Πώς κατασκευάζουμε μια πολιτιστική είδηση;

Πώς κατασκευάζουμε μια πολιτιστική είδηση;
Thomas Daskalakis

Ο κοινωνιολόγος, θεατρικός συγγραφέας και Διευθυντής Επικοινωνίας & Προβολής του Θεάτρου Τέχνης Καρόλου Κουν, Άρης Ασπρούλης, σε ένα ξεχωριστό masterclass.

Αξιοποιώντας την τεχνολογία και παίρνοντας όλα τα κατάλληλα μέτρα προστασίας, τo Masterclass 22 ωρών «Επικοινωνία του Πολιτισμού» που εισηγείται στην Artens o κοινωνιολόγος, θεατρικός συγγραφέας και Διευθυντής Επικοινωνίας & Προβολής του Θεάτρου Τέχνης Καρόλου Κουν, Άρης Ασπρούλης, πραγματοποιείται φέτος δια ζώσης στις κτηριακές εγκαταστάσεις της Artens Seminars (Βουκουρεστίου 40 στο Κολωνάκι), ενώ ταυτόχρονα μεταδίδεται online σε όσους επιθυμούν να το παρακολουθήσουν μέσα από την οθόνη τους στον δικό τους χώρο.

Το μάθημα, επικεντρώνεται σε θεωρητικές προσεγγίσεις και πρακτικά ζητήματα, εργαλεία εργασίας και τεχνικές επικοινωνίας, προσφέροντας στους ενδιαφερόμενους τα κατάλληλα εμπειρικά κλειδιά για να κατανοήσουν το πώς επικοινωνείται ένα πολιτιστικό γεγονός (ένα έργο τέχνης, ένας καλλιτέχνης, μια καλλιτεχνική δράση, ένας καλλιτεχνικός θεσμός/οργανισμός). Στόχος είναι οι συμμετέχοντες να αποκτήσουν πλήρη εικόνα για το πώς χτίζεται από την αρχή έως το τέλος η επικοινωνία ενός πολιτιστικού γεγονότος: από την κατασκευή της είδησης και τη δημιουργία της εικόνας – ταυτότητας, στη σύνταξη του δελτίου τύπου, στο στήσιμο της φωτογράφισης και την επεξεργασία των εικόνων, στην εύρεση χορηγών επικοινωνίας και στο κλείσιμο συνεντεύξεων κ.ο.κ.

Πώς κατασκευάζουμε μια πολιτιστική είδηση; Πώς δημιουργούμε την εικόνα μιας καλλιτεχνικής δράσης, ενός έργου τέχνης, ενός καλλιτέχνη ή ενός πολιτιστικού θεσμού/οργανισμού; Πώς συντάσσουμε ένα Δελτίο Τύπου; Πώς διαμορφώνουμε το «σώμα» ενός E-mail ώστε να είναι ελκυστικό στον παραλήπτη; Πώς «κλείνονται» οι συνεντεύξεις, τα αφιερώματα, οι παρουσιάσεις; Πώς στήνουμε μια πετυχημένη φωτογράφιση; Ποια η διαφορά μεταξύ video teaser και video trailer; Τι πρέπει να προσέξουμε στην εγγραφή ενός ραδιοφωνικού σποτ; Στον πολιτισμό υπάρχουν «target groups» ή «reference groups»; Ποιοι είναι οι «σημαντικοί άλλοι» (significant others) που διαμορφώνουν τις τάσεις και τις απόψεις; Ποιες είναι οι ουσιώδεις διαφορές ανάμεσα στο marketing, το promotion, το communication και το publicity; Τι είναι το media shop; Πώς διαχειριζόμαστε την επικοινωνία ενός πολιτιστικού θεσμού, ενός καλλιτέχνη ή ενός έργου τέχνης;

Ποιες στρατηγικές αναπτύσσουμε σε κάθε περίπτωση, ποια εμπόδια συναντάμε και πόσο σημαντικές είναι οι έννοιες «ταυτότητα» και «αισθητική» κατά τη μετατροπή ενός πολιτιστικού αγαθού σε προϊόν επικοινωνίας; Πώς δημιουργούμε και πώς συντηρούμε τη σχέση ενός πολιτιστικού οργανισμού ή ενός καλλιτέχνη με το κοινό του; Πώς εξηγείται, εν μέσω κρίσης, το φαινόμενο της συνεχούς αύξησης των πολιτιστικών γεγονότων που διεκδικούν τον ελεύθερο χρόνο των ανθρώπων στην Αθήνα και πώς αντιμετωπίζεται επικοινωνιακά το φαινόμενο αυτό; Πως θα καταφέρουμε να προσέξουν τη δική μας είδηση μέσα σε τόσο επικοινωνιακό «θόρυβο»; Ποια είναι τα συνήθη λάθη στην επικοινωνία ενός πολιτιστικού προϊόντος και ποια τα όπλα μας για να αντιμετωπίζουμε τις στιγμές κρίσης;

Για να απαντηθούν σε βάθος τα παραπάνω ερωτήματα, θα δοθούν απτά παραδείγματα μέσα από τη βιβλιογραφία, ελληνική και διεθνή, αλλά και από μια μεγάλη ιδιωτική συλλογή οπτικοακουστικού επικοινωνιακού υλικού που θα μελετηθεί κατά τη διάρκεια των μαθημάτων. Ο τρόπος με τον οποίο εξετάζονται οι έννοιες που λαμβάνουν χώρα στο σεμινάριο διέπεται από τις αρχές της Κριτικής Προσέγγισης σχετικά με τη βιομηχανία του θεάματος και το πώς αυτή συνδέεται με μια ευρύτερη χάραξη πολιτιστικής πολιτικής. Βασικές παράμετροι ανάλυσης είναι: το αισθητικό ζήτημα σε σχέση με το αστικό τοπίο και την ψυχολογία των ανθρώπων, η ιδιαιτερότητα του πολιτιστικού αγαθού ως προϊόν προς πώληση, η αλληλεπίδραση της επικοινωνίας με τα άλλα μέρη που διαμορφώνουν ένα πολιτιστικό προϊόν (όπως η Διεύθυνση Παραγωγής, η Καλλιτεχνική Διεύθυνση κ.ο.κ.), η δύναμη της εικόνας των Μέσων -και δη των Νέων Μέσων (όπως τα Social media)- και η παραδοχή ότι η σχέση μεταξύ κοινού – καλλιτεχνών – παραγωγής – δημοσιότητας δημιουργεί μια κατεξοχήν ανορθολογική αγορά στον χώρο του πολιτισμού, την οποία οφείλουμε να λαμβάνουμε υπ’ όψιν μας σε κάθε ενέργεια και ανάλυση που αφορά στην Πολιτιστική Επικοινωνία.

Την τελευταία ώρα του μαθήματος φιλοξενείται ένας ειδικός καλεσμένος από τον χώρο του πολιτισμού, ο οποίος με την εμπειρία του φωτίζει πτυχές της Πολιτιστικής Επικοινωνίας οι οποίες κρίνονται ως χρήσιμες για την πλήρη κατανόηση των εννοιών και των πρακτικών που αναπτύσσονται στο μάθημα.

Πως ξεκίνησε όμως το μάθημα αυτό και σε ποιους απευθύνεται;

Πρόκειται για μια ιδέα που γεννήθηκε το 2016 στο πλαίσιο των σεμιναρίων που διοργάνωνε ο Κώστας Κουτσολέλος στο Bios. Η ιδέα ήταν πως οι άνθρωποι που δραστηριοποιούνται στο θέατρο θα ήθελαν πολύ να έχουν τη γνώση να μπορούν να επικοινωνήσουν στα media το δικό τους καλλιτεχνικό πρότζεκτ. Έτσι, ξεκίνησε ως ένα μικρό μάθημα 8 ωρών μοιρασμένο στις δυο μέρες του Σαββατοκύριακου. Και εξελίχθηκε, τα τελευταία 4 χρόνια που πραγματοποιείται στην ARTENS, σε τρίμηνο Masterclass 22 ωρών το οποίο απευθύνεται σε κάθε ενδιαφερόμενο, είτε καλλιτέχνη, είτε κάποιον που θα ήθελε να ασχοληθεί επαγγελματικά με τον τομέα της Επικοινωνίας στον Πολιτισμό.

Στόχος του μαθήματος είναι να δείξει το πως επικοινωνείται στα Μέσα ένα καλλιτεχνικό προϊόν ή ένα πρόσωπο από τον χώρο του πολιτισμού ή ένας πολιτιστικός θεσμός, ξεκινώντας πραγματικά από το μηδέν. Χωρίς να τα έχουμε ξανακάνει, χωρίς να έχουμε “επαφές” και ευκολίες. Το χτίζουμε βήμα βήμα, γιατί θέλω να είμαι σίγουρος πως κάποιος που θα ολοκληρώσει το σεμινάριο αυτό θα μπορεί πραγματικά να ξεκινήσει τη συγκεκριμένη δουλειά.

Το μάθημα έχουν παρακολουθήσει πλέον συνολικά περισσότεροι από 200 μαθητές, ενώ ως συνεισηγητές έχουν φιλοξενηθεί όλα αυτά τα χρόνια 20 εξαιρετικές προσωπικότητες από τον χώρο του πολιτισμού, οι οποίες προσέφεραν από τη δική τους σκοπιά μια μεγάλη γκάμα εμπειριών. Άνθρωποι της παραγωγής όπως ο Γιώργος Λυκιαρδόπουλος, η Κατερίνα Μπερδέκα και η Στέλλα Αγγελέτου, δημοσιογράφοι όπως η Γιώτα Συκκά, ο Αλέξανδρος Διακοσάββας, η Γεωργία Οικονόμου, η Μαρία Κρύου, η Μαρία Κωνσταντοπούλου και η Ερρίκα Ρούσσου, φωτογράφοι όπως ο Πάνος Μιχαήλ και ο Σταύρος Χαμπάκης, θεατρολόγοι και κριτικοί όπως η Ειρήνη Μουντράκη, η Λουίζα Αρκουμανέα και η Τώνια Καράολγου, ηθοποιοί όπως ο Μιλτιάδης Φιορέντζης, η Βασιλική Τρουφάκου και ο Βασίλης Παλαιολόγος, o σκηνοθέτης Γιώργος Νανούρης, ο εικαστικός Αντώνης Βολανάκης, άνθρωποι της διαφήμισης όπως ο Βαγγέλης Γραμμένος και ο φωτοερεπόρτερ Θωμάς Δασκαλάκης”, αναφέρει ο Άρης Ασπρούλης στο NEWS 24/7.

Καλεσμένοι με αλφαβητική σειρά στο φετινό σεμινάριο είναι οι: Ειρήνη Βάλλα – Αρχιτέκτων Μηχανικός / Specialist interior designer/Γιώργος Λυκιαρδόπουλος – Θεατρικός Παραγωγός / Ιδρυτής του πολιτιστικού οργανισμού “Λυκόφως”/Κατερίνα Μπερδέκα – Υπεύθυνη Παραγωγής & Σκηνοθέτις/Κωνσταντίνος Μπιμπής – ηθοποιός/Βασίλης Παλαιολόγος – ηθοποιός/Γιάννης Πανταζόπουλος – Δημοσιογράφος LIFO/Ορέστης Τάτσης – Σκηνοθέτης/

Artens: Σεμινάρια για τις Τέχνες & τον Πολιτισμό/ Βουκουρεστίου 40, Κολωνάκι | 210 33 17 312/Έναρξη Μαθημάτων 12 Ιανουαρίου 2021/Μαθήματα κάθε Τετάρτη 18.00 – 20.00 | Διάρκεια: 11 Μαθήματα/Εγγραφές http://artens.gr/portfolio-items/politistiki-epikinonia

Ποιος είναι ο Άρης Ασπρούλης;

Ο Άρης Ασπρούλης γεννήθηκε στην Αθήνα το 1984. Είναι Αριστούχος Διδάκτωρ Κοινωνιολογίας, με επιστημονικό αντικείμενο την Κοινωνιολογία της Εργασίας και μεταπτυχιακή ειδίκευση στην Εφαρμοσμένη Κοινωνική Πολιτική, στο Πάντειο Πανεπιστήμιο. Η μελέτη του για τον σιωπηρό αντίκτυπο της Κρίσης στην Ελλάδα πραγματοποιήθηκε στους λιγνιτωρύχους εργάτες της Μεγαλόπολης. Ως κοινωνιολόγος, τα τελευταία 20 χρόνια, έχει συμμετάσχει σε ερευνητικά προγράμματα του Εθνικού Κέντρου Κοινωνικών Ερευνών (ΕΚΚΕ) και του Κέντρου Κοινωνικής Μορφολογίας & Κοινωνικής Πολιτικής του Παντείου Πανεπιστημίου (ΚΕΚΜΟΚΟΠ), έχει πραγματοποιήσει διαλέξεις σε ακαδημαϊκά συνέδρια στην Ελλάδα και την Αγγλία (Πανεπιστήμια Νιούκαστλ, Ντάραμ και Ροέχαμπτον), έχει διδάξει Κοινωνιολογία της Εργασίας στο Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Υγείας ως επισκέπτης διδάσκων στο μάθημα του Καθηγητή Ιορδάνη Ψημμένου και έχει δημοσιεύσει στα επιστημονικά περιοδικά «Επιθεώρηση Κοινωνικών Ερευνών», «Επιστημονική Θεώρηση: Κοινωνική Συνοχή & Ανάπτυξη», όπως και στις εκδόσεις «Σοκόλη».

Επαγγελματικά, τα τελευταία 15 χρόνια, έχει συνεργαστεί ως επικεφαλής στον τομέα της Επικοινωνίας, με τους σημαντικότερους θεατρικούς οργανισμούς της χώρας, αλλά και με σημαντικούς καλλιτέχνες και θεσμούς του εξωτερικού (όπως η Μόνικα Μπελούτσι, ο Όζι Όσμπορν, το The Tank Theatre του Μανχάταν κ.ά.). Δημιουργεί τη δημόσια εικόνα καλλιτεχνικών δράσεων (παραστάσεις / συναυλίες / βιβλία / φεστιβάλ / εκθέσεις), προσώπων και θεσμών, μέσα από έναν επικοινωνιακό σχεδιασμό που λειτουργεί ως προέκταση του έργου τέχνης, του καλλιτέχνη ή του οργανισμού που προβάλλεται, με υψηλή αισθητική συνέπεια και εξειδικευμένη αντιμετώπιση βάσει της ιδιαιτερότητας που απαιτεί η εκάστοτε καλλιτεχνική πρόταση.

Τα τελευταία 7 χρόνια διατελεί Διευθυντής Επικοινωνίας & Προβολής του Θεάτρου Τέχνης Καρόλου Κουν και σύμβουλος επικοινωνίας στον Πολιτιστικό Οργανισμό “Λυκόφως”. Από το 2018 έως σήμερα εισηγείται στην ‘Artens – Σεμινάρια για τις Τέχνες και τον Πολιτισμό’ το μάθημα ‘Επικοινωνία του Πολιτισμού’ και διδάσκει ‘Επικοινωνία του Πολιτισμού’ ως επισκέπτης διδάσκων (Professional associate-instructor) στο ‘Εργαστήριο Πολιτισμού VΙ: Θέατρο/Σύγχρονη Παραστασιολογία’ που πραγματοποιεί η Επίκουρη Καθηγήτρια Πατρίσια Κόκκορη στο Τμήμα Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού του Παντείου Πανεπιστημίου. Τέλος, έχει γράψει, μαζί με τη σκηνοθέτη Ιόλη Ανδρεάδη, 12 θεατρικά έργα τα οποία έχουν παρουσιαστεί σε Ελλάδα, Αγγλία και Αμερική σε σκηνοθεσία Ιόλης Ανδρεάδη και έχουν εκδοθεί από την Κάπα Εκδοτική.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα