Αμφίπολη: Το μυστήριο της τρύπας του ψηφιδωτού. Αγωνία για τα μυστικά του τρίτου θαλάμου

default image

Μυστήριο το τμήμα του ψηφιδωτού που λείπει. Τα ως τώρα ευρήματα επιβεβαιώνουν ότι ο νεκρός ήταν μία σπουδαία προσωπικότητα (Vid)

Στο τελικό της στάδιο εισέρχεται η ανασκαφή στον τάφο της Αμφίπολης με τις αποχωματώσεις στον τρίτο θάλαμο, για τον οποίο η επικεφαλής Κατερίνα Περιστέρη επιμένει ότι είναι ο ταφικός.

Στην αποκατάσταση του ψηφιδωτού με την μαγική αναπαράσταση της αρπαγής της Περσεφόνης έχουν επιδοθεί πλέον οι αρχαιολόγοι και οι συντηρητές στην Αμφίπολη. Ο ένοικος του τύμβου δεν έχει αποκαλυφθεί, τα έως τώρα ευρήματα όμως επιβεβαιώνουν τις εκτιμήσεις ότι το μνημείο χρονολογείται στα τέλη του 4 αιώνα π.Χ. και πως είναι θαμμένο ένα πρόσωπο πιθανότατα από το περιβάλλον του Μεγάλου Αλεξάνδρου.

Ερωτηματικά πάντως προκαλεί το κατεστραμμένο τμήμα στο κέντρο της παράστασης με την Κατερίνα Περιστέρη να απαντά: “Δεν υπάρχει λογική. Φαίνεται όμως ότι δεν είναι φυσική φθορά”.

“Οι αρχαιολόγοι και οι συντηρητές στην Αμφίπολη θα μπορέσουν να αποκαταστήσουν σε πολύ μεγάλο βαθμό το εντυπωσιακό ψηφιδωτό που αποκαλύφθηκε στον δεύτερο θάλαμο του τύμβου Καστά”, είπε χαρακτηριστικά η κ. Μενδώνη.

Η Γενική Γραμματέας του υπουργείου Πολιτισμού πρόσθεσε, ωστόσο, ότι το έργο αποκατάστασης θα απαιτήσει αρκετό χρόνο, χωρίς να δώσει όμως σαφές χρονικό πλαίσιο.

Γιατί το ψηφιδωτό με την Περσεφόνη αποδεικνύει ότι ο τάφος είναι Μακεδονικός

Η παράσταση της αρπαγής της Περσεφόνης που αποκαλύφθηκε στον τάφο της Αμφίπολης είναι μοναδική ως προς το γεγονός πως είναι ψηφιδωτό τέτοιας υψηλής τέχνης, το οποίο βρίσκεται μέσα σε τύμβο, ως θέμα όμως ταφικού μνημείου συναντάται και αλλού.

Δύο από τους μακεδονικούς τάφους της Βεργίνας, οι οποίοι μάλιστα και οι δύο ανήκουν σε γυναίκες, σύμφωνα με τους αρχαιολόγους, φέρουν αναπαραστάσεις της αρπαγής της Περσεφόνης από τον Πλούτωνα, σε τοιχογραφίες, επίσης υψηλής τέχνης.

Η πρώτη τοιχογραφία, που θεωρείται μοναδικό επίτευγμα της αρχαίας ζωγραφικής τέχνης, εντοπίζεται στον «τάφο Ι» στις Αιγές δίπλα σε εκείνον που αποδίδεται στον Φίλιππο Β”. Πρόκειται για κιβωτιόσχημο τάφο, όπου οι αρχαιολόγοι θεωρούν πως έχει ταφεί η  Νικησίπολη, μια από τις συζύγους του Φιλίππου. Η τοιχογραφία βρίσκεται στο εσωτερικό του τάφου και παρουσιάζει τον Πλούτωνα να αρπάζει την Περσεφόνη πάνω στο άρμα του, ενώ ο καλλιτέχνης στην περίπτωση αυτή απεικόνισε επίσης τη μητέρα της, θεά Δήμητρα και τις τρεις Μοίρες. Προπορεύεται και εδώ ο Ερμής Ψυχοπομπός.

Η άλλη αναπαράσταση της αρπαγής της Περσεφόνης από τους μακεδονικούς τάφους εντοπίστηκε στον τάφο της Ευριδίκης, μητέρας του Φιλίππου Β” και κοσμεί την πλάτη του μοναδικού θρόνου που ανακαλύφθηκε μέσα σε αυτόν. Στο ερεισίνωτο του θρόνου βλέπουμε το τέθριππο του Πλούτωνα και την Περσεφόνη. Η τοιχογραφία είναι «αμφάς» καθώς βλέπουμε το άρμα από μπροστά, ενώ τα πρόσωπα και τα σώματα των μορφών δεν αποκαλύπτουν κάποια ιδιαίτερη κίνηση. Αντίθετα, εν κινήσει απεικονίζονται τα τέσσερα άλογα, δύο άσπρα και δύο καφέ.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα