Νέο Σύνταγμα με φόντο την προεδρική εκλογή και την ψήφο αποδήμων – LIVE ΕΙΚΟΝΑ
Σήμερα η ψηφοφορία για τη συνταγματική αναθεώρηση. Παρέμβαση του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη. Τα άρθρα που αλλάζουν, που υπάρχει συναίνεση και ο καυγάς για το άρθρο 86
- 25 Νοεμβρίου 2019 06:16
Η διαδικασία εκλογής του Προέδρου της Δημοκρατίας, οι διατάξεις που ανοίγουν τον δρόμο για την ψήφο των Ελλ’ηνων του εξωτερικού και η ποινική ευθύνη υπουργών, είναι τα τρία σημεία στα οποία επικεντρώνεται το πολιτικό ενδιαφέρον κατά τη σημερινή ψηφοφορία για την αναθεώρηση του Συντάγματος.
Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης θα μιλήσει στην Ολομέλεια της Βουλής σήμερα το πρωί, δίνοντας το στίγμα από την πλευρά της Νέας Δημοκρατίας.
Η αποσύνδεση της προεδρικής εκλογής από την πρόκληση πρόωρων εκλογών λύνει τα χέρια του κυβερνώντος κόμματος το οποίο θα μπορεί να εκλέξει και μόνο του Πρόεδρο Δημοκρατίας, αν και κατά τη συνάντηση του κ.Μητσοτάκη με την πρόεδρο του Κινήματος Αλλαγής Φώφη Γεννηματά φέρεται να συμφωνήθηκε τα δύο κόμματα να πάνε με συναινετική διάθεση στην προεδρική εκλογή, χωρίς όμως να έχει συζητηθεί πρόσωπο. Αυτό βέβαια θέτει το ερώτημα τι μέλλει γενέσθαι με το σημερινό Πρόεδρο της Δημοκρατίας Προκόπη Παυλόπουλο, που έχει… fan club αλλά και ορκισμένους εχθρούς μέσα στη ΝΔ, ενώ σαμαρικοί βουλευτές πιέζουν για μία υποψηφιότητα του Αντώνη Σαμαρά.
Σε κάθε περίπτωση μετά την αλλαγή του άρθρου 32 παρ. 4 και 5 για αποσύνδεση της εκλογής Προέδρου Δημοκρατίας από τη πρόωρη διάλυση της Βουλής, αναμένεται να ανοιξει η συζήτηση και για το πρόσωπο.
Στην αλλαγή του άρθρου 32 συμφωνούν όλα τα κόμματα πλην του ΚΚΕ. Εξάλλου στην προηγούμενη Βουλή τη συγκεκριμένη διάταξη είχαν ψηφίσει 224 βουλευτές και άρα απαιτούνται 150 ψήφοι σήμερα για την αναθεώρηση της.
Ο ΣΥΡΙΖΑ έχει προτείνει την άμεση εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας από το λαό, σε περίπτωση που αποβούν άκαρπες οι κοινοβουλευτικές ψηφοφορίες, αλλά την πρόταση αυτή έχει απορρίψει η ΝΔ.
Η πρόταση της ΝΔ προβλέπει πέντε ψηφοφορίες απο τη Βουλή, με απαιτούμενη πλειοψηφία 200 βουλευτών στην πρώτη και στη δεύτερη, 180 στην τρίτη, 151 στην τέταρτη και στην πέμπτη ψηφοφορία σχετική πλειοψηφία, δηλαδή δυνατότητα να εκλέγεται και πρόεδρος μειοψηφίας αφού θα μπορεί να εκλεγεί και με λιγότερες από 151 ψήφους αρκεί να υπάρχει πλειοψηφία επί των παρόντων.
Η αλλαγή του άρθρου 86 παρ 3 (νόμος περί ευθύνης υπουργών), που αφορά στην κατάργηση της σύντομης αποσβεστικής προθεσμίας ώστε ο χρόνος παραγραφής των αδικημάτων που τελέστηκαν από μέλη της κυβέρνησης να εξισωθεί με ό,τι ισχύει στον ποινικό κώδικα για τους πολίτες, είχε λάβει 225 ψήφους στην προηγούμενη Βουλή, άρα αναθεωρείται με 150 ψήφους, αλλά ούτως ή άλλως υπάρχει ευρεία συναίνεση.
Εκεί που δεν υπάρχει συναίνεση από την πλευρά της ΝΔ είναι στην πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ να προστεθεί στο συγκεκριμένο άρθρο ερμηνευτική δήλωση με αναδρομική ισχύ, με την οποία να διευκρινίζεται ότι η σύντομη αποσβεστική προθεσμία δεν ισχύει για τα αδικήματα επ’ ευκαιρία των υπουργικών καθηκόντων. Για το θέμα είχε στείλει επιστολή στον Πρόεδρο της Βουλής Κώστα Τασούλα ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης Αλέξης Τσίπρας υποστηρίζοντας ότι η μη αποδοχή της ερμηνευτικής δήλωσης θα είχε ως αποτέλεσμα “να οδηγηθεί στο αρχείο η υπόθεση Νοvartis, καθώς θα έχει παρέλθει η αποσβεστική προθεσμία του άρθρου 86 παρ. 3, παρά την κατάργησή της, αφού αυτή θα ισχύει μόνο για το μέλλον και όχι αναδρομικά”.
Όμως την περασμένη Παρασκευή στη Βουλή ο κ.Μητσοτάκης αναρωτήθηκε εάν με την ερμηνευτική δήλωση ο ΣΥΡΙΖΑ επιδίωκε κάτι άλλο όπως η αναβίωση αδικημάτων για την οποία έχει παρέλθει η αποσβεστική προθεσμία για την άσκηση δίωξης. Και κάλεσε την αξιωματική αντιπολίτευση να εξηγήσει πως αυτό δεν καταλύει κάθε έννοια του κράτους δικαίου, διότι θα οδηγούσε -όπως υποστήριξε- πολύ απλά σε αναδρομική εφαρμογή ποινικού νόμου και θα διάβρωνε ένα θεμέλιο λίθο του δικαίου που ισχύει από το 17ο αιώνα.
Συναίνεση όμως και δη όλων των κομμάτων υπάρχει για την αναθεώρηση του άρθρου 54 με στόχο τη διευκόλυνση της ψήφου των Ελλήνων του εξωτερικού, μετά τη συμφωνία που επετεύχθη στη διακομματική επιτροπή του υπουργείου Εσωτερικών. Με την ψήφιση της εν λόγω διάταξης ανοίγει ο δρόμος για την ψήφιση του νομοσχεδίου για την ψήφο των αποδήμων, το οποίο θα έλθει αύριο στη Βουλή και φαίνεται πως έχει διασφαλίσει τις 200 ψήφους που απαιτούνται για να ισχύσει.
Ψήφιση από 180 βουλευτές απαιτείται και για την αναθεώρηση του άρθρου 21 παρ 1 με την προσθήκη εδαφίου για ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα, μία πρόταση της ΝΔ που φαίνεται ότι θα συγκεντρώσει την απαιτούμενη πλειοψηφία.
Σύγκλιση απόψεων των κομμάτων φαίνεται πως υπάρχει και για τρεις ακόμη διατάξεις που απαιτούν 151 ψήφους. Το άρθρο 62 για τον περιορισμό της βουλευτικής ασυλίας αποκλειστικά στα κοινοβουλευτικά καθήκοντα που σχετίζονται με τη βουλευτική ιδιότητα εντός ή εκτός Βουλής. Το άρθρο 68 παρ. 2 για το δικαίωμα στη κοινοβουλευτική μειοψηφία να συστήσει Εξεταστική Επιτροπή με την υπογραφή 10 βουλευτών. Και για το άρθρο 101 για την εκλογή μελών Ανεξάρτητων Αρχών από τα 3/5 της Διάσκεψης των Προέδρων αντί 4/5 που ισχύει σήμερα.
Κατά τη συζήτηση στην επιτροπή αναθεώρησης, η ΝΔ δήλωσε καταρχήν θετική και στην πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ για το άρθρο 73 που αφορά τη λαϊκή νομοθετική πρωτοβουλία, δηλαδή τη δυνατότητα πολιτών να υποβάλουν προτάσεις νόμων για να συζητηθούν στη Βουλή. Το κυβερνών κόμμα όμως έθεσε ως όρο να μην αφορά η λαϊκή νομοθετική πρωτοβουλία θέματα εθνικής άμυνας και εξωτερικής πολιτικής και αντιπροτείνει να απαιτούνται 500.000 υπογραφές αντί για 100.000.