Έως 25.000 θάνατοι θα μπορούσαν να αποτραπούν μέσα στα επόμενα 15 χρόνια
Νέα πρότυπα ασφάλειας για τα οχήματα υιοθετεί η Ε.Ε., τα οποία πρόκειται να τεθούν σε εφαρμογή από το 2021
- 23 Μαΐου 2018 14:10
Πολύ σημαντικά είναι τα μέτρα που αποφάσισε να λάβει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, δεδομένου ότι το 2017 έχασαν τη ζωή τους στους ευρωπαϊκούς δρόμους περίπου 25.300 άτομα, ένας αριθμός που δεν έχει υποχωρήσει για τέσσερα ολόκληρα χρόνια.
Ουσιαστικά πρόκειται για μια μεγάλη δέσμη προτάσεων για την πολιτική μεταφορών, γνωστή ως «τρίτη δέσμη μέτρων για την κινητικότητα», η οποία περιλαμβάνει ορισμένα πολύ σημαντικά μέτρα για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας στην Ευρωπαϊκή Ένωση, συμπεριλαμβανομένων νέων συστημάτων για τα οχήματα.
Τα βασικά στοιχεία των μέτρων περιλαμβάνουν:
1. Ασφαλέστερα αυτοκίνητα, φορτηγά, φορτηγά και λεωφορεία
Η ΕΕ έχει την αποκλειστική αρμοδιότητα να καθορίζει ελάχιστα πρότυπα ασφαλείας για όλα τα νέα οχήματα που πωλούνται στην αγορά της ΕΕ. Αυτά τα πρότυπα ενημερώθηκαν για τελευταία φορά το 2009. Η αναθεώρηση του κανονισμού για τη γενική ασφάλεια περιλαμβάνει ένα σύνολο νέων μέτρων ασφάλειας των οχημάτων, συμπεριλαμβανομένης της υποχρεωτικής εγκατάστασης νέων τεχνολογιών υποστήριξης οδηγού, καθώς και αναθεωρημένων ελάχιστων προτύπων δοκιμών σύγκρουσης και μέτρων προστασίας των πεζών και των ποδηλατών. Τα μέτρα αναμένεται να τεθούν σε ισχύ από το 2021 και μετά.
Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών (ETSC) υποστηρίζει όλα αυτά τα μέτρα, ιδίως εκείνα που έχουν τη μεγαλύτερη δυνατότητα να μειώσουν το θάνατο και τον τραυματισμό, όπως το Intelligent Speed Assistance (ISA) και η Automated Emergency Braking (AEB). Και οι δύο αυτές τεχνολογίες είναι ήδη ευρέως διαθέσιμες στην αγορά, αλλά απαιτείται ρύθμιση για να είναι στάνταρ σε όλα τα νέα οχήματα.
Σύμφωνα με ανάλυση που διενήργησε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή από την TRL, το ερευνητικό εργαστήριο μεταφορών του Ηνωμένου Βασιλείου, τα προτεινόμενα μέτρα ασφάλειας οχημάτων θα μπορούσαν να αποτρέψουν 24.794 θανάτους σε όλες τις κατηγορίες οχημάτων μεταξύ 2022 και 2037.
2. Νέοι στόχοι της ΕΕ για τη μείωση των θανάτων και των σοβαρών τραυματισμών
Παρά την πρόσφατη επιβράδυνση, η ΕΕ μείωσε επιτυχώς τους θανάτους από τροχαία ατυχήματα από πάνω από 50.000 ετησίως το 2001 σε λιγότερο από 26.000 το 2017. Η Επιτροπή πρότεινε ένα σχέδιο δράσης για την οδική ασφάλεια, με στόχο να μειωθούν στο ήμισυ οι θάνατοι από τροχαία ατυχήματα μέχρι το 2030, καθώς και να μειωθούν επίσης κατά το ήμισυ οι σοβαροί τραυματισμοί κατά το ίδιο διάστημα.
3. Βελτιωμένα πρότυπα για την ασφάλεια των οδικών υποδομών
Οι κύριοι αυτοκινητόδρομοι στην Ευρώπη υπόκεινται επί του παρόντος σε απαιτήσεις ασφάλειας βάσει των οδηγιών για την ασφάλεια των οδικών υποδομών και των υποδομών σήραγγας. Έχει ανακοινωθεί πρόταση αναθεώρησης αυτής της νομοθεσίας.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εκτιμά ότι τα προτεινόμενα μέτρα θα μπορούσαν να αποτρέψουν περισσότερους από 3000 θανάτους έως το 2030.
4. Στρατηγική Αυτόνομης Οδήγησης
Τα πρόσφατα θανατηφόρα ατυχήματα που συνέβησαν με πρωτότυπα οχήματα αυτόνομης οδήγησης, έχουν θέσει ένα τεράστιο φάσμα ζητημάτων που πρέπει να επιλυθούν πριν τα οχήματα πάρουν έγκριση για γενική χρήση. Η Επιτροπή δημοσίευσε ένα έγγραφο στρατηγικής που περιγράφει τα σχέδιά της για αυτοματοποιημένα αυτοκίνητα.
Βραχυπρόθεσμα, το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών ζητά περισσότερη διαφάνεια και ισχυρότερη ανάλυση των κινδύνων για την ασφάλεια των τεχνολογιών υποστήριξης των οδηγών, τα οποία ήδη έχουν εγκριθεί από την τρέχουσα διαδικασία έγκρισης τύπου οχημάτων της ΕΕ.