Το λιανεμπόριο εγκλωβισμένο ανάμεσα σε click και πανδημία

Το λιανεμπόριο εγκλωβισμένο ανάμεσα σε click και πανδημία
Στιγμιότυπο από την οδό Ερμού. Φωτό αρχείου. Eurokinissi

Click away και click inside και η ανασφάλεια για την πανδημία δεν έφεραν τα επιθυμητά αποτελέσματα στο λιανεμπόριο. Ποια κατααστήματα δούλεψαν περισσότερο την περίοδο του Πάσχα.

Απογοητευτική -ως προς την καταναλωτική διάθεση- χαρακτηρίζουν την επανεκκίνηση λειτουργίας του λιανεμπορίου παράγοντες της αγοράς, εκτιμώντας ότι τόσο τα υβριδικά μοντέλα του click away και του click inside, όσο και η υψηλή ανασφάλεια από την πανδημία κρατούν την αγορά εγκλωβισμένη.

Η εορταστική περίοδος του Πάσχα και οι αναγκαίες εποχικές αγορές έσωσαν ως ένα βαθμό τις πρώτες ημέρες επαναλειτουργίας των καταστημάτων, ωστόσο, προέκυψαν σοβαρές ανισότητες όσον αφορά το που εκδηλώθηκε η όποια κατανάλωση. Έτσι, παραδοσιακές αγορές, όπως το κέντρο της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, τα πολυκαταστήματα αλλά και τα κλειστού τύπου εμπορικά κέντρα υστέρησαν σε σχέση με τις αγορές της περιφέρειας και τα μικρότερα καταστήματα. Επίσης, καλύτερες είναι οι επιδόσεις σε εκπτωτικά χωριά και εμπορικά κέντρα ανοιχτού τύπου, όπως αυτά στα Σπάτα. Υπενθυμίζεται ότι το 2020 η επανεκκίνηση του λιανεμπορίου έγινε στις 4 Μαΐου, αρχικά με τα μικρά καταστήματα για να ακολουθήσει σταδιακά τις εβδομάδες που ακολούθησαν το άνοιγμα αλυσίδων, πολυκαταστημάτων και εμπορικών κέντρων.

Η αιτία για αυτή τη διαφορετική εικόνα που καταγράφεται στο λιανεμπόριο φέτος αποδίδεται στους περιορισμούς υπό τους οποίους αυτό εξακολουθεί να λειτουργεί, τη διστακτικότητα των καταναλωτών να συγχρωτισθούν με αγνώστους σε κλειστούς χώρους ή να μεταβούν για ψώνια στο κέντρο της Αθήνας χρησιμοποιώντας Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, αλλά και στην αβεβαιότητα για την οικονομική τους κατάσταση το επόμενο διάστημα.

Το γεγονός ότι οι αγορές γίνονται μόνο κατόπιν ραντεβού, τα οποία έχουν και περιορισμένη διάρκεια, καθιστούν την αγοραστική εμπειρία σύμφωνα με παράγοντες του εμπορίου,  διεκπεραιωτική διαδικασία παρά ευχαρίστηση. Ήδη, την κατάσταση σχολίασε επισήμως η εισηγμένη αλυσίδα Jumbo, ανακοινώνοντας τα αποτελέσματα για το τετράμηνο του 2021, όπου παρουσίασε την πρώτη αύξηση πωλήσεων από το ξέσπασμα της πανδημίας. Η εταιρεία αντιπαρέβαλε τους σημαντικούς ρυθμούς ανάπτυξης των καταστημάτων στο εξωτερικό (+74% στη Ρουμανία, +64% στην Βουλγαρία και +33% στην Κύπρο) με το πενιχρό +5% στην Ελλάδα.

Σημειώνεται πάντως ότι  τα μοντέλα click in shop και click away, εκτός απροόπτου, θα καταργηθούν από τις 15 Μαΐου, οπότε ανοίγει ο τουρισμός.

Το λιανεμπόριο ωστόσο υπολογίζει και το «φόβο των καταναλωτών» όσον αφορά τον συγχρωτισμό σε φυσικά καταστήματα. Σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποίησε η μηχανή αναζήτησης καταστημάτων μόδας GLAMI, την  αισθητή υποχώρηση των κρουσμάτων περιμένει το 51% των καταναλωτών στην Ελλάδα για να επιστρέψει στα δια ζώσης ψώνια.

Το 13% των ερωτηθέντων απάντησε πως θα «επιστρέψει» μόνο μετά τον εμβολιασμό του, ενώ ένα 8% δήλωσε πως δεν θα νιώσει ξανά ασφάλεια να ψωνίσει σε φυσικό κατάστημα. Τέλος, μόνο  το 21% των ερωτηθέντων απάντησαν πως η πανδημία δεν τους αποτρέπει από την επίσκεψη σε φυσικά καταστήματα.

Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα