Βusiness Monitor: Η οικονομία της φιλοξενίας, οι μειωμένες εισπράξεις και οι προκλήσεις του τουρισμού
Ο Αλέξανδρος Αγγελόπουλος της Aldemar και η Κατερίνα Σαντίκου της Workathlon μίλησαν στην εκπομπή Business Monitor στον ραδιοφωνικό σταθμό News 24/7 στους 88,6.
- 06 Ιουλίου 2019 19:10
Στην πορεία του φετινής τουριστικής σεζόν, στα προβλήματα και τις προκλήσεις του τουρισμού και ειδικά του ξενοδοχειακού κλάδου, αναφέρθηκαν από το στούντιο του Business Monitor στο ράδιο News 24/7 στους 88,6, o Διευθύνων Σύμβουλος του ομίλου Aldemar Αλέξανδρος Αγγελόπουλος και η Κατερίνα Σαντίκου, Founder της Workathlon.
Ο Αλέξανδρος Αγγελόπουλος μιλώντας με τον Τάσο Ζάχο, Editor in Chief του FortuneGreece, ανέφερε ότι η χρονιά για τον ελληνικό τουρισμό δεν είναι τόσο καλή φέτος. «Για να είμαι ειλικρινείς η χρονιά δεν είναι ιδιαίτερα καλή. Βέβαια, το ότι δεν είναι καλή δεν είναι μόνο θέμα αφίξεων, που ήταν και η «αγαπημένη» μονάδα μέτρησης των τελευταίων χρόνων. Έχουμε διαπιστώσει ότι δεν θα είναι μία καλή χρονιά και από την πλευρά των εισπράξεων. Αυτό μπορούμε να το καταλάβουμε, βλέποντας ότι αν και είμαστε ήδη στον Ιούλιο, υπάρχουν προσφορές της τάξεως του 25 έως και 30%. Αυτό δείχνει μία «αγωνία» της ξενοδοχειακής αγοράς που πλέον δεν μπορεί να ανταποκριθεί με άλλον τρόπο στη χαμηλή ζήτηση, παρά μόνο με τις μειωμένες τιμές, χωρίς, ωστόσο, οι μειωμένες τιμές να φέρνουν ιδιαίτερο αποτέλεσμα».
Ο επικεφαλής της Aldemar, ενός από τους μεγάλους «παίχτες» στον ξενοδοχειακό κλάδο με συνολική δυναμικότητα 5.500 κλινών, 1.400 εργαζομένους, και ένα χαρτοφυλάκιο 8 πολυτελών ξενοδοχείων ανέφερε επίσης ότι η οικονομία της φιλοξενίας θα αφήσει πολλούς δυσαρεστημένους, και όχι μόνον ξενοδόχους.
«Κανείς ουσιαστικά δεν δέχεται με τρόπο κατηγορηματικό και απολύτως τεχνοκρατικό ότι ο κλάδος της φιλοξενίας στηρίζει το σύνολο της ελληνικής οικονομίας. Η οικονομία της φιλοξενίας αποτελεί αυτήν τη στιγμή το μεγαλύτερο επιχειρηματικό οικοσύστημα στην Ελλάδα και οι περισσότερες τοπικές οικονομίες στηρίζονται σε μεγάλο βαθμό σε αυτήν. Και παρότι η οικονομία της φιλοξενίας αποτελεί την κύρια εξαγωγική δραστηριότητα της χώρας, λίγη σημασία έχει δοθεί σε αυτήν τα τελευταία χρόνια, εν μέσω μάλιστα μιας περιόδου όπου η Ευρώπη βιώνει βαθιά οικονομική και πολιτική κρίση» συμπληρώνει.
Ο κ. Αγγελόπουλος σχολίασε επίσης ότι οι μειωμένες φέτος κρατήσεις είναι ένας συνδυασμός πολλών παραγόντων που αφορούν όλη την ευρωπαϊκή αγορά και όχι μόνο την Ελλάδα. Αναφερόμενος στη Τουρκία τόνισε ότι έχει περίπου σε σχέση με πέρσι μία αύξηση σε νούμερα της τάξης του 35%, αλλά «είτε το πιστεύουμε είτε όχι, η αύξηση αυτή είναι χαμηλότερη από αυτή που θα περίμενε κανείς. Αυτό συμβαίνει διότι ακόμη και αυτή η αύξηση δεν μπορεί να είναι ανταγωνιστική σε σχέση με αυτή που ήταν πριν κάποια χρόνια. Και εκείνοι, δηλαδή, είναι πιο χαμηλά για τα στάνταρ τους. Υπάρχει μία μικρή αισιοδοξία η οποία γεννάται λανθασμένα, διότι μετά τις εκλογές στην Κωνσταντινούπολη η τουρκική λίρα ανέβηκε και το κομμάτι των κρατήσεων «κόλλησε», τη στιγμή που εκείνοι κατέβασαν κατά 10-15% τις τιμές τους».
“Έχουμε ξεχάσει την έννοια της φιλοξενίας”
Σχολιάζοντας το αν η Ελλάδα μπορεί να υποδεχθεί σωστά ένα τουριστικό πληθυσμό, τριπλάσιο σχεδόν από τον δικό της, ο Αλέξανδρος Αγγελόπουλος επισήμανε ότι δεν είμαστε απόλυτα έτοιμοι. «Δεν υιοθετούμε την κουλτούρα της φιλοξενίας που είχαμε τη δεκαετία του ‘60 και του ’70, όταν πρωτοανοίγαμε τις πόρτες μας στους ξένους επισκέπτες. Η έννοια της φιλοξενίας προέρχεται από αυτή τη χώρα, αλλά στην πορεία χάσαμε την ουσία της υπόθεσης. Εγώ όσο μπορώ αποφεύγω τη λέξη τουρισμός, ο οποίος συνεπάγεται την επίσκεψη κάποιου σε μία άλλη χώρα και όχι σε αυτόν που τον υποδέχεται. Θεωρώ ότι πλέον έχουμε ξεχάσει ότι η πρωτογενής φιλοξενία είναι το κομμάτι που μας δίνει την ανταγωνιστικότητα. Την ίδια ώρα, όμως, ένα πολύ μεγάλο κομμάτι της τουριστικής οικονομίας βασίζεται στην εργασία και είναι εξαιρετικά δύσκολο να σταθείς, όταν το κράτος σου παίρνει το 60-65% των χρημάτων. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι από τα 9.500 ξενοδοχεία της Ελλάδας, τα 8.500 είναι κάτω των 50 δωματίων. Μιλάμε για μικρές επιχειρήσεις που έχουν «γονατίσει» από τη συνεχή φορολόγηση και τις εισφορές που καλείται να πληρώσει ο κλάδος».
Ο CEO του ομίλου Aldemar αναφέρθηκε και στο πρόβλημα των κόκκινων δανείων που ταλαιπωρεί τον ξενοδοχειακό κλάδο και το ενδιαφέρον των funds για εξαγορά μονάδων στην Ελλάδα.
«Τα funds βρίσκουν ευκαιρία, καθώς κάποια ξενοδοχεία βρίσκονται σε δεινή οικονομική θέση και ευνοούνται από τον συνδυασμό της κακής προηγούμενης περιόδου και της ανάγκης των τραπεζών να βρουν μία λύση σε χρόνια προβλήματα. Πιστεύω πώς δεν αποκλείεται τα επόμενα χρόνια να έχουμε αναδιάρθρωση του επιχειρηματικού χάρτη στον δικό μας κλάδο. Έχουμε ήδη αρκετή κινητικότητα το τελευταίο διάστημα και το μόνο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι τράπεζες προσπαθώντας να βρουν μία λύση είναι ότι ο ορίζοντας αυτών των funds είναι εξαιρετικά βραχυπρόθεσμος. Αυτό που γνωρίζουν, όσοι έχουν εμπειρία στον τουριστικό τομέα, είναι ότι οι επενδύσεις σε ακίνητα είναι μακράς απόσβεσης».
“Η Πελοπόννησος είναι μια αναδυόμενη αγορά”
Ο Αλέξανδρος Αγγελόπουλος διέψευσε κατηγορηματικά δημοσίευμα που τον ήθελε να διαπραγματεύεται για πώληση μονάδων της Aldemar με ξένα επενδυτικά κεφάλαια, και αναφέρθηκε στα δύο νέα ξενοδοχεία που θα κατασκευάσει ο όμιλος στην Πελοπόννησο.
«Λάβαμε άδεια για την κατασκευή δύο νέων ξενοδοχειακών συγκροτημάτων στην Πελοπόννησο και οι εργασίες αναμένεται να ξεκινήσουν το 2020. Οι νέες εγκαταστάσεις θα περιλαμβάνουν 100 και 350 δωμάτια και θα δώσουν έμφαση στην πολυτέλεια. Επιπλέον, συγκρότημα διαμερισμάτων θα λειτουργεί σε γειτονική περιοχή, με διαχείριση της Aldemar. Έχουμε δώσει μεγάλο βάρος στην Πελοπόννησο που φαίνεται ότι είναι μία αναδυόμενη αγορά στην Ελλάδα. Έχουμε ήδη αδειοδοτήσει τα δύο οικόπεδα που χρειάζονται για τα νέα ξενοδοχεία, οπότε η διαδικασία είναι σε φάση ολοκλήρωσης. Αυτή τη στιγμή δεν έχουμε καμία απώλεια τζίρου σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, πράγμα το οποίο είναι πολύ ευχάριστο. Από την άλλη, πρέπει κανείς να φτιάξει άμυνες. Θεωρώ ότι το 2020 είναι ενδεχομένως μία χρόνια που θα έχει επίσης δυσκολίες. Ο τουρισμός είναι είδος πολυτελείας όπως είναι και το αυτοκίνητο. Αν κάποιος παρατηρήσει την αγορά αυτοκινήτων, η οποία στην Ευρώπη είναι σε καθοδική πορεία, μπορεί να καταλάβει πώς περίπου θα πάει και ο τουρισμός» συμπλήρωσε.
Η πλατφόρμα που αλλάζει την εύρεση εργασίας στον τουριστικό κλάδο
Στο στούντιο του Business Monitor βρέθηκε και η Κατερίνα Σαντίκου, η οποία ίδρυσε το 2015 τη Workathlon, μια πλατφόρμα εύρεσης εργασίας αποκλειστικά για τον κλάδο της φιλοξενίας και των ξενοδοχείων. Aποστολή της Workathlon είναι να επαναπροσδιορίσει τον τρόπο που οι εργοδότες ξενοδοχείων, κρουαζιερόπλοιων, ταξιδιωτικών πρακτορείων, πολυτελών εστιατορίων και σκαφών βρίσκουν τα μέλη της ομάδας τους, ενώ παράλληλα μεριμνά ώστε οι επαγγελματίες φιλοξενίας, οποιουδήποτε πόστου και εμπειρίας, να βρουν την εργασία που θα αγαπήσουν όσο το δυνατόν πιο εύκολα και ευχάριστα.
«Το τέλος του 2012 επέστρεψα από την Αμερική στην Ελλάδα με στόχο να βοηθήσω και εγώ τη χώρα μας να κάνει κάτι καλύτερο. Η οικογένειά μου διαθέτει ξενοδοχειακές μονάδες στην Ελλάδα, οπότε μπήκα κατευθείαν σε αυτό τον τομέα και με τράβηξε κυρίως το κομμάτι του ανθρώπινου δυναμικού. Διαπίστωσα ότι υπήρχε μεγάλη ανάγκη για την ύπαρξη και την εύρεση σωστού προσωπικού. Κατάλαβα λοιπόν ότι έπρεπε να το οργανώσω όλο αυτό λίγο καλύτερα και έτσι το τέλος του 2017 ίδρυσα την Workathlon».
Σήμερα η πλατφόρμα δουλεύει με περισσότερα από 400 ξενοδοχεία στην Ελλάδα και στο εξωτερικό (Κύπρο, Μάλτα, Ελβετία, Αγγλία, Ντουμπάι και Ντόχα).
«Στη Workathlon δημιουργήσαμε ένα υβριδικό μοντέλο, στο οποίο είδαμε ότι στο κομμάτι της εύρεσης προσωπικού το 70% των υποψηφίων, οι οποίοι τελικά αλλάζουν θέση, είναι παθητικοί. Aυτό σημαίνει ότι δεν θα στείλουν εκείνοι αίτηση σε μία θέση, αλλά συνήθως θα τους προτείνει ένας γνωστός τους ή θα τους προσελκύσει ένα ξενοδοχείο. Οι αγγελίες λοιπόν δεν αρκούν για να καλύψουν αυτό το 70% των υποψηφίων. Έχουμε καταφέρει να μιλάμε με τον επαγγελματία με πολύ διαφορετικό τρόπο και είμαστε πολύ δυνατοί στο social media recruitment. Οι αγγελίες, δηλαδή, δεν πηγαίνουν μόνο στην πλατφόρμα, αλλά καταφέρνουμε και μπαίνουμε στο e-mail τους, μας βλέπει στο Facebook και στο Instagram και προσφέρουμε υλικό για να γνωρίσει καλύτερα τις εταιρείες. Επίσης κάθε εταιρεία στην πλατφόρμα μας έχει δικό της προφίλ και βίντεο, στο οποίο εξηγεί τον λόγο για τον οποίο πρέπει κάποιος υποψήφιος να δουλέψει σε αυτή. Με το πρόγραμμα Machine Learning που χρησιμοποιούμε μπορούμε να κάνουμε το σωστό “πάντρεμα” ξενοδόχου – ξενοδοχοϋπαλλήλου, κάτι το οποίο είναι μοναδικό».
Η Κατερίνα αναφερόμενη στην πορεία της φετινής τουριστικής σεζόν συμφώνησε ότι τα στατιστικά που έχουν βγει μέχρι σήμερα δεν είναι ιδιαίτερα θετικά αλλά η ίδια παραμένει αισιόδοξη και θεωρεί ότι τα ξενοδοχεία σε καμία περίπτωση δεν αντιμετωπίζουν πρόβλημα.
«Είναι κάτι το οποίο το περιμέναμε σαν κλάδος. Η Ελλάδα τα τελευταία οχτώ χρόνια είχε μία τρομερή αύξηση, χρόνο με το χρόνο, στον τουρισμό. Ο οικονομία του τουρισμού είναι κυκλική και κάποια στιγμή αυτή η αύξηση περιμέναμε ότι θα ισορροπήσει. Θεωρώ ότι είμαστε σε μία φάση ωρίμανσης, όπου πλέον κοιτάμε τα επίπεδα του 2017 στις κρατήσεις των ξενοδοχείων, η οποία παρεμπιπτόντως ήταν πολύ καλή χρονιά. Ναι μεν υπάρχει γκρίνια, διότι το 2018 ήταν μια φανταστική χρονιά για τον τουρισμό στη χώρα μας, αλλά δεν μπορούμε να περιμένουμε ότι κάθε χρόνο τα πράγματα θα πηγαίνουν τόσο καλά. Είναι λογικό τα ξενοδοχεία να συγκρίνουν τα φετινά ποσοστά με τα περσινά και να βρίσκονται σε μία απαισιοδοξία, αλλά γενικότερα δεν έχουν σε καμία περίπτωση πρόβλημα»
Διαβάστε περισσότερα για την οικονομία και στις επιχειρήσεις στο FortuneGreece.com