Η πρόβλεψη του ΔΝΤ για τη χασούρα των 1.600 ευρώ και το καταναλωτικό σοκ
Αβεβαιότητα και οριζόντια επίπτωση από τις ανατιμήσεις – που πιέζουν ωστόσο τους ασθενέστερους- βλέπουν οι αναλυτές. Τα σενάρια για την κατανάλωση στο "βαρόμετρο" των σούπερ μάρκετ.
- 26 Απριλίου 2022 06:47
Η μεγάλη φυγή από τα αστικά κέντρα και η πληρότητα στους τουριστικούς προορισμούς κατά την περίοδο του Πάσχα, δημιούργησε την εντύπωση πως «λεφτά υπάρχουν». Πέραν της εύλογης αντίδρασης μετά από μια σκληρή διετία περιορισμών, οι παράγοντες της αγοράς εκτιμούν πως η παραπάνω εικόνα δεν συνάδει με την καταναλωτική διάθεση, που συνεχίζει να περιορίζεται. Σύμφωνα με αναλυτές αλλά και εμπόρους, το όποιο διαθέσιμο εισόδημα ανακατανέμεται για να ικανοποιήσει τις υφιστάμενες ανάγκες, και οι δαπάνες γίνονται ολοένα πιο συγκρατημένες και φειδωλές.
Στο χώρο των σούπερ μάρκετ, τομέα που αποτελεί «βαρόμετρο» για την κατάσταση της κατανάλωσης, είτε αδύναμων, είτε πιο εύπορων νοικοκυριών, το συμπέρασμα είναι πως ο καταναλωτής βρίσκεται πλέον μπροστά σ’ένα σοκ που δυσκολεύεται να αφομοιώσει. Σύμφωνα με την κ. Δήμητρα Κατσίπη, εμπορική διευθύντρια της IRI Hellas, από το βήμα του συνεδρίου Food Retail CEO Forum που διοργάνωσε προ ημερών το περιοδικό Σελφ Σέρβις, ο καταναλωτής υφίσταται sticker shock (σ.σ. η έκπληξη που προκαλεί η αύξηση της τιμής ενός συγκεκριμένου προϊόντος), ενώ την ίδια στιγμή πληροφορείται ότι ακόμη και αυτή η αύξηση δεν θα είναι η κορυφή.
Το ΔΝΤ εκτιμά ότι το διαθέσιμο εισόδημα θα μειωθεί κατά 1.600 ευρώ ετησίως το 2022 εξαιτίας των ανατιμήσεων και του πληθωρισμού, ποσό που αν διαιρεθεί σημαίνει ότι ο μέσος καταναλωτής θα «χάνει» (ανάλογα με το χρονισμό των ανατιμήσεων) από 130 έως 200 ευρώ μηνιαίως. Για τους πλέον αδύναμους καταναλωτές αυτό ισοδυναμεί με στέρηση βασικών αγαθών και υπηρεσιών, ενώ για τους ευπορότερους δημιουργεί επίσης ανησυχία και εντείνει το αίσθημα αβεβαιότητας.
Η IRI, σε μια προσπάθεια να κάνει μια προβολή για την επίδραση του πληθωρισμού και των ανατιμήσεων στην κατανάλωση, «έτρεξε» δύο συν ένα σενάρια.
Στην περίπτωση που ο πληθωρισμός διαμορφωθεί εφέτος στο +3% στην Ελλάδα, η αξία των πωλήσεων των σούπερ μάρκετ εκτιμάται ότι θα καταγράψει οριακή αύξηση 0,8%, συνολικά, με τις πωλήσεις των τροφίμων να ενισχύονται κατά 1,1% και 2,4% της κατηγορίας household και αρνητικά στο -2,8% της κατηγορίας health & beauty. Οι πωλήσεις των αλκοολούχων θα υποχωρήσουν κατά 6,9%, -2,9% των αναψυκτικών και -2,2% των γαλακτοκομικών, ενώ θα αυξηθούν κατά 4,3% οι πωλήσεις των τυποποιημένων προϊόντων.
Αν υπερισχύσει το δεύτερο σενάριο, όπου ο πληθωρισμός θα διαμορφωθεί στο +5%, η αύξηση των πωλήσεων των ταχυκίνητων κωδικών θα καταγράψει αύξηση 1,1%, +1,8% οι πωλήσεις τροφίμων και +5,4% η κατηγορία household, ενώ απώλειες 3,5% θα σημειώσει η κατηγορία health & beauty. Σε αυτό το σενάριο, οι πωλήσεις των αλκοολούχων προϊόντων θα υποχωρήσουν κατά 6%, -2,3% των αναψυκτικών και -1,7% των γαλακτοκομικών ενώ θα αυξηθούν 5% οι πωλήσεις των τυποποιημένων προϊόντων.
Η IRI απέφυγε το δυσμενές σενάριο της ΤτΕ σύμφωνα με το οποίο ο ετήσιος πληθωρισμός θα διαμορφωθεί στο +7%. «Έτρεξε» όμως μια άσκηση όπου οι τιμές θα παρέμεναν στα ίδια επίπεδα με πέρυσι και δεν θα υπήρχε αυτός ο πληθωρισμός. Με βάση το συγκεκριμένο σενάριο, το οποίο η κυρία Κατσίπη το χαρακτήρισε «επιστημονικής φαντασίας», οι πωλήσεις στα σούπερ μάρκετ θα υποχωρούσαν.
Και αυτό διότι θα ενεργοποιούνταν το κομμάτι του HORECA, δεν θα μαγειρεύαμε τόσο στο σπίτι, δεν θα διασκεδάζαμε τόσο στο σπίτι, θα αγοράζαμε λιγότερα αντισηπτικά και ενδεχομένως θα ψωνίζαμε και λιγότερα καθαριστικά. Σύμφωνα με αυτό το σενάριο, οι πωλήσεις αλκοόλ, που ευνοήθηκαν από την πανδημία και την παραμονή στο σπίτι, θα υποχωρούσαν κατά 8,3%, των αναψυκτικών κατά -3,9%, -3% των γαλακτοκομικών και -3,3% των τυποποιημένων προϊόντων.
Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις