Μητρώο Online Media: 400 ιστοσελίδες υπέβαλαν αίτηση ένταξης

Μητρώο Online Media: 400 ιστοσελίδες υπέβαλαν αίτηση ένταξης
Francesca Giaitzoglou Watkinson

Ενδιαφέροντα στοιχεία προκύπτουν από τις μέχρι σήμερα εγγραφές στο Μητρώο Online Media. Ποιο το καθεστώς ιδιοκτησίας, ποσους εργαζόμενους και με τι σχέσεις εργασίας απασχολούν. Από αύριο, κρατική διαφήμιση θα δίδεται μόνο στα μέλη του Μητρώου

Το Μητρώο Online Media βρίσκεται από σήμερα κι επίσημα “στον αέρα”.

Στον ένα μήνα από την έναρξη των εγγραφών στο Μητρώο, 400 επιχειρήσεις έχουν υποβάλλει αιτήσεις ένταξης, εκ των οποίων οι 200 έχουν ταυτοποιηθεί και εγκριθεί.

Η διαδικασία, όπως επισήμανε ο υπουργός Ψηφιακής Πολιτικής Νίκος Παππάς, είναι ανοιχτή. Το Μητρώο δεν “κλείνει” αλλά οι επιχειρήσεις του διαδικτυακού τύπου που δεν έχουν ακόμη εγγραφεί, μπορούν να υποβάλλουν αίτηση ανά πάσα στιγμή. Αυτό που αλλάζει είναι ότι από αύριο, με εγκύκλιο που θα στείλει ο κ.Παππάς προς όλους τους φορείς του δημοσίου, πρόσβαση στην κρατική διαφήμιση θα έχουν μόνο οι ιστοσελίδες που έχουν εγγραφεί στο Μητρώο. Η κατανομή της κρατικής διαφήμισης, ανέφερε επίσης ο κ.Παππάς, θα γίνεται ως εξής: Το 70% θα διατίθεται στα πανελλαδικής εμβέλειας on line media και το 30% στα περιφερειακά.

Εξάλλου σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε ο γενικός γραμματέας Ενημέρωσης και Επικοινωνίας, Λευτέρης Κρέτσος, από τις 200 ταυτοποιημένες ήδη επιχειρήσεις, σχεδόν οι μισές είναι από την περιφέρεια.

Επίσης το 54% είναι νομικά πρόσωπα (ΑΕ, ΕΠΕ κλπ), το 33% ατομικές επιχειρήσεις και το 13% φυσικά πρόσωπα.

Τα 200 ταυτοποιημένα μέλη έχουν περισσότερους από 2000 εργαζόμενους (και όταν ολοκληρωθεί η τυπική διαδικασία αναμένεται να είναι πολύ περισσότεροι), εκ των οποίων οι 1000 είναι δημοσιογράφοι. Εξ αυτών, με εξαρτημένη σχέση εργασίας απασχολούνται 682 και με συμβάσεις έργου 318.

Η πρώτη κάρτα μέλους του Μητρώου Επιχειρήσεων #MΜΕ παραδόθηκε από τον κ.Παππά στον πρόεδρο της Ένωσης Εκδοτών Διαδικτύου (ΕΝΕΔ) και πρόεδρο της 24MEDIA, Δημήτρη Μάρη, και η δεύτερη στον πρόεδρο του Αθηναϊκού Πρακτορείου Ειδήσεων, Μιχάλη Ψύλλο.

Francesca Giaitzoglou Watkinson

 

“Τα ψηφιακά μέσα της Ελλάδας, εκτός του ότι έχουν να αντιμετωπίσουν τη διεθνή δομική κρίση τόσο σε οικονομικό όσο και σε μιντιακό επίπεδο, εκτός του ότι έχουν να αντιμετωπίσουν το δυσχερές οικονομικό περιβάλλον της ελληνικής αγοράς, έχουν να αντιμετωπίσουν και τον αθέμιτο εσωτερικό ανταγωνισμό από πολυεθνικές όπως το Facebook και η Google, οι οποίες δίχως να επενδύουν ουσιαστικά στην Ελλάδα, αλλά και καταγράφοντας τον εν Ελλάδι τζίρο τους σε χώρες του εξωτερικού, κατορθώνουν να έχουν δυσανάλογα μεγάλα κέρδη με μηδαμινή φορολόγηση”, σημείωσε ο κ.Μάρης.

“Χαιρετίζουμε την κίνηση του Μητρώου Online Μέσων ( #emedia) ως μία κίνηση εξορθολογισμού, ως μία κίνηση διαχωρισμού της ήρας από το στάρι. Δηλαδή των ανθρώπων που πιστεύουν στα ψηφιακά μέσα και επενδύουν πραγματικά, σε αντίθεση με όσους προσπαθούν να λειτουργήσουν παρασιτικά σε ένα περιβάλλον τύπου ‘φαρ ουέστ’. Χαιρετίζουμε τον εκμοντερνισμό του διαμοιρασμού της κρατικής διαφήμισης, που μέχρι και αυτή τη στιγμή δεν συμπεριλάμβανε τα ψηφιακά μέσα, την ώρα που εκείνα αποδεδειγμένα έχουν άνω του 50% της αναγνωσιμότητας και της γενικότερης κατανάλωσης πληροφορίας (ήχος, εικόνα, κείμενο, βίντεο), ευελπιστώντας αυτή η προσπάθεια να είναι το πρώτο βήμα προς τη στροφή της παραγωγικής οικονομίας και των ΜΜΕ στην ψηφιακή εποχή”, πρόσθεσε.

Francesca Giaitzoglou Watkinson

 

Ο κ.Παππάς αναφέρθηκε στην πρωτουβουλία της ΕΝΕΔ για τον Κώδικα Δεοντολογίας, τον οποίο χαρακτήρισε σημαντικό βήμα.

Παραλαμβάνοντας την κάρτα μέλους του ΑΠΕ ο κ.Ψύλλος σχολίασε ότι το Πρακτορείο παράγει το 90% των ειδήσεων που αναπαράγονται στο διαδίκτυο και είναι το μεγαλύτερο θύμα λογοκλοπής.

Για μία ιστορική στιγμή έκανε λόγο ο υπουργός Επικρατείας και κυβερνητικός εκπρόσωπος Δημήτρης Τζανακόπουλος, σημειώνοντας: “Δυστυχώς έπρεπε να φτάσουμε στο 2017 για να πάρει σάρκα και οστά η σημαντική αυτή πρωτοβουλία, όμως ποτέ δεν είναι αργά”. Ο κ.Τζανακόπουλος συνέδεσε την πρωτοβουλία για το Μητρώο με τη μάχη κατά της διαπλοκής, που όπως είπε συνεχίζεται, καθώς η μετάβαση στην εποχή του διαδικτύου δε σήμανε και απαγκίστρωση από τις χρόνιες παθογένειες του χώρου.

Αναφέρθηκε στα 400 site που υπέβαλαν αίτηση, δηλώνοντας ανοιχτά το μετοχολόγιο, τους επιτελείς, τον αριθμό των εργαζόμενων και τη σχέση εργασίας, σχολιάζοντας όμως ότι είναι σταγόνα στον ωκεανό των ενημερωτικών ιστοσελίδων του ελληνικού διαδικτύου. “Ποιοι επιλέγουν να λειτουργούν στο παρασκήνιο πίσω από ανώνυμες ιστοσελίδες; ‘Εχουν κάτι να κρύψουν; Μήπως το καθεστώς δημοσιογραφικής γαλέρας; Μήπως τη δημοσιογραφία της λογοκλοπής; Μήπως ότι έχουν ανύπαρκτη επισκεψιμότητα, αλλά παρουσιάζουν κέρδηι εκατομμυρίων;” αναρωτήθηκε, επισημαίνοντας ότι βασικό κίνητρο ένταξης στο Μητρώο είναι ότι πλέον μόνο τα μέλη θα έχουν δικαίωμα στην κρατική διαφήμιση, η οποία σημείωσε ότι στο παρελθόν χρησιμοποιούνταν για τον έλεγχο της διαδικτυακής δημοσιογραφίας.

Francesca Giaitzoglou Watkinson

 

Και ο κ.Παππάς από την πλευρά του υπενθύμισε ότι έχουν έρθει στο φως της δημοσιότητας φαινόμενα με ιστοσελίδες, που “στήνονταν” σε ένα μήνα και ενώ είχαν μηδενική επισκεψιμότητα αποκτούσαν ως δια μαγείας πρόσβαση στο κρατικό χρήμα. Χαρακτήρισε το Μητρώο μεγάλη τομή, με στόχο την ορθολογική και διάφανη αξιοποίηση των πόρων από την κρατική διαφήμιση και το ενέταξε στο πλαίσιο των ευρύτερων πρωτοβουλιών του υπουργείου για ρύθμιση του τοπίου της ενημέρωσης συνολικά.

Ανακοίνωσε ότι δρομολογείται και η θεσμοθέτηση της υποχρέωσης γραμμικού κώδικα για τις εφημερίδες, ώστε να αποφεύγονται οι γκρίζες ζώνες και στο πεδίο της κυκλοφορίας των εφημερίδων, καθώς και πλατφόρμα διάθεσης διαφημιστικού χρόνου για τους τηλεοπτικούς σταθμούς και η παροχή κινήτρων σε οπτικοακουστικές παραγωγές.

Τόνισε ότι το θεσμικό πλαίσιο κατανομής της κρατικής διαφήμισης με έμφαση κυρίως στην τηλεόραση και ακολούθως στις εφημερίδες, ήταν ξεπερασμένο, καθώς τα δύο τρίτα των πολιτών επιλέγουν το διαδίκτυο για την ενημέρωση τους.

Επισήμανε ότι τα μέλη του Μητρώου θα έχουν πρόσβαση όχι μόνο στη κρατική διαφήμιση, αλλά και σε λογισμικό για την προστασία από τη λογοκλοπή και χαρακτήρισε αναγκαία ρύθμιση την κατανομή του 30% της κρατικής διαφήμισης στα μέσα της περιφέρειας, αναφέροντας ότι εάν δεν τηρείται η ποσόστωση αυτή θα επιβάλλεται στον υπόχρεο κρατικό φορέα πρόστιμο ισόποσο με τη διαφημιστική δαπάνη, που θα υπολείπεται για τη συμπλήρωση του ποσοστού.

Francesca Giaitzoglou Watkinson

 

Ο κ.Κρέτσος, αφού παρουσίασε τα στατιστικά στοιχεία του Μητρώου μέχρι σήμερα, υπογράμμισε τα προνόμια των μελών:

*Πρόσβαση στην κρατική διαφήμιση

*Παροχή υπηρεσίας εντοπισμού λογοκλοπής από τον Οργανισμό Συλλογικής Διαχείρισης Έργων του λόγου (ΟΣΔΕΛ)

*Συνεργάτες σε ερευνητικά και εκπαιδευτικά προγράμματα του Εθνικού Κέντρου Οπτικοακουστικών Μέσων

*Δυνατότητα διαπίστευσης δημοσιογράφων

Προναήγγειλε επίσης την επέκταση της υποχρέωσης δημοσιοποίησης της διαφημιστικής δαπάνης, που ισχύει σήμερα για τις τράπεζες και στις ΔΕΚΟ, με επιστολή που θα σταλεί παράλληλα με την εγκύκλιο του υπουργού Ψηφιακής Πολιτικής για την κατανομή της κρατικής διαφήμισης.

Φωτογραφίες Φραντζέσκα Γαϊτζόγλου- Watkinson

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα