Ευ. Βασιλικός στο NEWS 24/7: Τα νέα ξενοδοχεία στην Αθήνα δεν θα βοηθήσουν σε τίποτα αν δεν υπάρχουν οι επισκέπτες
Τις δύσκολες ημέρες που περνούν τα ξενοδοχεία της Αθήνας, το γιατί ανοίγουν συνεχώς νέα, αλλά για και πολλά ερωτηματικά για το ποιον τουρισμό θέλουμε στην πρωτεύουσα μιλά στο NEWS24/7 ο γ.γ. της ΕΞΑΑΑ Ευγένιος Βασιλικός
- 20 Δεκεμβρίου 2021 06:24
“Προς το παρόν, τα δεδομένα που έχουμε στη διάθεσή μας δεν γεννούν ιδιαίτερη αισιοδοξία για το κοντινό μέλλον, ωστόσο, όλοι θέλουμε να πιστεύουμε -και το πιστεύουμε- πως στα επόμενα χρόνια η Αθήνα θα μπορέσει να ανακτήσει τις δυνάμεις της και θα κερδίσει σημαντικά έδαφος έναντι των ανταγωνιστών της”, αυτό τονίζει μεταξύ άλλων στη συνέντευξη του στο NEWS 24/7 o γενικός γραμματέας της Ένωσης Ξενοδόχων Αθηνών, Αττικής και Αργοσαρωνικού κ. Ευγένιος Βασιλικός.
Αναλυτικά η συνέντευξη:
– Πόσα νέα ξενοδοχεία έχουν ανοίξει στην Αττική τα τελευταία δύο χρόνια; Γιατί θεωρείτε ότι ανοίγουν τόσα πολλά ξενοδοχεία;
Στην ευρύτερη περιοχή της περιφέρειάς μας, δηλαδή σε Αθήνα – Αττική – Αργοσαρωνικό, με βάση τα στοιχεία του ΞΕΕ 2020 τα οποία έχουμε στη διάθεσή μας, λειτούργησαν 689 μονάδες όλων των κατηγοριών που αντιστοιχούν σε 33.449 δωμάτια. Ο αριθμός αυτός, δεν αφορά φυσικά μόνο σε νέες μονάδες, αλλά και στις υφιστάμενες και περιγράφει μια ‘καλή δυναμικότητα’ για τον προορισμό που ευχόμαστε να αποφέρει και τις αντίστοιχες ‘καλές πληρότητες’. Φυσικά, θα άξιζε στο σημείο αυτό να προσθέσουμε στο σύνολο και μια σειρά δωματίων και κλινών σε καταλύματα που δεν είναι ξενοδοχεία, αλλά λ.χ. πολυκατοικίες με ενοικιαζόμενα διαμερίσματα, ή άλλα καταλύματα που εμφανίζονται ως ξενοδοχεία αλλά δεν είναι, όπως και κάθε τύπου κατάλυμα στην πόλη, λ.χ. σε σπίτια, ώστε να έχουμε έναν ακριβέστερο και σαφέστερο χάρτη της δυναμικότητας στην Περιφέρειά μας σε κλίνες όπως και των στόχων που πρέπει να θέσουμε για το μέλλον.
Ο λόγος για τον οποίο παρουσιάζεται αυτό το επενδυτικό ενδιαφέρον για την πόλη μας και την τουριστική δραστηριότητα, είναι νομίζω ξεκάθαρος, η Αθήνα αποτελεί έναν προορισμό άκρως δημοφιλή -το φανερώνουν άλλωστε και τα στοιχεία που προκύπτουν από τις ετήσιες έρευνες “Ικανοποίησης Επισκεπτών” της ΕΞΑΑΑ & GBR Consulting. Επίσης υπάρχουν σημαντικά έργα τουριστικής υποδομής που έχουν δρομολογηθεί (Ελληνικό, Τατόϊ, παραλιακό μέτωπο κ.λπ.) που γεννούν ελπίδες “ολικής επαναφοράς”. Παράλληλα, το ιστορικό εκτόπισμα της πόλης και η θέση της στον χάρτη, στο σταυροδρόμι Ανατολής και Δύσης, είναι τέτοια που προφανώς -όπως εκτιμούν οι επενδυτές- θα αποδώσει τα μέγιστα στο μέλλον και στην μετά covid-19 εποχή. Προς το παρόν, τα δεδομένα που έχουμε στη διάθεσή μας δεν γεννούν ιδιαίτερη αισιοδοξία για το κοντινό μέλλον, ωστόσο, όλοι θέλουμε να πιστεύουμε -και το πιστεύουμε- πως στα επόμενα χρόνια η Αθήνα θα μπορέσει να ανακτήσει τις δυνάμεις της και θα κερδίσει σημαντικά έδαφος έναντι των ανταγωνιστών της.
– Πόσα ξενοδοχεία χρειάζεται η Αττική και ποιων κατηγοριών; Πως μπορεί να αντιμετωπισθεί το θέμα της υπερπροσφοράς των ξενοδοχειακών κλινών;
Αυτό είναι ένα πολύ ωραίο ερώτημα, καθώς αυτό είναι και το βασικό θέμα που γενικότερα θα πρέπει να αποτελέσει κοινό προβληματισμό όλων – όσοι άμεσα ή έμμεσα εμπλέκονται με τον Τουρισμό ή ζουν από αυτόν. Ποια Αθήνα θέλουμε εν τέλει ως τουριστικό προορισμό; Με ποια δυναμικότητα; Με ποια χαρακτηριστικά προσφοράς ως προς την ποιότητα αλλά και ως προς την ποσότητα; Τι είναι επαρκές ήδη; τι δεν είναι επαρκές ή απουσιάζει; Πώς θα προβάλλουμε καλύτερα τις απεριόριστες δυνατότητες του προορισμού στις ξένες αγορές; Πώς θα αναδείξουμε τα επιμέρους θεματικά προϊόντα της; Όλα αυτά είναι ερωτήματα τα οποία σε μεγάλο βαθμό πρέπει να καθορίζουν τις κινήσεις μας αλλά και την προσφορά μας σε κλίνες κάθε τύπου.
Το βέβαιο είναι πως η Αθήνα αποτελεί μια μικρογραφία της χώρας, με αστικό, ημιαστικό, ημιορεινό, παραθαλάσσιο και νησιωτικό ιστό. Διαθέτοντας την αίγλη της αιώνιας ιστορικής πόλης σε συνδυασμό με τα χαρακτηριστικά μιας σύγχρονης ευρωπαϊκής και ταυτόχρονα της μοναδικής στην Ευρώπη παραθαλάσσιας- νησιωτικής πρωτεύουσας, σίγουρα οφείλει να διαθέτει προσφορά και προϊόντα κατάλληλα για κάθε επίπεδο και για κάθε οικονομική δυνατότητα. Ακόμη ωστόσο, μας λείπουν πολλά…
Χρειαζόμαστε βελτιωμένη υποδομή σε κάθε επίπεδο, όπως και ένα σύγχρονο διεθνές συνεδριακό κέντρο. Η Αθήνα, οφείλει να περιφρουρήσει το κύρος της, στρεφόμενη κυρίως προς την ποιότητα -με τις κατάλληλες κινήσεις προώθησης. Συνέδρια, επαγγελματικός τουρισμός, κρουαζιέρα, city break, πολιτιστικός και αθλητικός τουρισμός με μεγάλα events όπως ο Μαραθώνιος κ.ά. που εξυπηρετούσαν αυτή τη προσέγγιση, έχουν ήδη πληγεί ανεπανόρθωτα αυτά τα δύο χρόνια της πανδημίας, η οποία συνεχίζεται και μάλιστα με υψηλό αριθμό κρουσμάτων για την Αθήνα.
Το να δημιουργήσουμε -αν και ήδη υπάρχει- έναν “στόλο” εξαιρετικών ξενοδοχείων υψηλών προδιαγραφών 5*, 4*, 3*, είτε αστικά, είτε boutique, είτε resort, ή έναν μεγάλο αριθμό κλινών σε διάφορες άλλες κατηγορίες καταλύματος, δεν θα βοηθήσει σε τίποτα αν δεν υπάρχουν οι επισκέπτες που αναμένονται, η ζήτηση που ανταποκρίνεται στην προσφορά μας και αν τα ξενοδοχεία παραμένουν άδεια.
Χρειάζεται επομένως επιτελική, ορθολογική – στρατηγική προσέγγιση, χρειάζεται να λειτουργήσει επί της ουσίας ένας Οργανισμός Διαχείρισης του προορισμού (DMO), αντίστοιχος του μεγέθους της φήμης και των δυνατοτήτων του προορισμού της Αθήνας. Σίγουρα χρειάζεται επίσης να επιλυθούν πολλά, χρόνια και σοβαρά προβλήματα καθημερινότητας και ζωής στην πόλη μας που δυσφημίζουν το προϊόν μας, και φυσικά, χρειάζονται κατευθυντήριες γραμμές – ενισχυτικές της ποιότητας σε κάθε προσπάθειά μας, είτε αυτή στοχεύει στις επενδύσεις, είτε στην προσέλκυση επισκεπτών μέσω της στοχευμένης προβολής.
Επιβάλλεται νομίζω, όλοι μαζί, σε ένα τραπέζι, να αποφασίσουμε ποια Αθήνα επιθυμούμε για το μέλλον και να αναλάβουμε τις ευθύνες και το ρόλο μας στο γενικότερο σχεδιασμό, ώστε να μπουν στόχοι και κανόνες με γνώμονα την ποιότητα, η οποία όπως όλα δείχνουν αποτελεί πλέον μονόδρομο.
– Πως κινούνται οι πληρότητες γενικά και ειδικότερα για τις γιορτές;
Τα νέα δεν είναι ιδιαίτερα καλά, καθώς τα μέχρι σήμερα στοιχεία κρατήσεων -προκρατήσεων δεν είναι ενθαρρυντικά. Οι δε μήνες που προηγήθηκαν από τον Ιούνιο 2021 έως και τον Νοέμβριο ήταν καλοί – με την έννοια ότι είχαν θετικό πρόσημο και δεν ήταν καταστροφικοί όπως οι προηγούμενοί τους. Ωστόσο, αν η Αθήνα, παραδοσιακά, προσπαθούσε πάντα να κερδίσει το στοίχημα των εορτών και των μηνών ύφεσης του χειμώνα έως και τον Μάιο, τον μήνα δηλαδή όπου ‘επέστρεφαν’ οι επισκέπτες και οι καλές πληρότητες, φανταστείτε ειδικά φέτος, με τις συνθήκες που επικρατούν εν μέσω πανδημίας και με όλα σχεδόν τα ξενοδοχεία και λοιπά καταλύματα ανοιχτά, τι μερίδιο επισκεπτών αντιστοιχεί σε κάθε ξενοδοχείο.
Ακόμη και οι καλοί μήνες του φετινού καλοκαιριού μια και το αναφέραμε, δεν ήταν εξίσου καλοί για όλους και σίγουρα δεν ήταν ‘εξαιρετικοί’ για τα αμιγώς αστικά ξενοδοχεία πόλης – εκτός εξαιρέσεων. Δεν περιμένουμε πολλά στις γιορτές, δυστυχώς. Πιστεύω πως πρέπει να αναδειχθεί περισσότερο το γεγονός ότι τα ξενοδοχεία της Αθήνας τήρησαν με ευλάβεια τα υγειονομικά πρωτόκολλα και λειτουργούν υποδειγματικά ως απόλυτα ασφαλείς χώροι (και) από υγειονομικής άποψης, καθώς αυτό- το υγειονομικό θέμα- επιδρά σημαντικά στις αποφάσεις και τις επιλογές των επισκεπτών, ιδίως όταν πρόκειται να επισκεφθούν αστικούς προορισμούς.
– Τι εκτιμάτε για το 2022; Πότε θα ανακάμψει ο επαγγελματικός τουρισμός και γενικότερα ο τουρισμός πόλεων;
Όπως ήδη ανέφερα προηγουμένως, ο συνεδριακός, επαγγελματικός τουρισμός, οι εκδηλώσεις στα ξενοδοχεία, τα μεγάλα πολιτιστικά και αθλητικά events (βλ. Μαραθώνιος), όπως και η κρουαζιέρα, έχουν πληγεί ιδιαίτερα στην Αθήνα και δεν αναμένεται γρήγορα η ανάκαμψή τους. Τα υγειονομικά δεδομένα, η πρόοδος των εμβολιασμών, τα υγειονομικά μέτρα στην Αθήνα, στην Ελλάδα, την Ευρώπη και διεθνώς, είναι που σαφώς θα καθορίσουν τις εξελίξεις. Το ίδιο ισχύει και για τον ‘αστικό τουρισμό’. Θέλουμε να πιστεύουμε πως οι πολίτες κάθε χώρας ‘διψούν’ για ταξίδια μετά από δύο χρόνια αυστηρότητας και περιορισμών και σύντομα θα επανέλθουν στη τουριστική δραστηριότητα – καθώς θα προχωρά και η επάνοδος στη κανονικότητα. Τα στοιχεία -προβλέψεις που παραθέτουν οι αρμόδιοι επί του Τουρισμού, όπως και οι πλέον αισιόδοξες απόψεις που συχνά ακούγονται, ελπίζουμε να βγουν αληθινές, αλλά θα έλεγα πως στην Αθήνα μας βρίσκουν κάπως ‘συγκρατημένους’. Και αυτό γιατί οι οποιεσδήποτε προβλέψεις είναι αντικειμενικά παρακινδυνευμένες. Φυσικά και πιστεύουμε πως η άνοιξη και το καλοκαίρι του 2022 θα εξελιχθούν θετικά για τις επιχειρήσεις μας. Αυτό, γιατί έχουμε αρκετά “εργαλεία” πλέον στην φαρέτρα μας για τον περιορισμό της πανδημίας, πολύ καλή εμπειρία από τα δύο χρόνια διαχείρισής της και ο κόσμος πραγματικά επιθυμεί να ξαναταξιδέψει. Μπροστά μας ωστόσο δεν έχουμε να αντιμετωπίσουμε μόνο τα περί αφίξεων στα ξενοδοχεία και ικανών πληροτήτων, αλλά και άλλα σοβαρά θέματα, κυρίως Οικονομικά και θέματα Απασχόλησης που θα τα βρούμε μπροστά μας. Για παράδειγμα, το ενεργειακό κόστος…
Τα θέματα αυτά, μετά από την δύσκολη 10ετία 2008-2018 και από τα δύο χρόνια covid για την Αθήνα δείχνουν ένα ακόμη δύσκολο ‘βουνό’ που καλούμαστε να ανεβούμε, ελπίζοντας στην ανθεκτικότητα του προορισμού, των επενδύσεών μας, αλλά και των προσωπικών αντοχών μας.
Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις