Ταινιοθήκη της Ελλάδος: Υπόσχεση για ένα όμορφο καλοκαίρι με ωραίες δράσεις
Στις 26 Μαΐου ξεκινά το 12o Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας, στις 9 Ιουνίου η έκθεση-προάγγελος της λειτουργίας του νέου μουσείου κινηματογράφου, με τίτλο «Μαγικές εικόνες», ενώ στις 23 Ιουνίου ξεκινά στην Λαϊδα το αφιέρωμα στον κινηματογραφικό Ιάκωβο Καμπανέλλη.
- 13 Μαΐου 2022 13:46
Πλούσιες και ενδιαφέρουσες οι προσεχείς καλοκαιρινές δράσεις της Ταινιοθήκης της Ελλάδς. Στις 26 Μαΐου ξεκινά το 12o Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας, στις 9 Ιουνίου η έκθεση-προάγγελος της λειτουργίας του νέου μουσείου κινηματογράφου, με τίτλο «Μαγικές εικόνες», ενώ στις 23 Ιουνίου ξεκινά στην Λαϊδα το αφιέρωμα στον κινηματογραφικό Ιάκωβο Καμπανέλλη.
Η Πρόεδρος του Δ.Σ. της Ταινιοθήκης της Ελλάδος Μαρία Κομνηνού, η γενική συντονίστρια του ΦΠΚΑ Ηλέκτρα Βενάκη και η εικαστικός, καθηγήτρια γλυπτικής της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών και μέλος του ΔΣ του Ιδρύματος Αφροδίτη Λίτη έκαναν την Πέμπτη 12 Μαίου τις σχετικές ανακοινώσεις σε δημοσιογράφους.
Πιο συγκεκριμένα:
Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας
Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας, ο αγαπημένος θεσμός της Ταινιοθήκης της Ελλάδος, επιστρέφει τηρώντας το ισχύον υγειονομικό πρωτόκολλο, σε υβριδική μορφή.
Στο πλαίσιο του φετινού, εξαιρετικά πλούσιου προγράμματος, το οποίο θα έχετε την ευκαιρία να παρακολουθήσετε από τις 26 Μαΐου έως και τις 15 Ιουνίου και στις τρεις αίθουσες της Ταινιοθήκης (Θερινός κινηματογράφος Λαΐς , Αίθουσα Α’, Αίθουσα Β’), θα προβληθούν 110 ταινίες. Παράλληλα, επιλεγμένα προγράμματα του θα παρουσιαστούν (και) online στη διεύθυνση online.tainiothiki.gr.
Το πρόγραμμα περιλαμβάνει συζητήσεις, μάστερκλας και q&a’s μετά από επιλεγμένες προβολές με τους προσκεκλημένους σκηνοθέτες που θα προλογίσουν τις ταινίες τους.
Η έναρξη του Φεστιβάλ θα πραγματοποιηθεί την Πέμπτη 26 Μαΐου στην Ταινιοθήκη, με την ταινία Οι Ροδακινιές του Αλκαράς της Κάρλα Σιμόν που απέσπασε την Χρυσή Άρκτο στο φετινό Φεστιβάλ Βερολίνου (διανομή: Cinobo). Η αυλαία θα πέσει την Τετάρτη 15 Ιουνίου στην Ταινιοθήκη με το αποκατεστημένο αριστούργημα Το Φάντασμα του Παραδείσου του Μπράϊαν Ντε Πάλμα (ενότητα «Αποκατεστημένες και υπέροχες»). Πρόκειται για τη νέα εκδοχή του σκηνοθέτη, που περιλαμβάνει όσα είχαν κοπεί πριν την πρώτη διανομή της το 1974.
Το διεθνές διαγωνιστικό περιλαμβάνει 9 πολυβραβευμένες ταινίες μυθοπλασίας, ντοκιμαντέρ αλλά και υβριδικές, σκηνοθετών απ’ όλον τον κόσμο (Γαλλία, Φιλιππίνες, Παραγουάη, Βραζιλία-Πορτογαλία, ΗΠΑ, Βολιβία-Γαλλία-Κατάρ, ΗΠΑ-Σιγκαπούρη, Ινδία και Αυστρία) οι οποίοι πειραματίζονται με νέες μορφές αφήγησης.
To 12ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας έχει εξασφαλίσει μια σειρά από εξαιρετικά ενδιαφέροντα αφιερώματα, όπως ένα μεγάλο αφιέρωμα σε σημαντικές διευθύντριες φωτογραφίας του ελληνικού και του διεθνούς κινηματογράφου.
Η Ταινιοθήκη της Ελλάδος παρουσιάζει ένα μεγάλο αφιέρωμα σε σημαντικές διευθύντριες φωτογραφίας του ελληνικού και του διεθνούς κινηματογράφου (Μπαμπέτ Μανγκόλτ, Ανιές Γκοντάρ, Ντάρια Ντ’ Αντόνιο, Ολυμπία Μυτιληναίου, Χριστίνα Μουμούρη και Κατερίνα Μαραγκουδάκη).
Οι πιστοί του πρωτοποριακού κινηματογράφου θα έχουν ακόμα την ευκαιρία να μπουν στο σύμπαν του 5 φορές υποψήφιου για Όσκαρ Σκηνοθεσίας Τζορτζ Στίβενς (1904-1975) (το οποίο κέρδισε για τις ταινίες Μια θέση στον ήλιο (A Place In The Sun) το 1951 και Ο Γίγας (Giant) το 1956), του Γιόνας Μέκας (1922-2019) από τη Λιθουανία, που θεωρείται ο νονός του αμερικανικού αβάν-γκαρντ κινηματογράφου, της Mπαμπέτ Μανγκόλτ της γαλλίδας φωτογράφου, καλλιτέχνιδας και σκηνοθέτισας, που ζει και εργάζεται στις ΗΠΑ από το 1970 και του Ινδού Σατγιαζίτ Ρέι που κινείται ανάμεσα στην παράδοση και στον εκσυγχρονισμό της Ινδίας, ενώ θίγει ζητήματα όπως η θέση της γυναίκας, η αποικιοκρατία και οι άκαμπτες δομές της ινδικής κοινωνίας.
10 χρόνια από τον θάνατο του Θόδωρου Αγγελόπουλου
Η Ταινιοθήκη της Ελλάδος τιμά τον σπουδαίο Έλληνα δημιουργό Θόδωρο Αγγελόπουλο (1935-2012), με την ευκαιρία της συμπλήρωσης 10 χρόνων από τον αιφνίδιο θάνατο του στα γυρίσματα της ταινίας του Η άλλη θάλασσα.
Ο Ροβήρος Μανθούλης και οι εποχές του
Aπό τους πρωτοπόρους της ανανέωσης του σύγχρονου ελληνικού κινηματογράφου κι από τους πρωτεργάτες του ντοκιμαντέρ στην Ελλάδα, ο σκηνοθέτης, συγγραφέας και ποιητής Ροβήρος Μανθούλης, έφυγε πριν λίγες μέρες από κοντά μας.
Ο εθνογραφικός κινηματογράφος των Ρέις και Κορντέιρο
Ο Αντόνιο Ρέις και η Μαργκαρίντα Κορντέιρο, ζευγάρι στον κινηματογράφο και τη ζωή, είναι δύο πρωτοπόρες φιγούρες του ριζοσπαστικού κινηματογράφου στην Πορτογαλία που εμφανίστηκαν στον απόηχο της εξέγερσης του 1974 ενάντια στο καθεστώς του Σαλαζάρ και επηρέασαν σκηνοθέτες της νέας γενιάς κινηματογραφιστών που εμφανίστηκαν τη δεκαετία του 1980 και δεκαετία του 1990, όπως ο Πέδρο Κόστα. Το 12ο ΦΠΚΑ μας συστήνει το έργο τους.
Ένα αφιέρωμα στις «άλλες» ταινίες καταστροφής
Μια φυσική καταστροφή που καταβυθίζει ένα μεξικάνικο χωριό, η αιματηρή αποτυχία της δημοκρατικής επανάστασης της Συρίας, το επικείμενο ναυάγιο ενός κρουαζιερόπλοιου. Αλλά και πολεμικές καταστροφές όπως στο ντοκιμαντέρ Τ.Ν. σε πόλεμο (2020) του Φλοράν Μαρσί (προσκεκλημένου του 10ου ΦΠΚΑ), γυρισμένο στα χαλάσματα της Ράκα (Συρία) και της Μοσούλης (Ιράκ), καθώς οι σποραδικοί πυροβολισμοί συνεχίζονταν και τα πτώματα παρέμεναν άταφα.
Είναι η ανθρωπότητα ικανή μόνο για καταστροφή; Τι συμβαίνει μετά τις καταστροφές, και μπορεί άραγε να υπάρξει ένα μετά;
Μετά την Επανάσταση
Με αφετηρία τα 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση του 1821 και τα προβλήματα της συγκρότησης των εθνών-κρατών που σημάδεψαν την ιστορία των τριών τελευταίων αιώνων, οι ταινίες του αφιερώματος, ψηφιακά αποκατεστημένες στην πλειονότητά τους, φωτίζουν τις διαφορετικές πορείες ίδρυσης κρατών στην Ελλάδα, τα Βαλκάνια, την Ιταλία, τη Λατινική Αμερική και την Αφρική. Θα δούμε από το Μπάυρον, μπαλάντα για έναν δαίμονα του Νίκου Κούνδουρου μέχρι τον Καιρό των Ελλήνων του Λάκη Παπαστάθη και τον Μεγαλέξαντρο του Θόδωρου Αγγελόπουλου, αλλά και ταινίες των Λουκίνο Βισκόντι, Ελία Καζάν, Κοτσί, Αλέα (για την Κουβανική Επανάσταση) και άλλων -ανάμεσά τους η Σάρα Μαλντορόρ, η πρώτη μαύρη γυναίκα που έκανε αντι-αποικιοκρατικό κινηματογράφο στην Αφρική.
Φόρος τιμής στην Ουκρανία
Ως φόρο τιμής στην Ουκρανία, το φεστιβάλ παρουσιάζει σε πρώτη πανελλαδική προβολή το ντοκιμαντέρ Babi Yar. Context (Mπάμπι Γιαρ, 2021) του πολυβραβευμένου Ουκρανού σκηνοθέτη Σεργκέι Λοζνίτσα (Πρόσωπο της Ομίχλης, Η δύναμη της αλήθειας, Μια Γλυκιά Γυναίκα, κλπ.), που τιμήθηκε στις Κάννες με το βραβείο Golden Eye. Με αριστοτεχνική χρήση αρχειακού υλικού, η ταινία αφηγείται τη σφαγή χιλιάδων Εβραίων στο Μπάμπι Γιαρ στην Ουκρανία κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου.
mAPs – migrating Artists Project
Για πρώτη φορά το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας φιλοξενεί ταινίες χορού, δημιουργημένες στα όρια μεταξύ screendance και μυθοπλασίας.
Οι ταινίες προκύπτουν από τη σύμπραξη πέντε Ευρωπαϊκών χωρών με τίτλο “mAPs – migrating Artists Project” με την υποστήριξη του προγράμματος “Δημιουργική Ευρώπη” και έχουν ως θεματικό άξονα τους ευρύτερους όρους “δύναμη / εξουσία”.
Εισιτήρια (ΑΙΘΟΥΣΕΣ): 5 ευρώ (γενική είσοδος). Πακέτα: 5 προβολές/20 ευρώ, 10 προβολές/30 ευρώ. Προσφορά: Φοιτητικό – Παιδικό – ΑμεΑ -Ανέργοι – Ατέλειες – Άνω των 65 ετών: 10 προβολές/25 ευρώ./ Εισιτήρια (ONLINE): 3 ευρώ. Πακέτα: 5 ταινίες/5 ευρώ, 10 ταινίες/8 ευρώ.
* Μαγικές εικόνες- Προάγγελος της λειτουργίας του νέου Μουσείου Κινηματογράφου της Ταινιοθήκης της Ελλάδος
Μία εμβληματική έκθεση με τίτλο «Μαγικές εικόνες» προαναγγέλλει τη λειτουργία του νέου Μουσείου Κινηματογράφου της Ταινιοθήκης της Ελλάδος. Ένα μοναδικό μουσείο που μέσα από σπάνια εκθέματα θα αφηγείται την εξέλιξη της τέχνης του κινηματογράφου στην Ελλάδα και το εξωτερικό, σε επιμέλεια της σημαντικής εικαστικού, Καθηγήτριας Γλυπτικής της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών (ΑΣΚΤ) και μέλους του ΔΣ του Ιδρύματος Αφροδίτης Λίτη.
Οι «Μαγικές εικόνες» είναι μια περιοδική έκθεση αντικειμένων από τη συλλογή του Μουσείου Κινηματογράφου της Ταινιοθήκης της Ελλάδος. Τα εγκαίνια (9 Ιουνίου) θα συμπέσουν με την διεξαγωγή του 12ου Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας.
Αφιέρωμα στον Ιάκωνο Καμπανέλλη
Πόσοι γνωρίζουν το κινηματογραφικό έργο του Ιάκωβου Καμπανέλλη; Πόσοι θυμούνται πως έγραψε το σενάριο της θρυλικής Στέλλας του Κακογιάννη, πως υπογράφει το σενάριο του Δράκου του Κούνδουρου και σκηνοθέτησε ο ίδιος δύο ταινίες: Ξεχωρίζει το Κανόνι και το αηδόνι, μία ταινία που με μια πικρή ειρωνεία και μια καινούργια ματιά αναφέρεται στη γερμανική κατοχή.
Στην ταράτσα της Ταινιοθήκης, θα προβληθεί η ταινία ΤΟ ΚΑΝΟΝΙ ΚΑΙ Τ’ ΑΗΔΟΝΙ (1968) που σκηνοθέτησε ο Ιάκωβος Καμπανέλλης, καθώς και οι εξής ταινίες στις οποίες υπογράφει το σενάριο (ή την επιμέλεια σεναρίου):
ΣΤΕΛΛΑ (1955) του Μιχάλη Κακογιάννη (βασισμένο στο θεατρικό του έργο «Η Στέλλα με τα κόκκινα γάντια»), Η ΑΡΠΑΓΗ ΤΗΣ ΠΕΡΣΕΦΟΝΗΣ (1956) του Γρηγόρη Γρηγορίου, ΤΟ ΠΟΤΑΜΙ (1959) του Νίκου Κούνδουρου (το σενάριο συνυπογράφουν οι: Ν.Κούνδουρος, Α.Σαμαράκης και Ι.Καμπανέλλης), Η 7η ΗΜΕΡΑ ΤΗΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ (1956) του Βασίλη Γεωργιάδη (βασισμένο στο θεατρικό του έργο), ΜΕ ΤΗ ΛΑΜΨΗ ΣΤΑ ΜΑΤΙΑ (1966) του Πάνου Γλυκοφρύδη (επιμέλεια σεναρίου), ΤΟ ΑΜΑΞΑΚΙ (1957) του Ντίνου Δημόπουλου (σενάριο: Ι.Καμπανέλλης, Ν.Κιούσης), Η ΛΙΜΝΗ ΤΩΝ ΠΟΘΩΝ (1958) του Γιώργου Ζερβού (διασκευή σεναρίου) και ΟΙ ΆΣΣΟΙ ΤΟΥ ΓΗΠΕΔΟΥ/ ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΟΙ ΉΡΩΕΣ (1956) του Βασίλη Γεωργιάδη.
Τις ταινίες θα προλογίσουν εκλεκτοί προσκεκλημένοι.
Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις