Με ποσοστό 20% μπαίνει ο ΔΕΣΦΑ στο σταθμό αερίου της Αλεξανδρούπολης
Επεκτατική πολιτική από το Διαχειριστή του Συστήματος Φυσικού Αερίου υπό τη νέα "πολυεθνική" διοίκηση. Εισέρχεται στο μετοχικό κεφάλαιο του έργου που αναπτύσσει ο Όμιλος Κοπελούζου με τις ευλογίες κυβέρνησης και ΗΠΑ.
- 04 Σεπτεμβρίου 2020 06:19
Λίγες ημέρες μετά την επίσημη είσοδο της Βουλγαρικής Bulgartransgaz, ο ΔΕΣΦΑ (Διαχειριστής Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου) φαίνεται ότι θα είναι, εκτός δραματικού απροόπτου, ο πέμπτος εταίρος της Gastrade, της εταιρίας του Ομίλου Κοπελούζου που “τρέχει” το επενδυτικό σχέδιο δημιουργίας πλωτού τερματικού υγροποιημένου αερίου (LNG) στην Αλεξανδρούπολη.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι οι συζητήσεις έχουν ουσιαστικά καταλήξει και η συνεργασία θα ανακοινωθεί επίσημα το αμέσως επόμενο διάστημα, το αργότερο έως το τέλος του μηνός.
Από την πλευρά του ΔΕΣΦΑ, η είσοδος στην πρώτη τέτοιου είδους ιδιωτική υποδομή της χώρας, εντάσσεται στο πλαίσιο της πολιτικής που εισήγαγε η νέα ιδιοκτησία και διοίκησή του, σύμφωνα με την οποία, από απλός Διαχειριστής του συστήματος, στηριζόμενους στους ισχυρούς μετόχους του, θα επιδιώξει να καταστεί ένας από τους μεγάλους και κεντρικούς παίκτες της εγχώριας ενεργειακής αγοράς στον τομέα του αερίου.
Από την πλευρά της Gastrade, η οποία συνάπτει συμμαχίες που να προάγουν τις στρατηγικές στοχεύσεις της εταιρίας, η ένταξη του Διαχειριστή φαίνεται ότι συνδέεται με την τεχνογνωσία που έχει ο ΔΕΣΦΑ τόσο με το LNG, όσο και ευρύτερα με την ελληνική αγορά αερίου, τους παίκτες, τη νομοθεσία, το ρυθμιστικό σύστημα κ.λπ. Επιπλέον είναι σαφές ότι πρόκειται για μέτοχο “μακράς πνοής”.
Πρέπει επίσης να σημειωθεί ότι, στο βαθμό που ολοκληρωθεί το deal, το ελληνικό δημόσιο θα αποκτήσει και αυτό παρουσία (έστω και μικρή) στην υποδομή της Αλεξανδρούπολης, την οποία έχει στηρίξει επί σειρά ετών, τόσο επί προηγούμενης κυβέρνησης όσο και επί παρούσας. Στήριξη στο έργο με κάθε τρόπο έχει προσφέρει διαχρονικά και ο αμερικανικός παράγοντας, καθώς εκτιμάται ότι θα μειώσει την εξάρτηση της Ευρώπης από το Ρωσικό αέριο, αλλά και από τον καταλυτικό ρόλο της Τουρκίας στη διέλευση αερίου προς τη Δύση
Υπενθυμίζεται ότι στην υποδομή των 380 εκ. ευρώ, πέραν του Ομίλου Κοπελούζου, συμμετέχουν σήμερα με ποσοστά 20%, η Gaslog (του εφοπλιστή Πήτερ Λιβανού), η ΔΕΠΑ και η Bulgartransgaz.
Ο Σταθμός ευνοείται ιδιαίτερα από την παρούσα συγκυρία καθώς θα αποτελεί τη μοναδική υποδομή, μαζί με τη Ρεβυθούσα, που δεν θα εξαρτάται από τη διέλευση του καυσίμου μέσω τουρκικών εδαφών. Εκτιμάται έτσι, ότι μπορεί να συμβάλει στην απρόσκοπτη παροχή καυσίμου, ενώ παράλληλα να ενισχύσει τον ανταγωνισμό στην περιφερειακή αγορά, ανοίγοντας το δρόμο για την μείωση του κόστους τροφοδοσίας με φυσικό αέριο των χωρών της περιοχής.
Το ύψος της επένδυσης αγγίζει τα 380 εκατ. ευρώ, ενώ ο σταθμός αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία το αργότερο στις αρχές του 2023. Πολύ σύντομα θα ανακηρυχθούν οι προτιμητέοι ανάδοχοι στους δύο διεθνείς διαγωνισμούς για την κατασκευή της υποδομής.
Την ίδια στιγμή, έχει ήδη διασφαλιστεί η εμπορική βιωσιμότητα του έργου, καθώς τον περασμένο Μάρτιο ολοκληρώθηκε με επιτυχία το market test.
Τέλος, σε ότι αφορά στη χρηματοδότηση, αυτή θα προέλθει από ίδια κεφάλαια των μετόχων της Gastrade, από δανεισμό, και μέσω επιχορήγησης από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Ήδη, η Gastrade έχει συμφωνήσει με χρηματοπιστωτικό ίδρυμα της χώρας για το σύνολο της τραπεζικής χρηματοδότησης του έργου, με ιδιαίτερα ανταγωνιστικούς όρους. Η ευρωπαϊκή χρηματοδότηση θα προέλθει από το ΕΣΠΑ αφού το έργο έχει ενταχθεί στον «Κατάλογο Μεγάλων Έργων» του ΕΠΑΝΕΚ, με τους πόρους να είναι εξασφαλισμένοι από το σχετικό Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων..
Διαβάστε τις Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο, με την αξιοπιστία και την εγκυρότητα του News247.gr