Άνοιξε τις πύλες του το Κέντρο Πολιτισμού-Μουσείο Τσιτσάνη
Το κτήριο όπου στεγάζεται το Μουσείο Τσιτσάνη στα Τρίκαλα "κλείνει" μέσα του μεγάλη ιστορία
- 09 Μαρτίου 2017 21:47
Ένα από τα πιο σημαντικά για την ελληνική πολιτιστική κληρονομιά μουσεία, το Μουσείο Τσιτσάνη άνοιξε πλέον επίσημα τις πύλες του για το κοινό στην πόλη των Τρικάλων.
Για τον κορυφαίο Έλληνα συνθέτη και στιχουργό Βασίλη Τσιτσάνη δεν χρειάζονται συστάσεις. Για το μουσείο του αξίζει να σημειωθεί ότι ανεγέρθηκε από τη γενέτειρα πατρίδα του, τα Τρίκαλα, για να αναδειχθεί η ιστορία και τα τραγούδια του.
Πρόκειται για ένα μουσείο, με δύο μουσειακούς χώρους, όπως αναφέρει το TVXS: Ο πρώτος είναι το κτήριό του που στέγαζε παλαιότερα τις φυλακές Τρικάλων και ο δέύτερος είναι η ευρύτερη τοποθεσία του δίπλα στον Ληθαίο ποταμό και μερικά μέτρα από το Κουρσούμ Τζαμί, πάνω από τα οθωμανικά λουτρά. Η χριστιανική εκκλησία κλείνει την τετραλογία πολιτισμού.
Το κτήριο “κλείνει” μέσα του μεγάλη ιστορία, καθώς εκεί λειτουργούσε από τον 16ο αιώνα ακόμη και το οθωμανικό χαμάμ, που ανέδειξε η αρχαιολογική σκαπάνη στο ισόγειο του κτιρίου, μέχρι τα χρόνια της νεότερης ιστορίας, τότε που στο κτίριο λειτουργούσαν οι φυλακές, διαχρονικά για ποινικούς κρατούμενους. Στα χρόνια του εμφυλίου όμως και της δικτατορίας στις φυλακές Τρικάλων βρέθηκαν και πολιτικοί κρατούμενοι.
Ανεβαίνοντας, στην πρώτη αίθουσα υπάρχει ουσιαστικά πλήρης βιογραφική αναφορά στον Βασίλη Τσιτσάνη. Με timeline (χρονικό πίνακα σημαντικότερων γεγονότων), φωτογραφίες, υλικό προσωπικό. Μπαίνοντας σε αυτήν την αίθουσα σε “υποδέχεται” προς το παρόν φωτογραφικά, στο μέλλον όμως με ψηφιακή αναπαράσταση ο Τσιτσάνης. Μία μεγάλη φωτογραφία του Τσιτσάνη με την ορχήστρα του και την Μαρίκα Νίνου και μπροστά ακριβώς δύο καρέκλες, με ένα μπουζούκι.
Στη δεύτερη αίθουσα, υπάρχει υλικό της έκθεσης του Κώστα Χατζηδουλή που περιήλθε πλέον στην ιδιοκτησία του μουσείου. Ντοκουμέντα εξαιρετικά σπάνια και σημαντικά… Αλλά και οι γνήσιες, αυθεντικές εκτελέσεις των τραγουδιών, με χρήση της τεχνολογίας. Η ακουστική του χώρου εξαιρετική.
Στην τρίτη αίθουσα, ο χώρος εκδηλώσεων. Ένας χώρος που μπορεί να φιλοξενήσει από θεατρικές και μουσικές παραστάσεις μέχρι εκθέσεις, ημερίδες και κάθε είδους μορφών τέχνης.
Στην τέταρτη αίθουσα, μικρή γεύση από την ιστορία της πόλης: Ακριβώς πάνω από τμήμα των οθωμανικών λουτρών, φωτογραφίες σπάνιες για τα λουτρά και τις φυλακές από τον 19ο αιώνα, ο Κώστας Βίρβος που έγκλειστος εμπνεύστηκε τον «γιο της Γερακίνας», ο Σακαφλιάς… Δύο τηλέφωνα με βασανιστικό τζάμι από τότε που το κτίριο ήταν φυλακές. Σηκώνοντας το πρώτο ακούς τον Σακαφλιά, «στα Τρίκαλα στα δυο στενά, σκοτώσανε τον Σακαφλιά». “Πίσω” από το τζάμι ακούς τον Τσιτσάνη, “μα, εγώ δεν ζω γονατιστός, είμαι της Γερακίνας γιος”. Ένας Τρικαλινός, γνώστης εμφανώς του έργου του Τσιτσάνη είπε ότι η εκτέλεση αυτού του τραγουδιού από τον Τσιτσάνη είναι απείρως καλύτερη από εκείνη του τρισμέγιστου Στέλιου Καζαντζίδη…
Στην ίδια αίθουσα φωτογραφίες των Καλδάρα, Σαμολαδά, Βίρβου, Κολοκοτρώνη. Οι Τρικαλινοί δημιουργοί θα βρουν σύντομα το σπίτι τους. Το ερώτημα όμως, πώς έγινε και τα Τρίκαλα έβγαλαν τόσο μεγάλους δημιουργούς λαϊκής μουσικής την ίδια περίπου περίοδο εξακολουθεί να παραμένει προς διερεύνηση ως προς τις απαντήσεις του, οι οποίες προφανώς δεν μπορεί να είναι μονοδιάστατες.
Κατεβαίνοντας και δίπλα από το κεντρικό κτήριο του μουσείου, το διοικητήριο των παλαιών φυλακών. Εκεί όπου θα στεγαστούν τα γραφεία του μουσείου, στο ίδιο κτήριο όπου υπάρχει στούντιο ηχογραφήσεων, πλήρως εξοπλισμένο χάριν της έρευνας. Διότι δεν μιλάμε για ένα στατικό μουσείο, αλλά για Κέντρο Έρευνας και Καλλιτεχνικής Δημιουργίας – Μουσείο Τσιτσάνη.
Πηγή: TVXS