H&M: ΟΙ ΣΟΥΗΔΟΙ ΠΟΥ ΚΑΤΑΚΤΟΥΝ ΤΟΝ ΠΛΑΝΗΤΗ
Ανοίγοντας πάνω από ένα κατάστημα την ημέρα η οικογένεια που δημιούργησε και ελέγχει τα H&M διατηρεί σε υψηλό επίπεδο τον ανταγωνισμό με την Zara
Η οικογένεια Persson έχει διαψεύσει δύο επιχειρηματικούς μύθους: O πρώτος υποστηρίζει πως οι οικογενειακές επιχειρήσεις είναι κατά βάση μικρομεσαίες και ο δεύτερος ότι οι κατοπινές γενιές καταστρέφουν ότι έχτισε ο ιδρυτής της επιχείρησης.
Οι εν λόγω διαψεύσεις είναι μόνο ένα μικρό μέρος της επιτυχίας των Perssons, οι οποίοι είναι οι ιδιοκτήτες αλλά και επικεφαλής της σουηδικής πολυεθνικής αλυσίδας ένδυσης H&M του σημερινού «αντίπαλου δέους» του Mr Zara. Με έδρα τη Στοκχόλμη-μια μάλλον απομακρυσμένη από το χώρο της μόδας πρωτεύουσα- έχτισαν μια αυτοκρατορία στο χώρο της παγκόσμιας ένδυσης με περισσότερα από 3.600 καταστήματα σε 58 χώρες του κόσμου. Αποτελούν μέρος της σουηδικής επιχειρηματικής παράδοσης, που ανέδειξε τοπικές εταιρίες σε παγκόσμιους παίκτες όπως η SAAB, η ΙΚΕΑ και η SCA. Και ανάμεσα σε όλα αυτά κατέστησαν εαυτούς δισεκατομμυριούχους.
, οπότε η επιχείρηση άλλαξε όνομα αλλά επεκτάθηκε και στα ανδρικά είδη ένδυσης.
Το 1982, ο γιος του Erling, Stefan Persson αναλαμβάνει τη θέση του Διευθύνοντος Συμβούλου και τη θέση του Προέδρου του Διοικητικού Συμβουλίου της εταιρίας, την οποία οδηγεί σε άλλο επίπεδο. Την οργανώνει ως μια σύγχρονη επιχείρηση, την εισάγει στο σουηδικό χρηματιστήριο, απ’όπου αντλεί φθηνό χρήμα και την διεθνοποιεί ξεκινώντας κατ’αρχάς από τη γειτονική Νορβηγία. Μόλις το μοντέλο επέκτασης δοκιμάζεται στο εξωτερικό, τίποτα δεν σταματά την H&M, η οποία εισέρχεται σταδιακά σε ολόκληρη την Ευρώπη. Η φιλοσοφία της εταιρίας συνοψίζεται στην προσφορά φθηνών ρούχων για ολόκληρη την οικογένεια. Η ομάδα design της εταιρείας, στην Σουηδία, ελέγχει τα στάδια της παραγωγής. Από το σχεδιασμό εμπορευμάτων, την καθιέρωση προδιαγραφών, μέχρι και την παραγωγή η οποία μεταφέρεται σε περίπου 800 εργοστάσια στην Ευρώπη και την Ασία.
Η εταιρία προχωρά ένα βήμα παρακάτω και συνάπτει συνεργασίες με κορυφαία ονόματα της υψηλής ραπτικής και παρουσιάζει μίνι περιορισμένες συλλογές που φέρουν την υπογραφή μεγάλων οίκων και σχεδιαστών αλλά εξόχως φθηνές τιμές. Έτσι δίνει στον «λαό», ολίγον από Lanvin, Sonia Rykiel, Marni, Alexander Wang και το επόμενο φθινόπωρο Balmain, δημιουργώντας ουρές αναμονής έξω από τα καταστήματα της. Τις τελευταίες σεζόν μάλιστα τόλμησε να παρουσιάσει στο πλαίσιο της Εβδομάδας Μόδας στο Παρίσι το δικό της ντεφιλέ, με δημιουργίες από το σχεδιαστικό της γκρουπ.
Ο Stefan Persson έχει παραχωρήσει πλέον τα ηνία της διοίκησης της H&M στο μεγαλύτερο γιό του Karl-Johan Erling Göran Persson. Συνεχίζει να ζει με τη σύζυγο του στη Στοκχόλμη –μια πρωτεύουσα που συγκεντρώνει κάτι λιγότερο από 1 εκατομμύριο κατοίκους- αλλά και να επενδύει τα δισεκατομμύρια του. Κατέχει σημαντικό μερίδιο στη σουηδική εταιρεία τεχνολογίας Hexagon AB και επίσης κατέχει μέσω ιδιωτικής εταιρεία real estate (Ramsbury Invest), ένα μεγάλο αριθμό ακινήτων στο Λονδίνο, το Παρίσι και τη Στοκχόλμη. Το 2014, σύμφωνα με τον δείκτη Bloomberg Billionaires Index, ο Stefan Persson, διέθετε περιουσία 32 δις.δολαρίων, που τον κατέταξαν στην 17η θέση των πλουσιότερων ανθρώπων στον κόσμο.
Σε ότι αφορά τις οικονομικές επιδόσεις του ομίλου, το 2014, οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 14% ενώ τα καθαρά κέρδη κατά 17%. Για το σύνολο του έτους, ο σουηδικός όμιλος άνοιξε 379 νέα καταστήματα, ενώ οι χώρες στις οποίες σημειώθηκε η μεγαλύτερη εξάπλωση ήταν η Κίνα, οι ΗΠΑ, η Πολωνία και η Γερμανία. Για το τρέχον έτος, η H&M σχεδιάζει το άνοιγμα 400 νέων καταστημάτων, ενώ έχει προγραμματιστεί είσοδος σε νέες αγορές, όπως η Ταϊβάν, το Περού, το Μακάο, η Νότια Αφρική και η Ινδία. Παράλληλα, αναμένει αυξημένες πωλήσεις κατά 14% για το πρώτο τρίμηνο του 2015.