Δημήτρης Μάρης στο Delphi Economic Forum: Τώρα είναι η στιγμή για νέες πρωτοβουλίες
Ο Πρόεδρος 24MEDIA και Πρόεδρος Ένωσης Εκδοτών Διαδικτύου άνοιξε με την ομιλία του στο Delphi Economic Forum τη συζήτηση με θέμα την προστασία της τέταρτης εξουσίας, των ΜΜΕ και όσα διακυβεύονται στο μέλλον
- 04 Μαρτίου 2017 11:25
“Η Ελλάδα χρειάζεται μέσα οικονομικά και λειτουργικά αυτοτελή και ανεξάρτητα, μοντέρνα, προσαρμοσμένα στις σύγχρονες ανάγκες” σημείωσε ο Πρόεδρος 24MEDIA και Πρόεδρος Ένωσης Εκδοτών Διαδικτύου, Δημήτρης Μάρης, ανοίγοντας τη συζήτηση για τη σημασία των ΜΜΕ στις σύγχρονες δημοκρατίες. Στην εναρκτήρια ομιλία του σε πάνελ του Delphi Economic Forum με θέμα “Προστατεύοντας την τέταρτη εξουσία: Δημοκρατία, έλεγχος και ΜΜΕ”.
“Οι οργανισμοί Τύπου θεωρείται ότι διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στις δημοκρατίες, αλλά πόσο αποτελεσματικοί είναι στην άσκηση αυτής της λειτουργίας;”, είπε ο κ. Μάρης αναφερόμενος στις προκλήσεις των νέων τεχνολογιών στην “αγορά ενημέρωσης”.
Το περιεχόμενο καθορίζεται από την τεχνολογία που θα χρησιμοποιηθεί για την παραγωγή και διάδοσή του
Ο πρόεδρος της ΕΝΕΔ θύμισε την εκτίμησή του κατά την παρέμβασή του στο περσινό φόρουμ, πως ο παραδοσιακός εκδότης πεθαίνει, μιλώντας για μια νομοτέλεια που βρίσκει εφαρμογή σε όλο τον πλανήτη. Όπως είπε, οι νέες τεχνολογίες είναι εκείνες που θέτουν το πλαίσιο, μέσα στο οποίο πρέπει να προσαρμοστούν οι φορείς ειδήσεων.
“Το περιεχόμενο καθορίζεται από την τεχνολογία που θα χρησιμοποιηθεί για την παραγωγή και διάδοσή του” σχολίασε, αναφερόμενος στη θεωρία του τεχνολογικού ντετερμινισμού. Με βάση αυτή την τελευταία, ο κ. Μάρης επεσήμανε πως “το μήνυμα έχει προσαρμοστεί στο μέσο, το μέσο έχει ορίσει την δομή του μηνύματος και επακόλουθα το μέσο έχει γίνει το μήνυμα” φέρνοντας ως παράδειγμα το twitter, που αναγκάζει το χρήστη να χωρέσει το νόημα όσων θέλει να μεταδώσει 140 χαρακτήρες.
“Θέτοντας αυτό ως θεωρητικό υπόβαθρο, στο ΔΙΚΟ μας μιντιακό μικρόκοσμο, μεταφέρουμε την εστίαση στο CONTEXT, το τεχνολογικό περιβάλλον, το πλαίσιο. Όπως μας αρέσει να λέμε στην 24MEDIA, if CONTENT is king, CONTEXT is queen. Παράγουμε περιεχόμενο που διαχέεται σε πολλαπλές τεχνολογικές πλατφόρμες μέσα από διαφορετικά νέα και παραδοσιακά μέσα. Προσπαθούμε να προσεγγίσουμε τον καταναλωτή μέσα από διαφορετικά κανάλια επικοινωνίας και στην προσπάθεια αυτή προσαρμόζουμε το μήνυμα στις ανάγκες που υπαγορεύει η τεχνολογία. Στο τέλος το μήνυμα έχει προσαρμοστεί στο μέσο, το μέσο έχει ορίσει την δομή του μηνύματος και επακόλουθα το μέσο έχει γίνει το μήνυμα”, τόνισε ο κ. Μάρης.
Περνώντας από μια γενική θεώρηση της επιρροής της τεχνολογίας στον τρόπο που παράγεται και μεταδίδεται η είδηση, ο πρόεδρος του ομίλου 24MEDIA σχολίασε πως τα μεγάλα διακυβεύματα στα ελληνικά ΜΜΕ παραμένουν. Ανέφερε την ανάγκη ανεξάρτητων οικονομικά και λειτουργικά αυτοτελών μέσων, των οποίων η επιρροή θα “είναι αποτέλεσμα ποιοτικών και κατοχυρωμένων δημοσιογραφικών κανόνων και όχι στενών επιχειρηματικών συμφερόντων και ισορροπιών”.
Ο κ. Μάρης έφερε το παράδειγμα της τηλεόρασης, με την οποία ασχοληθήκαμε ιδιαίτερα στην Ελλάδα το τελευταίο διάστημα, διαπιστώνοντας πως “τα ιδιωτικά κανάλια μειώνουν τα ενημερωτικά τους budget και να στρέφονται στην ψυχαγωγία. Και αυτό επειδή προσπαθούν να αντιπαλέψουν τη βασική τάση, η οποία δείχνει πως το μοντέλο του free to air TV δεν είναι πλέον βιώσιμο”.
Να απευθυνθούμε σε όλα τα δυνητικά κοινά
Με αφορμή τις αλλαγές στον τηλεοπτικό χάρτη, ο πρόεδρος της ΕΝΕΔ αναφέρθηκε και στις εξελίξεις στο MEGA.
“Ένας από τους λόγους που και εμείς από κοινού με το Θεοχάρη Φιλιππόπουλο ενδιαφερθήκαμε για το project Mega Channel είναι επειδή αντιληφθήκαμε πως το Mega είχε μια σημαντική ιδιαιτερότητα. Πως παρά τα προβλήματά του, λόγω του πλούσιου αρχείου του και του ισχυρού του brand, θα μπορούσε με χρηστή διοίκηση να καταστεί εκ νέου κερδοφόρο”, σχολίασε δίνοντας όμως τις συντεταγμένες προς την επιτυχία στη νέα ψηφιακή εποχή.
“Στο ερώτημα: “Θα μπορέσει ποτέ το Mega να παράξει ξανά μια παραγωγή επίπεδου ‘Το Νησί’, η απάντηση είναι “Όχι με αυτές τις προϋποθέσεις”. Για να μπορέσει να συμβεί αυτό, υπάρχει μια σειρά συγκεκριμένων προϋποθέσεων. Ανάμεσα σε αυτές είναι, για παράδειγμα, ο βαθμός κατά τον οποίο θα μπορούσε το κανάλι να ενσωματώσει ψηφιακές λογικές και να συνεργαστεί με ήδη υφιστάμενους και πετυχημένους ψηφιακούς οργανισμούς. Να δημιουργήσει ένα νέο “Νησί” αλλά αυτή τη φορά να το αξιοποιήσει σωστά, σε όλες τις πλατφόρμες, με όλους τους τρόπους, σε όλα τα δυνητικά κοινά. Και να δημιουργήσει έτσι ένα εξαγώγιμο προϊόν, όπως κάνει η Δανία, όπως κάνει η Τουρκία”, είπε ο κ. Μάρης.
Το ραδιόφωνο είναι αμφίδρομο, δημιουργεί παρέες και κοινότητες
Εξάλλου, ο κ. Μάρης αναφέρθηκε και στο χώρο του ραδιοφώνου που όπως είπε “παρουσιάζει σημαντικό ενδιαφέρον”. “Το ραδιόφωνο είναι αμφίδρομο, δημιουργεί παρέες, κοινότητες, συνοδεύει τον ακροατή σε πολλές πτυχές της καθημερινότητας και παρά την άνοδο κάθετων υπηρεσιών όπως τα podcasts και οι υπηρεσίες μουσικής on demand όπως το Spotify, παραμένει ελκυστικό και συμμετοχικό” τόνισε.
Πέραν του κάθε μέσου ενημέρωσης και επικοινωνίας ξεχωριστά, ο πρόεδρος της 24MEDIA κάλεσε, επιχειρηματίες και κυβέρνηση να εστιάσουν στο πώς θα τεθούν ευρύτερες και καθοριστικές βάσεις. “Η Ελλάδα πρέπει γρήγορα να επενδύσει σε επίπεδο υποδομών, δηλαδή γρήγορου internet, broadband, παντού” σημείωσε ο κ. Μάρης και παρατήρησε πως η χώρα μας υπολείπεται στον τομέα έναντι των περισσότερων ευρωπαϊκών κρατών.
Πέραν των σαφών υποχρεώσεων του κράτους, ο κ. Μάρης τόνισε και την ανάγκη πρωτοβουλιών και από τους επιχειρηματίες. Μίλησε μάλιστα για τον κώδικας δεοντολογίας της ΕΝΕΔ, ο οποίος όπως είπε αποτελεί “το μεγάλο μας πρόσφατο στοίχημα ως ΕΝΕΔ” που ωστόσο “δεν ήταν μια κρατική πρωτοβουλία”.
Τώρα είναι η ώρα για πρωτοβουλίες
“Έπειτα από επτά και πλέον χρόνια κρίσης, είναι σαφές πως ο κάθε ένας και η κάθε μια από εμάς θα πρέπει να συμβάλλει με το δικό του τρόπο στην έξοδο της χώρας μας από την κρίση” τόνισε στο κλείσιμο της ομιλίας του ο Πρόεδρος 24MEDIA και Πρόεδρος Ένωσης Εκδοτών Διαδικτύου, καλώντας σε επενδύσεις στη βιομηχανική υποδομή που έχει ανάγκη η Ελλάδα, που δεν είναι άλλη από την ψηφιακή.
“Αν υπήρξε ποτέ μια αναγκαία στιγμή για νέες πρωτοβουλίες, αυτή η στιγμή είναι τώρα” κατέληξε ο κ. Μάρης.