Τρόφιμα και παιχνίδια οι νικητές της εορταστικής αγοράς
Σούπερ μάρκετ και ηλεκτρονικά καταστήματα καρπώθηκαν το μεγαλύτερο μερίδιο της εορταστικής κατανάλωσης, αφήνοντας μικρά κέρδη για τα παιχνιδάδικα και τα βιβλιοπωλεία.
- 05 Ιανουαρίου 2021 06:34
Σύμφωνα με τις πρώτες ενδείξεις, ο Δεκέμβριος ήταν ένα ακόμη θετικός μήνας για το οργανωμένο λιανεμπόριο ήδη από τις πρώτες του εβδομάδες. Σύμφωνα με εκτιμήσεις παραγόντων της αγοράς το πρώτο 15νθήμερο, οι πωλήσεις έτρεχαν με ρυθμό αύξησης της τάξης του 17%. Με βάση τις παραπάνω εκτιμήσεις, στο σύνολο της χρονιάς προβλέπεται ο τζίρος των σούπερ μάρκετ να ενισχυθεί κατά 9%-10% σε σχέση με το 2019, έτος κατά το οποίο ο συνολικός τζίρος των σούπερ μάρκετ ήταν 11,5 δισ. ευρώ. Από τις 13 Νοεμβρίου και την επιβολή του δεύτερου γενικού απαγορευτικού, μεγαλύτερη αύξηση των πωλήσεων κατεγράφη στις κατηγορίες τρόφιμα – ποτά εν αντιθέσει με ότι συνέβη τους προηγούμενους μήνες, όπου μεγαλύτερη ανάπτυξη εμφάνιζε κατηγορία προϊόντων για το νοικοκυριό.
Πέραν των τροφίμων, ωστόσο, την τιμητική τους είχαν και τα ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά είδη, προϊόντα που είτε για τις ανάγκες της τηλεργασίας, είτε για τις ανάγκες αναψυχής μέσα στο σπίτι είχαν υψηλή ζήτηση καθ’όλη τη διάρκεια της χρονιάς, τάση που συνεχίστηκε σύμφωνα με παράγοντες της λιανικής και τον Δεκέμβριο. Στην εξέλιξη αυτή, βοήθησε και η «αξιοπιστία» παράδοσης των μεγάλων δικτύων, καθώς διαθέτουν υποδομές τόσο για την παραγγελιοληψία (είτε ηλεκτρονικά, είτε τηλεφωνικά), οπότε λειτούργησαν σχετικά απρόσκοπτα τόσο με τη μέθοδο της παράδοσης κατ’οίκον (και με τους δικούς τους στόλους), όσο και με τη μέθοδο του click away.
Οι επιχειρήσεις λιανικής ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών πήραν μάλιστα μερίδιο από την πίτα πώλησης και παιχνιδιών, και μάλιστα των παραδοσιακών, πέρα από τα digital. Σύμφωνα με την αλυσίδα Πλαίσιο, ήδη το Νοέμβριο οι πωλήσεις παιχνιδιών αυξήθηκαν κατά 75%. Η «απουσία» δε της Jumbo από τη φετινή χριστουγεννιάτικη αγορά (καθώς το φυσικό της δίκτυο δεν άνοιξε ούτε για click away, ενώ το e-shop της δοκιμάστηκε πολλές φορές, χωρίς να μπορεί να ανταποκριθεί), διοχέτευσε τη ζήτηση τόσο στις μεγάλες αλυσίδες, που ούτως ή άλλως σχετίζονται με το παιχνίδι (π.χ. Public), αλλά και στις μεμονωμένες μικρές επιχειρήσεις. Σύμφωνα με εκτιμήσεις του ΣΕΒΠΠΑ (Συνδέσμου Ελλήνων Βιοτεχνών Παιδικών Παιχνιδιών και Αμαξών), η αγορά παιχνιδιού κινήθηκε με διαφορετικές ταχύτητες. Αν και είναι νωρίς για να γίνει αποτίμηση, φαίνεται ότι οι μικρές επιχειρήσεις έσωσαν μεγάλο μέρος του εορταστικού τζίρου, καταφέρνοντας να περιορίσουν τις απώλειες της χρονιάς στο 40%.
Παρά το γεγονός του ότι οι «καραντίνες» ευνόησαν την αγορά βιβλίου, εν τούτοις η ζήτηση δεν ήταν ικανή να αντιστρέψει την πτωτική πορεία. Μια ανάσα πήραν τα βιβλιοπωλεία λίγο πριν τα Χριστούγεννα, ωστόσο, ο τζίρος δεν έχει ακόμη αποτυπωθεί πλήρως. Σύμφωνα με εκτιμήσεις εκδοτών και παραγόντων της αγοράς βιβλίου, το δεύτερο γενικό απαγορευτικό –παρά το χριστουγεννιάτικο άνοιγμα- είχε επιφέρει πτώση πωλήσεων έως και 30%.
Εξαιρουμένης της αγοράς καλλυντικών – που κινήθηκε τόσο μέσω των φαρμακείων, όσο και μέσω των eshops, οι απώλειες σε όλες τις άλλες κατηγορίες προσωπικής εμφάνισης, πήραν την κάτω βόλτα. Ένδυση, υπόδηση και κοσμήματα είναι οι μεγάλοι χαμένοι της πανδημίας, τόσο στην ελληνική αγορά όσο και διεθνώς. Ειδικά, η αγορά κοσμημάτων και ρολογιών, αναδεικνύεται στον πιο αδύναμο κρίκο του λιανεμπορίου, με πολλές μικρές επιχειρήσεις να γράφουν απώλειες που ξεπερνούν ακόμη και το 70 – 80%, καθώς η κρίση και οι περιορισμοί οδήγησαν σε αναβολή μυστηρίων όπως βαφτίσεις και γάμοι και απέτρεψαν τους καταναλωτές από μη αναγκαίες δαπάνες. Επιπλέον μια μικρή μόνο μερίδα της αγοράς διαθέτει ψηφιακή βιτρίνα, περίπου τρεις στις δέκα επιχειρήσεις, με αποτέλεσμα να μην είναι σε θέση να πραγματοποιήσουν πωλήσεις για ένα μεγάλο διάστημα. Οι λίγες εταιρείες που διαθέτουν υποδομές για ηλεκτρονικές πωλήσεις δούλεψαν και την περίοδο των γιορτών αξιοποιώντας το click away με αποτέλεσμα να γράφουν απώλειες μέχρι 30%.
Λιγότερο κινήθηκαν στις γιορτές είδη ένδυσης και υπόδησης ενώ αντίθετα τα αθλητικά είδη φαίνεται να διατήρησαν τη δυναμική τους στο πλαίσιο των νέων τάσεων που ενισχύθηκαν με την πανδημία και θέλουν τους καταναλωτές να αθλούνται περισσότερο. Ειδικότερα τα καταστήματα ένδυσης προσβλέπουν στην επικείμενη εκπτωτική περίοδο για να ανεβάσουν τους τζίρους τους και ήδη προσφεύγουν σε καμπάνιες με δέλεαρ προσφορές για να δεσμεύσουν την πελατεία τους.
Διαβάστε τις Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο, με την αξιοπιστία και την εγκυρότητα του News247.gr.