Το υπουργείο Παιδείας “σπάει” τις καταλήψεις με απειλές και τηλεκπαίδευση… χωρίς λάπτοπ
Το υπουργείο Παιδείας καταργεί το δικαίωμα στις διεκδικήσεις εν μέσω έξαρσης κρουσμάτων στα σχολεία. Αντιδρούν μαθητές και καθηγητές.
- 18 Ιανουαρίου 2022 10:48
Για κυρώσεις στους εκπαιδευτικούς που δεν μπαίνουν στην πλατφόρμα τηλεκπαίδευσης του Webex για να κάνουν μάθημα όταν τα σχολεία τους είναι υπό κατάληψη, μίλησε το Σάββατο ο υφυπουργός Παιδείας, Άγγελος Συρίγος και όπως φαίνεται το σχέδιο του υπουργείου μπαίνει από σήμερα, Δευτέρα, σε πλήρη εφαρμογή στα σχολεία.
Ο υφυπουργός τόνιζε μέσω της ΕΡΤ πως όσοι καθηγητές αρνηθούν “θα αντιμετωπιστούν από τις περιφερειακές διευθύνσεις και στη συνέχεια από το υπουργείο. Δεν μπορούμε να αφήνουμε τα παιδιά χωρίς μάθημα”.
Η δε υπουργός, Νίκη Κεραμέως, μιλώντας το βράδυ της Δευτέρας στο ACTION 24, ζήτησε από τους ίδιους τους γονείς “να στείλουν τα στοιχεία των εκπαιδευτικών που δεν κάνουν τηλεκπαίδευση”.
Το ζήτημα εδώ είναι πως αυτή τη στιγμή τα σχολεία βρίσκονται για άλλη μια φορά στο επίκεντρο της πολιτειακής εργαλειοποίησης, την ώρα που υπάρχουν δίκαιες διαμαρτυρίες εκ μέρους μαθητών, γονιών και καθηγητών, για τα μέτρα προστασίας έναντι της πανδημίας. Ένα εξ αυτών είναι φυσικά το περίφημο 50%+1 για να κλείσει μια τάξη, ενώ οι μαθητές ζητούν και δωρεάν μάσκες με παροχή από τη Πολιτεία.
Σύμφωνα με τις οδηγίες του υπουργείου Παιδείας, όταν ένα σχολείο τελεί υπό κατάληψη οι μαθητές θα πρέπει να επιστρέφουν στα σπίτια τους και να καλύπτουν μέσω τηλεκπαίδευσης τις ώρες που χάνονται από τις κινητοποιήσεις. Ωστόσο πολλοί είναι οι καθηγητές που συνεχίζουν να αντιδρούν τόσο για το πνεύμα του ίδιου του μέτρου, όσο και για τον τρόπο που τελείται η τηλεκπαίδευση, αναφέροντας πως δέχονται πιέσεις. Σε κάθε περίπτωση, οι καθηγητές δεν είναι υποχρεωμένοι να συμμετέχουν στην τηλεκπαίδευση από τα σπίτια τους, και μάλιστα με ένα σύστημα αμφιλεγόμενο που έχει προκαλέσει πολλές αντιδράσεις.
Καταγγελίες περί πιέσεων σε εκπαιδευτικούς για τη διενέργεια τηλεκπαίδευσης σε υπό κατάληψη σχολεία έρχονται στο φως της δημοσιότητας διαρκώς. Για τον λόγο αυτό άλλωστε, η ΟΛΜΕ είχε κηρύξει απεργία – αποχή, ενώ, σύμφωνα με τα σωματεία, οι διδάσκοντες δεν υποχρεούνται από κανένα νομοθέτημα να παρέχουν εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση με ίδια μέσα. Επικαλείται δε και την απόφαση της Αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων που έχει κατακεραυνώσει το webex, ενώ σημειώνεται πως μόλις τις τελευταίες ημέρες το αρμόδιο υπουργείο αποφάσισε να αρχίσει να συμμορφώνεται με τις υποδείξεις, παραδεχόμενο στην ουσία πως επί δύο χρόνια η τηλεκπαίδευση λειτουργούσε υπό τεράστια νομικά κενά τα οποία ακόμη δεν έχουν αντιμετωπιστεί πλήρως.
Το πρωί της Δευτέρας, οι γονείς στο 6ο Γυμνάσιο Ζωγράφου, έλαβαν χαρακτηριστικά το παρακάτω μήνυμα εκ της διευθύνσεως:
“Σήμερα στις 09:30 αρχίζουν τα μαθήματα τηλεκπαίδευσης. Σας επισυνάπτουμε ότι θα χρειαστεί στα συνημμένα.
Αγαπητοί γονείς
από σήμερα Τρίτη 18/01/2022 και για όσο διαρκεί η κατάληψη επιστρέφουμε στην Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση.
Με δεδομένο ότι η Δ/νση και οι εκπαιδευτικοί οφείλουν να παρευρίσκονται στο χώρο του σχολείου καθημερινά την ώρα έναρξης των μαθημάτων τα μαθήματα Εξ Αποστάσεως θα αρχίζουν στις 09:30 πμ ώστε να έχουμε τον απαιτούμενο χρόνο να επιστρέψουμε στα σπίτια μας και να ανοίξουμε τις ηλεκτρονικές μας τάξεις.
Τα μαθήματα θα διεξάγονται σύμφωνα με το ωρολόγιο πρόγραμμα της δια ζώσης διδασκαλίας.
Σύμφωνα με την Υ.Α. 111525/ΓΔ4/10-09-21 «Παροχή σύγχρονης εξ αποστάσεως εκπ/σης για το σχολικό έτος 2021-2022» άρθρα 2 και 3:
«Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση είναι υποχρεωτική για τους/τις μαθητές/τριες ….. . Η απουσία μαθητή/τριας από κάθε διδακτική ώρα σύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης καταγράφεται από τον εκπαιδευτικό σε Ηλεκτρονικό Ημερήσιο Δελτίο Φοίτησης, προσμετράται στο γενικό σύνολο των απουσιών που θα πραγματοποιήσει ο/η μαθητής/τρια κατά τη διάρκεια του διδακτικού έτους και λαμβάνεται υπόψη για τον χαρακτηρισμό της φοίτησής του/της. ……………. Μαθητές/τριες, οι οποίοι/ες με τις πράξεις τους καθιστούν αδύνατη ή ιδιαιτέρως δυσχερή τη διεξαγωγή της εκπαιδευτικής διαδικασίας σε τμήμα/τμήματα σχολικής μονάδας ή σε ολόκληρη τη σχολική μονάδα, δεν επιτρέπεται να συμμετέχουν στη σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση και λαμβάνουν απουσία για όσες διδακτικές ώρες προβλέπει το ωρολόγιο πρόγραμμα της ημέρας.»
Στο εν λόγω σχολείο υπάρχει κατάληψη καθώς οι μαθητές διαμαρτύρονται για τα μέτρα ασφαλείας για την έξαρση του κορονοϊού, ενώ όπως αναφέρουν άνθρωποι από το σχολείο στο NEWS 24/7, η τηλεκπαίδευση ξεκινά “με όσα προβλήματα υπάρχουν, λόγω της υποχρεωτικότητας του Νόμου”.
Όπως μας ανέφεραν χαρακτηριστικά γονείς, “στην ουσία εντέλεται ο διευθυντής του κάθε σχολείου να ανοίξει τη πλατφόρμα, να πάρει παρουσίες και να υποχρεώσει τους καθηγητές να κάνει μάθημα. Οι διευθυντές πρέπει να “πιέσουν” τους καθηγητές να ανοίξουν τη πλατφόρμα και όποιος έχει αντίρρηση απειλείται με πειθαρχικό. Στην ουσία εργαλειοποιείται ένα νομοθέτημα για να εξυπηρετηθούν σκοπιμότητες έναντι των διεκδικήσεων”.
Στο Ν. 4807 (ΦΕΚ Α’ 96/11-06-2021) και το Άρθρο 12 αναφέρονται τα παρακάτω:
“Η υπηρεσία του φορέα που είναι αρμόδια για την παροχή εξοπλισμού και την πληροφοριακή υποστήριξη, προμηθεύει τον υπάλληλο με τον απαραίτητο και κατάλληλο για την αποτελεσματική εκτέλεση των καθηκόντων του μέσω τηλεργασίας, τηλεπικοινωνιακό εξοπλισμό και τεχνολογική συσκευή (εφεξής «Σταθμός Τηλεργασίας») και παρέχει υποστήριξη για την εγκατάστασή του, εφόσον τούτο είναι επιθυμητό από τον υπάλληλο. Εφόσον, ο φορέας δεν έχει τη δυνατότητα να παράσχει Σταθμό Τηλεργασίας, ο υπάλληλος δύναται, εφόσον το επιθυμεί, να κάνει χρήση του προσωπικού του τεχνολογικού εξοπλισμού”.
Σημειώνεται εδώ σύμφωνα με την παρ. 4 του αρθρ. 67 του ν. 4808/2021 (Α’ 101), κατά την τηλεργασία, ο εργοδότης αναλαμβάνει το κόστος που προκαλείται στον εργαζόμενο από τη μορφή αυτή εργασίας, ήτοι το κόστος του εξοπλισμού, εκτός εάν συμφωνηθεί να γίνεται χρήση εξοπλισμού του εργαζομένου, των τηλεπικοινωνιών, της συντήρησης του εξοπλισμού και της αποκατάστασης των βλαβών. Επιπλέον παρέχει στον εργαζόμενο τεχνική υποστήριξη για την παροχή της εργασίας του και αναλαμβάνει να αποκαταστήσει τις δαπάνες επισκευής των συσκευών που χρησιμοποιούνται για την εκτέλεσή της ή να τις αντικαταστήσει σε περίπτωση βλάβης.
Αντιδρά η ΟΛΜΕ
Η ΟΛΜΕ αναφέρει σε ανακοίνωσή της, ότι σύμφωνα με απόφαση της ΓΣ των Προέδρων στις 25/9/2021 έχει κηρυχθεί απεργία αποχή από την τηλεκπαίδευση στα υπό κατάληψη σχολεία.
Η Ομοσπονδία υπογραμμίζει ότι σε κάθε περίπτωση ότι οι εκπαιδευτικοί δεν υποχρεούνται να χρησιμοποιούν τη δική τους υλικοτεχνική υποδομή (Η/Υ, σύνδεση στο διαδίκτυο), καθώς ο ν.4807/21 που ορίζει το θεσμικό πλαίσιο τηλεργασίας ορίζει:
“1. Η υπηρεσία του φορέα που είναι αρμόδια για την παροχή εξοπλισμού και την πληροφοριακή υποστήριξη, προμηθεύει τον υπάλληλο με τον απαραίτητο και κατάλληλο για την αποτελεσματική εκτέλεση των καθηκόντων του μέσω τηλεργασίας, τηλεπικοινωνιακό εξοπλισμό και τεχνολογική συσκευή (εφεξής “Σταθμός Τηλεργασίας”) και παρέχει υποστήριξη για την εγκατάστασή του, εφόσον τούτο είναι επιθυμητό από τον υπάλληλο…”.
Συνεπώς ανεξάρτητα από την κηρυχθείσα απεργία-αποχή είναι σαφές ότι οι εκπαιδευτικοί δεν υποχρεούνται να παρέχουν εξ αποστάσεως εκπαίδευση στις υπό κατάληψη σχολικές μονάδες, όπως τονίζει πάντα η ΟΛΜΕ.
Ενημέρωση για την τηλεκπαίδευση και τις προβλέψεις του νόμου παρέχει και η Α’ ΕΛΜΕ Δυτικής Αττικής, τονίζοντας ότι “δεν υπάρχει κανένα σημείο του νομοθετικού πλαισίου που να υποχρεώνει τους εκπαιδευτικούς να μετακινηθούν σε άλλο σχολείο από αυτό στο οποίο υπηρετούν (οργανική θέση, απόσπαση, προσωρινή τοποθέτηση κλπ)”.
“Αυτός άλλωστε είναι ο λόγος που αντίστοιχες “προτροπές” διευθυντών σχολικών μονάδων δεν επικαλούνται κανένα νόμο”, υπογραμμίζει το σωματείο των εκπαιδευτικών.
Η Ανακοίνωση της ΕΛΜΕ Άνω Λιοσίων-Ζεφυρίου-Φυλής:
“Από τη Δευτέρα, 10/1, υπάρχουν πολλές δεκάδες καταλήψεις σε σχολεία πανελλαδικά που πυροδοτήθηκαν από το ανοργάνωτο και εγκληματικό άνοιγμα των σχολείων. Ουσιαστικά, η αιτία είναι η απουσία νέων μέτρων μετά την τεράστια έξαρση του κορονοϊού για την προστασία μαθητών, εκπαιδευτικών και των οικογενειών τους.
Με βάση τις σχετικές διατάξεις οι διευθυντές ΔΕ καλούν τους εκπαιδευτικούς σε τηλεκπαίδευση μέσω webex και σε καταγραφή των απουσιών. Στην ΕΛΜΕ μας είχαμε καταλήψεις σε 4 σχολεία ως τώρα και βρεθήκαμε μπροστά σε μια απαράδεκτη και προκλητική συμπεριφορά! Ο διευθυντής ΔΕ και ο προϊστάμενος εκπαιδευτικών θεμάτων στη Δυτική Αττική, σε σχέση με πολλές άλλες ΔΔΕ, προχώρησαν πολύ περισσότερο και ξεπέρασαν σχεδόν κάθε όριο!… Έφτασαν στο σημείο να απειλούν με ΕΔΕ όσους κι όσες συναδέλφους δεν θα εφάρμοζαν την εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Μάλιστα, αποκαλύφθηκε ότι λίγο πριν κλείσουν τα σχολεία για τις γιορτές διατυπώθηκαν απειλές ακόμη και για περικοπή μισθού για τον ίδιο λόγο!
Να υπογραμμίσουμε και τα σημαντικά πορίσματα της Αρχής Προστασίας Δεδομένων που κατακεραυνώνουν κυριολεκτικά το υπουργείο για την τηλεκπαίδευση μέσω webex επειδή δεν έχει υπάρξει προστασία των προσωπικών δεδομένων σχεδόν 1,5 εκατ μαθητών και εκπαιδευτικών. Με αυτά τα δεδομένα, πώς πιεζόμαστε οι εκπαιδευτικοί ακόμη και με απειλές να χρησιμοποιήσουμε αυτό το τόσο προβληματικό μέσο;;;
Η εξοργιστική και προκλητική στάση της ΔΔΕ Δ. Αττικής, πέρα από καταφανώς αντισυναδελφική και αντιπαιδαγωγική, φαίνεται να αγνοεί ή και να αδιαφορεί για τις σχετικές αποφάσεις τόσο των ΕΛΜΕ όσο και της ΟΛΜΕ. Έχουν επανειλημμένα και με επαρκή επιχειρηματολογία, τοποθετηθεί ενάντια στη διενέργεια τηλεκπαίδευσης κατά τη διάρκεια σχολικών καταλήψεων, όπως και στον ταυτόχρονο αποκλεισμό των καταληψιών από την τηλεκπαίδευση, αν αυτή υλοποιείται τελικά.
Καταρχάς, παιδαγωγικά, το τελευταίο θα ήταν καταστροφικό, καθώς θα δυναμίτιζε το σχολικό κλίμα και τις σχέσεις εκπαιδευτικών-μαθητών, καθιστώντας τους πρώτους καταδότες των δεύτερων. Ιδίως σε μια περίοδο που οι εκπαιδευτικοί οι ίδιοι δέχονται τον προκλητικό αυταρχισμό του υπουργείου, θα ήταν αντιφατικό και υποκριτικό να συμβάλουν στην καταστολή των μαθητικών αγώνων, παρά τις ενστάσεις που μπορεί να υπάρχουν σε κάποιες περιπτώσεις. Επιπλέον, ισχύουν όλες οι αντιρρήσεις, που εκφράζαμε και θα εκφράζουμε για την τηλεκπαίδευση, με πρώτη και κύρια ότι δεν είναι εκπαίδευση!
Ακόμη δεν είναι αυτονόητη η κατοχή του απαραίτητου ηλεκτρονικού εξοπλισμού από τους μαθητές. Αυτό ισχύει στο πολλαπλάσιο όταν μιλάμε για περιοχές όπως ο Δήμος Φυλής, με φτωχά και λαϊκά στρώματα κυρίως. Εννοείται ότι ούτε οι εκπαιδευτικοί υποχρεούνται να κατέχουν ή να χρησιμοποιούν δικό τους εξοπλισμό για την τηλεκπαίδευση (ν.4807, αρ.12 στο ΦΕΚ Α’ 96/11-06-2021). Ως γνωστόν, ακόμη ζούμε στον καπιταλισμό, όπου τα μέσα παραγωγής, τα εργαλεία της εργασίας μας, είναι ιδιοκτησία του κάθε εργοδότη και το υπουργείο, ο εργοδότης μας, οφείλει να μας τα παρέχει.
Σχετικά με τα προηγούμενα θυμίζουμε ότι εξακολουθούν να είναι σε πλήρη ισχύ 3 αποφάσεις της ΟΛΜΕ για αποχή
1] από την τηλεκπαίδευση σε περίπτωση μαθητικών καταλήψεων (απεργία-αποχή),
2] από την τηλεκπαίδευση με δικά μας μέσα,
3] από κάθε είδους μετάδοση μέσω κάμερας μαθημάτων που γίνονται δια ζώσης στο σχολείο”.
Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις