ΡΟRSCHE MADE IN GREECE (ΚΑΙ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΑΣΤΕΙΟ)
Πως ένας Έλληνας μετανάστης έκανε το όνειρο του πραγματικότητα δημιουργώντας μία μονάδα παραγωγής πολυτελών αυτοκινήτων στην Κατερίνη
Από τον Λεωνίδα Λιάμη
Η θέα της, αν μη τι άλλο, μαγεύει και ξυπνά έναν νοσταλγικό ρομαντισμό. Αποπνέει αέρα μιας άλλης εποχής, διαθέτει υπέροχες καμπύλες και μολονότι κυκλοφορεί πάντα… top less, διατηρεί το τεκμήριο της καλής καταγωγής μια και η «σκούφια» της κρατάει από παλιό και ευυπόληπτο ευρωπαϊκό… τζάκι.
Παρά τα χρονάκια της μάλιστα –αφού, φέτος, συμπληρώνει αισίως 67 Μάηδες από τότε που εκτέθηκε για πρώτη φορά στα βλέμματα των περαστικών- υπάρχουν μερακλήδες που άνοιξαν τον πορτοφόλι τους και πρόσφεραν ό,τι τους ζητήθηκε για να την αποκτήσουν. Η λίστα με τους «μνηστήρες» δε, μεγαλώνει διαρκώς, καθώς είναι αλήθεια πως τέτοια… κομμάτια, δεν κυκλοφορούν πολλά. Και ας μην είναι απόλυτα ταυτόσημα με το original.
Κυρίες και κύριοι καμαρώστε την «Porsche 356 speedster (RCH) Replicar», αυτή την κούκλα της αυτοκίνησης που αναβιώνει, ως κλώνος –ας μας επιτραπεί η έκφραση- της αυθεντικής 356, του 1948 και τουλάχιστον για την ώρα, σουλατσάρει μόνο σε ευρωπαϊκές πόλεις, γιατί εντός συνόρων η έλλειψη σχετικού θεσμικού πλαισίου, έχει ανάψει κόκκινο στην κυκλοφορία της. Και ίσως αυτή η τελευταία «μικρή» λεπτομέρεια να μην είχε και πολύ μεγάλη σημασία, εάν –κι εδώ είναι το οξύμωρο- η παραγωγή της «Porsche 356 Replica» δεν γινόταν στην Ελλάδα.
«Δοκιμαστικές πινακίδες πήραμε πέρσι το καλοκαίρι, ενώ έχει υπογραφεί από τον υπουργό κι η έγκριση τύπου. Είμαστε δηλαδή τώρα στη φάση του τεχνικού εγχειριδίου, προκειμένου να βγαίνουν ελληνικές πινακίδες στα αυτοκίνητά μας, οπότε θα μπορούν να κυκλοφορούν και στην Ελλάδα», εξηγεί στο WE του News247 ο κ. Θανάσης Μητσοκάπας διευθυντής πωλήσεων της Replicar Hellas –η εταιρεία που «ευθύνεται» για αυτό το κομψοτέχνημα- και δεν κρύβει πως «η διαδικασία λογικά θα έπρεπε να ήταν ήδη τελειωμένη, αλλά λόγω των εκλογών έχει μεταφερθεί χρονικά για το επόμενο δίμηνο».
Η αντιμετώπιση όμως, δεν ήταν πάντα φιλική για την Replicar Hellas και σίγουρα όχι από τη μεγάλη πλειονότητα του κοινού. «Η εταιρεία ξεκίνησε το 2008, αλλά στην πραγματικότητα η ιστορία της έλκει τις ρίζες της πιο πίσω στο παρελθόν, όταν ο Ηλίας Γαγανέλης, ο οποίος είναι ο ιδιοκτήτης, είχε οραματιστεί τη μετατροπή ενός σκαραβαίου σε μια Porsche 356. Το σενάριο το έζησα από την αρχή. Όλοι τον θεωρούσαν τρελό. Πέρα από την οικογένειά του και τον στενό του κύκλο, οι οποίοι γνώριζαν το πείσμα του Ηλία, κανείς δεν τον πίστευε. Από τον μικρότερο μέχρι και τον μεγαλύτερο, τον απαξίωναν και του γύριζαν την πλάτη. Σε όλα τα επίπεδα. Να μιλήσω για τις αρχές, τα υπουργεία, τις τράπεζες; Όλοι», επισημαίνει ο κ. Μητσοκάπας με εμφανή την πικρία στη χροιά της φωνής του.
Ο πρώτος πελάτης της επιχείρησης ήταν από τη Γερμανία και αυτό συνέβη το 2008. Μέχρι τώρα έχουν κατασκευαστεί και πωληθεί γύρω στα 40 αυτοκίνητα, του μοντέλου 356 και στην συντριπτική τους πλειονότητα κυκλοφορούν στους δρόμους ευρωπαϊκών πόλεων. Μετά την πρώτη πώληση, ακολούθησαν, σταδιακά, παραγγελίες από Ελβετία, Αυστρία, Ιταλία, Αγγλία, Βέλγιο και Μαγιόρκα. Στην τελευταία έχουν σταλεί, ήδη, τρία αυτοκίνητα, τα οποία, όπως πληροφορούμαστε, τα έχει παραλάβει μια εταιρεία και τα ενοικιάζει. Οι καλύτερες αγορές για την Replicar Hellas ωστόσο, είναι αυτές της Αυστρίας, της Γερμανίας και της Ελβετίας, όπου έχουν πωληθεί οι περισσότερες από τις RCH 356 speedster ρεπλίκες του Porsche 356 που έχει κατασκευάσει μέχρι τώρα.
Το κόστος στην απλή έκδοση της Porsche 356 Replica, που έχει κινητήρα 1.600 κυβικών με ιπποδύναμη 60 άλογα, ξεκινά από 35.000 ευρώ και φτάνει μέχρι τις 90.000 ευρώ για την elegance με έξτρα εξοπλισμό όπως δερμάτινο σαλόνι, υψηλής ποιότητας μοκέτα, ταμπλό, όργανα, αναρτήσεις, ελαστικά, μεταλλικό χρώμα, radio –cd, A/C κλπ. Για το μοντέλο 550 δε, το εύρος τιμής κυμαίνεται από 56.000 έως και τα 140.000 ευρώ, ανάλογα τις επιθυμίες των πελατών, αναφορικά με την ιπποδύναμη του κινητήρα και τα εξτρά στον εξοπλισμό.
«Έχουμε πωλήσει αυτοκίνητο σε τραπεζίτη και σε ηθοποιό ενώ ένας πρώην οδηγός της Red Bull στην Αυστρία, είδε το αυτοκίνητό μας σε έναν φίλο του, κάποια στιγμή που έκανε τις διακοπές του στην Ελβετία, εντυπωσιάστηκε, τον ρώτησε πόσο κοστίζει και παρότι εκείνος του είπε ένα υπέρογκο ποσό, του έκοψε εκείνη την ώρα μια επιταγή, πήρε την ρεπλίκα και αποχώρησε», θυμάται ο κ. Μητσοκάπας.
Με τη φήμη της εταιρείας σταδιακά να απλώνεται σε όλη την Ευρώπη, το ενδιαφέρον για τα επιτεύγματά της άρχισε να τονώνεται αισθητά και πλέον σχεδόν κάθε Σαββατοκύριακο τις εγκαταστάσεις επισκέπτονται υποψήφιοι πελάτες και επενδυτές, αλλά και εν δυνάμει συνεργάτες. «Υπάρχει σκέψη να ανοίξουμε την εταιρεία σε επενδυτές από το εξωτερικό, γιατί δυστυχώς στην Ελλάδα, σε αντίθεση με ό,τι συμβαίνει στην υπόλοιπη Ευρώπη, δεν έχουν καταλάβει ακόμη τί κάνουμε. Και αυτό είναι και το παράπονό μας», επισημαίνει ο κ. Μητσοκάπας και αποκαλύπτει πως η ιδιοκτησία της Replicar Hellas συζητά για κάποιες νέες συνεργασίες με μεγάλους εμπόρους, πέραν του υφισταμένου δικτύου του εξωτερικού, που περιλαμβάνει παρουσία σε Αυστρία, Γερμανία, Αγγλία, Ιταλία και Βέλγιο.
Οι προτάσεις που έχει στα χέρια της η εταιρεία αυτή τη στιγμή, προέρχονται από εμπόρους από τη Βόρεια Γερμανία, από τη Γαλλία, από την Ισπανία και το Ντουμπάι. Κάποιες μάλιστα είναι πολύ σοβαρές και όπως τονίζεται «έχουμε υπερβεί το στάδιο της πρώτης γνωριμίας».
«Αν υπήρχε η ανάλογη υποδομή η εταιρεία θα μπορούσε να απασχολεί 25 άτομα, αντί για τους 12-13 που εργάζονται, μαζί τους περιφερειακούς, σήμερα στην Replicar Hellas κι αυτό θα βοηθούσε και την τοπική αγορά» εκτιμά ο κ. Μητσοκάπας, διευκρινίζοντας, ωστόσο, ότι αυτή τη στιγμή το περίπου 80% των τμημάτων του αυτοκινήτου έρχεται από το εξωτερικό. Δυνατότητα υπάρχει να αυξηθεί η ελληνική συμμετοχή, λέει ο ίδιος, αρκεί να καταλάβουν οι Έλληνες ότι όταν μιλάμε για μια συνεργασία, πρέπει να είναι συνεπείς στην ποιότητα της εργασίας που παρέχουν, αλλά και στους χρόνους των παραδόσεων. Να μην διακατέχονται, δηλαδή, από αυτό το “δεν βαριέσαι, άστο, δεν πειράζει” και αντί για τις 15 του μήνα, να παραδίδεται το προϊόν της συμφωνίας στις 25 του μήνα, δίδοντας λαβές σε όλους όσοι μας κατηγορούν ως λαό για έλλειψη επαγγελματισμού, σε όλο το φάσμα των δραστηριοτήτων.
Ο ιδιοκτήτης της Replicar Hellas, Ηλίας Γαγανέλης μεγάλωσε στη Γερμανία και σπούδασε μηχανικός αυτοκινήτων. Έχει πάρει πτυχίο μηχανικού, ηλεκτρολόγου και φανοποιού. Είχε δουλέψει επί μακρόν σε γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες και με την απόφασή του να επαναπατριστεί κουβάλησε και την τεχνογνωσία που είχε αποκτήσει εκεί, τη οποία, πλέον, την εφαρμόζει πάνω στη δουλειά του.
Τι είναι ρεπλίκα;
Με τον όρο «Replica» αναφερόμαστε σε χειροποίητες κατασκευές οι οποίες έχουν κάποιες ουσιώδεις διαφοροποιήσεις σε σχέση με το αυθεντικό μοντέλο, χωρίς, όμως, αυτές να είναι τέτοιες που να αλλοιώνουν την συνολική εικόνα του αυτοκινήτου. Πρόκειται επί της ουσίας για τροποποιήσεις που είναι απαραίτητες από τη νομοθεσία για τη χρήση εμπορικών σημάτων καθώς διαφυλάσσουν τα πνευματικά δικαιώματα των αρχικών δημιουργών και επιτρέπουν τη νόμιμη πώλησή τους.