Πόσο ακριβό σπορ είναι να έχεις αυτοκίνητο στην Ελλάδα;
Τι δείχνουν ο δείκτης Car Cost Intex της LeasePlan για την χώρα μας σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη
- 20 Φεβρουαρίου 2017 16:26
Μεταξύ των Ευρωπαίων ιδιοκτητών αυτοκινήτων, οι Νορβηγοί είναι αυτοί που πληρώνουν τα περισσότερα για να οδηγούν ένα αυτοκίνητο, φτάνοντας τα €708 ανά μήνα και πληρώνοντας σχεδόν τα διπλάσια για τη βενζίνη του αυτοκινήτου τους, σε σύγκριση με τους Ούγγρους, οι οποίοι πληρώνουν €364 σε μηνιαία βάση. Η Ελλάδα κατατάσσεται στην 7 πιο φθηνή θέση, με τους Έλληνες οδηγούς να πληρώνουν €459 το μήνα για βενζίνη και 423€ για diesel. Η Ολλανδία είναι η πιο ακριβή χώρα για τους οδηγούς diesel αυτοκινήτων, καθώς οι Ολλανδοί κατά μέσο όρο ξοδεύουν €695 ανά μήνα για τα πετρελαιοκίνητα οχήματά τους, ενώ η Ουγγαρία είναι η φθηνότερη, χώρα με τα έξοδα για τα diesel αυτοκίνητα να ανέρχονται σε €369 το μήνα.
Αυτά είναι μερικά από τα ευρήματα του Δείκτη CarCost της LeasePlan για το 2016, αποτελέσματα μιας πρόσφατης μελέτης που εξετάζει το κόστος της ιδιοκτησίας και χρήσης των βενζινοκίνητων και diesel αυτοκινήτων σε 24 ευρωπαϊκές χώρες. Η μελέτη, βασίστηκε στη γνώση, την εμπειρία και τη μεθοδολογία μέτρησης που έχει αναπτύξει η LeasePlan μέσα από τη διαχείριση στόλων που περιλαμβάνουν πολλά και διαφορετικά brands αυτοκινήτων.
Ο Δείκτης CarCost της LeasePlan βασίζεται στο σύνολο των στοιχείων που αποτελούν το κόστος χρήσης οχημάτων στη μικρή και τη μεσαία κατηγορία, όπως Renault Clio, Opel Corsa, Volkswagen Golf και Ford Focus και συγκρίνει τα πιο σημαντικά, όπως η τιμή αγοράς, το κόστος απόσβεσης, οι επισκευές και η συντήρηση, η ασφάλιση, οι φόροι και τα έξοδα καυσίμων, συμπεριλαμβανομένων των χειμερινών ελαστικών, όπου απαιτούνται από το νόμο. Η ανάλυση βασίζεται στα τρία πρώτα χρόνια λειτουργικού κόστους και αφορούν ετήσια κάλυψη 20.000 χιλιομέτρων.
Ευρωπαϊκό χάσμα: περιφερειακές διαφορές
Στην Ευρώπη, το μέσο κόστος χρήσης ενός μικρού έως μεσαίου αυτοκινήτου μπορεί να ποικίλει μέχρι και €344 ανά μήνα. Οι τρεις πιο ακριβές χώρες για την οδήγηση ενός βενζινοκίνητου αυτοκινήτου είναι η Νορβηγία (€ 708), η Ιταλία (€ 678) και η Δανία (€ 673). Στην κατάταξη των ακριβότερων χωρών diesel αυτοκίνητου πρώτη έρχεται η Ολλανδία (€ 695), ακολουθούμενη από τη Φινλανδία (€ 684) και τη Νορβηγία (€ 681). Είναι αξιοσημείωτο ότι στις χώρες της Ανατολικής Ευρώπης, όπως η Ουγγαρία, η Τσεχία και τη Ρουμανία, το κόστος της οδήγησης ενός βενζινοκίνητου και diesel αυτοκινήτου είναι σημαντικά χαμηλότερο, ξεκινώντας από €369 το μήνα.
Οι ιδιοκτήτες αυτοκινήτων έχουν μικρή επιρροή στα κόστη
Το κόστος απόσβεσης είναι ο βασικότερος παράγοντας που συμβάλλει στο συνολικό κόστος της ιδιοκτησίας αυτοκινήτων. Στην Ευρώπη, το μέσο κόστος απόσβεσης για μικρά και μεσαία αυτοκίνητα αντιπροσωπεύει το 37% του συνολικού κόστους. Τα τέλη κυκλοφορίας και ο ΦΠΑ αντιστοιχούν στο 20%, ενώ το κόστος των καυσίμων στο 16% του συνολικού κόστους ενός αυτοκινήτου ανά μήνα. Αυτό σημαίνει ότι οι ιδιοκτήτες αυτοκινήτων έχουν σχετικά μικρή επιρροή επί των εξόδων, καθώς το 84% του συνόλου αυτών είναι σταθερό. Το χαμηλό συνολικό κόστος που παρατηρείται στην Ουγγαρία οφείλεται κυρίως στη χαμηλότερη, από το μέσο όρο, τιμή αγοράς, η οποία επηρεάζει θετικά τις δαπάνες απόσβεσης.
Στις 6 από τις 24 ευρωπαϊκές χώρες που μελετήθηκαν, η οδήγηση diesel αυτοκινήτων είναι ακριβότερη από την οδήγηση ενός βενζινοκίνητου αυτοκινήτου. Παρόλο που η τιμή της αντλίας για τα diesel οχήματα είναι φθηνότερη σε σχέση με την τιμή της βενζίνης, άλλοι παράγοντες όπως ακριβότεροι φόροι, ασφάλιση ή το κόστος συντήρησης, εξηγούν γιατί το συνολικό κόστος των diesel οχημάτων σε ορισμένες χώρες είναι υψηλότερο.
Η περιβαλλοντική φορολογία παίζει ρόλο
Η μελέτη δείχνει επίσης ότι υπάρχει ισχυρή συσχέτιση μεταξύ του υψηλού συνολικού κόστους και των υψηλών τελών κυκλοφορίας / ΦΠΑ (φόρος προστιθέμενης αξίας) και στους δύο τύπους οχημάτων για τις ακριβότερες χώρες (Ιταλία, Σκανδιναβικές χώρες και τις Κάτω Χώρες) και αντίστροφα για τις φθηνότερες χώρες, οι οποίες φορολογούνται λιγότερο (Ουγγαρία, Τσεχία, Ρουμανία). Αυτό μπορεί να θεωρηθεί ως μια αντανάκλαση των σχετικά ισχυρών «πράσινων» πρωτοβουλιών στις πιο ακριβές χώρες, οι οποίες μεταφράζονται σε περιβαλλοντικές ρυθμίσεις μέσω της φορολογίας. Για παράδειγμα, στις Κάτω Χώρες, ο ΦΠΑ και τα τέλη κυκλοφορίας προσθέτουν έως και 31% στο συνολικό κόστος οδήγησης ενός diesel αυτοκινήτου. Όταν πρόκειται για τα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα, η Νορβηγία είναι Νο1 σε φόρους, το οποίο μπορεί να προσθέτει ως και 29% στο συνολικό κόστος.
Ο κ.Φίλιππος Ζαγοριανάκος, Διευθύνων Σύμβουλος της LeasePlan Hellas δήλωσε: « Τα κόστη που εμπεριέχονται στη χρήση ενός αυτοκινήτου εγείρουν ερωτήματα σχετικά με τα οφέλη της ιδιοκτησίας ενός οχήματος σε σύγκριση με τη μίσθωση ή άλλες εναλλακτικές λύσεις μετακίνησης σήμερα. Η παρουσία μας σε όλη την αλυσίδα αξίας της αυτοκινητοβιομηχανίας – σε συνδυασμό με την παγκόσμια κλίμακα μας – μας επιτρέπει να διαχειριζόμαστε οχήματα μίσθωσης παρέχοντας πολύ ανταγωνιστικά κόστη και μάλιστα, χαμηλότερο καθαρό κόστος για τους πελάτες μας από την αγορά δικών τους αυτοκινήτων ή στόλων. Λόγω της πολυπλοκότητας που περιλαμβάνουν τα κόστη αυτά, στην LeasePlan ανέκαθεν συνιστούμε σε όλους τους εν δυνάμει ιδιοκτήτες αυτοκινήτων ή διαχειριστές στόλου να εξετάζουν την ευρύτερη εικόνα όταν αποφασίζουν να αγοράσουν ένα καινούργιο ή μεταχειρισμένο αυτοκίνητο και να εξετάζουν ακόμη και το ενδεχόμενο χρηματοδοτικής μίσθωσης ή άλλες λύσεις μετακίνησης, όπως η από κοινού χρήση αυτοκινήτου, μία λύση που έχει οικονομικά και περιβαλλοντικά οφέλη.»