Να δημοσιοποιηθούν τα στοιχεία των τουριστικών μονάδων που φοροδιαφεύγουν

Να δημοσιοποιηθούν τα στοιχεία των τουριστικών μονάδων που φοροδιαφεύγουν

«Έλεγχοι και τήρηση της νομιμότητας αναγκαίοι για τουριστική ανάπτυξη. Χρέος της πολιτείας η δημοσιοποίηση στοιχείων», αναφέρει σε tweet που ανήρτησε ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ, Γιάννης Ρέτσος

Του Δημήτρη Μπαλή

Οι προληπτικοί έλεγχοι που πραγματοποίησε η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), αναφορικά με τον τζίρο του περασμένου Ιουνίου, μπορεί να είναι ενδεικτικοί για το τι μπορεί να συμβαίνει σε έναν μεγάλο κλάδο, όπως ο τουρισμός, που αφορά περίπου το ¼ των εργαζομένων της χώρας μας.

Ωστόσο, από τη στιγμή που υπάρχουν στοιχεία και όχι απλές ενδείξεις φοροδιαφυγής, είναι επιβεβλημένο να δημοσιοποιούνται τα στοιχεία, διότι συλλήβδην στιγματίζονται όλες οι τουριστικές μονάδες.

Η ΑΑΔΕ γνωστοποίησε ότι έγινα προληπτικοί έλεγχοι σε 712 τουριστικές μονάδες για το αν δηλώνονται οι εισπράξεις και αν καταβάλλεται ο ΦΠΑ, επί των εισπράξεων. Σε 7 περιπτώσεις εκτιμάται ότι έγινε απόκρυψη άνω του 1 εκατ. ευρώ (Κέρκυρα, Ηλία, Ρόδο, Χαλκιδική και Σαντορίνη), χωρίς πάντως να δοθούν στη δημοσιότητα τα στοιχεία των μονάδων αυτών.

Σύμφωνα με παράγοντες του τουριστικού κλάδου, ο ξενοδοχειακός κόσμος ήταν και είναι πάντα υπέρ των συστηματικών και όσο το δυνατόν, πιο αντιπροσωπευτικών και ολοκληρωμένων ελέγχων. Η φοροδιαφυγή και η φοροαποφυγή είναι φαινόμενα που πλήττουν τις υγιείς και συνεπείς επιχειρήσεις και «τρώνε από τις σάρκες τους».

Ωστόσο, εν προκειμένω, αφενός 6-7 ακραίες περιπτώσεις δεν μπορούν να χαρακτηρίζουν 9.700 ξενοδοχεία και αφετέρου η μεθοδολογία της ΑΑΔΕ με ελέγχους μέσω sites κρατήσεων και τηλεφώνων, συγκεκριμένες μέρες της τουριστικής περιόδου και βάσει αυτών, εκτίμηση τζίρου και αποκλίσεων, ειδικά για τα εποχιακά ξενοδοχεία, έχει πολλά «τρωτά» σημεία,

Τα εποχιακά (ειδικά στους μεγάλους τουριστικούς προορισμούς που αναφέρονται π.χ. Ρόδο – Χαλκιδική), πουλάνε άνω του 90% των δωματίων τους σε tour operators σε τιμές προσυμφωνημένες και με πληρωμές που στις περισσότερες περιπτώσεις δεν γίνονται την τουριστική περίοδο ή όταν ο πελάτης φεύγει από το ξενοδοχείο, αλλά πολύ πριν (προκαταβολές) ή με το κλείσιμο της χρονιάς.

Τα υπόλοιπα δωμάτια, που δεν ξεπερνούν το 10%, οι επιχειρήσεις τα ανεβάζουν στα sites, σε τιμές που σε καλές χρονιές, όπως η φετινή, είναι υψηλές. Το ότι αυτά τα δωμάτια έχουν πουληθεί στην τιμή που φαίνεται π.χ. στη Booking ή στην Τrivago δε σημαίνει ότι έχουν πουληθεί το ίδιο ακριβά π.χ. στον TUI, ο οποίος τα έχει προαγοράσει από πέρυσι ίσως και 50% φθηνότερα.

Επιπρόσθετα, οι τιμές και οι πληρότητες στα sites έχουν «χρηματιστηριακά» χαρακτηριστικά, αφού αλλάζουν μέρα με τη μέρα, ανάλογα με τη ζήτηση και τη διαθεσιμότητα, κάτι που καθιστά την οποιαδήποτε αναγωγή -και επομένως και την εκτίμηση τζίρου- σχεδόν αδύνατη.

Η πραγματική εικόνα για τις ελεγκτικές αρχές δεν μπορεί να προκύψει με ακρίβεια παρά μόνο ύστερα από ολοκληρωμένο φορολογικό έλεγχο και θα ήταν πολύ χρήσιμο να ανακοινώνονται τα αποτελέσματα και αυτών των ελέγχων.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα