Η στροφή της BMW στην ηλεκτροκίνηση

Η στροφή της BMW στην ηλεκτροκίνηση

Με όραμα το μέλλον, η γερμανική φίρμα έχει δημιουργήσει από τώρα τις προϋποθέσεις μετάβασης στη νέα εποχή των μετακινήσεων

Αποστολή στη Βιέννη: Δημήτρης Μπαλής

Σε μια περιοχή κατάφυτη από… ανεμογεννήτριες, πέριξ της Βιέννης, αντιλαμβάνεσαι πόσο μπροστά είναι ορισμένοι σε θέματα ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και ταυτόχρονα πόσο πίσω είμαστε ακόμα στην Ελλάδα, η οποία συνήθως είναι ουραγός των εξελίξεων.

Το όραμα για βιώσιμη μετακίνηση και κατά συνέπεια για ένα καλύτερο, καθαρότερο περιβάλλον, δεν το έχουν δει κάποιοι αιθεροβάμονες. Αντιλαμβανόμενοι ότι τα ορυκτά καύσιμα κάποια στιγμή θα έχουν ένα τέλος και παράλληλα θέλοντας να προλάβουν το «τέλος» του πλανήτη που ζούμε, σκέφτηκαν λύσεις που να προσεγγίζουν το μέλλον με ουσιαστικό τρόπο.

Η βελτίωση των αμαξωμάτων, χρησιμοποιώντας ελαφρύτερα αλλά ανθεκτικότερα υλικά, μείωσε το βάρος και κατά συνέπεια την αεροδυναμική που συμβάλλει κατά πολύ στη μείωση της κατανάλωσης. Την ίδια στιγμή και τα ελαστικά βελτιώνονται, έχοντας καλύτερη ποιότητα κύλισης, συμβάλλοντας περαιτέρω στη μείωση της κατανάλωσης.

Όμως, δεν είναι μόνο το βάρος του οχήματος που περιορίστηκε. Είναι και οι κινητήρες (κυρίως βενζίνης) που βελτιώθηκαν εντυπωσιακά, χρησιμοποιώντας υπερτροφοδότηση ακόμα και από μικρό κυβισμό (900 κ.εκ.). Έτσι πέτυχαν να κρατήσουν ψηλά τις επιδόσεις με αρκετά χαμηλότερη κατανάλωση και ρύπους.

Την ίδια στιγμή, τα συστήματα ανάκτησης ενέργειας, που μετατρέπουν την ενέργεια στο φρενάρισμα από θερμική σε ηλεκτρική, ώστε να τη χρησιμοποιεί το όχημα στις λειτουργίες του (υβριδικές λύσεις), το σύστημα Start/Stop που σταματά τον κινητήρα σε στάση (π.χ. στο φανάρι) και τον εκκινεί αυτόματα, το σύστημα απενεργοποίησης κυλίνδρων στο ρελαντί και πολλές άλλες εφαρμογές, «έριξαν» ακόμα περισσότερο την κατανάλωση και τους ρύπους.

Πάντως, μπορεί όλα αυτά να είναι άκρως θετικά, όμως το ζητούμενο παραμένει ένα: να φύγουμε από την εξάρτηση των ορυκτών καυσίμων για να πάρουμε ενέργεια και να πάμε στις ανανεώσιμες πηγές.

Τώρα θα μας πείτε ότι αυτό μπορεί να είναι ουτοπία, δηλαδή δεν μπορεί όλη η ενέργεια να προέρχεται από ανανεώσιμες πηγές. Κι όμως γίνεται, αρκεί η εκμετάλλευσή της να επιτευχθεί στον μέγιστο βαθμό.

Το επισημαίνουμε αυτό διότι ηλεκτρική ενέργεια παράγουμε και από την καύση λιγνίτη, ενέργεια που τροφοδοτεί εργοστάσια και κατοικίες, απ’ όπου τροφοδοτούνται τα υπάρχοντα ηλεκτρικά οχήματα. Όμως, τουλάχιστον στο εξωτερικό, αυτό δεν είναι μονόδρομος.

Τι κάνει ο όμιλος BMW

Βρεθήκαμε λοιπόν στη Βιέννη, σε μια σχετικά μικρή πίστα δοκιμών (Driving Camp Pachfurth) λίγο έξω από την αυστριακή πρωτεύουσα, περιστοιχισμένη από ανεμογεννήτριες. Εκεί είχαμε την ευκαιρία να οδηγήσουμε όλα τα νέα μοντέλα της BMW, ηλεκτρικά και plug-in υβριδικά. Η πρώτη και τελευταία εντύπωση είναι ότι ο όμιλος έχει κάνει για τα καλά στροφή προς την ηλεκτροκίνηση, την οποία επιτυγχάνει με διάφορους τρόπους.

Όλα ξεκίνησαν το 2000 με την τεχνολογία EfficientDynamics, με συστήματα στον κινητήρα και σε μηχανικά μέρη και με παρεμβάσεις στο αμάξωμα, για ακόμα καλύτερη αεροδυναμική και χαμηλότερη κατανάλωση.

Η συνέχεια δόθηκε το 2008 με την τεχνολογία ActiveHybrid, με την προσθήκη συστημάτων ανάκτησης ενέργειας κατά την πέδηση, που περιόρισε περαιτέρω την κατανάλωση.

 

Το 2013-2014 ο όμιλος έκανε το άλμα στην ηλεκτροκίνηση, παρουσιάζοντας το αμιγώς ηλεκτρικό i3, το ηλεκτρικό σκούτερ και το plug-in υβριδικό υπεραυτοκίνητο i8. Αυτές οι εκδόσεις παραμένουν στην παραγωγή, όντας φρέσκες, με την παρατήρηση ότι στο i3 έχουμε και έκδοση με μεγαλύτερη μπαταρία, που χαρίζει μεγαλύτερη αυτονομία, ενώ υπάρχει και έκδοση με μικρό, τρικύλινδρο μοτέρ βενζίνης, που λειτουργεί μόνον όταν αδειάζει η μπαταρία ηλεκτρισμού, μέχρι να φορτιστεί ξανά από πρίζα.

Παράλληλα, σήμερα, ο όμιλος διαθέτει μια παλέτα μοντέλων με την κωδική ονομασία i-performance eDrive, που περιλαμβάνει τις εκδόσεις BMW X5 xDrive40e, BMW 330e, BMW 225xe, BMW 740e και BMW 740Le/Le xDrive.

Εμπειρία με i3 και i8 στην πίστα

Έχοντας οδηγήσει τα δύο μοντέλα στην Ελλάδα, στους κανονικούς δρόμους, μας δόθηκε η ευκαιρία να τα οδηγήσουμε στην πίστα, κάτω από άλλες συνθήκες. Με το ηλεκτρικό i3 είχαμε την ευκαιρία να διαπιστώσουμε την ευελιξία του με τα σλάλομ, το κοφτό του τιμόνι με μικρή αχτίνα στροφής και την σταθερότητά του στους ελιγμούς. Πάντα αθόρυβο, με όλη τη ροπή από το ξεκίνημα, το i3 διατίθεται και την Ελλάδα με τις εκδόσεις που προαναφέραμε, ενώ για τη φόρτιση υπάρχουν ταχυφορτιστές για οικιακή χρήση, που χαρίζουν φόρτιση κοντά στο 80% σε λιγότερο από 2 ώρες, εκτός από τη συμβατική φόρτιση για την οποία χρειάζεται για να γεμίσει η μπαταρία κοντά στις 9 ώρες.

Στο εξωτερικό οι δημόσιοι σταθμοί φόρτισης αναπτύσσονται ραγδαία, όχι όμως και στη χώρα μας, κάτι που αποτελεί τρωτό σημείο, μαζί με την υψηλή φορολόγηση, για την ανάπτυξη των πωλήσεων των ηλεκτρικών οχημάτων. To i3 είναι κατασκευασμένο από ανθρακονήματα και ανακυκλώσιμα, φυσικά υλικά.

 

Με το i8 είχαμε άλλη οδηγική εμπειρία. Πρώτα ηλεκτρικά, ξεκινώντας με καλή ισχύ και σχετικά υψηλή ταχύτητα στα περάσματα στις στροφές. Στη συνέχεια με περισσότερο γκάζι, όπου εμπλέκεται και ο κινητήρας βενζίνης 1.5lt, για ακόμα καλύτερη επιτάχυνση, είχαμε τη δύναμη που θέλαμε, ενώ ρυθμίζοντας τον διακόπτη μπορείς να οδηγείς στα «κόκκινα» και να πιάσεις στην επιτάχυνση των 4,4 δευτ. στα 0-100 χλμ./ώρα. Στην περίπτωση που εμπλέκεται ο κινητήρας βενζίνης, το αυτοκίνητο με αμάξωμα από αλουμίνιο και ανθρακονήματα, έχει τετρακίνηση. Ένα υπεραυτοκίνητο λοιπόν, με χαμηλή κατανάλωση και σπορτίφ συμπεριφορά στο δρόμο, με πολύ καλό κράτημα και εκρηκτικές επιταχύνσεις.

Έξω από την πίστα με τις plug-in εκδόσεις

Στη διάθεσή μας για οδήγηση στους δρόμους, έξω από τη Βιέννη, είχαμε τις εκδόσεις: BMW X5 xDrive40e, BMW 740e, BMW 740Le, BMW 530e 3. Ωστόσο, αξίζει να σας πούμε, όπως άλλωστε προαναφέραμε, ότι η γκάμα iPerformance περιλαμβάνει και τις 330e, BMW 225xe.

Κάθε μια από τις εκδόσεις αυτές έχει μικρές διαφορές, ωστόσο όλες βρίσκονται κάτω από την φιλοσοφία και την τεχνολογία BMW eDrive που χρησιμοποιείται στα ηλεκτροκίνητα οχήματα και τα plug-in υβριδικά μοντέλα BMW και προσφέρει τη δυνατότητα οδήγησης μόνο με ηλεκτρισμό και μηδενικούς ρύπους (σε σχετικά χαμηλές ταχύτητες), ενώ ταυτόχρονα επιτρέπει την κάλυψη μεγάλων αποστάσεων με τη συνεργασία των δύο συστημάτων (κινητήρα εσωτερικής καύσης).

Πάντως, η τεχνολογία BMW eDrive διασφαλίζει εξαιρετικά δυναμική επιτάχυνση χάρη στην ταυτόχρονη απόκριση του ηλεκτροκινητήρα που παράγει αξιοσημείωτη ροπή από την πρώτη στιγμή. Επιπλέον, η λειτουργία eBoost που συνδυάζει τη ροπή και των δύο συστημάτων κίνησης κατά την επιτάχυνση, προσφέρει ακόμα μεγαλύτερες επιδόσεις.

Τα σημαντικότερα στοιχεία της τεχνολογίας BMW eDrive είναι ο σύγχρονος ηλεκτροκινητήρας (συμπεριλαμβανομένων των ηλεκτρονικών ισχύος που έχει εξελίξει η BMW), η μπαταρία ιόντων λιθίου υψηλής τάσης και η ευφυής διαχείριση ενέργειας. Η τελευταία διασφαλίζει ότι ο ηλεκτροκινητήρας και ο κινητήρας καύσης στα plug-in υβριδικά μοντέλα συνεργάζονται όσο το δυνατόν πιο αποτελεσματικά σύμφωνα με την εκάστοτε κατάσταση. Τα συστατικά στοιχεία της αρχιτεκτονικής BMW eDrive συνδυάζονται με τετρακύλινδρους και τρικύλινδρους κινητήρες καθώς και με κλασική πίσω κίνηση, BMW xDrive ή ηλεκτρική AWD.

 

Στα plug-in υβριδικά οχήματα, η εκκίνηση γίνεται μόνο με ηλεκτρική ενέργεια ( Auto eDRIVE), γι αυτό ενώ έχουμε βάλει μπροστά, όπως λέμε, δεν ακούς καθόλου τον κινητήρα. Η plug-in τεχνολογία δίνει προτεραιότητα στο ηλεκτρικό πρόγραμμα σε χαμηλές και μέτριες ταχύτητες (έως 80 χλμ./ώρα) και στον αυτοκινητόδρομο, που χρειαστήκαμε περισσότερη δύναμη, ανάλαβε δράση και ο κινητήρας καύσης. Όπως και το BMW i8, οι BMW X5 xDrive40e, BMW 330e και BMW 740e μπορούν – με το πάτημα ενός μπουτόν στο MAX eDRIVE mode – να λειτουργούν αποκλειστικά με ηλεκτρισμό μέχρι την ταχύτητα των 120 έως 140 χλμ./ώρα, ανάλογα την έκδοση.

Εδώ, ο κινητήρας καύσης μπαίνει στο παιχνίδι μόνον όταν ενεργοποιηθεί το λεγόμενο kickdown μέσω του πεντάλ γκαζιού. Σε SAVE BATTERY mode η φόρτιση της μπαταρίας μπορεί να διατηρείται για μετέπειτα χρήση στο ηλεκτρικό πρόγραμμα λειτουργίας. Αν το επίπεδο φόρτισης πέσει κάτω από 50% , η μπαταρία φορτίζεται ξανά. Εάν ο επιλογέας ταχυτήτων μετακινηθεί στη θέση S, ο κινητήρας καύσης τίθεται σε λειτουργία ανεξάρτητα από το επιλεγμένο πρόγραμμα, διασφαλίζοντας συνεχή διαθεσιμότητα της συνδυασμένης μέγιστης ισχύος και των δύο συστημάτων. Επιπλέον, η φόρτιση της μπαταρίας ανεβαίνει στο 80%.

Με την προσθήκη των λειτουργιών BMW eDrive, τα προγράμματα οδηγικής εμπειρίας ECO PRO, COMFORT και SPORT προσδιορίζονται τώρα με ακόμα μεγαλύτερη σαφήνεια από όσο στα συμβατικά οχήματα.

Για τη φόρτιση

Οι μπαταρίες υψηλής τάσης των νέων, plug-in υβριδικών μοντέλων BMW έχουν τις λύσεις BMW 360° ELECTRIC, για το σπίτι ή τον δρόμο. Η μπαταρία επαναφορτίζεται από μία συμβατική ηλεκτρική πρίζα μέσω του στάνταρ καλωδίου φόρτισης ή από ένα BMW i Wallbox (ισχύς φόρτισης: 3,7 kW). Όταν απαιτείται επαναφόρτιση της μπαταρίας κατά τη διάρκεια ενός ταξιδιού, η υπηρεσία ChargeNow της BMW i παρέχει στους πελάτες πρόσβαση στο παγκοσμίως μεγαλύτερο δημόσιο δίκτυο άνω των 30.000 σημείων φόρτισης που διαχειρίζονται εταίροι σε 22 χώρες (όχι ακόμα στην Ελλάδα).

Τα μοντέλα BMW iPerformance

Τώρα, όσον αφορά σε κάθε επιμέρους μοντέλο, η BMW Σειρά 2 Active Tourer έχει παράλληλη τεχνολογία iPerformance, ηλεκτρικό xDrive (τετρακίνηση), συνδυασμένη ιπποδύναμη 225 hp και ηλεκτροκινητήρα 89 hp, ενώ η μέση κατανάλωση είναι κοντά στα 4 λίτρα ανά 100 χλμ. (46-49 γρ./χλμ. εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα).

Η BMW 330e, από την άλλη, έχει τεχνολογία iPerformance σε σειρά, κίνηση στους πίσω τροχούς, συνδυασμένη ιπποδύναμη 252 hp, ηλεκτροκινητήρα 89 hp και η κατανάλωση πέφτει κάτω από τα 4 λίτρα ανά 100 χλμ. (44-49 γρ./χλμ. εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα).

Στις BMW X5 xDrive40e η τεχνολογία iPerformance είναι επίσης σε σειρά, έχει xDrive, συνδυασμένη ιπποδύναμη 313 hp, ηλεκτροκινητήρα 113 hp και κατανάλωση κάτω από 5 λίτρα ανά 100 χλμ. (46-49 γρ./χλμ. εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα).

Στις 740e xDrive και Le η συνολική ισχύς φθάνει τους 327 hp, η αυτονομία κίνησης 45-48 χλμ., η κατανάλωση είναι επίσης κάτω από 4 λίτρα στα 100 χλμ. και οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα κυμαίνονται μεταξύ 45-49 γρ./χλμ.

Αυτή είναι λοιπόν η κατάσταση στην BMW την παρούσα στιγμή. Ηλεκτρικά και plug-in υβριδικά μοντέλα. Έπεται συνέχεια.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα