Οι καταστροφικές συνέπειες από την αύξηση των φόρων στο πετρέλαιο
Αλυσιδωτές θα είναι οι συνέπειες για τους πολίτες, τις επιχειρήσεις και τα δημόσια έσοδα, ενώ έμμεσα θα "αναζωπυρωθεί" το λαθρεμπόριο και, τελικά, μόνο δημοσιονομική σταθεροποίηση δεν θα επιτευχθεί, από την εξίσωση φόρων σε πετρέλαιο κίνησης με αυτούς της βενζίνης
- 04 Απριλίου 2016 13:35
Η οικονομική κατάρρευση όσων παραγωγικών επιχειρήσεων έχουν απομείνει και εξακολουθούν να λειτουργούν στη χώρα μας, η αύξηση της ανεργίας, η απότομη μείωση των εισπράξεων του Δημοσίου από φόρους εισοδήματος και ΦΠΑ, η έξαρση του λαθρεμπορίου και, εν τέλει, η δημοσιονομική αποσταθεροποίηση θα είναι οι πλέον επώδυνες συνέπειες. Το κράτος όχι μόνο δεν θα εισπράξει τα πρόσθετα φορολογικά έσοδα που “υπόσχεται” το συγκεκριμένο μέτρο, αλλά θα χάσει κιόλας σημαντικό μέρος από τα έσοδα που ήδη εισπράττει μέσω της άμεσης και έμμεσης φορολογίας.
Τυχόν εφαρμογή της πρότασης για εξίσωση των φόρων στο πετρέλαιο κίνησης και τη βενζίνη θα οδηγήσει σε αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης του πετρελαίου κίνησης, από το επίπεδο των 0,33 ευρώ το λίτρο που βρίσκεται σήμερα στο επίπεδο των 0,67 ευρώ το λίτρο, στο οποίο βρίσκεται σήμερα ο ΕΦΚ της βενζίνης. Δηλαδή ο ΕΦΚ του πετρελαίου κίνησης θα υπερδιπλασιαστεί.
Συνέπεια μιας τόσο μεγάλης αύξησης του ΕΦΚ του πετρελαίου κίνησης θα είναι η απότομη άνοδος των λιανικών τιμών πώλησης του καυσίμου κατά 40 λεπτά το λίτρο ή κατά 23%-44%! Συγκεκριμένα ,οι λιανικές τιμές του πετρελαίου κίνησης, οι οποίες κυμαίνονται σήμερα από 0,90 έως και 1,19 ευρώ το λίτρο θα εκτοξευτούν στα επίπεδα του 1,30 έως 1,60 ευρώ το λίτρο! Η εξέλιξη αυτή θα πυροδοτήσει αλυσιδωτές ανατιμήσεις σε όλα τα προϊόντα που παράγονται, διακινούνται και πωλούνται στη χώρα μας, δεδομένου ότι το πετρέλαιο κίνησης καταλαμβάνει ένα σημαντικό μέρος του κόστους παραγωγής και λειτουργίας εκατοντάδων χιλιάδων Ελληνικών επιχειρήσεων.
Οι πρώτες επιπτώσεις σύμφωνα με τα dikaiologitika.gr, θα γίνουν αντιληπτές στον τομέα των μεταφορών όπου τα κόστη θα εκτοξευτούν στα ύψη και οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον κλάδο αυτό θα αναγκαστούν να μετακυλήσουν τις απότομες ανατιμήσεις του πετρελαίου κίνησης στα κόμιστρα, τα ναύλα ή τα εισιτήρια κατά περίπτωση. Υπολογίζεται ότι οι αυξήσεις στα εισιτήρια των μέσων μεταφοράς (ταξί, λεωφορείων, τρένων κ.λπ.) και στα τιμολόγια των μεταφορικών επιχειρήσεων θα φθάσουν μέχρι και το 30%. Ανατιμήσεις-φωτιά, που θα φθάνουν σε ποσοστά 20%-30% θα σημειωθούν σχεδόν αμέσως στα περισσότερα εγχωρίως παραγόμενα προϊόντα, κυρίως δε στα είδη διατροφής, τόσο τα αγροτικά όσο και τα μεταποιημένα και βιομηχανοποιημένα, λόγω της απότομης αύξησης του κόστους μεταφοράς και παραγωγής.
Το τελικό αποτέλεσμα θα είναι πολλά εγχώριας παραγωγής βασικά είδη διατροφής και άλλα προϊόντα ευρείας κατανάλωσης να ακριβύνουν τόσο πολύ ώστε να γίνουν απλησίαστα για τους καταναλωτές και οι Ελληνικές επιχειρήσεις που τα παράγουν να υποστούν απότομη μείωση του τζίρου τους και να οδηγηθούν σε υπερχρέωση, απολύσεις προσωπικού και αργότερα ακόμη και σε “λουκέτα”. Έτσι, το Δημόσιο αντί να αυξήσει τα φορολογικά του έσοδα μέσω της υπέρμετρης αύξησης του φόρου στο πετρέλαιο κίνησης θα υποστεί απώλεια εσόδων από φόρους εισοδήματος και ΦΠΑ, την οποία θα προκαλέσουν η απότομη μείωση της κατανάλωσης και η συνακόλουθη συρρίκνωση των πωλήσεων χιλιάδων ελληνικών επιχειρήσεων.
Πέραν των απότομων και υπέρμετρων ανατιμήσεων και των επιπτώσεών τους στην κατανάλωση, στην παραγωγή και τις εισπράξεις φόρων εισοδήματος και ΦΠΑ, η ελληνική οικονομία θα υποστεί και ένα ακόμη βαρύ πλήγμα αν τυχόν αυξηθεί τόσο πολύ ο φόρος στο πετρέλαιο κίνησης. Συγκεκριμένα, η απότομη άνοδος του ΕΦΚ του πετρελαίου κίνησης από τα 0,33 στα 0,67 ευρώ το λίτρο θα διευρύνει σημαντικά τη διαφορά ανάμεσα στους ΕΦΚ του πετρελαίου θέρμανσης και του πετρελαίου κίνησης και θα οδηγήσει στην αύξηση του λαθρεμπορίου πετρελαίου θέρμανσης. Σήμερα ο ΕΦΚ του πετρελαίου θέρμανσης ανέρχεται σε 0,23 ευρώ το λίτρο, είναι δηλαδή μόλις 0,10 ευρώ το λίτρο χαμηλότερος από τον ΕΦΚ του πετρελαίου κίνησης.
Αν λοιπόν ο ΕΦΚ του πετρελαίου κίνησης ανέβει στα 0,67 ευρώ το λίτρο, τότε η διαφορά του με τον ΕΦΚ του πετρελαίου θέρμανσης θα αυξηθεί απότομα από τα 0,10 στα 0,43 ευρώ το λίτρο, δημιουργώντας αυτόματα ένα ισχυρό κίνητρο για την επαναδραστηριοποίηση των κυκλωμάτων λαθρεμπορίου, που διακινούν παράνομα πετρέλαιο θέρμανσης ως πετρέλαιο κίνησης. Τα έσοδα που θα χάσει το Δημόσιο από το λαθρεμπόριο πετρελαίου θέρμανσης θα είναι περισσότερα από αυτά που θα εισπράξει με την αύξηση του ΕΦΚ του πετρελαίου κίνησης.
Από την άλλη πλευρά, αν η κυβέρνηση σπεύσει να αποτρέψει τον κίνδυνο αύξησης του λαθρεμπορίου, ανεβάζοντας σημαντικά καί τον ΕΦΚ του πετρελαίου θέρμανσης, τότε θα δημιουργηθεί ένα άλλο πρόβλημα, ακόμη πιο μεγάλο: η τιμή του πετρελαίου θέρμανσης θα αυξηθεί σημαντικά και ελάχιστοι πλέον καταναλωτές θα μπορούν να το αγοράσουν με αποτέλεσμα να επαναληφθούν και να ενταθούν τα φαινόμενα χρησιμοποίησης βλαπτικών για το περιβάλλον υποκατάστατων για τη θέρμανση. Παράλληλα, τα έσοδα του Δημοσίου από τον ΕΦΚ και τον ΦΠΑ του πετρελαίου θέρμανσης θα μειωθούν σημαντικά λόγω της μεγάλης πτώσης που θα σημειωθεί στην κατανάλωση πετρελαίου θέρμανσης.
Παράλληλα εξετάζεται και το σενάριο για αύξηση των ειδικών φόρων κατανάλωσης κατά 10 λεπτά το λίτρο στην αμόλυβδη βενζίνη όπου θέλει να εκτινάσσεται στα 1,482 ευρώ το λίτρο από 1,359 ευρώ που είναι σήμερα (μέση τιμή). Οι υπολογισμοί αυτοί προκύπτουν αν ο ΕΦΚ της αμόλυβδης αναπροσαρμοστεί στα 0,77 λεπτά από 0,67 και του ντίζελ στα 0,44 από 0,33 ευρώ το λίτρο. Επίσης δεν έχει αποκλειστεί και το σενάριο για αύξηση στον ΕΦΚ του αερίου κίνησης.
Διαβάστε ακόμα στα dikaiologitika.gr:
Μέσα στη βδομάδα ανοίγει, επιτέλους, το TAXISNET για τις φορολογικές δηλώσεις
ΟΓΑ: Προετοιμασία για την Α’ δόση των οικογενειακών επιδομάτων