Θ. Παπαθεοδώρου. «Tέλος καλοκαιριού ορίζεται από τον Eκλεστόουν η ημερομηνία για το πρώτο γκραν πρι της Δραπετσώνας»
Κόντεψε να γίνει ανέκδοτο, «πίστα Φόρμουλα 1 στην Δραπετσώνα». Όμως κάποιοι άνθρωποι, όπως ο αρχιτέκτονας Θανάσης Παπαθεοδώρου -εμπνευστής και πρωτεργάτης του εγχειρήματος- δεν πτοήθηκαν. Και τώρα περιμένει με αγωνία από το αφεντικό της Φόρμουλα 1, τον Μπέρνι Εκλεστόουν, να ορίσει την ημερομηνία για το πρώτο ελληνικό γκραν πρι της Φ1.
- 12 Μαΐου 2014 08:32
«Η σκέψη για την δημιουργία μιας πίστας Φόρμουλα 1 στον ιστό της πόλης έχει ξεκινήσει από το 2000. Προσπαθούσα να βρω τον κατάλληλο χώρο και να σχεδιάσω μια πίστα. Όλα αυτά ξεκίνησαν από μια τρέλα που έχω για την ταχύτητα και τα αυτοκίνητα», απαντά ο Θανάσης Παπαθεοδώρου, όταν τον ρωτάμε πως ξεκίνησε η ιδέα για την κατασκευή πίστας Φόρμουλα 1 στην Ελλάδα.
ΕΡ. Είχατε, μέχρι τότε, κάποια ενασχόληση με τον μηχανοκίνητο αθλητισμό;
ΑΠ. Ήμουν λάτρης της Φόρμουλα 1. Βλέποντας αυτό το θέαμα, είναι δύσκολο να το ξεχάσεις. Συνεχίζεις να το παρακολουθείς.
ΕΡ. Κάπως έτσι λοιπόν μπήκατε στο τριπάκι…
ΑΠ. Αρχιτέκτονας είμαι, έχω την ευχέρεια και να σχεδιάζω, πέρα από το να φαντάζομαι. Έτσι λοιπόν, μέσα στο Λεκανοπέδιο, περάσαμε χαλαρά από Μαρκόπουλο, Ελληνικό, Ανάβυσσο, Τατόι, όλα δηλαδή τα μέρη όπου υπήρχε χώρος και θα μπορούσε να γίνει πίστα Φόρμουλα 1. Ο συγκεκριμένος χώρος εντοπίσθηκε από εμένα 5 χρόνια πριν. Όταν είδα ότι μπορεί να κλειδώσει εκεί μια διαδρομή, ενώ υπήρχε ο χώρος και για τα pits, πήρα τις προδιαγραφές από την FIA και είδα ότι τα πλάτη των δρόμων, οι κλίσεις των δρόμων, οι αποστάσεις, οι στροφές, είναι όλα εντός προδιαγραφών και χρειάζονται ελάχιστες τροποποιήσεις. Το 70% της διαδρομής είναι ήδη χαραγμένο και υπάρχει ενώ εμείς χρειάζεται να φτιάξουμε το υπόλοιπο 30%. Αυτό το 30% θα κατασκευαστεί σε μια περιοχή εγκαταλελειμμένη, στα Λιπάσματα. Κάπως έτσι λοιπόν ξεκίνησε ο όλος σχεδιασμός. Θεώρησα ότι το μέρος είναι ιδανικό, γιατί, εκτός όλων των άλλων υπάρχει και ιστορικό ενδιαφέρον. Εκεί έγινε η Ναυμαχία της Σαλαμίνας, εκεί υπάρχει ο τάφος του Θεμιστοκλή, είναι πύλη εισόδου το Λιμάνι, είναι ελεύθερος χώρος. Χρειάσθηκε δύο χρόνια για να ολοκληρωθεί η αρχιτεκτονική μελέτη, διαπιστώσαμε ότι το όλο project είναι εφικτό και ξεκινήσαμε τον μεγάλο αγώνα να το προβάλουμε στις Διεθνείς Ομοσπονδίες και τον κόσμο.
ΕΡ. Γίνεται πολύς λόγος για μετατροπή της Δραπετσώνας σε Μονακό. Πώς μπορεί να γίνει κάτι τέτοιο.
ΑΠ. Είναι μια μεγάλη πρόκληση, ένα τεράστιο στοίχημα αυτό που έχουμε βάλει. Το να γίνει Μονακό ένα άλλο σημείο μέσα στην Αθήνα, δεν πρόκειται να γίνει. Δηλαδή το Ελληνικό δεν θα γίνει ποτέ Μονακό. Είναι ένα αδιάφορο χωροταξικά σημείο χωρίς σημειολογία πλην του αεροδρομίου και απλά είναι ελεύθερη έκταση. Εκεί όμως που λέμε εμείς έχουμε το trademark, το Λιμάνι του Πειραιά. Έχει τραγουδηθεί , το ξέρει όλος ο κόσμος, υπάρχουν κάποιες υποδομές, υπάρχει ο βιομηχανικός χαρακτήρας, είναι πολύ άγρια και συνάμα όμορφη η περιοχή εκεί, συνεπώς υπάρχει το περιβάλλον. Αυτό που λείπει είναι να ομορφύνει εσωτερικά ο Δήμος. Να γίνουν οι παρεμβάσεις εκείνες που απαιτούνται ώστε να μπορέσει να φιλοξενήσει μια τέτοια υποδομή. Εκεί έχουμε ελεύθερο χώρο. Άρα μπορούμε να σχεδιάσουμε ότι θέλουμε και όπως το θέλουμε. Παίρνουμε λοιπόν το κορυφαίο αθλητικό γεγονός του κόσμου , που είναι η Φόρμουλα 1, και σχεδιάζοντας με ελεύθερο πνεύμα, φτιάχνοντας αυτό που θέλεις.
ΕΡ. Ο χώρος στην πίστα θα είναι μικτής χρήσης;
ΑΠ. Ναι θα περιλαμβάνει και εμπορικές χρήσεις και γραφεία και κατοικίες. Ακόμη θα περιλαμβάνει εμπορικό κέντρο, δύο ξενοδοχεία 5 αστέρων, καζίνο καθώς και ένα πάρκο 200.000 τετραγωνικών μέτρων, έχει τη μαρίνα καθώς και το Μουσείο Μυθολογίας. Δημιουργούμε ένα παγκόσμιο πόλο έλξης που θα έρχονται κάποιοι άνθρωποι και τον υπόλοιπο χρόνο για να δουν όλα αυτά τα πράγματα. Επίσης εκεί θα φιλοξενούμε και την κρουαζιέρα. Η οποία κρουαζιέρα ναι μεν έρχεται στον Πειραιά, αλλά δεν έχει τη δυνατότητα να μείνει, γιατί δεν υπάρχουν οι κατάλληλες υποδομές.
ΕΡ. Τι είναι το πρωτοπόρο που εμείς θα προβάλουμε ώστε να πάρουμε την διοργάνωση ενός αγώνα Φ1;
ΑΠ. Έχουμε να προσφέρουμε ένα εξαιρετικό θέαμα, γιατί μικτή πίστα πόλης δεν υπάρχει πουθενά αλλού στον κόσμο. Το Μόντε Κάρλο δεν είναι πίστα, ούτε η Σιγκαπούρη. Κλείνουν τους δρόμους και κάνουν το circuit. Εμείς θα έχουμε κάτι το διαφορετικό. Σταθερές εγκαταστάσεις pit stop και μια μικρή πίστα που λειτουργεί όλο το χρόνο, διατηρώντας έτσι το αγωνιστικό αίσθημα. Αυτό είναι το κάτι το ξεχωριστό, το ιδιαίτερο που μας διαφοροποιεί από όλους τους άλλους.
ΕΡ. Η μικρή πίστα που θα λειτουργεί όλο το χρόνο πως θα είναι διαμορφωμένη;
ΑΠ. Το 30% της πίστας που θα χρησιμοποιείται στην φόρμουλα 1 θα είναι μόνιμη. Θα χαραχθεί από εμάς και αυτή θα λειτουργεί όλο το χρόνο. Εκεί θα μπορούν να γίνονται αγώνες ελληνικών πρωταθλημάτων αυτοκινήτου και μοτοσικλέτας, σχολές ασφαλούς οδήγησης, καρτ κλπ. Το μήκος αυτής της πίστας θα είναι 1.720 μέτρα και είναι υψηλών προδιαγραφών, γιατί περιλαμβάνει εξόδους διαφυγής και την μεγάλη ευθεία της Φόρμουλα 1.
ΕΡ. Υπάρχει συμμετοχή του κράτους στο όλο πρότζεκτ;
ΑΠ. Καμία. Το κράτος μας υποστηρίζει, αδειοδοτεί και θα χρειαστεί να δημιουργήσει το κατάλληλο νομοθετικό πλαίσιο ώστε να μπορούμε να φτιάξουμε στην συγκεκριμένη περιοχή αυτά που έχουμε σχεδιάσει. Το κράτος έχει συμφωνήσει σε αυτό και επισήμως με την επιστολή του Πρωθυπουργoύ στον Δήμαρχο της περιοχής τον κ. Τζανή. Παράλληλα συστήνονται ομάδες εργασίας στα συναρμόδια υπουργεία προκειμένου να φτιάξουμε το νομοθετικό πλαίσιο που θα απαιτηθεί.
ΕΡ. Τα 800 εκάτ. που θα βρεθούν;
ΑΠ. Ήδη έχουμε βρει κάποιους επενδυτές, ενώ κάποιοι άλλοι μας έχουν βρει από μόνοι τους. Η όλη προσπάθεια έχει ωριμάσει και πλέον βρίσκεται στην φάση της υλοποίησης. Στο επόμενο δίμηνο ή τρίμηνο τα επενδυτικά σχήματα θα έχουν οριστικοποιηθεί και θα μπούμε στην υλοποίηση. Η τελική έγκριση του επενδυτικού σχήματος θα έρθει από τον Εκλεστόουν.
ΕΡ. Αυτά που μας λέτε σημαίνουν ότι ήδη έχετε πάρει την διαβεβαίωση του Εκλεστόουν για αγώνα Φόρμουλα 1 στην Ελλάδα;
ΑΠ. Μάλιστα. Αυτό που θα ακολουθήσει είναι να πάμε με τον επενδυτή στον Εκλεστόουν. Επενδυτής και Εκλεστόουν έρχονται σε μια συμφωνία , ενώ ήδη έχει γίνει η συμφωνία κράτους επενδυτή, και εφόσον έχουμε τις συμφωνίες προχωράμε στην οριστική συμφωνία επενδυτή – Εκλεστόουν. Ο τελευταίος θα προδιαγράψει το πότε θα μας δώσει τον πρώτο αγώνα και τον χρονικό ορίζοντα για τον οποίο θα γίνεται grand prix στην Δραπετσώνα. Δηλαδή για 3 ή 5 ή 7 χρόνια.
ΕΡ. Πότε υπολογίζεται ότι θα έχουμε την οριστική κατάληξη όλων αυτών των ενεργειών;
ΑΠ. Πιστεύω ότι μέχρι το τέλος του καλοκαιριού θα έχουμε την ημερομηνία διεξαγωγής του πρώτου Ελληνικού grand prix. Θέλουμε και ευελπιστούμε να γίνει το 2017.
ΕΡ. Ο χρόνος που μεσολαβεί από σήμερα έως το 2017 θεωρείτε ότι επαρκεί για την ολοκλήρωση ενός τόσο μεγάλου έργου;
ΑΠ. Ναι θα μπορούσε. Θεωρώ ότι ακόμη και σε δύο χρόνια μπορούν όλα να είναι έτοιμα.
ΕΡ. Στο ξεκίνημα αυτής της προσπάθειας δεχθήκατε σκληρές επιθέσεις
ΑΠ. Μας κορόιδευαν, μας λοιδορούσαν, αλλά όταν βγαίνεις και λες Δραπετσώνα – Φόρμουλα 1, προφανώς δημιουργείς ανέκδοτο. Εκεί στην Δραπετσώνα όμως υπάρχουν όλες οι προϋποθέσεις για να φτιάξεις ένα γλάμουρους γεγονός. Να κάνεις ένα παγκόσμιο θέαμα, να δημιουργήσεις έναν παγκόσμιο θεματικό τουριστικό προορισμό.
ΕΡ. Η ξενοδοχειακή υποδομή μπορεί να καλύψει τις ανάγκες ενός αγώνα όπως της Φόρμουλα 1.
ΑΠ. Επειδή οι θεατές της Φόρμουλα 1 είναι κυρίως υψηλού οικονομικού επιπέδου, δημιουργούμε τις προϋποθέσεις έτσι ώστε αυτοί που θα θελήσουν να δουν τον αγώνα να μην στοιβαχθούν στην πόλη. Υπάρχουν πολλά νησιά που είναι κοντά. Και θα γίνουν ακόμη κοντινότεροι οι προορισμοί με τα υδροπλάνα. Σκεφτείτε ότι κάποιος από τη Μύκονο, για παράδειγμα, θα μπορεί σε μισή ώρα να προσγειωθεί μέσα στην πίστα και να πάει στη θέση του για να δει τον αγώνα. Παράλληλα στην μαρίνα που σχεδιάζουμε, υπάρχει η υποδομή για τον ελλιμενισμό δύο μεγάλων κρουαζιερόπλοιων, το κάθε ένα από τα οποία θα μπορεί να φιλοξενήσει 2.500-3.000 άτομα.
ΠΟΙΟΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΘΑΝΑΣΗΣ ΠΑΠΑΘΕΩΔΩΡΟΥ
Γεννήθηκε στην Αθήνα, όπου και ζει μέχρι σήμερα. Σπούδασε Αρχιτεκτονική στην Ιταλία υπό την εποπτεία του καθηγητή Mario Giovinazzo στο Reggio Calabria και στην Φλωρεντία, απ’ όπου αποφοίτησε το 1987. Εργάσθηκε στην προετοιμασία της υποψηφιότητάς μας για την “Χρυσή Ολυμπιάδα 96” την οποία τελικώς δεν αναλάβαμε. Στο διάστημα 2002-2003 συμμετείχε στην Bunk ως τεχνικός σύμβουλος για τα ολυμπιακά έργα των Αγώνων του 2004. Διατηρεί αρχιτεκτονικό γραφείο από το 1987 με συνεργάτες μηχανικούς και δρά σε όλο το φάσμα των υπηρεσιών που αφορούν την αρχιτεκτονική αλλά και την καλλιτεχνική παρέμβαση. Έχει λάβει μέρος σε διάφορες εικαστικές εκθέσεις -ατομικές και ομαδικές αλλά και δημόσιου χαρακτήρα- όπως στην Cow Parade και Hearts in Athens, σε χώρους όπως η Τεχνόπολις, Gallery Adam, Gallery Ψυχάρη 36, και έχει γίνει γνωστός για τα εκκεντρικά χρηστικά αντικείμενα κυρίως από ανακυκλώσιμα εξαρτήματα αυτοκινήτων τα οποία μηχανεύεται ο ίδιος. Μέρος αυτών μπορεί ο επισκέπτης να δει σε μόνιμη ιδιωτική έκθεση που βρίσκεται στο Κολωνάκι.
Με δημιουργίες όπου το χρώμα, το γυαλί, το μέταλλο, το εμφανές μπετόν, η πλαστικότητα του όγκου αλλά και οι συχνές μεταφορές σε αρχιτεκτονικούς σταθμούς της Ιστορίας είναι στοιχεία που χαρακτηρίζουν τη δουλειά του. Σε κάθε του έργο διαφαίνεται η επιρροή από τον τρόπο σκέψης των Ιταλών αρχιτεκτόνων. Τον έχουν εμπιστευτεί και τον εμπιστεύονται ιδιώτες από όλη την Ελλάδα. Έχει την δυνατότητα μέσω της ιδιόκτητης κατασκευαστικής εταιρείας ΑΛ.ΧΡΙΣ.ΠΑΝ.Α.Ε. να αναλαμβάνει και την εκτέλεση των προτάσεών τους, αφού διαθέτει προσωπικό με μεγάλη εμπειρία αλλά και έχει στην ιδιοκτησία του πλήρη εξοπλισμό για την υλοποίηση των ιδεών του. Οι μελέτες και οι κατασκευές που αναλαμβάνει είναι κατοικίες, κτήρια γραφείων, εμπορικοί χώροι, ξενοδοχειακές μονάδες, αθλητικές εγκαταστάσεις. αναστηλώσεις κτηρίων, ανακαινίσεις καταστημάτων και διαμόρφωση εσωτερικών χώρων.
Εικαστικές παρεμβάσεις δημοσίου χαρακτήρα παρουσιάστηκαν σε κεντρικά σημεία της Αθήνας, όπως η αγελάδα “Cow-λιάς” στο Δημαρχείο της Αθήνας με την διοργάνωση Cow Parade και ο “Heartulias” στο Σύνταγμα με την διοργάνωση Hearts in Athens.