Τι προτείνουν οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές αυτοκινήτων για τη μείωση του CO2
Η ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης θα συμβάλλει δραστικά στον περιορισμό των ρύπων
- 14 Σεπτεμβρίου 2017 09:51
Του Δημήτρη Μπαλή
Στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Φραγκφούρτης, η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) παρουσίασε την πρότασή της προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, αναφορικά με τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα από τα αυτοκίνητα.
Κι ενώ από την 1η Σεπτεμβρίου άλλαξε ο τρόπος μέτρησης των εκπομπών ρύπων και της κατανάλωσης και έγινε πιο ρεαλιστικός, διότι μέχρι τώρα οι μετρήσεις ήταν εργαστηριακές, η Ευρωπαϊκή Ένωση δείχνει αποφασισμένη να περιορίσει δραστικά τους ρύπους και κυρίως να αποτρέψει φαινόμενα παραποίησης των λογισμικών των αυτοκινήτων, όπως έγινε με το λεγόμενο «Diesel gate», που αφορούσε εκατοντάδες χιλιάδες αυτοκίνητα.
Από την πλευρά τους, οι κατασκευαστές θεωρούν ότι τα μέτρα θα πρέπει να είναι πιο προοδευτικά και όχι τόσο άμεσα, συνυπολογίζοντας τα μεγάλα κόστη, ενώ η ηλεκτροκίνηση ναι μεν προχωρά στην Ευρώπη, όμως οι πωλήσεις είναι εξαιρετικά χαμηλές ακόμη, όπως θα παρουσιάσουμε παρακάτω..
Η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA), λοιπόν όσον αφορά το χρονικό πλαίσιο προτείνει στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή 20% μείωση CO2 για τα επιβατικά αυτοκίνητα μέχρι το 2030 και όχι μέχρι το 2021. «Πρόκειται για μια απότομη μείωση», δήλωσε ο πρόεδρος της ACEA, Dieter Zetsche. «Είναι επίσης σύμφωνο με αυτό που αναμένεται από άλλους κλάδους της βιομηχανίας, καθώς και από το πλαίσιο της ΕΕ για το κλίμα και την ενέργεια και από την παγκόσμια συμφωνία του Παρισιού.»
Αυτός ο στόχος εξαρτάται πολύ από τις πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων αλλά και από την υποδομή που υπάρχει σε σταθμούς φόρτισης, τα οποία είναι ζωτικής σημασίας για την επίτευξη οιασδήποτε σημαντικής μείωσης των εκπομπών CO2 μετά το 2020. Συγκεκριμένα, αυτό σημαίνει ότι, με βάση μια ενδιάμεση αναθεώρηση το 2025, ο στόχος αυτός θα μπορούσε να προσαρμοστεί είτε προς τα πάνω είτε προς τα κάτω.
«Κατά την άποψή μας, αυτή η αρχή των προϋποθέσεων συνδέει τους μακροπρόθεσμους κλιματικούς στόχους της Ευρώπης με την πραγματικότητα της αγοράς,» εξήγησε ο Zetsche. “Σήμερα η πραγματικότητα είναι ότι η αγορά των ηλεκτρικών οχημάτων είναι χαμηλή – και αυτό δεν οφείλεται στην έλλειψη διαθεσιμότητας και επιλογής.»
Τα τελευταία στοιχεία της ACEA δείχνουν ότι κατά το πρώτο εξάμηνο του 2017 τα ηλεκτρικά οχήματα αποτελούσαν το 1,2% των συνολικών πωλήσεων νέων αυτοκινήτων. Οι εναλλακτικοί τρόποι κίνησης αναμφίβολα θα διαδραματίσουν έναν σημαντικό ρόλο στον συνδυασμό των μεταφορών και όλα τα μέλη της ACEA επενδύουν σε αυτούς. Ωστόσο, εξίσου σημαντικό είναι ότι όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ αρχίζουν να ανταποκρίνονται στις δεσμεύσεις τους και εντείνουν τις επενδύσεις στην απαραίτητη υποδομή επαναφόρτισης και ανεφοδιασμού.
Εν τω μεταξύ, η σύγχρονη τεχνολογία πετρελαιοκινητήρων θα συνεχίσει να διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στη σταδιακή μετάβαση σε οχήματα χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα. «Η τελευταία γενιά πετρελαιοκίνητων οχημάτων είναι ένας πολύ αποτελεσματικός μοχλός για την επίτευξη κλιματικών στόχων στο εγγύς μέλλον, επειδή εκπέμπουν 15-20% λιγότερα CO2 από τα ισοδύναμα βενζινοκίνητα οχήματα,», ανέφερε ο Zetsche.
«Η βιομηχανία μας δεσμεύεται να είναι μέρος της λύσης για την απομάκρυνση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα από τις οδικές μεταφορές, ενώ παράλληλα μειώνει τις εκπομπές ρύπων», σημείωσε ο Zetsche. Πράγματι, τα σύγχρονα οχήματα με πετρέλαιο έχουν πολύ χαμηλές εκπομπές ρύπων στο δρόμο, στο πλαίσιο της δοκιμής για τις νέες πραγματικές εκπομπές ρύπων (RDE) που τέθηκαν σε εφαρμογή από αυτόν το μήνα.
Η ACEA καλεί επίσης την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να εξετάσει τις πλέον οικονομικά αποδοτικές λύσεις και να λάβει υπόψη τις κοινωνικές επιπτώσεις της μετάβασης σε οχήματα χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.
Καταλήγοντας, η ACEA αντιπροσωπεύει τους 15 κατασκευαστές αυτοκινήτων, φορτηγών και λεωφορείων που είναι εγκατεστημένοι στην Ευρώπη: BMW Group, DAF Trucks, Daimler, Fiat Chrysler Automobiles, Ford Ευρώπης, Hyundai Motor Europe, Iveco, Jaguar Land Rover, Opel Automobile, Toyota Motor Europe, Volkswagen Group, Volvo Cars και Volvo Group.
Η αυτοκινητοβιομηχανία της ΕΕ αποτελείται από 12,6 εκατομμύρια εργαζόμενους που αφορά το 5,7% του απασχολούμενου πληθυσμού της ΕΕ. Ωστόσο, στα εργοστάσια υπάρχουν 3,3 εκατομμύρια άτομα που αντιπροσωπεύουν σχεδόν το 11% της απασχόλησης στη μεταποίηση στην ΕΕ.
Τα οχήματα συνεισφέρουν περίπου 396 δισ. ευρώ σε φορολογικές εισφορές στην ΕΕ15. Επίσης, π τομέας αποτελεί βασική κινητήρια δύναμη γνώσης και καινοτομίας, αντιπροσωπεύοντας τον μεγαλύτερο ιδιωτικό φορέα της Ευρώπης στον τομέα της Ε & Α, με περισσότερα από 50 δισ. ευρώ να επενδύονται ετησίως. Τέλος, η αυτοκινητοβιομηχανία δημιουργεί εμπορικό πλεόνασμα περίπου 90 δισεκατομμυρίων ευρώ για την ΕΕ.