Volkswagen: Στη δίνη ενός ατελείωτου νομικού εφιάλτη
Ο νομικός εφιάλτης της Volkswagen κλιμακώνεται με όλο και περισσότερες χώρες να προβαίνουν σε μηνύσεις και έρευνες για το σκάνδαλο ρύπων
- 13 Ιανουαρίου 2016 16:36
Το 2015 ήταν μια ιδιαιτέρως δύσκολη χρονιά για ένα εκ των οικονομικών συμβόλων της κραταιάς Γερμανίας. Η Volkswagen βυθίστηκε στη δύνη ενός τεράστιου σκανδάλου και προσπαθεί ακόμη να αποτινάξει από πάνω της τη “ρετσινιά”.
Τον Ιανουάριο του 2015 ο Μάρτιν Βίντερκορν δήλωνε από το Ντιντρόιτ ότι η Volkswagen θα επεκτείνει τη δραστηριότητα της στις ΗΠΑ. Λίγους μήνες μετά, η εταιρεία είδε τη δημοτικότητα της να πέφτει στα Τάρταρα, μετά το σκάνδαλο που “έσκασε” στις ΗΠΑ.
Όπως ανέφερε σε δημοσίευμα της η Deutsche Welle, η περασμένη χρονιά είχε εκκινήσει πολύ καλά για τον Βίντερκορν. Κανένας άλλος μάνατζερ δεν κέρδιζε άλλωστε τόσα πολλά χρήματα – γύρω στα 15 εκατομμύρια ευρώ το χρόνο. Και κανείς άλλος δεν διοικούσε ένα τόσο πολυπληθές προσωπικό: 600.000 συνεργάτες σε όλο τον κόσμο.
Το πρώτο εξάμηνο του 2015 η Volkswagen κατάφερε μάλιστα για πρώτη φορά να ξεπεράσει την ιαπωνική Toyota. H περηφάνια του Μάρτιν Βίντερκορν δεν περιγραφόταν, όταν στις 14 Σεπτεμβρίου μίλησε στη Διεθνή Έκθεση Αυτοκινήτου στη Φρανκφούρτη: “Οι επιχειρήσεις μας δεν πουλάνε μόνο αυτοκίνητα και τεχνολογία. Εκπροσωπούν μια στάση ζωής, πραγματικές και διαχρονικές αξίες”.
Τέσσερις μέρες αργότερα οι αμερικανικές αρχές προστασίας του περιβάλλοντος απειλούσαν τη γερμανική εταιρεία με χρηματικά πρόστιμα δισεκατομμυρίων, εξαιτίας παραποιημένων τιμών σε κινητήρες ντίζελ. Στην αρχή έγινε λόγος για 500.000 αυτοκίνητα στις ΗΠΑ και αργότερα για έντεκα εκατομμύρια σε ολόκληρο τον κόσμο. Στις 23 Σεπτεμβρίου ο Μάρτιν Βίντερκορν παραιτήθηκε. Ο επικεφαλής της Porsche, Ματίας Μίλερ, τον διαδέχτηκε.
Εν τω μεταξύ έχει γίνει γνωστό ότι η παραποίηση των ρύπων δεν αφορά μόνο ντιζελοκίνητα αυτοκίνητα αλλά και βενζινοκίνητα και αφορά και άλλες μάρκες όπως τις Audi, Seat, Skoda και Porsche. Σε πολλές χώρες γίνονται έρευνες, οι πελάτες προσφεύγουν στα δικαστήρια, σε εκατομμύρια αυτοκίνητα θα πρέπει να γίνουν αλλαγές.
Οι οικονομικές ζημίες είναι τεράστιες ακόμα μεγαλύτερη όμως είναι βλάβη που έχει υποστεί η εικόνα της επιχείρησης. Ο Ματίας Μίλερ κάνει λόγο όμως τώρα για μια νέα αρχή, μιλώντας στη D.W.: “Κάνουμε ότι μπορούμε για να μπορέσουμε να διαχειριστούμε την κατάσταση. Αλλά δεν θα επιτρέψουμε η κρίση να μας παραλύσει. Αντίθετα την χρησιμοποιούμε σαν καταλύτη για μια αλλαγή που η Volkswagen χρειάζεται”.
Το Αμερικανικό υπουργείο Δικαιοσύνης απειλεί τον γερμανικό κολοσσό με πρόστιμο μαμούθ
Την περασμένη εβδομάδα άλλωστε, η πολιτεία του Ντιτρόιτ κατέθεσε αρχικά αγωγή σε βάρος της Volkswagen, στο αμερικανικό υπουργείο Δικαιοσύνης. Το αμερικανικό υπουργείο Δικαιοσύνης γνωστοποίησε ότι η αγωγή αφορά τουλάχιστον 600.000 πετρελαιοκίνητα μοντέλα της, αλλά και την επιβολή ενός προστίμου που θα ξεπερνά τα 90 δις δολάρια, αποτελώντας και την ταφόπλακα της ήδη πληγείσας αυτοκινητοβιομηχανίας. Η απόφαση της αμερικανικής κυβέρνησης να επιδιώξει την αστική δίωξη της Volkswagen θα προκαλέσει ακόμη μεγαλύτερη οικονομική ζημιά στην εταιρία λόγω των αποζημιώσεων που θα πρέπει να καταβάλει αλλά και θα πλήξει περαιτέρω το, ήδη, “τσαλακωμένο” κύρος της.
Η κατάσταση έγινε ακόμη πιο δύσκολη για την αυτοκινητοβιομηχανία καθώς πλέον, το υπουργείο Δικαιοσύνης των ΗΠΑ από κοινού με την Υπηρεσία Περιβαλλοντικής Προστασίας, προχώρησαν τελικά στη μήνυση εναντίον του γερμανικού ομίλου για περιβαλλοντικά παραπτώματα. Το πρόστιμο για κάθε “ένοχο” αυτοκίνητο μπορεί να ανέλθει στα 32.500 δολάρια για οχήματα που παραβίαζαν τους κανόνες μέχρι τον Ιανουάριο του 2009 και στα 37.500 δολάρια για παραβιάσεις από τον Φεβρουάριο του 2009 κι έπειτα.
Μετά τη μήνυση οι μετοχές της εταιρείας σημείωσαν βουτιά της τάξης του 5%, ενώ συνολικά, οι μετοχές της αυτοκινητοβιομηχανίας έχουν πέσει κατά 28,6% από το ξέσπασμα του σκανδάλου.
Οικονομικός πόλεμος;
Αξίζει να σημειώσουμε πως η Volkswagen αντιπροσωπεύει το 3% του γερμανικού ΑΕΠ, ποσοστό τεράστιο για μία και μόνο βιομηχανία, ενώ ο τομέας αυτοκινήτου εκπροσωπεί το 17% των γερμανικών εξαγωγών, το υψηλότερο ποσοστό από οιαδήποτε άλλη βιομηχανία. Η γερμανική οικονομία εξαρτάται σε τεράστιο βαθμό από τις εξαγωγές της, στις οποίες άλλωστε οφείλει και το μεγάλο της πλεόνασμα. Οι εξαγωγές είναι ένα καυτό “σημείο τριβής” με τις ΗΠΑ, καθώς το Βερολίνο έχει επανειλημμένως κληθεί να προωθήσει την εσωτερική κατανάλωση περισσότερο από τις εξαγωγές.
Γερμανοί πολιτικοί εκφράζουν την άποψη ότι οι αμερικανικές αρχές με την επιθετική πολιτική στον βιομηχανικό τομέα θέλουν να ευνοήσουν την αμερικανική σε βάρος της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας.
Την ώρα λοιπόν που η Αμερική αλλά και η Ε.Ε. κινούνται νομικά εναντίον της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας, εκείνη προσανατολίζεται στην κλιμάκωση των δραστηριοτήτων της στη Ρωσία. “Στη Ρωσία πωλούνται πολύ λίγα οχήματα με κινητήρες ντίζελ, επομένως το σκάνδαλο δεν μας επηρεάζει ιδιαίτερα”, έλεγε πριν λίγες μέρες ο Μάρκους Οσεγκόβιτς, επικεφαλής της ρωσικής θυγατρικής της Volkswagen. Σύμφωνα με τον 48χρονο Οσεγκόβιτς, οι πωλήσεις πετρελαιοκίνητων οχημάτων δεν ξεπερνούν το 3% του συνολικού τζίρου της εταιρείας στη ρωσική αγορά.
Πάντως ακόμα και μέσα στην ίδια τη Γερμανία, η Volkswagen αντιμετωπίζει νέα προβλήματα, καθώς οι εισαγγελικές αρχές της χώρας διέταξαν έρευνα εις βάρος πέντε υψηλόβαθμων στελεχών που εικάζεται ότι εξοικονόμησαν αρκετά εκατομμύρια ευρώ μέσω εκτεταμένης φοροδιαφυγής, η οποία συνδέεται με τη χειραγώγηση των εκπομπών ρύπων.
Σε ό,τι αφορά την υπόλοιπη Ευρώπη, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο έχει ψηφίσει υπέρ της σύστασης επιτροπής για να διερευνήσει το σκάνδαλο εκπομπής ρύπων της Volkswagen καθώς και κατά πόσο οι ρυθμιστικές αρχές απέτυχαν να αποτρέψουν την παραποίηση των δοκιμών από την αυτοκινητοβιομηχανία.
Η έρευνα του Ευρωκοινοβουλίου αναμένεται να διαρκέσει έως και ένα χρόνο και θα εξετάσει ενδεχόμενες παραβάσεις της ευρωπαϊκής νομοθεσίας και τη μη ορθή εφαρμογή της. Στην επιτροπή θα συμμετέχουν περίπου 45 ευρωβουλευτές, οι οποίοι θα προΐστανται στις δημόσιες ακροάσεις κυβερνητικών και Ευρωπαίων αξιωματούχων καθώς και στελεχών του κλάδου της αυτοκινητοβιομηχανίας.
Η εξεταστική επιτροπή έχει την εξουσία να κλητεύσει μάρτυρες και να απαιτήσει απόρρητα ή εμπιστευτικά έγγραφα σχετικά με τις έρευνές της. Από τις ελληνικές ομάδες της Ευρωβουλής μόνο η ΝΔ καταψήφισε την πρόταση. Συγκεκριμένα οι Γιώργος Κύρτσος, Ελίζα Βόζεμπεργκ και Θοδωρής Ζαγοράκης ψήφισαν κατά της εξεταστικής επιτροπής ενώ Μαρία Σπυράκη και Μανώλης Κεφαλογιάννης δεν συμμετείχαν στην ψηφοφορία.
Δείτε ΕΔΩ πώς ψήφισαν οι Έλληνες ευρωβουλευτές.