Όταν το χρήμα εξαγοράζει την καινοτομία. Γιατί το Facebook μοιάζει με άπληστο παίκτη του πόκερ

Όταν το χρήμα εξαγοράζει την καινοτομία. Γιατί το Facebook μοιάζει με άπληστο παίκτη του πόκερ

Η Facebook εξαγόρασε την Oculus VR, την εταιρεία που κατασκεύασε το headset εικονικής πραγματικότητας Oculus Rift. Και ο Ζούκερμπεργκ συνεχίζει να κάνει επίδειξη δύναμης

Ο Ζούκερμπεργκ έχει και το μαχαίρι και το πεπόνι. Για την ακρίβεια, έχει λεφτά και εξαγοράζει τα πάντα. Την Τετάρτη, το Facebook ανακοίνωσε μια νέα εξαγορά μαμούθ στο πλαίσιο της νέας στρατηγικής του.

Η Oculus VR Inc. που κατασκευάζει γυαλιά εικονικής πραγματικότητας πέρασε έναντι 2 δισ. δολαρίων σε μετρητά και μετοχές στην κατοχή του πολυεκατομμυριούχου Μαρκ.

Η εταιρεία ιδρύθηκε το 2012 από τον 21χρονο Palmer Luckey και το φοβερό είναι ότι το προϊόν του δεν έχει κυκλοφορήσει ακόμα. Παρόλα αυτά, έχουν ήδη υποβληθεί πάνω από 75.000 αιτήματα για development kits. 

Τι θα γίνει με την Oculus; Θα μετατραπεί σε “πλατφόρμα για πολλές άλλες εμπειρίες”, αναφέρει σε ανακοίνωση του ο Ζούκερμπεργκ.

Η Oculus θα διατηρήσει τα κεντρικά της στο Ιρβάιν της Καλιφόρνια και θα συνεχίσει την ανάπτυξη του Oculus Rift. Η όλη συναλλαγή αναμένεται να “κλείσει” μέσα στο δεύτερο τρίμηνο του 2014.

“Φανταστείτε να απολαμβάνετε μία θέση δίπλα στο τερέν σε έναν αγώνα, να μελετάτε σε μία αίθουσα με φοιτητές και καθηγητές από όλο τον κόσμο ή να συναντάτε έναν γιατρό πρόσωπο με πρόσωπο – απλά και μόνο φορώντας τα ειδικά γυαλιά στο σπίτι σας. Πρόκειται για μία πραγματικά νέα πλατφόρμα επικοινωνίας” έγραψε ο Ζούκερμπεργκ στο Facebook.

“Η εικονική πραγματικότητα ήταν κάποτε το όνειρο της επιστημονικής φαντασίας. Αλλά όνειρο ήταν κάποτε και το Ίντερνετ, και οι υπολογιστές και τα smartphones. Το μέλλον έρχεται και έχουμε ευκαιρία να το χτίσουμε μαζί” τόνισε, παραπέμποντας στο σενάριο του πρόσφατου και βραβευμένου, “Her”.

Οι τεράστιες φιλοδοξίες του Ζούκερμπεργκ και τα μελανά σημεία της εξαγοράς

Το Oculus Rift χρηματοδοτήθηκε μέσα από τη διαδικτυακή πλατφόρμα “αυτο-χρηματοδότησης” του Kickstarter, όπου χρήστες από όλο τον πλανήτη κατέβαλαν τον οβολό τους για να κυκλοφορήσει. Τον Σεπτέμβριο του 2012 κατάφερε να συγκεντρώσει 2,4 εκατ. δολάρια, υπερβαίνοντας κατά πολύ τον αρχικό στόχο, παραμένει ένα από τα πλέον επιτυχημένα παραδείγματα καμπάνιας crowdfunding. Και κάπου εδώ, οι ανά τον κόσμο gamers αντιδρούν.

Το ερώτημα το οποίο τίθεται σε δημοσίευμα του Guardian είναι το εξής: Εάν το Kickstarter δεν είναι κατάστημα όπως διατείνεται, και αν οι backers του Oculus Rift δεν λαμβάνουν μερίδιο στην εταιρεία που χρησιμοποίησε τα χρήματά τους για να δημιουργήσει μία επιχείρηση αξίας δύο δισ., τότε για τι ακριβώς πλήρωσαν;

“Οι μεγαλοτραπεζίτες αποφασίζουν τι θα συμβεί στην εικονική πραγματικότητα”, έγραψε ένας gamer στο Reddit, ενώ υποτίθεται ότι οι χρηματοδότες θα μπορούσαν να έχουν μελλοντικές παρεμβάσεις στην εξέλιξη της εφαρμογής.

Ακόμα μία “αποφασίζω και διατάζω” απόφαση λοιπόν του Facebook σε μια προσπάθεια να “καπελώσει” και να ελέγξει την εξέλιξη των τεχνολογιών; Ίσως. Δεν είναι άλλωστε η πρώτη φορά που κάνει κάτι τέτοιο ο Ζούκερμπεργκ.

Ο Μάρκους Πέρσον, δημιουργός του δημοφιλούς παιχνιδιού Minecraft, έγραψε στο Twitter. “Συζητούσαμε το ενδεχόμενο μεταφοράς μίας έκδοσης του Minecraft στο Oculus. Μόλις ακύρωσα αυτή τη συμφωνία. Το Facebook με ανατριχιάζει”.

Μόλις τον Φεβρουάριο το Facebook εξαγόρασε και το WhatsApp έναντι 19 δισεκατομμυρίων δολαρίων

Εφαρμογή που έγινε ευρέως γνωστή ως μία φθηνή και καλή εναλλακτική λύση επικοινωνίας μέσω κινητών συσκευών. Η εξωφρενική εξαγορά του έφτασε στα 19 δισεκατομμύρια δολάρια. Το  WhatsApp διέθετε τη στιγμή της εξαγοράς 430 εκατομμύρια χρήστες και μόλις 50 υπαλλήλους οι οποίοι τα επόμενα τέσσερα χρόνια θα γίνουν πλουσιότεροι κατά 380 εκατομμύρια δολάρια σύμφωνα με τη συμφωνία. Και κάπως έτσι, η Facebook μπήκε δυναμικά και στις κινητές συσκευές.

Instagram

Το 2012 το Instagram είχε ήδη γίνει αγαπημένο social media και για πολλούς ήταν ως ο ισχυρότερος ανταγωνιστής του Facebook. Και μιας και δεν μπορούσε να το αντιμετωπίσει διαφορετικά, ο Ζούκερμπεργκ αποφάσισε να το αγοράσει.

Η εξαγορά έκλεισε έναντι του αστρονομικού ποσού του 1 δις δολαρίων.

Lightbox

Πρόκειται για εφαρμογή παρόμοια με το Instagram αλλά απευθυνόταν σε μικρότερο κοινό. Οι αναλυτές υπολογίζουν ότι το κόστος της εξαγοράς ήταν ελαφρώς μικρότερο του ενός δισεκατομμυρίου δολαρίων, ενώ η κίνηση θεωρήθηκε “προληπτικό” μέτρο από πλευράς Facebook για να ελέγξει έναν μελλοντικό ανταγωνιστή.

Και μια απόρριψη

Και όμως, υπάρχει ένα site / application που είπε “όχι” στον ιδιοκτήτη του δημοφιλέστερου social media. Το Snapchat απέρριψε πρόταση εξαγοράς τριών δισεκατομμυρίων δολαρίων.

Πρόκειται για πλατφόρμα ανταλλαγής μηνυμάτων και φωτογραφιών που έχει τη μορφή application για smartphones και επιτρέπει στους χρήστες του να τραβήξουν φωτογραφίες, video, να προσθέσουν γραφικά και να τα μοιραστούν, συνοδεία κειμένου, σε ένα κλειστό κύκλο παραληπτών.

Ο 23χρονος CEO του Snapchat Evan Spiegel, θα αποφασίσει μέσα στο 2014 τις επόμενες κινήσεις του, επιλέγοντας είτε να πωλήσει το Snapchat σε ακριβότερη τιμή, είτε να αναζητήσει χρηματοδότες που θα επενδύσουν ακόμη περισσότερα χρήματα.

Πώς ερμηνεύονται οι κινήσεις του Ζούκερμπεργκ;

Αφενός καλύπτει τα νώτα του, αφετέρου προσπαθεί να ενισχύσει το προϊόν του με ξένα “δάνεια” που φαντάζουν πιο ελκυστικά.  Μιας και δεν μπορεί να εισάγει νέες τεχνολογικές καινοτομίες από μόνος του.

Πρόσφατη έρευνα της GlobalWebIndex μελέτησε το εφηβικό κοινό 30 χωρών, και διαπίστωσε πως το ποσοστό όσων θεωρούνται ενεργοί χρήστες σημείωσε πτώση της τάξης του 20%, μέσα στο 2013.

Η μεγαλύτερη πτώση στη χρήση μεταξύ εφήβων καταγράφηκε στην Ολλανδία, με ποσοστό 52%, ενώ στις ΗΠΑ το ποσοστό ανήλθε στο 16%.

Από την άλλη, σύμφωνα με την έρευνα του iStrategy Labs από το 2011 μέχρι σήμερα, περίπου 11 εκατομμύρια μαθητές και φοιτητές έχουν διαγράψει το λογαριασμό τους στο Facebook.

Αιτία: Οι διαφημίσεις που έχουν πλημμυρίσει το δημοφιλές μέσο κοινωνικό δικτύωσης, αλλά και οι διαρροές για προσωπικές πληροφορίες που βγαίνουν στην φόρα, ενώ πολλοί χρήστες εφαρμογών που εξαγοράστηκαν, εγκαταλείπουν τους λογαριασμούς τους μιας και διαφωνούν με την “υιοθέτηση” τους από το Facebook.

Προς ποια site στρέφεται η πολύτιμη προσοχή του εφηβικού κοινού;

Σαφώς, προς τα site με υπηρεσίες chat σε κινητά τηλέφωνα όπως το WeChat, καθώς και site διαμοιρασμού φωτογραφιών και βίντεο όπως το Instagram (ιδιοκτησίας πλέον Facebook), το Vine (ιδιοκτησίας Twitter) και το Snapchat στο οποίο αναφερθήκαμε και παραπάνω.

Επιμύθιο; Φτιάξε κι εσύ λοιπόν μια επιτυχημένη εφαρμογή. Αν τρομάξει τον Μαρκ, μπορεί και να την εξαγοράσει. Το θέμα είναι ότι ενδέχεται να την εγκαταλείψουν οι παλιοί φίλοι της.

(Με πληροφορίες από: AdvertisingAge.com)

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα