Πτυχές και σκιές σε λινό καμβά

Πτυχές και σκιές σε λινό καμβά
Νίκος Σαπέρας "Καταστάσεις", 1976/ 2017 (λεπτομέρεια) ΡΗ

Ατομική έκθεση του ζωγράφου Νίκου Σαπέρα στην γκαλερί Art Zone 42 με τίτλο «Καταστάσεις – Έρως».

Ο Μέισον Κούλεϊ (1927-2002), γνωστός Αμερικανός ευφυολόγος και μάστερ των αφορισμών τύπου Μπίρς, έλεγε πως η μαγεία είναι στις καμπύλες, όχι στις γωνίες. Το σκεφτόμουνα καθώς κοίταζα τα πρώτα έργα του Νίκου Σαπέρα, μπαίνοντας αριστερά στην γκαλερί Art Zone 42. Ήταν η επομένη των εγκαινίων της 13ης ατομικής έκθεσης του καλλιτέχνη, και ο ίδιος ο Σαπέρας παρίστατο. Με την μάσκα του, όπως όλοι μας.

Το βλέμμα και η ασύνταχτη σκέψη μου αφέθηκαν πρόθυμα στους κρουστούς, λικνιστικούς κυματισμούς του έργου «Λήδα ΙΙ» (2020). Ένα «κάρβουνο και ακρυλικό σε λινό», όπως κι όλα τα εκτιθέμενα έργα, που εικονίζει δυο αιωρούμενες… φάσες υφάσματος; Δυό υπόλευκες ταινίες; Δύο κορδέλες περιτυλίγματος; Μην είναι ηχητικά κύματα; Μήπως δυο κομμάτια… ελενίτ; Δεν έχει καν σημασία, ας αποφασίσει ο κάθε αμφιβληστροειδής ό,τι θέλει. Αυτές οι δυο ιδεατές ή μη κυματοειδείς επιφάνειες, πάντως, βρίσκονται η μια πάνω απ’ την άλλη. Δημιουργώντας ένα αρμονικό συνεχές που προσκαλεί αβίαστα το μάτι.

Νίκος Σαπέρας, "Έρως", 2015 ΡΗ

Το διπλανό έργο, επάλληλα καμπυλόγραμμο κι αυτουνού το θέμα. Θυμίζει κάπως ταινία του Μέμπιους… Και στο παραδιπλανό, το ίδιο. Ακόμη και μια μακρόστενη κι ανεπαίσθητα πιο «συγκρατημένη» δουλειά του ζωγράφου, με αναγραφόμενη χρονολογία “1974”, υιοθετεί την ίδια κυματοειδή και με πτυχώσεις θεματολογία. Ήγουν, από τα 30 του, χρονιά που εξέθεσε τα έργα του για πρώτη φορά, ο Νίκος Σαπέρας είχε εντοπίσει την ιδιόλεκτό του. Την λαγότρυπα, ας πούμε, της προσωπικής του έμπνευσης κι έκφρασης.

Αντιμέτωποι με αιχμηρές γωνίες

Και κάποια στιγμή, το μάτι του επισκέπτη πέφτει στον τοίχο απέναντι από την είσοδο της γκαλερί. Στο έργο «Καταστάσεις ΙΙΙb» (1976/ 2017). Που αδιαφορώντας για τον αφορισμό Κούλεϊ, οργανώνει την έμπνευσή του μέσα από γωνίες! Τουλάχιστον τέσσερις απ’ τις οποίες είναι σχεδόν επιθετικά μυτερές. Οποία διαφοροποίηση!

Το συζητάμε με τον ζωγράφο. Το πώς τρύπωσε κάτι τόσο σαφές και ασυνείδητα περιοριστικό σαν το τετράγωνο σε μια έκθεση-ωδή στην καμπύλη. Ο Νίκος ενδιαφέρεται περισσότερο να ακούσει πώς ο καθένας από μας συνομίλησε με το συγκεκριμένο έργο, τι ένιωσε, τι «είδε», αν την άκουσε… Παρά να ανακοινώσει ο ίδιος τι θα έπρεπε να νιώθουμε και να βλέπουμε. Παραδέχεται, ωστόσο, ότι τα δυο (νομίζω) έργα που προκρίνουν την γωνιασμένη ταινία από την καμπυλόγραμμη αποπνέουν κάτι το ανελεύθερο. Κι ίσως να αντανακλούν μια περίοδο στρεσαρισμένης έμπνευσης του καλλιτέχνη…

Νίκος Σαπέρας "Καταστάσεις ΙΙΙb", 1978/ 2018 ΡΗ

Τα έργα του Σαπέρα στέκονται φιλικά και λίγο αινιγματικά απέναντι σου. Σε ταξιδεύουν. Μέσα απ’ το ίδιο το εκάστοτε θέμα τους, τοποθετημένο στο κέντρο του λινού καμβά. Ή ακόμα, μέσα από τις ίνες του καμβά όπως διαγράφονται κάτω από το λευκό ακρυλικό ή το κάρβουνο των άψογων φωτοσκιάσεων –το βλέμμα ταξιδεύει, φεύγεις. Όπως σημειώνει και το κείμενο που συνοδεύει την έκθεση
«καθένας μας μπορεί να ανακαλύψει στα έργα αυτά κομμάτια του εαυτού του, να ερμηνεύσει ελεύθερα κάθε πτυχή, να διακρίνει τον έρωτα, την αγάπη, τον θυμό, την ομορφιά, τη γαληνεμένη ή την επιθετική όψη της ζωής.»

Έτσι είναι, σου δημιουργούν αισθήσεις και συνειρμούς οι λιτοί και λεπτομερείς πίνακες του Νίκου. Σου ανασκαλεύουν σκέψεις αυτοί οι σιωπηροί ανάλαφροι όγκοι από λευκή μπογιά και τις… 50 αποχρώσεις του γκρι. Και το εννοώ εντελώς κυριολεκτικά αυτό, έτσι;

Πληροφορίες: Έκθεση «Καταστάσεις – Έρως», γκαλερί Artzone 42 (Βασ. Κωνσταντίνου 42, 210-7259549), μέχρι τις 15 Ιανουαρίου 2022. Ώρες λειτουργίας Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή 15:00-21:00, Τετάρτη, Σάββατο 11:00-15:00. Είσοδος με μάσκα και πιστοποιητικό εμβολιασμού/ νόσησης.

Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα