Το Netflix είναι εδώ για να μείνει
Το μυστικό της επιτυχίας της δημοφιλούς διαδικτυακής πλατφόρμας streaming που εξελίχθηκε σε πρωταγωνιστή στην παραγωγή ψυχαγωγικού περιεχομένου
- 20 Δεκεμβρίου 2017 14:59
Αποστολή στο Βερολίνο: Χρήστος Καράμπελας
Όταν το πρώην ταχυδρομικό βιντεοκλάμπ με την επωνυμία “Netflix” άρχισε το 2007 να μεταδίδει σειρές και ταινίες μέσω του Διαδικτύου, έγινε το πρώτο βήμα στις ανατρεπτικές αλλαγές που έμελλε να επιφέρει στις συνήθειες του τηλεοπτικού κοινού. Η πλατφόρμα συνάντησε τα επόμενα χρόνια ολοένα και μεγαλύτερη επιτυχία με αποτέλεσμα να εξελιχθεί σήμερα σε έναν κολοσσό στον τομέα της ψυχαγωγίας που εκπέμπει το πρωτότυπο πρόγραμμά του σε 190 χώρες.
Η πιο γνωστή και δημοφιλής υπηρεσία streaming παγκοσμίως κατάφερε να γίνει ο κυρίαρχος παίκτης στην αρένα της μετάδοσης τηλεοπτικών προγραμμάτων γιατί ψυχανεμίστηκε έγκαιρα τη σύγχρονη ανάγκη των τηλεθεατών (όπως τη διαμόρφωσαν οι τεχνολογικές εξελίξεις και η κυριαρχία του Διαδικτύου) να επιλέγουν τι θέλουν να δουν, πότε και πού.
Το Netflix κερδίζει συνεχώς έδαφος ποντάροντας στο περιεχόμενό του, για το οποίο δαπανά δισεκατομμύρια: Όπως διευκρίνισε ο Craig Peters, Chief Product Officer του καναλιού, τον οποίο συναντήσαμε στο Βερολίνο, «το 2018 θα παραχθούν περισσότερες από 400 νέες σειρές και ταινίες, το budget των οποίων κυμαίνεται στα 7-8 δισ. ευρώ». Είναι χαρακτηριστικό, συνέχισε, ότι φέτος ο αριθμός των παραγωγών του Netflix έφθασαν στις 450 (από 80 που ήταν στο τέλος του 2015) ενώ το 2018 θα ξεπεράσουν τις 650!
Η ‘επένδυση’ στο ελληνικό κοινό
Η επιτυχημένη διαδικτυακή πλατφόρμα ψυχαγωγίας του Netflix είναι εδώ και λίγες ημέρες διαθέσιμη και στα ελληνικά, με τους εκπροσώπους της να δηλώνουν πως το άνοιγμά στην αγορά της Ελλάδας στοχεύει να είναι πολυεπίπεδο και να οδηγήσει ακόμα και στη δημιουργία και προβολή ελληνικών παραγωγών, με τον όρο αυτές να έχουν διεθνή απήχηση.
«Η Ελλάδα μας ενδιαφέρει πολύ. Διαπιστώσαμε ότι υπάρχει αυξανόμενο ενδιαφέρον για τα προγράμματά μας από τους Έλληνες χρήστες και θεωρήσαμε ότι είναι η κατάλληλη στιγμή να επεκταθούμε στην ελληνική αγορά» υπογράμμισε o Yann Lafargue, διευθυντής νέων τεχνολογιών και εταιρικών επικοινωνιών του καναλιού στη σχετική συνέντευξη Τύπου.
«Ήδη απασχολούμε Έλληνες μεταφραστές και στοχεύουμε να συνεργαστούμε με τοπικούς συντελεστές και εταιρείες παραγωγής καθώς και με ελληνικές εταιρείες δημοσίων σχέσεων. Ένας από τους στόχους που συζητάμε είναι να αγοράσουμε ή να παράξουμε προϊόν που θα γυριστεί στη Ελλάδα και θα έχει παγκόσμια απήχηση και ενδιαφέρον» διευκρίνισε από πλευράς της η Yenia Zabba, υπεύθυνη δημοσίων σχέσεων στην Ευρώπη και σημείωσε ότι το Netflix βρίσκεται αυτήν τη στιγμή σε στάδια διαπραγματεύσεων για συνεργασία με κάποια ελληνική συνδρομητική τηλεοπτική πλατφόρμα, που θα μεταδίδει το προϊόν του και θα αναλάβει την καμπάνια δημοσιοποίησής του.
Απαντώντας στις σχετικές κατηγορίες περί αθέμιτου ανταγωνισμού (σ.σ.: το Netflix δεν εδρεύει στην Ελλάδα με αποτέλεσμα το μόνο κόστος που έχει για να προβάλλει το προϊόν του στη χώρα μας να είναι ιδιαίτερα χαμηλό και να μην υπάγεται στην ελληνική φορολογία) ο κ. Lafargue υποστήριξε: «Πληρώνουμε ΦΠΑ ύψους 24% αλλά ακόμα και να είχαμε έδρα στην Αθήνα, οι επενδύσεις μας είναι ζημιογόνες και άρα δεν υπόκεινται στις σχετικές φορολογικές ρυθμίσεις».
Οι Έλληνες χρήστες του Netflix μπορούν πλέον να απολαμβάνουν με ελληνικούς υπότιτλους τα περισσότερα προγράμματα της πλατφόρμας (σ.σ.: μέχρι στιγμής έχει υποτιτλιστεί το 70% του περιεχομένου του καναλιού και σταδιακά θα μεταφραστεί και το υπόλοιπο 30%), να διαβάζουν τις περιλήψεις αυτών στα ελληνικά και να περιηγούνται στο ελληνικό μενού επιλογών. Επιπλέον αρκετά προγράμματα -κυρίως παιδικές ταινίες- έχουν μεταγλωττιστεί στη γλώσσα μας.
Όπως ανακοίνωσε το κανάλι, οι συνδρομές για το πολυβραβευμένο πρόγραμμα σειρών και ταινιών του τιμολογούνται και σε ευρώ (ξεκινώντας από €7,99 τον μήνα).
Αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με εκπροσώπους της εταιρείας, οι Έλληνες συνδρομητές του Netflix προτιμούν τα κοινωνικά δράματα με πολιτικό περιεχόμενο και τις ρομαντικές κομεντί.
‘Εισβολή’ νέων τεχνολογιών
Η δυνατότητα πρόσβασης στο Netflix προσφέρεται σε περισσότερες από 1.600 συνδεδεμένες συσκευές (τηλεοράσεις, tablets, smartphones, κονσόλες παιχνιδιών και υπολογιστές) και το ελληνικό κοινό μπορεί να δοκιμάσει την πλατφόρμα για έναν μήνα δωρεάν, κάνοντας εγγραφή στον ιστότοπο της υπηρεσίας.
Εκτός από την προσαρμογή της γλώσσας στα ελληνικά, οι χρήστες του Netflix έχουν πρόσβαση σε αποκλειστικές σειρές και ταινίες που χρησιμοποιούν τις τεχνολογίες HDR, 4K και Dolby Atmos. Ειδικότερα, σήμερα καταμετρώνται περισσότερες από 1.200 τηλεοπτικές ώρες προγράμματος σε τεχνολογία 4K, 200 ώρες υλικού που υποστηρίζει HDR και 5-6 σειρές με τεχνολογία Dolby Atmos. «Στόχος είναι το 2018 όλες οι δικές μας παραγωγές να είναι διαθέσιμες σε τεχνολογία 4Κ» μας ενημερώνει ο Richard Smith, Senior Product Manager.
Ανάμεσα στις επερχόμενες πρωτότυπες ταινίες του Netflix συγκαταλέγεται και το πολυαναμενόμενο « Bright», με πρωταγωνιστές τους Γουίλ Σμιθ και Τζολ Έντγκερτον που θα κάνει πρεμιέρα μεθαύριο, Παρασκευή22 Δεκεμβρίου, και θα σηματοδοτήσει την αρχή της νέας τηλεοπτικής σεζόν.
Σημειώνεται ότι στις παραγωγές που διατίθενται ήδη στην πλατφόρμα είναι τα ‘διαμαντένια’ « Stranger Things», « Orange is the New Black», « House of Cards», σειρές της Marvel όπως « Punisher», « Jessica Jones» και « Daredevil» καθώς και παγκόσμια τηλεοπτικά φαινόμενα όπως τα « 13 Reasons Why» και « Narcos»).
Προσωποποίηση περιεχομένου
Γίνεται εύκολα αντιληπτό ότι το εύρος των επιλογών είναι αχανές και ο όγκος του υλικού που προσφέρει η πλατφόρμα τεράστιος και συνεχώς αυξανόμενος. Μια από τις ‘μάχες’ που δίνει αυτήν τη στιγμή το Netflix αφορά στην «προσωποποίηση» (personalization) της σελίδας του κάθε χρήστη, μέσα από την καταγραφή-ανάλυση δεδομένων από αναλυτές και ειδικά διαμορφωμένους αλγόριθμους.
Η πλατφόρμα καταγράφει τα προγράμματα που παρακολουθεί ο κάθε χρήστης και τις προτιμήσεις του (τι του αρέσει, τι του αρέσει να βλέπει αλλά το σταματά λίγο αργότερα, τι ψάχνει κτλ.) και μπορεί να διαμορφώσει μια ξεχωριστή λίστα προτάσεων προγραμμάτων που ταιριάζει στα προσωπικά του γούστα. Με λίγα λόγια, όσο περισσότερο χρησιμοποιεί κανείς το Netflix, τόσο καλύτερα προσαρμόζεται η πλατφόρμα στις προτιμήσεις και ανάγκες του.
«Στα 109 εκατ. μέλη μας αντιστοιχούν περίπου 250 εκατ. προσωπικών προφίλ, τα οποία αντικατοπτρίζουν τις προτιμήσεις των χρηστών» αναφέρει ο Mike Hastings, διευθυντής ενισχυμένου περιεχομένου του διαδικτυακού καναλιού, ο οποίος έχει επιστρατεύσει δεκάδες βοηθούς του για να αποκωδικοποιήσουν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του κάθε προγράμματος του Netflix, προκειμένου να τα επικοινωνήσουν καλύτερα στους χρήστες του.
Το στόρι του Netflix
Ο Reed Hastings, ιδρυτής ενός “ταχυδρομικού βίντεοκλαμπ” που λειτουργούσε από το 1997 με έδρα τη Silicon Valley, συνειδητοποίησε σχετικά νωρίς τις διαστάσεις που θα λάμβανε στο μέλλον το Διαδίκτυο και αποφάσισε να δραστηριοποιηθεί στον τομέα του streaming.
Το συνδρομητικό κανάλι Netflix άρχισε να μεταδίδει στις ΗΠΑ το 2007 ταινίες και σίριαλ των οποίων αγοράζει τα δικαιώματα αναμετάδοσης. Το 2008 η πλατφόρμα έκανε την πρώτη της επέκταση στον Καναδά.
Το 2013 το διαδικτυακό κανάλι παρήγαγε την πρώτη του τηλεοπτική σειρά πρωτότυπου περιεχομένου -το ιδιαίτερα επιτυχημένο «House of Cards» – και έκτοτε επεκτείνεται και γνωρίζει αυξανόμενη ανταπόκριση από το τηλεοπτικό κοινό. Μέχρι το 2016 κατάφερε να επεκταθεί σε 190 χώρες, έχοντας παράξει πάνω από 200 πρωτότυπες τηλεοπτικές παραγωγές.
Σήμερα καταμετρά περίπου 109 εκατομμύρια συνδρομητές παγκοσμίως, με τον μέσο όρο εξ αυτών να παρακολουθούν το προϊόν του μέσα από 3 έως και 5 διαφορετικές συσκευές.
Αναμφίβολα, ένα από τα “μυστικά” της επιτυχίας του Netflix είναι ότι δίνει τη δυνατότητα στους συνδρομητές του να παρακολουθούν όπου και όποτε επιθυμούν -μέσα από χιλιάδες συσκευές που έχουν σύνδεση στο Internet- μια μεγάλη ποικιλία τηλεοπτικών εκπομπών, ταινιών, ντοκιμαντέρ κλπ χωρίς διαφημίσεις. Προβάλλει δε όλα τα επεισόδια μιας τηλεοπτικής σειράς ταυτόχρονα, σε όλον τον κόσμο, ούτως ώστε οι θεατές της να μην χρειάζεται να περιμένουν εβδομάδες ή και μήνες για να δουν που καταλήγει η ιστορία.
Όπως τόνισε ο κ. Lafargue στόχος είναι να αυξηθεί το τηλεοπτικό προϊόν χωρίς να χάσουν οι δημιουργοί το όραμα και τη δημιουργικότητά τους και μέσα από τη διευρυνόμενη χρήση νέων τεχνολογιών “να γεφυρώσουν τη Silicon Valley με το Χόλιγουντ”.