Πέμπτη 30/10 Lamento: θρήνοι για βασιλιάδες και πρίγκιπες του 17ου αιώνα

Πέμπτη 30/10 Lamento: θρήνοι για βασιλιάδες και πρίγκιπες του 17ου αιώνα

«Μπαρόκ: σαν λάδι στη φωτιά…» από τους Latinitas Nostra και τον Μάρκελλο Χρυσικόπουλο. Με τη διάσημη μπαρόκ ερμηνεύτρια Romina Basso

Την Πέμπτη 30/10 Lamento: θρήνοι για βασιλιάδες και πρίγκιπες του 17ου αιώνα

Romina Basso μέτζο σοπράνο

Latinitas Nostra:

Μάρκελλος Χρυσικόπουλος τσέμπαλο, εκκλησιαστικό όργανο

Ανδρέας Λινός βιόλα ντα γκάμπα

Θοδωρής Κίτσος θεόρβη

Η διάσημη ιταλίδα μετζοσοπράνο Ρομίνα Μπάσσο, ο Μάρκελλος Χρυσικόπουλος και οι Latinitas Nostra ενώνουν τις δυνάμεις τους για να παρουσιάσουν στο κοινό, σε μία μοναδική συναυλία με τίτλο Lamento, τα προκλασικά αριστουργήματα της νέας τους ηχογράφησης, η οποία χαρακτηρίστηκε πρόσφατα από τον διεθνή Τύπο ως ένας δίσκος μοναδικής ευαισθησίας και πρωτοτυπίας. Η συναυλία, που θα φιλοξενηθεί στην Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος την Πέμπτη 30 Οκτωβρίου (ώρα 8:30 μ.μ.), εντάσσεται στο πλαίσιο των Επιλογών, του νέου κύκλου εκδηλώσεων του Μεγάρου, καθώς και της περιοδείας των Latinitas Nostra στην Ευρώπη.

Οι βίαιοι θάνατοι βασιλιάδων και ευγενών…

… τον 17ο αιώνα εμπνέουν λογοτέχνες, ζωγράφους και συνθέτες. Όταν τα γεγονότα είναι τραγικά, η καντάτα παίρνει τη μορφή Θρήνου (lamentο). Ο θρήνος τεσσάρων γυναικών γίνεται αφορμή για αντίστοιχους συνθέτες του ιταλικού μπαρόκ να γράψουν άριες συγκινησιακά φορτισμένες –συχνά δεξιοτεχνικές–, που συνδυάζουν το λυρικό με το δραματικό στοιχείο, αλλά και παρτιτούρες θρηνο-παρωδίας που έρχονται να αντισταθμίσουν την οδύνη του θανάτου με τη σάτιρα. Θα ακουστούν ο Θρήνος της Μαρίας Στιούαρτ (Lamento di Maria Stuarda), που γράφτηκε από τον Τζάκομο Καρίσσιμι (περ. 1605-1674) και αναφέρεται στο επικείμενο τέλος της τραγικής βασίλισσας της Σκοτίας, ο Θρήνος της Βασίλισσας της Σουηδίας (Lamento della Regina di Svezia) για τον θάνατο του Βασιλιά Γουστάβου-Αδόλφου που συνέθεσε ο Λουίτζι Ρόσσι (περ. 1597-1653) και το ερωτικό απόσπασμα Δάκρυά μου (Lagrime mie) από τη Συλλογή «Απολαύσεις της Ευτέρπης» της βενετής τραγουδίστριας Μπάρμπαρας Στρότσι (1619-1677), που υπήρξε μία από τις σπανιότατες περιπτώσεις γυναικών-συνθετών του 17ου αιώνα. Ο επίλογος ανήκει στην κωμικοτραγική Θρηνοπαρωδία (Lamento parodia) του ευρηματικού ναπολιτάνου συνθέτη Φραντσέσκο Προβεντσάλε (1624-1704).

«Αληθινή Μαρία Κάλλας του Μπαρόκ»…

… χαρακτηρίστηκε πρόσφατα από το έγκριτο βρετανικό έντυπο BBC Music Magazine η Ρομίνα Μπάσσο, μια από τις μεγαλύτερες φωνές που λάμπουν στο διεθνές στερέωμα της προκλασικής μουσικής, τα τελευταία χρόνια. Το ζεστό και σκούρο ηχόχρωμα, η εντυπωσιακή εκφραστικότητα και η εξαιρετική μουσικότητα της ιταλίδας μεσοφώνου συνθέτουν το προφίλ μίας έντονης καλλιτεχνικής προσωπικότητας, η οποία υπηρετεί με έξοχο τρόπο όχι μόνο το ρεπερτόριο συνθετών του 16ου και 17ου αιώνα αλλά και έργα του Τζοακίνο Ροσσίνι. Στις εμφανίσεις της στην Ευρώπη αλλά και σε όλο τον κόσμο, έχει συνεργαστεί με φημισμένα σύνολα μπαρόκ και παλαιάς μουσικής (Accademia Bizantina, Concerto Italiano, Il Complesso Barocco, Le Concert des Nations, Europa Galante, Ensemble 415, Les Arts Florissants, Les Musiciens de Louvre, The King’s Consort, Venice Baroque Orchestra, Orchestra of the Age of Enlightenment κ.ά.), καθώς και με γνωστές συμφωνικές ορχήστρες υπό τη διεύθυνση διακεκριμένων μαέστρων, όπως οι Μάαγκ, Βιόττι, Μακέρρας, Γιουρόφσκι, Όνο, Σαβάλ, Αλεσσαντρίνι, Μπιόντι, Μινκόφσκι, Κρίστιν, Αΐμ, Μακ Κρις, Σπινοζί, Πιερλό, Γκάττι, Φλόριο, Σαρντέλλι και άλλοι. Οι αισθαντικές ερμηνείες της έχουν αποτυπωθεί σε ψηφιακό δίσκο και βιντεοδίσκο και περιλαμβάνουν έργα της κοσμικής και θρησκευτικής μουσικής των Τζομμέλλι, Γκαλούππι, Σκαρλάττι, Χαίντελ και Βιβάλντι.  Η ηχογράφηση του Lamento με τους Latinitas Nostra και τον Μάρκελλο Χρυσικόπουλο είναι ο πρώτος σόλο δίσκος της. Η μετζοσοπράνο Ρομίνα Μπάσσο έχει διαπρέψει σε πολυάριθμους εθνικούς και διεθνείς διαγωνισμούς λυρικού τραγουδιού, με σημαντικότερη τη βράβευσή της στα Operalia του Πλάσιντο Ντομίνγκο. Σπούδασε μουσική στο Ωδείο «Μπενεντέττο Μαρτσέλλο» της Βενετίας και ιταλική φιλολογία στο Πανεπιστήμιο της Τεργέστης και έχει παρακολουθήσει σεμινάρια τελειοποίησης με τους Μάαγκ, Ρέσνικ, Μπλέικ, Μπαττάλια, Στρούντχοφ και Ντεσντέρι.

Το συγκρότημα Latinitas Nostra…

… ιδρύθηκε από τον μαέστρο και τσεμπαλίστα Μάρκελλο Χρυσικόπουλο, που είναι και ο καλλιτεχνικός του διευθυντής. Η σύνθεση του συνόλου είναι μεταβλητή. Απαρτίζεται από μουσικούς, οι οποίοι καλλιεργούν το χαρακτηριστικό πνεύμα της ελευθερίας, της υπερβολής και της θεατρικότητας που διαπνέει την εποχή του Μπαρόκ. Στη συναυλία της 30ης Οκτωβρίου, το συγκρότημα θα εκπροσωπηθεί από τον Μάρκελλο Χρυσικόπουλο (τσέμπαλο και εκκλησιαστικό όργανο), τον Ανδρέα Λινό (βιόλα ντα γκάμπα) και τον Θοδωρή Κίτσο (θεόρβη). Σκοπός τoυ συνόλου Latinitas Nostra [Η καθ’ ημάς Εσπερία] είναι η προβολή των άμεσων ή έμμεσων ελληνικών επιδράσεων στη διαμόρφωση της δυτικής μουσικής δημιουργίας. Το σχήμα έκανε το ντεμπούτο του στο ΜΜΑ το 2009  με την πρώτη αναβίωση της όπερας Ολυμπιάδα του Καλντάρα σε ημισκηνοθετημένη μορφή. Εκτός από την τακτική συνεργασία τους με την Ρομίνα Μπάσσο, οι Latinitas Nostra με έχουν επίσης συμπράξει με τον κόντρα τενόρο Χαβιέρ Σαμπάτα.

Η συνεργασία του συγκροτήματος με τη μεσόφωνο Ρομίνα Μπάσσο αποτυπώθηκε σε μια ηχογράφηση ιταλικών Lamenti που κυκλοφορεί από τη Naïve, ενώ από την Aparte κυκλοφόρησε ο δίσκος τους Dilettanti με τον ισπανό κοντρατενόρο X. Σαμπάτα.

O Mάρκελλος Χρυσικόπουλος σπούδασε τσέμπαλο στην τάξη της Μαργαρίτας Δαλμάτη (σχολή Βινιανέλλι Αθηνών), από όπου πήρε το δίπλωμά του με άριστα παμψηφεί, πρώτο βραβείο και το αριστείο της σχολής. Συνέχισε τις σπουδές του στο Παρίσι με τους Ρομέο και Μπωμόν, στο Ζάλτσμπουργκ με τους Γκίλμπερτ και Ράμπε και στη Γενεύη με την Κριστιάν Ζακκοττέ, της οποίας ήταν ο τελευταίος μαθητής. Έχει δώσει ρεσιτάλ και συναυλίες μουσικής δωματίου στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Ως μαέστρος έχει συμπράξει με την Καμεράτα, την ΚΟΑ και την ΚΟΘ. Έχει επίσης διευθύνει την Μπαρόκ Ορχήστρα της Βενετίας στην ηχογράφηση της όπερας  Ολυμπιάδα του Μεταστάζιο που τιμήθηκε στη Γαλλία με τη διάκριση Choc du Monde de la musique). Ασχολείται με τη συνοδεία φωνητικής μουσικής και αναλαμβάνει τη μουσική προετοιμασία σε προκλασικές όπερες (Tαμερλάνος του Χαίντελ-Φεστιβάλ Αθηνών 2006, Ιουστίνος του Βιβάλντι-ΜΜΑ 2007 κ.ά.). Είναι ιδρυτικό μέλος των μπαρόκ συνόλων Ex Silentio και Latinitas Nostra. Με το δεύτερο έχει παρουσιάσει μεταξύ άλλων την καντάτα Κασσάνδρα του Μπενεντέττο Μαρτσέλλο (Μουσικό Φεστιβάλ Ρόδου). Το 2011, ανέβασε, στο πλαίσιο των εκδηλώσεων του Φεστιβάλ Αθηνών, την όπερα του Μοντεβέρντι Η στέψη της Ποππαίας. O Mάρκελλος Χρυσικόπουλος έχει επίσης συμμετάσχει ως βοηθός μαέστρου σε βραβευμένες ηχογραφήσεις έργων του Χαίντελ (Aριάδνη στην Κρήτη, Ιούλιος Καίσαρ, Αλέξανδρος Σεβήρος, Αλέξανδρος) και του Γκλουκ (Ο θρίαμβος της Κλέλιας).

Τιμές εισιτηρίων: 16 € (Ζώνη Β΄), 25 € (Ζώνη Α΄)

Ειδικές τιμές: 6 € (Φοιτητές, νέοι, άνεργοι, ΑΜΕΑ), 10 € (Πολύτεκνοι, 65+)

Έναρξη προπώλησης: Πέμπτη 9 Οκτωβρίου

Πληροφορίες για το κοινό στο τηλέφωνο: 210 72.82.333

και στην ιστοσελίδα του Μεγάρου: www.megaron.gr


Επίσης:

https://www.facebook.com/megaron.gr

http://www.pinterest.com/megaronathens/

https://twitter.com/MegaronAthens

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα