναμπέου, ο οποίος προβαλλόταν από το MEGA και σημαδεύτηκε από το περίφημο χέρι του Ρομπέρτο Κάρλος (ο οποίος στη συνέχεια διαφήμιζε γάντια με αφορμή την περίφημη αυτή φάση).
Την επόμενη μέρα η Ελλάδα ήταν… διχασμένη. Οι μισοί μιλούσαν για το χέρι του Ρομπέρτο Κάρλος και οι μισοί για την προβολή της ταινίας του Πολ Βερχόφεν. Η δε προβολή του Showgirls σε prime time επέφερε πρόστιμο από το ΕΣΡ και επίσπευσε την όλη θεσμοθέτηση των σημάτων καταλληλότητας.
Μέχρι τότε τα κανάλια οικειοθελώς αναρτούσαν σημάνσεις με αναγραφόμενες ηλικίες, ωστόσο δεν υπήρχε πλαισιωμένη απόφαση βάσει νόμου. Από τον Νοέμβριο του 1999 μέχρι και τα τέλη Μαρτίου της επόμενη χρονιάς, είχαμε μια περίοδο προσαρμογής για να συνηθίσει ο κόσμος τα νέα σήματα καταλληλότητας, μέχρι που εν τέλει παγιώθηκαν όπως τα είχαμε μέχρι σήμερα.
Για την ιστορία, η ταινία Showgirls απέτυχε παταγωδώς παρά το θέμα που πραγματευόταν, αλλά σήμερα θεωρείται “cult”.
Με προϋπολογισμό 45 εκατομμυρίων δολαρίων και με εισπράξεις 37,702,961 δολαρίων σε παγκόσμιο επίπεδο, ήταν πραγματικά μια εισπρακτική αποτυχία. Στην ιστοσελίδα rottentomatoes.com, μόλις το 14% των κριτών έχουν γράψει θετική κριτική.
Ακόμη, όπως αναφέραμε και παραπάνω “σάρωσε” στα Χρυσά Βατόμουρα, τα Όσκαρ χειρότερων ταινιών, όπου και απέσπασε…. επτά βραβεία μεταξύ αυτών χειρότερης ταινίας, χειρότερου σκηνοθέτη και χειρότερου σεναρίου.