Σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού τομέα η βάση του Σουηδικού μοντέλου
Το μεγάλο στοίχημα της Κυβέρνησης για τη ριζική αναμόρφωση των νοσοκομείων του ΕΣΥ. Τι προβλέπει το σχέδιο
- 19 Δεκεμβρίου 2019 08:52
Την υιοθέτηση προτύπων όσον αφορά στη λειτουργία των νοσοκομείων από το σύστημα υγείας της Σουηδίας, επανέλαβε για μια ακόμη φορά ο πρωθυπουργός, θέλοντας να τονίσει ότι η προεκλογική αυτή δέσμευση θα υλοποιηθεί. Βάση του προτύπου αυτού, γνωστού και ως Σουηδικού μοντέλου, αποτελεί η εξασφάλιση υπηρεσιών υγείας από το κράτος δωρεάν για τους πολίτες, αγοράζοντας τες από τον ιδιωτικό τομέα, όταν το δημόσιο δεν μπορεί να ανταποκριθεί. Βέβαια το στοίχημα είναι ιδιαίτερα μεγάλο καθώς το σουηδικό μοντέλο δεν αναπτύχθηκε από τη μια στιγμή στην άλλη, ενώ η Σουηδία διαθέτει έναν από τους υψηλότερους προϋπολογισμούς για τη Δημόσια Υγεία μεταξύ των χωρών της ΕΕ.
Σύμφωνα λοιπόν με τις εξαγγελίες του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη κατά τη χθεσινή ομιλία του στη Βουλή, τρία νοσοκομεία θα ξεκινήσουν πιλοτικά την εφαρμογή του σουηδικού μοντέλου. Αριθμός αρκετά μικρός αν σκεφτεί κανείς πως ο αριθμός των δημόσιων νοσηλευτικών ιδρυμάτων φτάνει τα 130. Μάλιστα ο πήχης έχει τοποθετηθεί ιδιαίτερα υψηλά, αν ληφθεί ως πρότυπο ο τρόπος λειτουργίας ενός μοναδικού νοσοκομείου της Σουηδίας, του πανεπιστημιακού Καρολίνσκα.
Γενικότερα η στόχευση της Κυβέρνησης είναι να φέρει πιο αποτελεσματικές υπηρεσίες Δημόσιας Υγείας για τους Έλληνες με την αγορά υπηρεσιών από τον ιδιωτικό τομέα, ιδιαίτερα στον τομέα των διαγνωστικών εξετάσεων, καθώς είναι γνωστό ότι τα μηχανήματα είτε είναι λίγα είτε υπολειτουργούν καθώς πολλές φορές δεν υπάρχει προσωπικό.
Το Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο Καρολίνσκα στη Σουηδία αποτελεί πρότυπο, καθώς αποφάσισε το 2014 να αγοράσει, αντί μηχανημάτων, υπηρεσίες ακτινοδιαγνωστικών εξετάσεων για 14 χρόνια. Η σύμβαση προβλέπει όχι μόνο την εγκατάσταση εξοπλισμού στο νοσηλευτικό ίδρυμα, αλλά και τη διαρκή συντήρηση και αναβάθμισή του. Σε κάθε περίπτωση ο Έλληνας πολίτης δεν πρόκειται να επιβαρυνθεί, κάτι το οποίο έχει τονίσει και η ηγεσία του Υπουργείου Υγείας αναφέροντας πως ο δημόσιος χαρακτήρας του ΕΣΥ θα διατηρηθεί, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι οι υπηρεσίες θα προσφέρονται δωρεάν μόνο από δημόσιες δομές.
Κανείς δε διαφωνεί με το όραμα της κυβέρνησης, όμως οι επιφυλάξεις που δημιουργούνται είναι σχετικά με τα άμεσα αποτελέσματα. Η Ελλάδα σε καμία περίπτωση, με βάση τα δεδομένα που υπάρχουν δεν μπορεί να συγκριθεί με τη Σουηδία. Τα ελάχιστα κοινά που έχουμε με τη σκανδιναβική χώρα, είναι ο πληθυσμός και ο μεγάλος αριθμός των γιατρών. Από κει και πέρα, με βάση την έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για κάθε χώρα της ΕΕ ξεχωριστά, οι διαφορές είναι τεράστιες.
Το μέσο εισόδημα των Ελλήνων είναι τις τάξης των 20,2 χιλ. ευρώ όταν στη Σουηδία είναι 36,3 χιλ. ευρώ, η ανεργία σε μας είναι κοντά στο 20% έναντι 6,7% και το κυριότερο η Ελλάδα ξοδεύει το πολύ τα 5% του κρατικού προϋπολογισμού της για την υγεία, όταν η Σουηδία ξοδεύει το 11%. Παράλληλα οι προκλήσεις για την υγεία του πληθυσμού στην Ελλάδα είναι σημαντικά μεγαλύτερες. Στην Ελλάδα οι κίνδυνοι από το κάπνισμα και την παχυσαρκία είναι ιδιαίτερα υψηλά όταν στη Σουηδία είναι αρκετά περιορισμένοι. ΟΙ Σουηδοί καπνιστές είναι μόλις το 10% του πληθυσμού όταν στην Ελλάδα είναι υπερδιπλάσιο (27% αν υπολογιστεί και το άτμισμα ή τα θερμαινόμενα καπνικά προϊόντα), ενώ οι παχύσαρκοι εκεί είναι το 13% και στην Ελλάδα το 17%. Βέβαια τα πάμε καλύτερα στο αλκοόλ καθώς εκεί θεωρείται ότι ένας στου 5 πίνει αρκετά σε σταθερή βάση.
Το ακόμη όμως πιο δυσάρεστο για μας έχει να κάνει με το δημογραφικό. Στην Ελλάδα το ποσοστό του πληθυσμού που σήμερα ξεπερνά τα 65 χρόνια φτάνει στο 22% με τις εκτιμήσεις για το 2050 να το ανεβάζουν σε επίπεδο υψηλότερο του 33%. Στη Σουηδία σήμερα οι άνω των 65 ετών αποτελούν το 20% του πληθυσμού με τις εκτιμήσεις να ανεβάζουν το ποσοστό αυτό στο 25% το 2050. Η γήρανση του πληθυσμού συνεπάγεται και μεγαλύτερες απαιτήσεις σε υπηρεσίες υγείας.