Ακόμη πιο κοντά στην μη περικοπή των συντάξεων

Ακόμη πιο κοντά στην μη περικοπή των συντάξεων
Ο υπουργός Οικονομικών Ευ. Τσακαλώτος Eurokinissi

Με προσεκτικά αλλά σταθερά βήματα το οικονομικό επιτελείο προσεγγίσει το βασικό στόχο του προϋπολογισμού του 2019 για αναστροφή του μέτρου της περικοπής των συντάξεων.

Λίγο μετά τη χθεσινή κατάθεση του προσχεδίου του προϋπολογισμού στο Λουξεμβούργο, ο πρόεδρος του Eurogroup κ. Μάριο Σεντένο ξεκαθάριζε ότι το μέτρο της περικοπής των συντάξεων είναι δημοσιονομικό.

Με τον τρόπο αυτό μετέφερε τη συζήτηση για την αναστροφή του μέτρου σε επίπεδο λογιστικό, κλείνοντας -τουλάχιστον για τους Ευρωπαίους δανειστές- τη συζήτηση περί αμφισβήτησης της βιωσιμότητας του ασφαλιστικού που εξαρτάται από την περικοπή των παλαιών συντάξεων.

Ακόμη και το ΔΝΤ που έχει περάσει στο πίσω κάθισμα σε ότι αφορά τις αξιολογήσεις μετά το μνημόνιο για την Ελλάδα επιμένει στο μέτρο θεωρώντας ότι είναι απαραίτητο για την βελτίωση και για όχι την εξασφάλιση της βιωσιμότητας του ασφαλιστικού.

Το κείμενο όμως του προσχεδίου του προϋπολογισμού αποκαλύπτει γιατί ακόμη οι Ευρωπαίοι δεν έχουν πει το ναι με τις συντάξεις. Το βασικό σενάριο με περικοπή των συντάξεων και εφαρμογή των αντίμετρων που έχουν ψηφιστεί θα έφερνε για το τέλος του 2019 πρωτογενές πλεόνασμα 4,14% του ΑΕΠ, δηλαδή 0,64% μεγαλύτερο από το δημοσιονομικό στόχο του 3,5% του ΑΕΠ που έχει δεσμευτεί να πετύχει η Ελλάδα. Το υπερπλεόνασμα του 0,64% του ΑΕΠ αντιστοιχεί σε 1,22 δις ευρώ.

Αντιστοίχως το εναλλακτικό σενάριο χωρίς την περικοπή συντάξεων που βγάζει από τον «λογαριασμό» εξοικονόμηση δαπανών 2,06 δις ευρώ που αναμένονταν από τις συντάξεις αλλά και δαπάνες 1,73 δις από κοινωνικά αντίμετρα που ήταν αποφασιστεί αφήνοντας ένα «έλλειμμα» 335 εκ ευρώ Αν σε αυτό προστεθούν και τα 773 εκ ευρώ για την εφαρμογή ελαφρύνσεων που ανακοινώθηκαν για πρώτη φορά από την Θεσσαλονίκη η συνολική υστέρηση στο πρωτογενές πλεόνασμα που είχε υπολογιστεί με το βασικό σενάριο φτάνει τα 1,1 δις . Το εναλλακτικό σενάριο καταλήγει σε μια πρόβλεψη για πρωτογενές πλεόνασμα 3,56% του ΑΕΠ το 2019 δηλαδή μόλις 0,06% του ΑΕΠ ή 122 εκ ευρώ πάνω από το στόχο για πλεόνασμα 3,,5% του ΑΕΠ.

Η οριακή αυτή επίτευξη του στόχου είναι που ανησυχεί ακόμη τους Ευρωπαίους τεχνοκράτες αφού είναι εύκολο να ανατραπεί και η Ελλάδα να πετύχει πρωτογενές πλεόνασμα κάτω από 3,5% του ΑΕΠ το 2019 ειδικά σε μια εκλογική χρονιά όπως είναι το 2019 . Λίγο αν χαλαρώσει η είσπραξη των εσόδων ή οι δαπάνες η Ελλάδα θα βρεθεί εκτός στόχου ένα χρόνο μετά την έξοδο από τα μνημόνια.

Λύση η ανακατανομή των ελαφρύνσεων

Η λύση που αναζητείται κυρίως μεταξύ της Commission και της Ελλάδας βρίσκεται στο να αυξήσουν κάπως την υπέρβαση του δημοσιονομικού στόχου ώστε να μην είναι «ευάλωτος» σε συγκυριακές επιδράσεις.

 Τη λύση θα δώσει το «ανακάτεμα» των ελαφρύνσεων ύψους 773 εκατ. ευρώ κάποιες από τις οποίες μπορούν να μεταφερθούν το 2020 ή να εφαρμοστούν σταδιακά σε περισσότερο από ένα χρόνο ώστε να υπάρξει «περιθώριο ασφαλείας».

 Ένα δεύτερο θέμα που καθυστερεί ακόμη τις αποφάσεις είναι η πορεία του προϋπολογισμού τον Οκτώβριο Η πορεία εσόδων και δαπανών για το τελευταίο δίμηνο του χρόνου είναι αρκετά «προβλέψιμη» αλλά ο Οκτώβριος είναι ο μήνας που κρίνει τα τελικά μεγέθη του προϋπολογισμού.

 Μόλις υπάρξουν τα στοιχεία αυτά το κενό θα κλείσει θα μπορεί α υπολογιστεί το υπερπλεόνασμα του 2018 πάνω στο οποίο θα οριστικοποιθεί και η αντίστοιχη πρόβλεψη του 2019. Εκεί βασίζεται και η θέση ότι ο προϋπολογισμός που θα συζητηθεί στις Βρυξέλλες θα έχει μόνο το σενάριο με την μη περικοπή των συντάξεων.

 Τότε, με τις εκλογές στην Βαυαρία να έχουν ολοκληρωθεί θα υπάρξει μια αρχική γνώμη για τον ελληνικό προϋπολογισμό. Η γνώμη αυτή θα επισημοποιηθεί με την έκθεση της Commission στα μέσα Νοεμβρίου και θα επικυρωθεί με την απόφαση του Eurogroup στις 3 Δεκεμβρίου.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα