Ρόμπου Λεβίδη για “Μακεδονία ξακουστή”: Είναι επινόηση – Ακούστηκε σε εγκαίνια εβραϊκού σχολείου της Θεσσαλονίκης
Η ιστορία του τραγουδιού "Μακεδονία ξακουστή", σύμφωνα με την κοινωνική ανθρωπολόγο Μαρίκα Ρόμπου Λεβίδη, με βάση την έρευνα που έκανε. Τι αναφέρουν οι τοπικές μαρτυρίες.
- 26 Μαρτίου 2019 20:50
Την ιστορία του τραγουδιού “Μακεδονία ξακουστή” περιέγραψε στο News 24/7 στους 88,6 η κοινωνική ανθρωπολόγος Μαρίκα Ρόμπου Λεβίδη, με βάση την έρευνα που έκανε πριν από μερικά χρόνια.
Όπως είπε, είναι το πρώτο τραγούδι που προβάλλουν στην Μακεδονία ως κατ’ εξοχήν παραδοσιακό. “Κάνοντας έρευνα, συνειδητοποίησα ότι δεν είναι παραδοσιακό το τραγούδι. Δεν ακολουθεί τις συμβάσεις του δημοτικού τραγουδιού, ούτε από πλευράς μουσικής, ούτε στίχου, ούτε χορού”.
Το τραγούδι έχει μπει στο ρεπερτόριο τους ως επινόηση, είπε και συμπλήρωσε ότι η ίδια κατά την έρευνά της βρήκε απόψεις που υποστήριζαν πως η μελωδία είναι συγγενής με εκείνη που ακούστηκε στα εγκαίνια του εβραϊκού σχολείου της Θεσσαλονίκης πριν από έναν αιώνα.
“Οι τοπικές μαρτυρίες λένε ότι δάσκαλοι που υπηρετούσαν έβαλαν τα λόγια γύρω στην περίοδο του πολέμου (1940 ή 1950) και ενώ αυτοί που επιβουλεύονταν τα εδάφη ήταν οι Βούλγαροι”.
Είπε επίσης ότι κάποιοι από τους στίχους αντλούν από ποίημα του Δροσίνη. Στο “Μακεδονικό Ημερολόγιο” υπάρχει ποίημα που ξεκινάει με το “Μακεδονία ξακουστή του Αλεξάνδρου χήρα..” ενώ κι άλλος στίχος έχει χρησιμοποιηθεί αυτούσιος στο τραγουδι.
“Σιγά σιγά εισήχθη στο εκπαιδευτικό σύστημα και στον στρατό βεβαίως. Κατάφεραν αυτό το τραγούδι να περάσει στο εθνικό ρεπερτόριο και να αναχθεί σε κεντρικό κομμάτι των ντόπιων” είπε η κα Ρόμπου – Λεβίδη.
Πρόσθεσε πως “είναι ένα τραγούδι που χαρακτήριζε την εθνικιστική αντίληψη από όταν χτιζόταν το εθνικό κράτος και από τη στιγμή που το πήρε ο στρατός και η παιδεία, άρχισε να χρησιμοποιείται σαν σύμβολο μακεδονικότητας χωρίς να λαμβάνουμε υπόψιν μας την χαρακτηριστική περίπτωση επινόησης της παράδοσης.