Αερομεταφορές: Πανευρωπαϊκό voucher με εγγύηση για τους επιβάτες
Και πίεση στην Κομισιόν για συνολική ευρωπαϊκή λύση για τις πτήσεις. Η παρέμβαση Καραμανλή στο συμβούλιο υπουργών Μεταφορών
- 29 Απριλίου 2020 19:28
Η επέκταση του 18μηνου voucher για τους κατόχους αεροπορικών εισιτηρίων σε όλη την Ευρώπη, με στόχο να προστατευθούν οι θέσεις εργασίας στις αεροπορικές εταιρείες, αλλά και να διασφαλιστούν τα δικαιώματα των επιβατών, ήταν ένα από τα θέματα που συζητήθηκαν στο άτυπο Συμβούλιο των Υπουργών Μεταφορών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που συνεδρίασε μέσω τηλεδιάσκεψης.
“Η Ευρώπη πρέπει να διασφαλίσει τη βέλτιστη αεροπορική συνδεσιμότητα, τη στιγμή που οι αεροπορικές εταιρείες υφίστανται τεράστια οικονομική ζημία λόγω του COVID-19. Η προσωρινή χρήση των voucher μπορεί να είναι χρήσιμη: Ο επιβάτης διατηρεί το δικαίωμα επιστροφής χρημάτων και οι αεροπορικές αποφεύγουν να υποστούν ακόμη μεγαλύτερες οικονομικές επιπτώσεις”, ανέφερε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής.
Τόνισε όμως ότι: “Η τροποποίηση του Κανονισμού πρέπει να διασφαλίζει την προστασία των κατόχων voucher από τον κίνδυνο χρεοκοπίας των αεροπορικών εταιρειών, που τα εξέδωσαν. Σε αυτό το πλαίσιο, καλωσορίζουμε την κοινή δήλωση των κρατών- μελών για τα αεροπορικά voucher.”
Η Γερμανία υποστηρίζει θερμά την επέκταση του voucher 18μηνης διάρκειας σε όλη την ΕΕ για τους κατόχους αεροπορικών εισιτηρίων. Η Lufthansa εξάλλου εξετάζει ακόμη και το σενάριο της ελεγχόμενης χρεοκοπίας, ενώ διαπραγματεύεται με το γερμανικό δημόσιο χρηματοδότηση ύψους 9 δισ- αν και δεν έχει επέλθει συμφωνία, καθώς αγκάθι στις συζητήσεις αποτελεί η συμμετοχή του γερμανικού κράτους στη διοίκηση της εταιρείας κατά το μοντέλο της Deutsche Telekom. Εαν η γερμανική αεροπορική εταιρεία καλείτο να εξαργυρώσει άμεσα τα εισιτήρια των πελατών της το κόστος θα ξεπερνούσε το ένα δισ ευρώ. Αλλά ακομη και να μη συμβει αυτό θα χρειαστεί στήριξη. Και το ζήτημα είναι πως ήδη έχει ανακοινώσει ότι θα πωλήσει100 από τα 760 αεροπλάνα του στόλου της, γεγονός που σημαίνει απόλυση 10.000 εργαζομένων. Και οι επιπτώσεις από ένα κραχ στη Lufthansa θα είναι αλυσιδωτές στην Ευρώπη: Ήδη ησκανδιναβική SAS, συνεργάτης της Lufthansa στην Star Alliance, ανακοίνωσε ότι θα απολύσει το 50% των εργαζομένων της. Ενώ η γερμανική εταιρεία έχει θυγατρικές στην Αυστρία, την Ελβετία και το Βέλγιο.
Ως εκ τούτου οι Γερμανοί θα επιμείνουν στο θέμα του voucher, το οποίο ήδη έχει υιοθετήσει η Ελλάδα, καθώς η κυβέρνηση δεν θέλει να χαθούν θέσεις εργασίας σε αεροπορικές εταιρίες και αεροδρόμια, ούτε να επιδεινωθεί η κατάσταση στον τουρισμό. Για τη χώρα μας ειδικά υπάρχει και ένα ακόμη ζήτημα, με εθνικές διαστάσεις: Αυτό της διατήρησης της αεροπορικής σύνδεσης των νησιών.
Και άλλες χώρες όπως η Γαλλία, η Ιταλία, το Βέλγιο η Ρουμανία και η Πολωνία έχουν ανακοινώσει ή προαναγγείλει voucher γενικότερα στον τουριστικό κλάδο. Υπάρχουν κράτη μέλη όπως η Φινλανδία που διαφωνούν. Διαφωνίες υπάρχουν επίσης από πλευράς Κομισιόν, με το επιχείρημα ότι η ευρωπαϊκή νομοθεσία προβλέπει τη δυνατότητα είτε έκδοσης κουπονιών είτε επιστροφής χρημάτων για τους ταξιδιώτες. Όμως φαίνεται πως θα υπάρξει μία συμβιβαστική λύση, καθώς οι συνέπειες μίας κατάρρευσης συνολικά των αερομεταφορών στην Ευρώπη θα ήταν ανυπολόγιστες, πέραν της στρατιάς ανέργων.
Καραμανλής προς Κομισιόν: Ευρωπαϊκή λύση μέχρι τα μέσα Μαϊου για επανέναρξη των αεροπορικών ταξιδιών
Ο κ.Καραμανλής κατά την παρέμβαση του εστίασε στην ανάγκη να υπάρξει ευρωπαϊκή λύση για την αποκατάσταση των αερομεταφορών. Ζήτησε ειδικότερα την έκδοση υγειονομικού πιστοποιητικού της Ευρωπαϊκής Ένωσης, καθώς και να υπάρξει από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή μέχρι τα μέσα Μαΐου μία συνολική πρόταση για την επανέναρξη των αεροπορικών ταξιδιών, ιδίως εν όψει της τουριστικής περιόδου.
Τόνισε ειδικότερα προς τους Ευρωπαίους συναδέλφους του ότι κατά την άποψη της Ελλάδας η αποκατάσταση των αεροπορικών μεταφορών είναι επιτακτική προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι σοβαρές οικονομικές συνέπειες της πανδημίας.
“Η ελληνική Κυβέρνηση προτείνει η Κομισιόν να παρουσιάσει, μέχρι τα μέσα Μαΐου το αργότερο, μία Ανακοίνωση για την επανέναρξη των αεροπορικών ταξιδιών, ιδίως εν όψει της τουριστικής περιόδου”, δήλωσε ο κ.Καραμανλής.
“Πρέπει να έχουμε μία κοινή προσέγγιση όσον αφορά στο πως θα ταξιδεύουν και θα περνούν τα σύνορα μας οι τουρίστες με ασφαλή και αποτελεσματικό τρόπο: Μία λύση θα μπορούσε να είναι η έκδοση ενός ενιαίου ευρωπαϊκού εγγράφου, ενός είδους υγειονομικού πιστοποιητικού της ΕΕ, το οποίο θα περιλαμβάνει όλες τις απαραίτητες διευκρινίσεις για τις παραμέτρους της υγείας του επιβάτη και θα του επιτρέπει να περνά τα σύνορα”.
Ο κ. Καραμανλής παραδέχθηκε πως αυτό: “Είναι ένα πολύ δύσκολο και περίπλοκο έργο”, πρόσθεσε όμως πως: “Δεν βλέπω άλλη βιώσιμη λύση σε αυτό το ζήτημα”.
Άφησε όμως και αιχμές για τη μέχρι τώρα στάση των Ευρωπαίων εταίρων όσον αφορά στην αντιμετώπιση των οικονομικών και κοινωνικών συνεπειών του κορονοϊού. “Δυστυχώς, στην Ευρωπαϊκή Ένωση ως σύνολο, δεν δείξαμε την αλληλεγγύη και ενότητα που απαιτείται σε αυτές τις ακραίες καταστάσεις, κάτι που συνέβαλε στην έκταση της κρίσης”, σχολίασε και πρόσθεσε: “Ας μην κάνουμε τα ίδια λάθη, τώρα που αντιμετωπίζουμε μία σειρά προκλήσεων αναφορικά με την χαλάρωση των περιοριστικών μέτρων, η οποία είναι απολύτως αναγκαία για την επανεκκίνηση της οικονομικής δραστηριότητας.”